LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Cristian S
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 nov 2019 17:10

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door Cristian S »

Erthanax schreef:
10 dec 2019 00:58
Als aan de functie geen opleidingseisen worden gesteld, en u een mbo-opleiding heeft, bent u dus te hoog opgeleid voor de functie. In combinatie met uw leeftijd geeft dat een mismatch met het gewenste profiel; kortom, u past niet in het team en u bent te duur. Voor u is dat misschien teleurstellend, met discriminatie heeft het mijns inziens niets te maken.
Daar ben ik het niet mee eens want als u op de vacature kijkt die Klaas Jan stuurde
https://www.jongerenservicepunt.nl/vaca ... ker-pathe/
Dan ziet u dat er nu mbo 3/4 gevraagd word terwijl er 2 maanden geleden bij de vacature in Eindhoven geen opleidingseisen bij stonden. Ook voordat ik deze opleiding had afgerond werd ik afgewezen en zelfs 23 jaar geleden toen ik hetzelfde opleidingsniveau had maar wel 20 was werd ik gewoon aangenomen.

Dat ik te duur ben klopt ook niet want ze hanteren gewoon een vast loon (minimumloon) voor iedere medewerker dus als ik daar aangenomen zou worden zouden ze mij hetzelfde betalen als iemand van 23.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je geeft aan dat je in het verleden bent opgestapt omdat je een andere baan had en daar meer uren ging werken. Dat is een prima reden, maar het risico dat je dat op korte termijn weer doet is dan natuurlijk levensgroot. Zeker bij een (bij)baan die al voor slechts 8 uur per week wordt geboden, zoals in de genoemde link. Dan willen ze dus mensen die aan 8 uur voldoende hebben. Het lijkt mij dan niet onlogisch dat je uitkomt bij studenten (of eventueel scholieren), omdat die nou eenmaal ook andere inkomsten hebben en juist niet op zoek zijn naar een voltijdsbaan.

Dit heeft dus niet zozeer te maken met dat andere mensen te oud zijn. Het heeft er meer mee te maken dat andere mensen nooit van zo'n bijbaantje kunnen rondkomen. Uiteraard zijn er ook mensen die bewust voor zo'n functie kiezen, naar dan zul je daarvoor wel bij voorbaat al goede argumenten moeten aanvoeren.

Overigens zegt het weinig dat de functie nog op de website staat. De laatste functie waarop ik solliciteerde stond ook nog maanden op de website. Terwijl ik daar toen al lang aan mijn baan begonnen was en ze echt niet nog iemand zoals mij zochten :D .

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Cristian S schreef:
10 dec 2019 01:22
Lady1234 schreef:
10 dec 2019 00:39
Maar op iemand die zo onbeheerst uit zijn dak gaat op een forum, zit niemand op te wachten.
Ik was anders heel beheerst hoor, dat het u niet aanstaat wat er gezegd word is iets heel anders 🙂
Ook heb ik nergens scheldwoorden gebruikt of beledigend taalgebruik zoals bij die reacties van witte angora die verwijderd zijn. Dat de toon is veranderd door ongenuanceerde en irrelevante reacties van anderen kan ik helaas niets aan doen.
Want jouw reactie over mijn overleden moeder was relevant en genuanceerd?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cristian S schreef:
10 dec 2019 01:22
Dat de toon is veranderd door ongenuanceerde en irrelevante reacties van anderen kan ik helaas niets aan doen.
Joh, kom eens uit die slachtofferrol... Natuurlijk kan je daar iets aan doen: je typt die agressieve reacties toch zelf?

Ik snap echt wel dat sommige reacties je niet aanstaan. Dat is inherent aan een forum waar iedereen gewoon kan schrijven wat hij of zij denkt. Pik eruit wat je kunt gebruiken en negeer de rest. Jij gaat vól in de aanval - en da's zeker als je servicend en dienstverlenend aan de bak wilt niet heel handig, zacht gezegd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door berndv »

Cristian S schreef:
09 dec 2019 23:48
Ik behandel mensen zoals ze mij behandelen dus als er respectloos met mij omgegaan word dan krijgen ze ook geen respect van mij.
Gaat u alstublieft niet in de dienstverlenende sector werken. Dit is niet de instelling voor mensen die willen werken in de dienstverlenende sector.
Cristian S schreef:
10 dec 2019 00:08
Mijn persoonlijke ervaringen bij Pathé zijn dat door de jonge leeftijd van medewerkers het soms ontbreekt aan verantwoordelijkheidsgevoel en empathie naar hun klanten.
:roll:

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Cristian S schreef:
10 dec 2019 00:08
Een wat oudere medewerker heeft meer levenservaring en heeft vaak een andere (soms betere) kijk op dingen. Mijn persoonlijke ervaringen bij Pathé zijn dat door de jonge leeftijd van medewerkers het soms ontbreekt aan verantwoordelijkheidsgevoel en empathie naar hun klanten.
Cristian S schreef:
10 dec 2019 00:08
Ik vind het ook heel jammer dat de toon zo moet veranderen.
Ik behandel mensen zoals ze mij behandelen dus als er respectloos met mij omgegaan word dan krijgen ze ook geen respect van mij.
Lees vooral de eerdere reacties van witte angora en sylvesterb maar eens terug dan begrijp je wat ik bedoel met respectloos.


Beste Christian, snap je nu zelf niet dat je jezelf tegenspreekt? Noem je de tweede quote een kwestie van verantwoordelijkheidsgevoel en empathie?

Dan, wat de moeders betreft: die van mij is dus ook drie jaar geleden overleden. Dank voor het respect en de empathie,

Het ene verwijderde zinnetje waar jij naar wijst bevatte beslist geen scheldwoorden of wat dan ook; ik gaf daar aan dat je duidelijker moest zijn in je opmerkingen. En zoals je ziet begrijpt zo ongeveer niemand dat als jij zegt dat je interesses bij films liggen, dat het dan niks te maken heeft met je motivatie.

Ik blijf het maar raar vinden. Je schrijft dat je er al lang niet meer wil werken. Waarom er dan een topic over openen? Leeftijdsdiscriminatie komt overal voor, net zo goed als discriminatie op naam/kleurtje/afkomst en noem maar op.

- Je bent een vent van 43.
- Je wil tussen jongeren van 20 werken, een baantje van 8 uur.
- Je motivatie wil je niet geven, dat gaat niemand iets aan.
- Je krijgt die baan niet dus je opent hier een topic, en vervolgens krijg je met verschillende mensen ruzie.

Vat ik het zo een beetje goed samen?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens: dat jij die baan niet kreeg was omdat er al in de vacature was voorzien. Dat schreef je zelf. Dat is toch geen enkel bewijs voor leeftijdsdiscriminatie?

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als de gemiddelde leeftijd van de medewerkers inderdaad ongeveer 20 jaar is, dan past u met uw 43 jaar niet in het team, zoals dat heet. Die jongeren zien u als een "opa", niet in de zin van grootvader, maar als iemand die veel, veel ouder is. Van onderen gezien is het leeftijdsverschil veel groter dan van boven.
Vergis u niet en vergeet het niet: toen u voor het eerst bij Pathé werkte, waren de huidige medewerkers nog niet eens geboren.

Cristian S
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 nov 2019 17:10

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door Cristian S »

Moneyman schreef:
10 dec 2019 08:26
Cristian S schreef:
10 dec 2019 01:22
Dat de toon is veranderd door ongenuanceerde en irrelevante reacties van anderen kan ik helaas niets aan doen.
Ik snap echt wel dat sommige reacties je niet aanstaan. Dat is inherent aan een forum waar iedereen gewoon kan schrijven wat hij of zij denkt. Pik eruit wat je kunt gebruiken en negeer de rest. Jij gaat vól in de aanval - en da's zeker als je servicend en dienstverlenend aan de bak wilt niet heel handig, zacht gezegd.
Je hebt gelijk dat doe ik zelf.....
Ik moet mezelf inderdaad niet verlagen tot het niveau van sommige beroeps reageerders hier.
Ik zal dan ook alleen nog reageren op goede en positieve feedback dus het zal hier heel stil gaan worden denk ik 😁

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Cristian S schreef:
10 dec 2019 11:31
Ik moet mezelf inderdaad niet verlagen tot het niveau van sommige beroeps reageerders hier.
Ik zal dan ook alleen nog reageren op goede en positieve feedback dus het zal hier heel stil gaan worden denk ik 😁
:roll:

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
10 dec 2019 11:15
Als de gemiddelde leeftijd van de medewerkers inderdaad ongeveer 20 jaar is, dan past u met uw 43 jaar niet in het team, zoals dat heet. Die jongeren zien u als een "opa", niet in de zin van grootvader, maar als iemand die veel, veel ouder is. Van onderen gezien is het leeftijdsverschil veel groter dan van boven.
Vergis u niet en vergeet het niet: toen u voor het eerst bij Pathé werkte, waren de huidige medewerkers nog niet eens geboren.
Ik kan me ook indenken dat een leidinggevende van, laten we zeggen, 25, of 30, er niet op zit te wachten om leiding te geven aan een 43-jarige.

Toen ik nog werkzaam was, was het verschil soms een jaartje of 4, of 5. En daar werden al vragen over gesteld, of het geen probleem zou opleveren dat een jongere mij leiding zou gaan geven.

Maar nogmaals, wat anderen ook al aangaven, het is helemaal niet zeker of er sprake is van leeftijdsdiscriminatie. Bij het solliciteren werd er gezegd dat de vacature al was voorzien.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door kuklos »

Cristian S schreef:
10 dec 2019 11:31
Moneyman schreef:
10 dec 2019 08:26
Cristian S schreef:
10 dec 2019 01:22
Dat de toon is veranderd door ongenuanceerde en irrelevante reacties van anderen kan ik helaas niets aan doen.
Ik snap echt wel dat sommige reacties je niet aanstaan. Dat is inherent aan een forum waar iedereen gewoon kan schrijven wat hij of zij denkt. Pik eruit wat je kunt gebruiken en negeer de rest. Jij gaat vól in de aanval - en da's zeker als je servicend en dienstverlenend aan de bak wilt niet heel handig, zacht gezegd.
Je hebt gelijk dat doe ik zelf.....
Ik moet mezelf inderdaad niet verlagen tot het niveau van sommige beroeps reageerders hier.
Ik zal dan ook alleen nog reageren op goede en positieve feedback dus het zal hier heel stil gaan worden denk ik 😁
Gewoon verdergaan met wat je anderen verwijt. Gaat goed zo.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door scontra »

Cristian S schreef:
25 nov 2019 17:22
Ik ben 43 jaar en erg gek op films en kom dan ook vaak in de bioscoop.
Nu heb ik op een vacature gesolliciteerd als service employee bij Pathé Eindhoven maar ik kreeg daar als reactie op terug dat de vacature inmiddels ingevuld was.
Echter een hele tijd hierna bleef de vacature nog wel op hun website staan. ik heb daarom ook sterk het vermoeden dat er bij Pathé aan leeftijdsdiscriminatie gedaan word.
Als ik als iemand van 43 jaar ervoor kies om in een bioscoop te willen werken dan vind ik dat ik recht heb op evenveel kansen als een jongere van in de 20.
Er is al veel geschreven en de wederzijdse verwijten en beschuldigingen druipen haast van mijn scherm af.
Echter, uw "wil" geeft een werkgever nog niet de plicht om u dat door u zo geliefde "gratis film kijken" baantje dan maar te geven.
Maar, als u er werkelijk van overtuigd bent dat u op uw leeftijd, of welke ander vorm van discriminatie er mogelijk is, wordt afgewezen, wat let u dan om van deze discriminatie door Paté aangifte te gaan doen.
Voor het verkrijgen van de functie die u ambieert maakt dat niets uit, die krijgt u immers toch al niet.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door scontra »

Cristian S schreef:
09 dec 2019 23:48

Ik vind het ook heel jammer dat de toon zo moet veranderen.
Ik behandel mensen zoals ze mij behandelen dus als er respectloos met mij omgegaan word dan krijgen ze ook geen respect van mij.
@Cristian S,

Als service medewerker dient u, onder alle omstandigheden, respectvol naar de klant te zijnen te blijven, zelfs als de klant dat naar u niet is.
Dit is u vast en zeker wel verteld tijdens de opleiding die u zegt te hebben genoten.
Snel kribbig worden in een service verlenende functie, dat gaat nooit lang goed, want elke dag wordt je geduld en gastvrijheid meerdere malen op de proef gesteld.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door moederslink »

+1
Dit telt inderdaad voor ieder dienstverlenend beroep ( en sowieso natuurlijk in de maatschappij!),
-buschauffeurs , treinconducteurs, in winkels, in de zorg , in de trein, politie, ambtenaren aan de balie etc etc.
Even tot 10 tellen en niet meegaan in verbale agressie, het escaleert al té vaak op ieder vlak, anno nu , en niet te vergeten op sociale media , wat een treurige ontwikkeling .:(
Trouwens niet alleen verbale agressie : er op los meppen en trappen is ook aan de orde van de dag.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, en wat is 'agressief'? Een Amsterdammer is vaak vrij direct. Dat heeft niks met agressie te maken. Ook niet met een gebrek aan respect. Anderen, uit een heel ander deel van het land, weten daar niet altijd mee om te gaan. Maar het heeft weinig nut om, als je dienstverlenend bezig bent, ruzie te gaan zitten maken.

Dan heb ik het nog niet eens over mensen met autisme. Die zijn vaak echt recht voor zijn raap. Dat zul je als dienstverlener toch echt moeten incasseren.

Cristian S
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 nov 2019 17:10

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door Cristian S »

witte angora schreef:
10 dec 2019 14:43
Sja, en wat is 'agressief'? Een Amsterdammer is vaak vrij direct. Dat heeft niks met agressie te maken. Ook niet met een gebrek aan respect. Anderen, uit een heel ander deel van het land, weten daar niet altijd mee om te gaan. Maar het heeft weinig nut om, als je dienstverlenend bezig bent, ruzie te gaan zitten maken.

Dan heb ik het nog niet eens over mensen met autisme. Die zijn vaak echt recht voor zijn raap. Dat zul je als dienstverlener toch echt moeten incasseren.
Ik vind het wel mooi allemaal dat jullie het meteen gaan koppelen aan "een dienstverlenend beroep"
Jullie zijn geen klanten of cliënten van mij maar zomaar vreemden die ik niet ken en die mij al helemaal niet kennen maar wel allerlei verwijten en aannames doen naar mijn kant toe.
Als ik daar vervolgens beschaafd maar lichtelijk geïrriteerd op reageer dan ben ik ineens volgens jullie niet meer geschikt voor een "dienstverlenend beroep"

Het is natuurlijk wel heel makkelijk om bij iemand als mij die zich al kwetsbaar opstelt door te zeggen dat hij ergens is afgewezen en zich gediscrimineerd voelt meteen met het vingertje te gaan wijzen en allerlei redenen gaan verzinnen waarom ze mij niet zouden willen, vervolgens als ik er klaar mee ben en geïrriteerd terug reageer te zeggen "zie je wel, dat is nou de reden dat ze je niet willen hebben!"

Wel grappig dat ik al vanaf mijn 16de in de detailhandel werk met succes en dat ik jaren in de ouderenzorg heb gewerkt (pg). Ook tijdens mijn (BBL) opleiding Facilitaire Dienstverlening heb ik 2 jaar lang met veel succes en positieve resultaten in de Geestelijke Gezondheidszorg gewerkt als huismeester. vroeger ook veel Klantenservice/Technische helpdesk werk gedaan bij grote bedrijven en heb zelfs verschillende prijzen gewonnen voor klantbehoud.

Ik werk dus al mijn hele leven in dienstverlenende functies en weet dus prima hoe ik met klanten/cliënten moet omgaan.

Dus zo zie je maar dat een paar reacties op social media geen afspiegeling hoeven te zijn van hoe iemand zich in het dagelijks leven gedraagt.
Dus ik houd mezelf maar voor dat jullie in het "echte"leven ook hele sympathieke mensen zijn :wink:

(ps: het valt mij op dat op verschillende onderwerpen op dit forum erg off-topic gereageerd word door vaak steeds dezelfde personen. Om maar een voorbeeld te geven als iemand vraagt of hij recht heeft om zijn geld terug te krijgen van een gekochte en gebruikte tandenborstel word daar een heel gesprek gevoerd of mensen hun tanden poetsen in de badkamer of huiskamer. kom op zeg, het is dan niet zo gek dat sommige mensen hier geïrriteerd van raken als ze hun probleem hier voorleggen en verwachten serieuze reacties/oplossingen te krijgen! Het is hier tenslotte geen theekransje)

Lady1234
Berichten: 27100
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus blijkbaar doet u zich in het “echte” leven anders voor dan op een anoniem forum. Daar komt de ware Christian S naar buiten.

Cristian S
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 nov 2019 17:10

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door Cristian S »

Lady1234 schreef:
10 dec 2019 17:22
Dus blijkbaar doet u zich in het “echte” leven anders voor dan op een anoniem forum. Daar komt de ware Christian S naar buiten.
Nee hoor dat is slechts uw interpretatie :roll:

Iedereen weet dat op social media reacties heel anders over kunnen komen dan dat je face2face iets tegen iemand zegt.
Dat ik aan de andere kant zit te lachen om sommige reacties zie jij niet. Jij ziet alleen mijn uitroeptekens en geïrriteerde toon en gaat er dan meteen van uit dat ik helemaal woest op mijn toetsenbord aan het rammen ben :wink:

Cristian S
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 nov 2019 17:10

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door Cristian S »

scontra schreef:
10 dec 2019 17:45
Lady1234 schreef:
10 dec 2019 17:22
Dus blijkbaar doet u zich in het “echte” leven anders voor dan op een anoniem forum. Daar komt de ware Christian S naar buiten.
Hij geeft veel baantjes gehad, maar heeft het nergens al te lang kunnen uithouden, of de werkgevers hielden het al snel weer voor gezien. Vandaar het leven in de fantasie van de gekunstelde wereld en dat is de film en zelfs daar w...….. !!! ;-)
Wie heeft gezegd dat ik het nergens lang heb kunnen uithouden of dat werkgevers het voor gezien hielden...aannames..aannames.
Maar Ik snap dat je me weer uit de tent probeert te lokken dus ik zal de verstandigste zijn :wink:

Gesloten