LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte garantieregeling vervangen batterij IPhone

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
DanielJ
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2020 11:52

Slechte garantieregeling vervangen batterij IPhone

Ongelezen bericht door DanielJ »

Nadat anderhalf jaar geleden de batterij van de IPhone officieel vervangen is, staat deze opnieuw op reparatie en is de IPhone na een uur helemaal leeg. Wat denkt u? blijkt maar drie maanden (!) garantie op te zitten. Denk dat het iets zegt over het vertrouwen dat bedrijf Apple heeft in zijn eigen producten. Ik vraag me wel af of ik niet het recht heb om toch garantie te krijgen? Zo'n batterij zou normaliter langer mee moeten gaan?

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Slechte garantieregeling vervangen batterij IPhone

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Nee, en sorry dat ik geen leuker antwoord heb voor je. Garantie op batterij is 1 jaar.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slechte garantieregeling vervangen batterij IPhone

Ongelezen bericht door hebra98 »

Als je een batterij langdurig aan de lader laat hangen, ook als deze al 100% geladen is, kan dat de levensduur aanzienlijk inkorten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Slechte garantieregeling vervangen batterij IPhone

Ongelezen bericht door berndv »

De levensduur van een batterij is sterk afhankelijk van de manier van gebruik. Verkeerd gebruik kan de levensduur sterk verkorten. Technisch gezien zou het langer aan de lader hangen niet direct onder verkeerd gebruik vallen. De spanning van de adapter komt niet rechtstreeks op de batterij te staan, zoals bij eenvoudige batterijladers, de spanning wordt gereguleerd door de software van de telefoon en normaliter zou de laadspanning verbroken moeten worden als de batterij 100% is. Dat is tenminste hoe het opladen van een telefoon werkt. Of in ieder geval zou moeten werken.

Wat de oorzaak precies is kan niemand je vertellen. Het kan zijn dat het deel van de iphone dat het opladen regelt defect is. Maar het kan ook door gebruik komen. Een batterij van een iphone is geschikt om zo'n 500 laadcycli te doorlopen. Hoeveel laadcycli ts heeft gehad kan die aflezen in zijn telefoon. Één laadcyclus wordt gerekend om de batterij van 0% tot 100% op te laden. De telefoon 2 keer op 50% naar 100% opladen is ook 1 laadcyclus. Telefoon in carkit opladen en tegelijkertijd navigatie aan en via bluetooth spotify streamen naar het audiosysteem in de auto verbruikt stroom en kan maar zo een extra laadcyclus per dag kosten. Anderhalf jaar is de huidige batterij in gebruik en als in die anderhalf jaar gemiddeld 1 keer daags de batterij van 0% naar 100% opgeladen is, zijn de 500 laadcycli dus al behaald.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Slechte garantieregeling vervangen batterij IPhone

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het volledig opladen en ontladen is schadelijk voor de moderne batterijen. Daarom heb ik een app die aangeeft wanneer de batterij over de 40% en 80% grenzen heen gaat. Voor de ouderwetse batterijen geldt dat het gedeeltelijk opladen weer niet goed was.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slechte garantieregeling vervangen batterij IPhone

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
16 okt 2020 11:19
... en normaliter zou de laadspanning verbroken moeten worden als de batterij 100% is. Dat is tenminste hoe het opladen van een telefoon werkt. Of in ieder geval zou moeten werken.
Of niet, als TS "geoptimaliseerd laden" aan heeft staan.
berndv schreef:
16 okt 2020 11:19
Een batterij van een iphone is geschikt om zo'n 500 laadcycli te doorlopen. Hoeveel laadcycli ts heeft gehad kan die aflezen in zijn telefoon.
Waar kan ik dat aflezen? Volgens mij kan dat alleen met te installeren apps, niet met de standaard software van de Iphone. Ik lees overigens dat er 1000-1200 cycli mogelijk zijn met aan batterij.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Slechte garantieregeling vervangen batterij IPhone

Ongelezen bericht door berndv »

Moneyman schreef:
16 okt 2020 13:06
berndv schreef:
16 okt 2020 11:19
Een batterij van een iphone is geschikt om zo'n 500 laadcycli te doorlopen. Hoeveel laadcycli ts heeft gehad kan die aflezen in zijn telefoon.
Waar kan ik dat aflezen? Volgens mij kan dat alleen met te installeren apps, niet met de standaard software van de Iphone. Ik lees overigens dat er 1000-1200 cycli mogelijk zijn met aan batterij.
deze info heb ik hier gevonden:
https://www.appletips.nl/conditie-batterij-ios/
heb zelf geen iphone, dus kan het niet nakijken. Maar ik lees wel dat het aantal laadcycli niet af te lezen zijn, wel de conditie van de batterij. Dat van die 500 wordt daar ook aangegeven als statement van apple.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Slechte garantieregeling vervangen batterij IPhone

Ongelezen bericht door mahadma »

Als je een dure computer met accu koopt heb je ook vaak maar en garantie van 6 maanden op de accu.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slechte garantieregeling vervangen batterij IPhone

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
16 okt 2020 13:20
Maar ik lees wel dat het aantal laadcycli niet af te lezen zijn, wel de conditie van de batterij. Dat van die 500 wordt daar ook aangegeven als statement van apple.
Klopt, de conditie kan ik wel zien. Het aantal laadcycli leek me wel aardig, maar ik heb geen zin er een app voor te installeren.

Die 500 (in dat artikel uit 2018) is wellicht gebaseerd op de oudere accu's, en in ieder geval van vóór de optie "geoptimaliseerd laden".

Gesloten