LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] telefonische phishing

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Wilma100
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2015 11:46

telefonische phishing

Ongelezen bericht door Wilma100 »

Ik ben nu al weer 2 keer gebeld door een man die belt namens KPN. Hij zegt dat ik een openstaande factuur heb bij KPN betreffende mijn internet abonnement. De stem van de man is dezelfde als de stem van het bandje wanneer je de klantenservice van de KPN belt. Dus dit komt erg betrouwbaar over. De eerste keer ben ik gebeld half augustus en ik ben vorige ook weer gebeld. Omdat ik geen internet heb of andere abonnementen via KPN heb ik hun klantenservice gebeld met de mededeling dat ik dus dat telefoontje heb gehad en dat ik geen abonnement bij hun heb. ik heb niet het idee dat ze hier wat mee kunnen doen. Overigens is het een gewoon bandje wat wordt afgedraaid. Het klinkt wel erg serieus. Ik ben erg benieuwd of er meer mensen die hier last van hebben.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: telefonische phishing

Ongelezen bericht door Har06 »

Wilma100 schreef:Ik ben nu al weer 2 keer gebeld door een man die belt namens KPN. Hij zegt dat ik een openstaande factuur heb bij KPN betreffende mijn internet abonnement. De stem van de man is dezelfde als de stem van het bandje wanneer je de klantenservice van de KPN belt. Dus dit komt erg betrouwbaar over. De eerste keer ben ik gebeld half augustus en ik ben vorige ook weer gebeld. Omdat ik geen internet heb of andere abonnementen via KPN heb ik hun klantenservice gebeld met de mededeling dat ik dus dat telefoontje heb gehad en dat ik geen abonnement bij hun heb. ik heb niet het idee dat ze hier wat mee kunnen doen. Overigens is het een gewoon bandje wat wordt afgedraaid. Het klinkt wel erg serieus. Ik ben erg benieuwd of er meer mensen die hier last van hebben.
Als je geen klant bij KPN bent kun je ook geen factuur ontvangen.
Niet elke service persoon bij KPN heeft dezelfde stem:).
Waarom overigens KPN bellen, zonder er klant te zijn.
Nee ik heb er geel ervaring/last mee, anonieme telefoons pak ik niet eens op :?:

TondH
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2015 16:02

Re: telefonische phishing

Ongelezen bericht door TondH »

Telefoon niet opnemen of gewoon meteen ophangen, dan houdt het als het goed is snel weer op.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: telefonische phishing

Ongelezen bericht door Har06 »

TondH schreef:Telefoon niet opnemen of gewoon meteen ophangen, dan houdt het als het goed is snel weer op.
zo is het maar net, in elk geval geen kletsverhalen van een bandje afluisteren

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: telefonische phishing

Ongelezen bericht door sjohie »

Heb het ook wel eens gehad, maar wij hadden toen niks van KPN, dus gewoon opgehangen. Sowieso doen zulke bedrijven het niet zo, net zoals een bank je nooit opbelt en je naar een pincode of randomreader code vraagt. Bij twijfel gewoon ophangen, en met vragen over een rekening gewoon zélf bellen naar ze.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: telefonische phishing

Ongelezen bericht door Har06 »

sjohie schreef:Heb het ook wel eens gehad, maar wij hadden toen niks van KPN, dus gewoon opgehangen. Sowieso doen zulke bedrijven het niet zo, net zoals een bank je nooit opbelt en je naar een pincode of randomreader code vraagt. Bij twijfel gewoon ophangen, en met vragen over een rekening gewoon zélf bellen naar ze.
jij gaat bellen naar een provider waar je geen contract mee hebt, vreemde zaak. :wink:

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: telefonische phishing

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Har06 schreef:
sjohie schreef:Heb het ook wel eens gehad, maar wij hadden toen niks van KPN, dus gewoon opgehangen. Sowieso doen zulke bedrijven het niet zo, net zoals een bank je nooit opbelt en je naar een pincode of randomreader code vraagt. Bij twijfel gewoon ophangen, en met vragen over een rekening gewoon zélf bellen naar ze.
jij gaat bellen naar een provider waar je geen contract mee hebt, vreemde zaak. :wink:
Misschien om even na te gaan of zij ergens een vergissing hebben, danwel zij van niets weten en het een oplichter is? Als het een fout van een provider is, kan het opgelost worden.. bij oplichters... tja...

OpiPeet
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2015 22:11

Re: telefonische phishing

Ongelezen bericht door OpiPeet »

Op mijn voicemail krijg ik een bericht van "KPN" dat ik een openstaande rekening niet betaald zou hebben. Ik heb op die telefoon echter een Vodafone prepaid abonnement, dus het is kennelijk een random computer gestuurd bericht. De stem is mooi donderbruin maar ik neem aan, dat de echte KPN wel naar een Nederlandse website zou verwijzen en niet naar een mijnkpn.com. Zou de 'echte' KPN hier geen actie moeten nemen?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: telefonische phishing

Ongelezen bericht door Guardian72 »

OpiPeet schreef:Op mijn voicemail krijg ik een bericht van "KPN" dat ik een openstaande rekening niet betaald zou hebben. Ik heb op die telefoon echter een Vodafone prepaid abonnement, dus het is kennelijk een random computer gestuurd bericht. De stem is mooi donderbruin maar ik neem aan, dat de echte KPN wel naar een Nederlandse website zou verwijzen en niet naar een mijnkpn.com. Zou de 'echte' KPN hier geen actie moeten nemen?
mijnkpn.com verwijst direct naar kpn.com - wat de officiele KPN site is (https://www.kpn.com/)
Maar - dan nog - KPN zou dat per mail / SMS / post doen ipv per telefoon. (als eerste herinnering).

Gesloten