LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomenscheck door woningbouwvereniging

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
cynthia baruch
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2017 12:05

Inkomenscheck door woningbouwvereniging

Ongelezen bericht door cynthia baruch »

Geachte heer/mevrouw,

Volgens mij, eind vorig jaar, werd er op de tv, ik dacht bij het nieuws, verteld, dat de woningbouwverenigingen geen inkomenscheck mogen doen bij de belasting voor huurverhoging. Het werd zelfs zo gesteld, dat er mogelijk huur terug gestort kon worden aan de huurders.

Hierover heb ik verder niets gehoord, helaas.

Nu krijg ik een brief van de belasting, dat er gegevens zijn opgevraagd door de woningbouw, over mijn inkomen!

Voorheen werd het een verklaring inkomensindicatie voor de inkomensafhankelijke huurverhoging genoemd en nu heet het huishoudverklaring!

Ik voel me lichtelijk bedonderd door de woningbouw. Dit omdat er geen duidelijke uitspraak is geweest over deze kwestie en omdat ze het een andere naam geven, waardoor ze nu waarschijnlijk wel info bij de belasting op kunnen vragen.

Ik hoop, dat u mij hierover duidelijkheid kan geven, hoe het nu zit of dat u mij een instantie kan aanwijzen, die mij duidelijkheid kan bieden.

In afwachting van uw antwoord, verblijf ik.

Met vriendelijke groet,

Cynthia Baruch

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Inkomenscheck door woningbouwvereniging

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U bent niet bedonderd, de regering wil het scheefwonen beperken. Woningbouwverenigingen mogen dus een inkomencheck doen en daar uw huur op aanpassen. Het is namelijk niet de bedoeling dat mensen met een hoger inkomen de sociale woningen bezet houden waardoor er krapte ontstaat in de huurwoningen.

Is niets nieuws aan, gebeurd al langere tijd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Inkomenscheck door woningbouwvereniging

Ongelezen bericht door Julie4444 »

cynthia baruch schreef:Geachte heer/mevrouw,

Volgens mij, eind vorig jaar, werd er op de tv, ik dacht bij het nieuws, verteld, dat de woningbouwverenigingen geen inkomenscheck mogen doen bij de belasting voor huurverhoging. Het werd zelfs zo gesteld, dat er mogelijk huur terug gestort kon worden aan de huurders.

Hierover heb ik verder niets gehoord, helaas.

Nu krijg ik een brief van de belasting, dat er gegevens zijn opgevraagd door de woningbouw, over mijn inkomen!

Voorheen werd het een verklaring inkomensindicatie voor de inkomensafhankelijke huurverhoging genoemd en nu heet het huishoudverklaring!

Ik voel me lichtelijk bedonderd door de woningbouw. Dit omdat er geen duidelijke uitspraak is geweest over deze kwestie en omdat ze het een andere naam geven, waardoor ze nu waarschijnlijk wel info bij de belasting op kunnen vragen.

Ik hoop, dat u mij hierover duidelijkheid kan geven, hoe het nu zit of dat u mij een instantie kan aanwijzen, die mij duidelijkheid kan bieden.

In afwachting van uw antwoord, verblijf ik.

Met vriendelijke groet,

Cynthia Baruch
Hoezo is dit een probleem? Je woont in een sociale huurwoning, en die zijn bedoeld voor mensen die een beperkt inkomen hebben. Om dus aan de voorwaarde van extra goedkope huur te voldoen moet je kunnen aantonen dat je binnen de doelgroep past.

Mocht er blijken dat je te veel verdient mogen ze de huur iets meer verhogen, omdat je scheefwoont.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inkomenscheck door woningbouwvereniging

Ongelezen bericht door berndv »

lijkt mij een klok en klepel geval.
https://www.woonbond.nl/nieuws/belastin ... s-huurders
er is een rechtszaak geweest, en onder de toen bestaande wetgeving mocht het inderdaad niet, de wetgeving is hierom echter veranderd, en nu mag het wel. Ik meen ook te herinneren dat gegevens die de belastingdienst verstrekt heeft voor de wetswijziging inderdaad niet gebruikt mochten worden. Maar goed, daar heeft u nu niets aan, want nu mag het dus wel gewoon.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inkomenscheck door woningbouwvereniging

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad, het mag, en terecht ook wat mij betreft.

Wat is eigenlijk de reden dat je je hier zo over opwindt? het enkele feit dat er relevante gegevens opgevraagd worden, of het feit dat nu wellicht bekend wordt dat je scheefwoner bent?

weites.49
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 apr 2017 12:48

Re: Inkomenscheck door woningbouwvereniging

Ongelezen bericht door weites.49 »

Als je eenmalig een flink bedrag krijgt uitgekeerd, doordat er bij je werkgever en het UWV jarenlang fouten zijn gemaakt, krijg je zo'n fijne huurverhoging.

Dit wordt ook nooit meer terug gedraaid. .....huursubsidie.....zorgtoeslag.....belasting flink betalen.......Je wordt flink aangepakt.
En dat alles buiten je schuld.
En wanneer de regering denkt dat er mensen zijn , die meer verdienen t.o.v. de huurprijs en verhuizen, dan gelooft de regering nog in sprookjes.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inkomenscheck door woningbouwvereniging

Ongelezen bericht door berndv »

weites.49 schreef:Als je eenmalig een flink bedrag krijgt uitgekeerd, doordat er bij je werkgever en het UWV jarenlang fouten zijn gemaakt, krijg je zo'n fijne huurverhoging.

Dit wordt ook nooit meer terug gedraaid. .....huursubsidie.....zorgtoeslag.....belasting flink betalen.......Je wordt flink aangepakt.
En dat alles buiten je schuld.
En wanneer de regering denkt dat er mensen zijn , die meer verdienen t.o.v. de huurprijs en verhuizen, dan gelooft de regering nog in sprookjes.
vast en zeker. Maar die eenmalige uitkering zou betekenen dat u wellicht naast dat ene jaar een hoger inkomen, de jaren erna hetzelfde gaat krijgen, maar dan in de vorm van spaargeld of iets dergelijks. Als die eenmalige uitkering na dat jaar op is, is er ook eigenlijk geen probleem, want dan gaat u weer terug naar een gewone huurverhoging en heeft u weer gewoon recht op toeslagen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Inkomenscheck door woningbouwvereniging

Ongelezen bericht door gosewijn »

Over welke jaren gaat het . Je kunt altijd nog een korrektie bij belastingdienst indienen over de betreffende jaren.

weites.49
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 apr 2017 12:48

Re: Inkomenscheck door woningbouwvereniging

Ongelezen bericht door weites.49 »

Mijn man werd dit bedrag toegekend toen hij daarna 100% in de wao liep. Daarvoor was hij door de firma waar hij werkte in de vut "gedwongen" en voor hij 100% afgekeurd was hadden ze zgn. geen passend werk. Zo'n fijne firma waar hij al 33 jaar hard en lang had gewerkt.
Dan krijg je een hartinfarct en zittenze niet meer om je te springen.
EN de huurprijs wordt gewoon in stand gehouden....een weg terug is er niet.
De belastingservice van fnv heeft nog geprobeerd te middelen. Maar dit leverde niks op.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inkomenscheck door woningbouwvereniging

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:Het is namelijk niet de bedoeling dat mensen met een hoger inkomen de sociale woningen bezet houden waardoor er krapte ontstaat in de huurwoningen.
Het was ook niet de bedoeling dat Vestia miljarden verspeelde op de derivaten markt.
En daar draaien alle woningcorporaties voor op, met als gevolg de huurverhogingen, tevens hadden corporaties geen geld meer voor nieuwbouw.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inkomenscheck door woningbouwvereniging

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
NeoDutchio schreef:Het is namelijk niet de bedoeling dat mensen met een hoger inkomen de sociale woningen bezet houden waardoor er krapte ontstaat in de huurwoningen.
Het was ook niet de bedoeling dat Vestia miljarden verspeelde op de derivaten markt.
En daar draaien alle woningcorporaties voor op, met als gevolg de huurverhogingen, tevens hadden corporaties geen geld meer voor nieuwbouw.
Das wel heel erg gesimplificeerd. Je verbindt nu zaken met elkaar die niet dusdanig aan elkaar gerelateerd zijn.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Inkomenscheck door woningbouwvereniging

Ongelezen bericht door flappie »

Dit komt omdat spaargeld mee telt met je huurverhoging.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inkomenscheck door woningbouwvereniging

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
16again schreef:
NeoDutchio schreef:Het is namelijk niet de bedoeling dat mensen met een hoger inkomen de sociale woningen bezet houden waardoor er krapte ontstaat in de huurwoningen.
Het was ook niet de bedoeling dat Vestia miljarden verspeelde op de derivaten markt.
En daar draaien alle woningcorporaties voor op, met als gevolg de huurverhogingen, tevens hadden corporaties geen geld meer voor nieuwbouw.
Das wel heel erg gesimplificeerd. Je verbindt nu zaken met elkaar die niet dusdanig aan elkaar gerelateerd zijn.
Zijn die zaken niet gerelateerd....of zie je niet dat ze gerelateerd zijn?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inkomenscheck door woningbouwvereniging

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je suggereert dat de aanpak van scheefwoners het gevolg is van de Vestia-misstanden. Dat noem ik een simplificatie.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Inkomenscheck door woningbouwvereniging

Ongelezen bericht door flappie »

Je kan natuurlijk wel dit jaar minder werken of wellicht kan je een deel van je inkomen doorschuiven naar volgend jaar. Hierdoor is je inkomen lager. En kan je prima bezwaar maken bij de woningbouw. En dit jaar inkomen kan je ook voor de komende 2 jaar weer gebruiken mocht de inkomensafhankelijke huurverhoging blijven bestaan.

Gesloten