LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AVG-verantwoordelijkheid werkgever

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Kwani
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 mei 2008 14:57

AVG-verantwoordelijkheid werkgever

Ongelezen bericht door Kwani »

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik werk voor een bedrijf in Duitsland, maar met een contract onder de Nederlandse wetgeving. Nu wil mijn werkgever dat ik een brief onderteken dat als ik AVG-gegevens lek, hij de boete en/of celstraf op mij kan verhalen cq overgeven.

Nu zal het allemaal wel zo'n vaart niet lopen, maar ik vind dit toch een vreemde constructie. Ik denk juist dat hij mij een verklaring moet sturen dat hij mijn gegevens niet doorgeeft.

Ik werk wel veel voor en met klanten, ik werk vanaf huis, maar volgens mij is de werkgever toch altijd verantwoordelijk? Hoe zit dit juridisch in elkaar en moet ik deze brief ondertekenen? In mijn arbeidscontract staat al een geheimhoudingsclausule, is dat niet genoeg?

Alvast bedankt!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: AVG-verantwoordelijkheid werkgever

Ongelezen bericht door crazyme »

Welke consequentie kunt u ervaren wanneer u aangeeft het bij de overeengekomen arbeidsvoorwaarden te houden ?

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AVG-verantwoordelijkheid werkgever

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard is uw werkgever in principe verabtwoordelijk voor uw daden, behalve bij opzet van uw kant.

Dus als u per ongeluk iets zou lekken, kan hij de boete niet op u verhalen.

Dus die gekkigheid zou ik niet tekenen.

Kwani
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 mei 2008 14:57

Re: AVG-verantwoordelijkheid werkgever

Ongelezen bericht door Kwani »

Ik heb geen idee van de consequenties als ik niet teken. Er is nog 1 Nederlandse collega en hij heeft hier ook zijn bedenkingen bij. Ik heb het nog niet met mijn werkgever besproken. Ik wil eerst meer weten.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AVG-verantwoordelijkheid werkgever

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Regelmatig geeft hier een arbeidsrechtjuriste antwoord. Zij zal u beslist kunnen informeren.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: AVG-verantwoordelijkheid werkgever

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:Regelmatig geeft hier een arbeidsrechtjuriste antwoord. Zij zal u beslist kunnen informeren.
Of hänschen klein. Hij heeft hier een paar weken geleden een topic over gestart. Dat topic lijkt overigens verdwenen.

Dit was het daar gedeeld artikel:
https://blog.iusmentis.com/2018/06/27/m ... at-normaal
Heel toepasselijk voor deze casus.
Conclusie was dat werkgever niet kan dwingen een dergelijke eenzijdige aanpassing, met boetebeding, te ondertekenen.
Mocht de werkgever op AVG-gebied werkinstructies opgesteld hebben en bewijs willen dat werknemer daarvan op de hoogte is gesteld, dan wordt werknemer geacht deze instructies 'voor gezien' te tekenen.

Dit artikel heeft ook raakvlakken met dit onderwerp:
https://www.security.nl/posting/541141/ ... +de+AVG%3F

Kwani
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 mei 2008 14:57

Re: AVG-verantwoordelijkheid werkgever

Ongelezen bericht door Kwani »

Heel erg bedankt, hier heb ik wat aan.

Gesloten