Client dupe van toepassing loondispensatie

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Hannah Lahm
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2019 15:17

Client dupe van toepassing loondispensatie

Ongelezen bericht door Hannah Lahm »

Na heel veel vragen, informeren en zoeken naar antwoorden zijn we er achter gekomen dat het Uwv beslist dat ik ong. 30% minder loon krijg, maar dat ze dit niet compenseren in mijn wajong uitkering.
Het standpunt van minister Koolmees is;
We moeten kansen bieden aan mensen om mee te kunnen doen. En meer werken moet meer lonen. Ik ben blij dat we daar goede afspraken over hebben gemaakt, en nu uitvoeren. En daar hoor ik ook bij.

Er is een gat in de wetgeving, werken loont niet als je een wajong uitkering hebt.

Ik wil hier graag meer uitleg over.
- ik ben sinds mei tot september aan het bellen met het Uwv omdat ik niet gehoord wordt over mijn lage salaris en niemand uitleg kan geven. Alle redenen die gegeven worden geeft weer dat ze geen kennis van zaken hebben. Al meer dan 5 keer wordt ik met een antwoord weg gestuurd wat niks oplost. Je moet een lange adem hebben om gehoord te worden bij het Uwv voor iemand met een wajong uitkering die niet voor niks is vast gesteld.
- waarom hoeft het Uwv geen uitleg te geven als het salaris nadelig uitpakt na een berekening van de arbeidsdeskundige? Ik vind het onbegrijpelijk dat er zo met mensen wordt omgegaan die onder de kwetsbare doelgroep vallen. Er worden standaard antwoorden gegeven en niemand weet het echte antwoord. Hoe kan dit?
- Waarom betaald het Uwv niks uit als ze de werkgever wel het recht geven om 30% minder salaris te betalen. Het Uwv beslist over MIJN salaris waar ik recht op heb, maar leggen niet de consequenties uit, dit vraagt om uitleg!
- Als je het Uwv vragen stelt, krijg je als antwoord dat de arbeidsdeskundige er niet meer werkt en over 3 maanden de dossiers opnieuw verdeeld worden. Als er een herbeoordeling nodig was geweest, was er dan wel iemand verantwoordelijk hiervoor?
- Waarom is er zo weinig kennis bij de medewerkers van het Uwv dat ik meer dan 5 maanden verkeerd voorgelicht ben met alle vragen die ik aan ze gesteld heb. Je verwacht goed voorgelicht te worden als je met een instantie belt. Triest dat je daar niet vanuit kan gaan.
- En als laatste weigert het Uwv de antwoorden op papier toe te sturen om mee verder te kunnen. Er is geen format voor was het antwoord.

De reden dat ik hier aandacht voor vraag is dat ik voor 99% zeker weet dat ik niet de enigste ben waar zo met iemand uit de kwetsbare doelgroep omgegaan wordt.

NiklasVanCassel
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2019 11:55

Re: Client dupe van toepassing loondispensatie

Ongelezen bericht door NiklasVanCassel »

Voel je niet verplicht om onderstaande vraag (hier) te beantwoorden. Hoeveel bedragen jouw totale bruto-inkomsten tegenwoordig?

Hannah Lahm
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2019 15:17

Re: Client dupe van toepassing loondispensatie

Ongelezen bericht door Hannah Lahm »

Minder dan het minimum loon, anders zeg ik het niet.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Client dupe van toepassing loondispensatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wend u eens tot het Juridisch loket of een arbeidsrechtdeskundige om na te gaan of alles wel volgens de juiste regels gaat.

https://www.rechtswinkel.nl/

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Client dupe van toepassing loondispensatie

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Er is een gat in de wetgeving, werken loont niet als je een wajong uitkering hebt.

Als u zo weinig krijgt loont het duidelijk wel.

mh73

Re: Client dupe van toepassing loondispensatie

Ongelezen bericht door mh73 »

Mijn dochter valt onder de nieuwe regeling, krijgt dus helemaal geen Wajong meer maar bijstand, dat is pas leuk.

Ik vraag me trouwens af of je niet bij de verkeerde instantie klaagt. Volgens wat ik begrepen heb over de participatiewetgeving is het zo dat een bedrijf mag aangeven voor hoeveel procent jij effectief werk verricht. Dat deel betalen zij uit en de rest wordt aangevuld door de gemeente. Zo heb ik het begrepen in ieder geval.

Dragonspy
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2021 12:31

Re: Client dupe van toepassing loondispensatie

Ongelezen bericht door Dragonspy »

Hey hannah,

Je bent zekker niet de enigste, hun eigen forum vond je heel veel van dit soort topics zelfs.
Maar die is in 1x gesloten die forum, sinds maart dit jaar.
Met volgens hun veiligheid die niet gegarandeerd kon worden op een forum.

Maar dat niet alleen, ik vecht zelf al 8 jaar tegen ze.
Helaas zonder succes.

Dan ben ik ook nog eens iemand die niet eens onder de wajong valt want kon gewoon na een tijd volledig werken ( alleen door tijdelijke ziekte dat toch wat langer duurde omdat er meer gevallen achter aan kwam ).

Maar werkte weer met de wajong 40 uur en bij een goed bedrijf en aardig hoge uurloon.
Met doorstroming om uit het UWV te komen.

En het was mij al snel duidelijk toen ik er net werkte dat ik per maand gewoon minder dan een wajong uitkering kreeg netto per maand en toen kwam ook nog eens einde van het jaar de mooi klapper.
Mocht als nog schrikbarend veel terug betalen, want ze hadden ( hun eigen bereken systeem ) verkeerd berekend een jaar lang.

Dus stond 40 uur keihard voor maar 700 a 800 per maand.
Ik verdiende gewoon 2,5x tot 3x minder voor het zelfde werk met een iemand met een normaal begin contract zonder uwv.

Wist het eerst ook niet toen ik daar kwam werken op die manier want alles is onduidelijk en ze kunnen je niks vertellen,
want ik kreeg constant de belofte van UWV dat ik meer ging verdienen en ze kwamen met de mooiste verhalen en vaak met vage berekening modellen.
Waar totaal geen touw aan vast te knopen is.
Waar dus ook totaal niks van waar is, UWV verteld je letterlijk alleen maar sprookjes.
Alles wat ze je vertellen is een leugens om het zo mooi mogelijk te doen lijken.

Maar hij had zulke mooie verhalen dus dacht nou komt vast wel goed.
Dat is 1 ding wat ik nooit weer over het UWV denk.

Ik heb dat hele jaar meldingen gemaakt dat ik te weinig kreeg,
er zou na gekeken worden en 7 maanden later kreeg ik te horen dat het wel klopte allemaal en 2 maanden daarna werd ik gebeld met dat het niet klopte en ik te veel had gekregen.

Ik heb daarna vaker aangegeven hoe het is gegaan en dat ik maar 800 netto per maand kreeg in totaal.
Maar volgens UWV is het bijvoorbaat al niet waar,
dus ik een onderzoek aangevraagd en hij ging bijvoorbaat al van uit dat, dat geen verandering zou brengen.
Want volgens hem werkte het niet zo en dat was het dan ook.

Dus ik alle papieren en bankafschriften afgegeven bij UWV en allees waar duidelijk bewijs op stond dat het wel zo was.
Nou ze zouden het dan toch maar onder zoeken dan maar.

Nou vaak mee bezig geweest en er is nooit een onderzoek gestart.
Ze zijn verschillende keren zogenaamd de papieren kwijt geraakt en steeds wel een andere smoes.
Ik met instanties achter UWV aan en ze hadden allemaal weer mooi weer praat en als gewoonlijk was daar weer elk woord van gelogen.

Want het gebeurde daarna gewoon nog niet.
Want in UWV hun ogen ben jij toch maar een achterlijke gehandicapte die geen recht van spreken heeft en zo word je daar ook overduidelijk behandelt in mijn geval.
Beetje harde opmerking maar is wel mijn gevoel erbij hoe ze doen, maar vooral hoe ze over je proberen te praten tegen die instantie die je ervoor gebruikt.
En met psychologie jou schuld aan proberen te praten terwijl overduidelijk op papieren staat dat hun steeds fouten maakt.
Dat vind ik persoonlijk best wel ziek dat ze daar überhaupt misbruik van proberen te maken.

Want ik bleef de leugenaar,
terwijl UWV dus totaal nooit in de papieren heeft gekeken hoe het nu precies.
Want ze kunnen mij ook niet eens iets er over vertellen of hoe het wel gekomen is dan.
Want het klopt gewoon niet volgens hun.

En uit eindelijk had ik eerst al een kleine schuld,
maar niet erg hoog en was met een normale loon snel weg te werken en dankzij die klap van het UWV ben ik toen letterlijk alles kwijt geraakt.
En ze hebben mij totaal nergens mee geholpen alleen maar gesloopt en stond er helemaal zelf voor ook.

Dus er is totaal geen gehoor en dat hoef je van het UWV ook niet te verwachten.
Want je meld het en het beland per direct daarna in de prullenbak.

Dit is mijn ervaring met het UWV en weet dat meer mensen gelijksoort ervaringen hebben als dit.

Er is veel onduidelijk in dit vlak merk ik van hoe het echt gaat of hoe het überhaupt gaat en het gebeurd toch zo veel,
zelfs instantie vroegen mij zelfs hoe het is in de wajong.
Dus ik denk laat ik wat open mijn ervaring delen en hoop ook dat het een beter beeld kan schetsen voor de mensen die het niet weten maar wel benieuwd zijn hoe het zit en hoe het kan gaan en veel ook gaat.

Ik zij ze ook meteen tegen instanties,
het is eerder een soort doodvonnis.
Er is echt geen enkel voordeel wat je daar hebt, alleen ​maar nadelen en werken hoef je niet aan te denken.
Want je gaat zo hard achteruit dat rond komen onmogelijk bijna word en er normaal uit komen is bijna onmogelijk.

Gesloten