LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe kan ik correct ontslag nemen?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Star Platinum
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2018 11:44

Hoe kan ik correct ontslag nemen?

Ongelezen bericht door Star Platinum »

Ik heb de intentie om mogelijk deze maand ontslag te nemen maar loop tegen een paar dingen aan.

1) Ik heb aan tijdelijk arbeidscontract van 1 jaar met een opzegclausule in de lijn van "beide partijen zijn bevoegd de arbeidsovereenkomst op te zeggen met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn". Ik dacht dat er geen wettelijke opzegtermijn was bij een tijdelijk contract.

2) Mijn werkgever en directe leidinggevende zijn op vakantie vanaf nu tot en met de periode waarin ik mijn ontslag kenbaar moet maken. Ik zal van hen dus geen schriftelijke reactie kunnen krijgen.

3) Ik moet volgens mijn arbeidsovereenkomst opzeggen per aangetekende brief, maar teken zelf alle aangetekende brieven die aankomen op het kantoor.

Enige tips om rekening houdende met bovenstaande situatie correct mijn ontslag in te dienen, ook als mijn werkgever niet mee wil werken?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Hoe kan ik correct ontslag nemen?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Normaliter eindigt een tijdelijke overeenkomst van rechtswege (en is opzeggen niet nodig). Staat dat nergens?
Of wilt u tussentijds opzeggen? Staat er in die bepaling niet ergens het woord tussentijds? De wettelijke opzegtermijn voor een werknemer is een kalendermaand.
Uw antwoorden hierop zijn van belang.

Een reactie op een opzegging is niet nodig. Bewijs dat de brief voor de eerste van de komende maand is aangekomen wel. Of u of een ander daarvoor tekent maakt niet uit.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Star Platinum
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2018 11:44

Re: Hoe kan ik correct ontslag nemen?

Ongelezen bericht door Star Platinum »

Ik wil tussentijds opzeggen. Het zinnetje onder punt 1 betreft de tussentijdse opzegclausule, het woord tussentijds wordt ook gebruikt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hoe kan ik correct ontslag nemen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Star Platinum schreef:Ik wil tussentijds opzeggen. Het zinnetje onder punt 1 betreft de tussentijdse opzegclausule, het woord tussentijds wordt ook gebruikt.
De wettelijke termijn is voor een arbeidscontract van bepaalde duur 1 maand, tenzij hierin in het arbeidscontract of de CAO van wordt afgeweken. Als dat niet zo is geldt de wet. Aangezien er staat de wettelijke opzegtermijn (eigenlijk overbodige clausule, meestal wordt het ter meerdere zekerheid toegevoegd) dan geldt dus voor jou een termijn van 1 maand.

Dat je baas en zijn vervanger er niet zijn is hun probleem. Als jij bevoegd bent om aangetekende stukken aan te nemen, dan mag je ook het aangetekende stuk aannemen dat van jezelf komt. Ter meerdere zekerheid kun je een kopie per reguliere post en of e-mail sturen.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Hoe kan ik correct ontslag nemen?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Star Platinum schreef:Ik wil tussentijds opzeggen. Het zinnetje onder punt 1 betreft de tussentijdse opzegclausule, het woord tussentijds wordt ook gebruikt.
Zo ziet u maar hoe belangrijk het is juist en volledig te citeren :-).
U kunt dus tussentijds opzeggen. En wel met een kalendermaand opzegtermijn. Zorg dat de aangetekende brief voor 1 augustus is ontvangen bij de werkgever.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

stofzuigertje

Re: Hoe kan ik correct ontslag nemen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik twijfel....
Normaal is het een 1 jaar contract dat beide moeten uitdienen tenzij onderling anders overeen word gekomen.
Daarna geld de normale 1 maand opzegtermijn.

Wanneer loopt het 1 jaar contract af en als dat maar 1 maand is?
Wel slordig dat er geen vervanger is voor problemen, of worden ze dan op vakantie lastig gevallen met het werk?
Ook tijdig nieuw personeel zoeken lijkt me zo lastig.

Ik vermoed dat het 1 jaar contract is en de regel voor ontslag na 1 jaar pas geld.
Zonder inzage contract kan ik niet met zekerheid zeggen of deze losse regel die je hebt overgenomen op de juiste manier geïnterpreteerd werd.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoe kan ik correct ontslag nemen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Aangetekende brief? kunnen we niet meer op fatsoenlijke wijze gewoon om de tafel gaan zitten?

Het lijkt mij in eerste instantie de juiste weg om met je ontslagbrief in tweevoud op zak gewoon het gesprek aan te gaan met je leidinggevende en aangeven dat je per 31 augustus het dienstverband wil beëindigen. Als je leidinggevende professioneel reageert kun je dan simpelweg tijdens dat gesprek je ontslagbrief er bij pakken en vragen aan de leidinggevende of hij één exemplaar voor gezien wil tekenen. Het getekende exemplaar neemt de werknemer mee naar huis, het andere exemplaar bezorgt de leidinggevende bij de juiste mensen binnen de organisatie (P&O).

Alleen wanneer je leidinggevende als een kleuter reageert door de wens om ontslag te nemen niet te accepteren, ga je over op de indirecte weg van mails en aangetekende brieven.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hoe kan ik correct ontslag nemen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ivo.w schreef:Aangetekende brief? kunnen we niet meer op fatsoenlijke wijze gewoon om de tafel gaan zitten?

Het lijkt mij in eerste instantie de juiste weg om met je ontslagbrief in tweevoud op zak gewoon het gesprek aan te gaan met je leidinggevende en aangeven dat je per 31 augustus het dienstverband wil beëindigen. Als je leidinggevende professioneel reageert kun je dan simpelweg tijdens dat gesprek je ontslagbrief er bij pakken en vragen aan de leidinggevende of hij één exemplaar voor gezien wil tekenen. Het getekende exemplaar neemt de werknemer mee naar huis, het andere exemplaar bezorgt de leidinggevende bij de juiste mensen binnen de organisatie (P&O).

Alleen wanneer je leidinggevende als een kleuter reageert door de wens om ontslag te nemen niet te accepteren, ga je over op de indirecte weg van mails en aangetekende brieven.
Onzin. Het contract vraagt een aangetekende brief, dus kennelijk wil de werkgever dat zo. Dus gewoon doen zoals het in het contract staat. En de leidinggevende is op vakantie in de periode dat TS ontslag wil nemen. Dus om de tafel gaan (waarvoor eigenlijk) is geen optie.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Hoe kan ik correct ontslag nemen?

Ongelezen bericht door renewouters »

Ivo.w schreef:Aangetekende brief? kunnen we niet meer op fatsoenlijke wijze gewoon om de tafel gaan zitten?
En als dat om de tafel gaan zitten vanwege praktische problemen (bijvoorbeeld leidinggevende werkt op een andere locatie of is er niet): gewoon de brief per email versturen. Aangetekend versturen van dit soort dingen is iets uit de vorige eeuw.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hoe kan ik correct ontslag nemen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ivo.w schreef:Aangetekende brief? kunnen we niet meer op fatsoenlijke wijze gewoon om de tafel gaan zitten?
Het versturen van een aangetekende brief is het de eerste keer goed regelen, zodat je niet een maand langer hoeft te werken. Een brief is ook niet onfatsoenlijk.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Hoe kan ik correct ontslag nemen?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Ivo.w schreef:Aangetekende brief? kunnen we niet meer op fatsoenlijke wijze gewoon om de tafel gaan zitten? ....Alleen wanneer je leidinggevende als een kleuter reageert door de wens om ontslag te nemen niet te accepteren, ga je over op de indirecte weg van mails en aangetekende brieven.
De werkgever reageerde (spreekwoordelijk) als genoemde kleuter. Dus ...

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Star Platinum
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2018 11:44

Re: Hoe kan ik correct ontslag nemen?

Ongelezen bericht door Star Platinum »

Nog dank voor alle reacties. Ik wil uiteraard eerst het gesprek aangaan en zo netjes mogelijk weg gaan. Maar het contract vraagt om een aangetekende brief en dat gesprek heb ik al ruim een maand geleden aangevraagd en tot nu toe is er helaas nog geen tijd voor mij geweest. Gezien ik mijzelf per september in hetzelfde vakgebied verder wil ontwikkelen door middel van het volgen van een deeltijd studie en ik reden heb om te geloven dat mijn werkgever niet geheel wil meewerken aan de noodzakelijke aanpassingen in mijn contract (waar ik in april het gesprek al over ben aangegaan) noch wanneer ik opzeg, heb ik hier jullie advies gevraagd. Het is niet mijn intentie om achter de rug van mijn werkgever om of in conflict weg te gaan.

Gesloten