LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoogte basisinkomen

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

Ik verneem van velen dat de hoogte van het evt. basisinkomen nog wel wat discussie oproept en zelfs een reden is om de petitie van Radar niet te tekenen, maar wat is dat een leefbare, menselijk, waardig bedrag.

Keuze 1, die men zich dient te stellen wordt het een bedrag per persoon of afhankelijk van het aantal 18+ in 1 huishouden.
Keuze 2, wat is de hoogte als men kiest voor een bedrag per persoon en wat de hoogte wordt bij 2, 3, 4, enz. als men kiest de hoogte af te laten hangen van het aantal 18+ in 1 huishouden.

Vertel in je reactie op dit bericht wat je keuze is bij keuze 1 en n.a.v. je eerste keuze de bedrag(en) worden jouw inziens bij je keuze 2.

Dus bijv.
ik kies bij keuze 1 voor per persoon en bij keuze 2 voor 1500 euro


Opmerkingen en ideeën hierover zijn natuurlijk ook welkom!

stofzuigertje

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Geen commentaar.

Ja, ik wil geen vast bedrag of formule maar eerst eens kijken voor welk bedrag er hoeveel vrijwillig aanmelden.....
Een proef die terug gedraaid kan worden want als er teveel aanmelden moeten we lagere bedragen en ........
Ja, dit kan een lang verhaal worden en een kleine proef rustig uitbreiden en opbouwen en bied geen zekerheid voor meerdere jaren.

De verschillende plannen liggen daarvoor nog te ver uit elkaar.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door alfatrion »

MarcUitGorcum schreef:Ik verneem van velen dat de hoogte van het evt. basisinkomen nog wel wat discussie oproept en zelfs een reden is om de petitie van Radar niet te tekenen, maar wat is dat een leefbare, menselijk, waardig bedrag.
Het idee achter een basisinkomen is dat het een gegarandeerd inkomen is. Dit zou daarom een vast bedrag per persoon moeten zijn. Als er twee personen in een huishuiden zijn dan krijgen ze alle twee een keer dat bedrag. Het sociaal minimum is € 53,28 per dag.
Laatst gewijzigd door Radar op 03 jun 2017 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: verwijderde quote, offtopic bijdrage

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

We willen allemaal luisteren naar de voorstanders, maar als men dan een argument wat valide is links laat liggen om zich op iets anders te focussen, dan komen we nergens. En sommige voorstanders mengen zich in de discussies met niets meer dan een nutteloze uitspraak die helemaal afwijkt van het topic.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk niet dat de hoogte vastgesteld moet worden in termen van bedragen, maar eerder in termen van principes. Het bedrag zou dan de uitkomst van de som van de principes moeten zijn.

Nu een bedrag noemen is weinig zinvol, omdat het voor een succesvolle invoering van een basisinkomen mijns inziens vereist is dat veel meer financiele zaken op de schop gaan. Denk aan het zorgsysteem, denk aan de toeslagen, ga zo maar door. Pas als je weet of kunt voorspellen wat de effecten van dergelijke nevenmaatregelen zijn, kom je toe aan de hoogte van het basisinkomen.

In het stadium waar we nu zitten, heeft deze discussie nog geen zin. Eerst moeten er principiële keuzes gemaakt worden op basis van uitkomsten van experimenten. En dat vraagt visie en durf. Iets wat ik momenteel vrij weinig tegenkom in de politiek.

Ik voorzie voorlopig nog geen toekomst voor het basisinkomen.

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

Het sociaal minimum is € 53,28 per dag.
Dat is ongeveer € 1620 per maand. Is dat inclusief of exclusief toeslagen?
Laatst gewijzigd door MarcUitGorcum op 03 jun 2017 17:54, 2 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door alfatrion »

MarcUitGorcum schreef:
alfatrion schreef:Het sociaal minimum is € 53,28 per dag.

Dat is ongeveer € 1620 per maand. Is dat inclusief of exclusief toeslagen?
Dat kan niet kloppen. Ik heb het bedrag gekopieerd van de overheid site. Ze schrijven per dag, maar bedoelen per werkdag. Het is ongeveer € 1172.16 per maand. Het sociaal minimum is exclusief toeslagen. Ik ben het overigens eens met Moneyman in dat je een bedrag eigenlijk niet kunt noemen.

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

Ik was niet uitgegaan van werkdagen.

Als je toeslagen erbij op tel kom je zeker 1400 euro.

Sommige mensen haken af als ze niet weten over welke bedragen gesproken worden.

1400 euro lijkt mij in de meeste gevallen aan de lage kant als je vrijgezel bent. Als men uitgaat per persoon, dan krijg je per fiscaal partner 2800?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik sluit me ook aan bij alfatrion en moneyman. Zomaar een bedrag noemen is zinloos zonder een verdere context . Wel ben ik zelf van mening dat het vergelijkbaar zou moeten zijn met hoe je nu in de bijstand of AOW zit. Genoeg om normaal te kunnen leven zonder al te gekke uitspattingen.
Het idee achter een basisinkomen is dat het een gegarandeerd inkomen is. Dit zou daarom een vast bedrag per persoon moeten zijn. Als er twee personen in een huishuiden zijn dan krijgen ze alle twee een keer dat bedrag.
Ik zie niet waarom een gegarandeerd inkomen per definitie een vast bedrag per persoon zou moeten zijn. AOW is ook een gegarandeerd inkomen, maar is voor een stel toch echt lager dan voor twee vrijgezellen. Een 70-100 verhouding zou ik bij het basisinkomen om niet raar vinden.

Ook kan ik mij voorstellen dat er een soort 'ingroei' is voor jongeren. Dat kinderen en lager bedrag krijgen, vergelijkbaar met kinderbijslag, maar dat die ergens tussen 18 en 23 jaar (bijvoorbeeld) in trapjes stijgt naar het volledige basisinkomen.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door alfatrion »

MarcUitGorcum schreef:1400 euro lijkt mij in de meeste gevallen aan de lage kant als je vrijgezel bent.
De bijstand is aan de lage kant. Dat is met name een probleem als je daar langere tijd in zit. In dit voorstel staat daar tegenover dat je niet in je eigen vermogen hoeft aan te spreken omdat te krijgen. Dat is in het huidige systeem wel zo. Maar wat mij betreft sluiten we aan bij het Nibud aan geeft over het geld dat je nodig hebt om van te leveren. Ik heb even gezocht, maar kon het niet zo snel vinden. Tot zover geeft dit bedrag een orde van grootte.
kweenie schreef:Ik zie niet waarom een gegarandeerd inkomen per definitie een vast bedrag per persoon zou moeten zijn.
Ik heb een hekel gekregen aan het huidige systeem, waarin de overheid als bezuinigingsmaatregel er voor heeft gekozen om ouders te korten als de kinderen bij hen in wonen of om kinderen geen bijstandsuitkering te geven. Dit leid tot allerlei problemen. Daarnaast is het systeem eenvoudiger als iedereen het zelfde bedrag krijgt. Ik trek het liever recht aan de kant van de belasting.
Laatst gewijzigd door Radar op 03 jun 2017 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: verwijderde quote, offtopic bijdrage

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik kan zelf prima leven met het idee van een bedrag per huishouden plus een bedrag per persoon, maar een vast bedrag, los van je woonsituatie, is ook wat voor te zeggen. Daar zou je ook zeker naar kunnen streven.

mh73

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door mh73 »

MarcUitGorcum schreef:Ik was niet uitgegaan van werkdagen.

Als je toeslagen erbij op tel kom je zeker 1400 euro.

Sommige mensen haken af als ze niet weten over welke bedragen gesproken worden.

1400 euro lijkt mij in de meeste gevallen aan de lage kant als je vrijgezel bent. Als men uitgaat per persoon, dan krijg je per fiscaal partner 2800?
Je wil mensen stimuleren om de petitie te tekenen door hier een bedrag te noemen?

Terwijl de overheid een basisinkomen nog niet eens op het programma heeft staan, laat staan dat er ook maar iets over de invulling van zo'n plan bekend is? Hoe kun je dan een bedrag noemen?

Op deze manier mensen lokken om een petitie te tekenen vind ik misleidend. Laat mensen hun eigen beslissing nemen op basis van hun eigen gezonde verstand.

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

Dan zullen er zijn die niet tekenen, omdat er geen bedrag wordt genoemd. Er zijn ook mensen die uitgaan van de genoemde bedragen uit de uitzendingen. En dat is niet veel 1000-1100 euro.

mh73

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door mh73 »

MarcUitGorcum schreef:Dan zullen er zijn die niet tekenen, omdat er geen bedrag wordt genoemd. Er zijn ook mensen die uitgaan van de genoemde bedragen uit de uitzendingen. En dat is niet veel 1000-1100 euro.
Dan tekenen ze niet. Dat is hun goed recht.

Radar kan ook geen bedrag noemen om de eenvoudige reden dat zij daar niet over gaan, maar de overheid. Of was Radar van plan dat basisinkomen te gaan betalen?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het noemen van een bedrag is in deze fase compleet nutteloos, om de reden die ik al eerder noemde.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic bijdragen door Moderator verwijderd

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

MichielFRL schreef:Het idee achter het BASISinkomen is dat iemand voldoende inkomen heeft om in de basis behoeften te kunnen voldoen. €1.000 lijkt me dan heel schappelijk, eerder aan de hoge dan de lage kant.
Denk dat de meesten dit niet als basis zien en er vanuit gaan dat bij de huidige bijstandsniveau de huur- en zorgtoeslag wordt opgeteld en het bedrag van kwijtgescholden gemeentelijke en waterschapsbelastingen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt inderdaad sterk af van wat je met die 1000 zou moeten betalen. Daarom is er geen zinnig woord over te zeggen of het hoog of laag is.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hallo Marc,

De hoogte van het basisinkomen is moeilijk te bepalen.
Het komt door alle toeslagen.

Persoonlijk vind ik € 1000,- een mooi bedrag per persoon.
Hiervan moet je natuurlijk wel je huur en je zorgverzekering van betalen.

Daarom pleit ik voor een geleidelijke invoering van het basisinkomen voor 18 jarigen: zij moeten immers nog beginnen met hun carrière.

mh73

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door mh73 »

Mijn dochter zou het waarderen. Zij zou meteen stoppen met haar bijbaantje. Hoeveel studenten en jongeren met haar?

De McDonalds kan zijn deuren wel sluiten. Ze krijgen nu al haast geen personeel.

Gesloten