LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Masterunix
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mar 2008 22:38

Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door Masterunix »

Beste mensen,

Ik post hier een verhaal van een goeie kennis van mij die met de volgende situatie zit:

- Staat ingeschreven bij haar ex man (woont bij familie lid wat 40 euro kost geld per dag kost en verder nergens anders terecht kan)
- Heeft 2 kinderen
- Krijgt geen uitkering of alimentatie, omdat ze ingeschreven staat bij haar ex man
- Kan geen werk vinden (is jaren lang afhankelijk geweest van haar man)

Deze persoon kan werkelijk nergens terecht ... nu is mijn vraag ... waar kan deze persoon terecht?

Mijn vragen zijn dus:

1) Kan ze een woning krijgen zonder inkomen, werk en uitkering?
2) Kan ze uitkering aanvragen en ondertussen een nood woning krijgen?
3) Waar moet ze beginnen?

Mijn vragen lijken simpel voor werk lui zoals ik die het leven voor elkaar hebben, maar iemand die echt in de put zit zoals deze dame heb ik echt geen idee waar ik of zij moet beginnen om te helpen.

Bij wie kan ze terecht? Welke instantie en/of afdeling?

Ze heeft 8.000 euro op een spaarrekening van haar ex meegekregen ... maar als er niks word opgelost gaat haar geld op dat kost 40 euro per dag van haar eigen moeder die hier misbruik van maakt en ze heeft zelf geen vrienden of familie waar ze terecht kan. Bij mij ook niet helaas heb zelf een gezin.

Kan iemand a.u.b. deze persoon op weg helpen? We zijn jullie heel erg dankbaar als wij een zetje kunnen krijgen in de juiste richting.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door Brahms »

Masterunix schreef:Beste mensen,

Ik post hier een verhaal van een goeie kennis van mij die met de volgende situatie zit:

- Staat ingeschreven bij haar ex man (woont bij familie lid wat 40 euro kost geld per dag kost en verder nergens anders terecht kan)
- Heeft 2 kinderen
- Krijgt geen uitkering of alimentatie, omdat ze ingeschreven staat bij haar ex man
- Kan geen werk vinden (is jaren lang afhankelijk geweest van haar man)

Deze persoon kan werkelijk nergens terecht ... nu is mijn vraag ... waar kan deze persoon terecht?

Mijn vragen zijn dus:

1) Kan ze een woning krijgen zonder inkomen, werk en uitkering?
2) Kan ze uitkering aanvragen en ondertussen een nood woning krijgen?
3) Waar moet ze beginnen?

Mijn vragen lijken simpel voor werk lui zoals ik die het leven voor elkaar hebben, maar iemand die echt in de put zit zoals deze dame heb ik echt geen idee waar ik of zij moet beginnen om te helpen.

Bij wie kan ze terecht? Welke instantie en/of afdeling?

Ze heeft 8.000 euro op een spaarrekening van haar ex meegekregen ... maar als er niks word opgelost gaat haar geld op dat kost 40 euro per dag van haar eigen moeder die hier misbruik van maakt en ze heeft zelf geen vrienden of familie waar ze terecht kan. Bij mij ook niet helaas heb zelf een gezin.

Kan iemand a.u.b. deze persoon op weg helpen? We zijn jullie heel erg dankbaar als wij een zetje kunnen krijgen in de juiste richting.
Euro 40 keer 30 dagen huur per maand. En dat bij haar eigen moeder....... Voor dat bedrag kan je een prima eengezinswoning huren, zelfs in de dure Randstad.

Voor haar probleem, neem voor advies contact op met de gemeente. Overigens is een scheiding geen reden om voorrang te krijgen bij toewijzing woning.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan had die kennis moeten eisen dat de woning aan haar toegewezen werd bij de scheiding. En waarom staat ze niet bij ma ingeschreven? Krijgt ze in ieder geval bijstand.

Blijf van mijn lijf huis.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door kokka »

Lady1234 schreef:En waarom staat ze niet bij ma ingeschreven? Krijgt ze in ieder geval bijstand.
niet als ma zelf een inkomen heeft

Het is wel duidelijk dat ze zsm weg moet uit het huis van haar ex.
Als TS zo begaan is met deze mevrouw kan hij haar wellicht zelf een kamer verhuren. Als je het goed op papier zet dan kan ze daar zelfs huursubsidie voor krijgen. dan komt ze wel in aanmerking voor bijstand ( dat gaan ze dan gewoon halen bij de ex) heeft ze recht op kinderallimentatie en kan ze haar eigen leven weer een beetje oppakken.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door thecure »

hoe oud is deze persoon eigenlijk waar we het over hebben?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door kokka »

Masterunix schreef: - Krijgt geen uitkering of alimentatie, omdat ze ingeschreven staat bij haar ex man
Het krijgen van alimentatie is niet afhankelijk van je woonadres, het maakt niet uit of ze bij haar ex of bij haar moeder staat ingeschreven. Als de scheiding is uitgesproken, en daarbij is kinder of partner alimentatie toegewezen dan moet haar ex dat gewoon betalen. Als hij dat niet doet dan kan ze het LBIO de alimentatie laten innen bij hem
Kan geen werk vinden (is jaren lang afhankelijk geweest van haar man)
Moet ze harder zoeken, en eventueel haar eisen verlagen, poetsen kan iedereen ( mits ze geen lichamelijke beperking heeft)
Deze persoon kan werkelijk nergens terecht ... nu is mijn vraag ... waar kan deze persoon terecht?

Als ze 40 euro per dag kan betalen dan kan ze op een hoop plekken terecht

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door witte angora »

Masterunix schreef:
- Staat ingeschreven bij haar ex man (woont bij familie lid wat 40 euro kost geld per dag kost en verder nergens anders terecht kan)
- Heeft 2 kinderen
- Krijgt geen uitkering of alimentatie, omdat ze ingeschreven staat bij haar ex man
- Kan geen werk vinden (is jaren lang afhankelijk geweest van haar man)
Kortom, er zijn er dus twee die misbruik maken van de situatie. De man omdat hij op papier haar woonruimte biedt en op die manier geen alimentatie hoeft te betalen, en degene waar ze inwoont. Want laten we eerlijk zijn, 1200 euro per maand om ergens te wonen, dat is belachelijk.

Ik zou inderdaad beginnen met een vertrek naar een blijf-van-mijn-lijf huis. Dan is ze niet langer die 1200 kwijt en kan ze de alimentatie incasseren. En wie weet wordt ze nog sneller aan een definitieve woonruimte geholpen.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

1200 euro in de maand? buiten de randstad kan je makkelijk huren voor 600 of zelfs minder soms.
Nare situatie als je eigen moeder je zo uitmelkt als die echt 40 euro per dag vraagt

Lowieze
Berichten: 6544
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door Lowieze »

kokka schreef:
Lady1234 schreef:En waarom staat ze niet bij ma ingeschreven? Krijgt ze in ieder geval bijstand.
niet als ma zelf een inkomen heeft

Het is wel duidelijk dat ze zsm weg moet uit het huis van haar ex.
Als TS zo begaan is met deze mevrouw kan hij haar wellicht zelf een kamer verhuren. Als je het goed op papier zet dan kan ze daar zelfs huursubsidie voor krijgen. dan komt ze wel in aanmerking voor bijstand ( dat gaan ze dan gewoon halen bij de ex) heeft ze recht op kinderallimentatie en kan ze haar eigen leven weer een beetje oppakken.
Met 8000 euro eigen vermogen heb je geen recht op bijstand. Dan zul je eerst een deel daarvan moeten gebruiken om van te leven, pas daarna kun je eventueel bijstand aanvragen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door Brahms »

Nou dat lukt prima met zo'n huur. Dat vermogen is na enkele maanden op.
Beetje vreemd verhaal dit topic....

Lowieze
Berichten: 6544
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Brahms schreef:Nou dat lukt prima met zo'n huur. Dat vermogen is na enkele maanden op.
Beetje vreemd verhaal dit topic....
Het is geen vreemd verhaal op zich, dit overkomt veel mensen. Ik vind het wel vreemd dat iemand dan antwoorden gaat zoeken op een forum en zich niet tot een woningstichting of de gemeente wendt om deze vragen beantwoord te krijgen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die persoon betaalt geen € 1.200 huur, dat is voor kost en inwoning voor drie personen.

Haar “vermogen” is onder het vrij te laten bedrag voor de bijstand, want ze heeft twee kinderen.

En ook bij inwonen bij moeder kan ze in aanmerking komen voor bijstand.

En op alimentatie voor de kinderen en zichzelf heeft ze sowieso recht. Plus kinderbijslag, plus eventueel kindgebonden budget.

Je krijgt geen huurtoeslag voor een kamer.

stofzuigertje

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Emigratie naar Groningen?

Daar wil vrijwel niemand naar toe, leegstand in huurhuizen zoals Delfzijl nog best redelijke gemeente is......
Dan kun je als Moeder met 2 kinderen naar toe en bijstand aanvragen.
Na contante opname zit je binnen paar minuten van €8000,- onder de €6000,- en er is vermoedelijk al uitgegeven.
Ook waaraan is lastig traceerbaar.

Daar zitten ze op inwoners te wachten gezien de leegloop en vergrijzing dus 2 kinderen welkom.
Het probleem is dat vele in hun vertrouwde buurt willen blijven en dan €1200,- per maand gaan betalen.
Ook daar in Schokkende Groningen is Universitaire opleiding mogelijk dus minder slecht als je even verder zoekt.

Carnaval is gewoon vakantie huisje huren voor weekje en ook zo opgelost..... trein is niet zo duur...

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door kokka »

Lowieze schreef:
kokka schreef:
Lady1234 schreef:En waarom staat ze niet bij ma ingeschreven? Krijgt ze in ieder geval bijstand.
niet als ma zelf een inkomen heeft

Het is wel duidelijk dat ze zsm weg moet uit het huis van haar ex.
Als TS zo begaan is met deze mevrouw kan hij haar wellicht zelf een kamer verhuren. Als je het goed op papier zet dan kan ze daar zelfs huursubsidie voor krijgen. dan komt ze wel in aanmerking voor bijstand ( dat gaan ze dan gewoon halen bij de ex) heeft ze recht op kinderallimentatie en kan ze haar eigen leven weer een beetje oppakken.
Met 8000 euro eigen vermogen heb je geen recht op bijstand. Dan zul je eerst een deel daarvan moeten gebruiken om van te leven, pas daarna kun je eventueel bijstand aanvragen.
Alleenstaande ouder mag € 12.040 aan eigen vermogen hebben.
Ze zal ook wel wat meubeltjes moeten hebben lijkt me

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door kweenie »

Krijgt geen uitkering of alimentatie, omdat ze ingeschreven staat bij haar ex man
Alimentatie is iets wat de twee exen onderling moeten afspreken en zou los moeten staan van of ze wel of niet bij de ex ingeschreven staat. Sterker nog, als de ex een zodanig inkomen heeft dat er alimentatie betaald zou kunnen worden, dan krijgt de andere ex geen bijstand, maar wordt dit geld weer verhaald de ex die alimentatie zou moeten kunnen betalen.

Ik vraag me ook af wat ze precies in het convenant hebben afgesproken en of dat wel helemaal eerlijk is.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door Appie83 »

Die 1200 euro zal inderdaad wel voor kost en inwoning zijn en ik vermoed dat haar kinderen bij haar wonen.

-Als het goed is, zijn er afspraken gemaakt over kinderalimentatie, alimentatie en woning.
-Als haar kinderen bij haar wonen dan kan ze mogelijk een urgentieverklaring woning krijgen. Daarvoor moet je bij de sociale woningbouwvereniging van de gemeente zijn.
-Ook heeft ze mogelijk recht op een bijstandsuitkering (je mag als alleenstaande ouder 12040 aan eigen vermogen hebben). Echter ze woont bij haar moeder en dus zal er ook rekening worden gehouden met het inkomen van haar moeder.

Als de moeder bijstand krijgt:
Probleem is mogelijk dat de bijstand van de moeder gekort gaat worden als haar dochter zich inschrijft op het adres van haar moeder. Overigens maakt het wel of niet inschrijven niet uit, het gaat om de feitelijke situatie en als de moeder dat niet meld dan zal de gemeente dat zien als fraude en de bijstandsuitkering terugvorderen en een boete opleggen. Daarnaast zal haar moeder de extra inkomsten moeten opgeven.
Let op...tegenwoordig kunnen buren al dan niet anoniem de gemeente wijzen op mogelijke fraude.

Lowieze
Berichten: 6544
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:Die persoon betaalt geen € 1.200 huur, dat is voor kost en inwoning voor drie personen.

Haar “vermogen” is onder het vrij te laten bedrag voor de bijstand, want ze heeft twee kinderen.

En ook bij inwonen bij moeder kan ze in aanmerking komen voor bijstand.

En op alimentatie voor de kinderen en zichzelf heeft ze sowieso recht. Plus kinderbijslag, plus eventueel kindgebonden budget.

Je krijgt geen huurtoeslag voor een kamer.
Ze kan wel recht hebben op alimentatie, maar dat is volkomen afhankelijk van het inkomen en de situatie van haar ex, dus of ze het ook krijgt is wat anders.
We weten niet of haar kinderen bij haar ex blijven of niet, zijn de kinderen boven de 18 of niet? Allemaal belangrijk als ze voor bijstand in aanmerking wil komen met 8000 euro eigen vermogen.

Je kunt wel huurtoeslag voor een kamer krijgen als je een eigen voordeur hebt, een eigen keuken, slaapkamer en toilet.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door Revoked »

Nou, TS kan weer vooruit met z'n huiswerk.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@lowieze

Die persoon woont met haar kinderen bij moeder in. Heeft dus uiteraard gern eigen voordeur, keuken en toilet.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geen werk geen inkomsten sociale huurwoning?

Ongelezen bericht door scontra »

kokka schreef: Ze zal ook wel wat meubeltjes moeten hebben lijkt me


Kringloop misschien, voor een habbekrats heb je je hele woning gemeubileerd !!

Denk dat topic starter ook niet precies weet hoe bij deze goede kennis de 'vork nou precies in de steel steekt'.
Vindt het maar een vreemd en bijna ongeloofwaardig verhaal, waarmee deze overigens goed bedoelde vraag om hulp, gesteld wordt aangezien er nogal wat tegenstrijdigheden inzitten.

Topic starter,

Laat de goede vriendin naar het Maatschappelijk Werk in de Gemeente waar zij woont gaan .
En als zij dat niet zelfstandig kan, regel dit dan in overleg met en voor haar en ga met haar mee naar de eerste afspraak om de deur voor haar te openen.
Laatst gewijzigd door scontra op 20 feb 2018 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten