LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
petersch1
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:41

Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door petersch1 »

We wonen nu in een duurdere huurflat (ruim 780 incl 40 servicekst) en past nog bij ons inkomen. Wij 68 en 65 + en beiden parttime werk en enkele AOW en zeer klein pensioen. Wij willen echter op korte termijn stoppen met werken en hierom uitzien naar een goedkopere huurwoning. Mogelijke aanbieders vragen dan een inkomensverklaring en daar zit het probleem : die wordt afgegeven over 2017 en dus te hoog voor sociale huurwoningen. Is er iemand die hier een oplossing voor weet ? Als we - na inkomenterugval - in problemen komen met de huidige verhuurder dan krijgen we ook geen andere woning meer aangeboden, dus ja , hoe kunnen we dit voorkomen ?
Laatst gewijzigd door Radar op 06 aug 2018 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door Lowieze »

petersch1 schreef:We wonen nu in een duurdere huurflat (ruim 780 incl 40 servicekst) en past nog bij ons inkomen. Wij 68 en 65 + en beiden parttime werk en enkele AOW en zeer klein pensioen. Wij willen echter op korte termijn stoppen met werken en hierom uitzien naar een goedkopere huurwoning. Mogelijke aanbieders vragen dan een inkomensverklaring en daar zit het probleem : die wordt afgegeven over 2017 en dus te hoog voor sociale huurwoningen. Is er iemand die hier een oplossing voor weet ? Als we - na inkomenterugval - in problemen komen met de huidige verhuurder dan krijgen we ook geen andere woning meer aangeboden, dus ja , hoe kunnen we dit voorkomen ?
U kunt naast de inkomensverklaring ook uw actuele inkomensgegevens meeleveren om aan te tonen dat uw huidige verzamelinkomen lager is dan voorheen.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Vraag bij de Belastingdienst of ze het inkomen voor de inkomensverklaring kunnen middelen vanwege terugval in inkomen.
Verder erg gaan sparen om de dure huur te kunnen betalen. Schrijf u in bij een verhuurder sociale woningen en houd rekening met een wachttijd.

stofzuigertje

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Koop een huis in Den Helder, diverse al langer te koop voor ruim onder de €100.000,- en met dit inkomen en de Hypotheek met huidige rente?

Ja, niet zo ruim en vrij op leeftijd die woningen maar je kunt wel voordeliger wonen.
Net als noorden van Groningen en rond Maastricht.

En te koop staande zijn soms te huur of huurkoop..... goedkoper kan wel en nog leuke erfenis voor kinderen die je als huurder nooit zult opbouwen!

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

stofzuigertje schreef:Koop een huis in Den Helder, diverse al langer te koop voor ruim onder de €100.000,- en met dit inkomen en de Hypotheek met huidige rente?

Ja, niet zo ruim en vrij op leeftijd die woningen maar je kunt wel voordeliger wonen.
Net als noorden van Groningen en rond Maastricht.

En te koop staande zijn soms te huur of huurkoop..... goedkoper kan wel en nog leuke erfenis voor kinderen die je als huurder nooit zult opbouwen!
Als ik mij niet vergis is er een maximumleeftijd voor het afsluiten van een hypotheek

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door Erthanax »

Je moet ook maar net in Den Helder, Noord-Groningen of Zuid-Limburg kunnen en willen wonen. De echt goedkope huizen zijn vaak maar matig onderhouden, met alle (toekomstige) kosten van dien. Verhuizen en inrichten/stofferen kost ook het een en ander. Voor iemand met wenig spaargeld en binnenkort alleen een klein pensioen plus aow, weet ik niet of dat zo'n goed advies is, als er al een hypotheek verstrekt wordt.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

wilhelmima1 schreef:Vraag bij de Belastingdienst of ze het inkomen voor de inkomensverklaring kunnen middelen vanwege terugval in inkomen.
Verder erg gaan sparen om de dure huur te kunnen betalen. Schrijf u in bij een verhuurder sociale woningen en houd rekening met een wachttijd.
Inkomensverklaringen worden natuurlijk niet gemiddeld. Er kan nu een verklaring worden afgegeven over het jaar 2017.

De Ts zal een jaar superzuinig moeten doen als ze stoppen mer werken, voordat er een inkomensverklaring is met een lager inkomen.

Hoewel sommige woningbouwverenigingen wel alvast meewerken aan verhuur van een sociale woningbouwwoning als bekend is dat het inkomen verl lager gaat worden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Staat u wel ingeschreven voor een sociale huurwoning? Zonder opgebouwde wachttijd komt u hiervoor niet in aanmerking.

stofzuigertje

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het probleem van deze persoon is;

Nu op huidige inkomen is het onmogelijk om jaren voor sociale huurwoning op te bouwen, inkomen te hoog.
En van hoger inkomen naar lager, hoe overleef je die periode met de huidige wachtlijsten........

Ik noemde de enkele gebieden waar nog betaalbare te koop staan en verwacht dat daar huren voor leuke prijzen ook mogelijk is.
Op Limburg na zie ik Den Helder en Noord Oost Groningen ook niet als persoonlijke voorkeur.... maar wel voordelig en er zijn zowel betaalbare koop als huur woningen en vooral de Huur/koop.... de huidige bewoners in Den Helder die graag van hun huis af willen en daar al jaren op wachten....
Dan is hun bank ondanks de leeftijd van de Topic starter vaak soepeler en is uit coulance het vaak wel mogelijk.

Met een lage rente van eerste jaar 2% dus €2000,- en een relatief snelle aflos in 15 jaren is het wel vaak mogelijk....
Dan zit je onder de normale huren en zowel de bank als huidige verkopers willen dit graag oplossen... moeilijk verkoopbare kwijt raken!
Ik stuur niemand maar het is in theorie mogelijk en alle 3 genoemde uithoeken eens bekijken... je weet maar nooit.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door marnix »

Stof@ Volgens mij is het zo dat je ook wachttijd opbouwt, ook al verdien je nog te veel voor sociale woningbouw,
ik ben vanuit soc. woningbouw gaan kopen maar heb mijn inschrijving door laten lopen,
ik heb nu alweer een jaar of 15 opgebouwd en krijg daar keurig ieder jaar een inschrijvingsbewijs van.
Ik raad iedereen altijd aan zijn/haar inschrijving te continueren ivm barre tijden of onverwachte veranderingen.

stofzuigertje

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@Marnix,

Het probleem met topic starter is dat hij nu nog 0 jaren heeft opgebouwd door inkomen wat te hoog is en graag wegens inkomen voordeliger wil wonen...
en met hoge huur 10 jaren dit opbouwen is voor hun pure ellende en onbetaalbaar in te duur huis zitten!

Dat betekend dat deze ouderen moeten kiezen, in pure armoede in luxe woning blijven of mijn advies door naar de uithoeken van Nederland te Emigreren!
Ja, ik was in Maastricht en het Dialect daar in de buitenwijken.... een ramp!
Groningers heb ik eerder ontmoet en gaat me beter af... Den Helder is als leeggelopen Marine haven het beste wat taal betreft...
Naast koopwoningen onder de €100.000,- zullen de huurhuizen daar ook wel die kant op gaan.

Officieel kunnen 65+ geen Hypotheek meer krijgen maar de plaatselijke Rabo heeft ook een Coulance regel voor dit soort woningen waarbij het netto bedrag zelfs zonder belastingvoordeel onder de gemiddelde sociale huur grens bleef per maand...
Dat een 65+ dan 95 moet worden voor gratis wonen, dat is geen probleem en vaak eisen ze 20 of 15 afgelost.. iets duurder maar wel meer zekerheid voor de bank en nog altijd goedkoper dan de huidige woonplaats.
15 jaren rente vast voor 1,8% en reken zelf dat maar eens uit.... met toeslag risico ouderen en geen eigen geld 2.0 %.....

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zonder eigen geld een huis kopen plus de kosten van verhuizen, beetje schilderen, stofferen, en onderhoud? Ik blijf het een slecht idee vinden, zelfs als de bank zou meewerken, wat ik zeer betwijfel.
In een echte krimpregio is ook wel leegstand in sociale woningbouw; daar zou ik dan eerder enegie in steken om dat uit te zoeken.

stofzuigertje

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het is mogelijk om een renovatie woning te huren voor 50%...
Voorwaarden; Je koopt materiaal en leverde BTW bon in....
Je plaatste zelf de keuken en badkamer en bij meer luxe zelf bijbetalen.

Dat is goedkoper dan kale witte tegel douche en 3 onder en boven kastjes keuken met plaatsing...
Een Topic starter woont nu van €466,- voor maar €233,- per maand en dat 2 jaren lang.
Naast keuken en Badkamer is deze 1954 woning nu ook met Tonzon tussen de balken en nieuwe OSB platen vloer en alle materialen werden betaald..
Dat is 2 jaren geen huursubsidie en veel werk maar ook na deze jaren klussen een mooi en goed huurhuis en voor €466,- per maand nog steeds niet duur!

En als deze persoon wil en kan... nu bijstand.... mag hij deze ook kopen....
Alleen waar vind hij gezien zijn leeftijd en werkloosheid daar werk?
Kopen was voordeliger maar mocht niet vanwege zijn uitkering!

En als ik hier regelmatig lees, geen betaalbare koop of huur woning te vinden, deze persoon die mij in december 2016 een Pb stuurde is erg tevreden en mag in maart 2019 de volle prijs betalen!
€466,- voor een hoekwoning met garage en flinke tuin voor gratis groentes.... helaas erg droog!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door sjohie »

petersch1 schreef:We wonen nu in een duurdere huurflat (ruim 780 incl 40 servicekst) en past nog bij ons inkomen. Wij 68 en 65 + en beiden parttime werk en enkele AOW en zeer klein pensioen. Wij willen echter op korte termijn stoppen met werken en hierom uitzien naar een goedkopere huurwoning. Mogelijke aanbieders vragen dan een inkomensverklaring en daar zit het probleem : die wordt afgegeven over 2017 en dus te hoog voor sociale huurwoningen. Is er iemand die hier een oplossing voor weet ? Als we - na inkomenterugval - in problemen komen met de huidige verhuurder dan krijgen we ook geen andere woning meer aangeboden, dus ja , hoe kunnen we dit voorkomen ?
Ik zou me eerder afvragen hoe de afbetalingsverplichtingen voor de schuld (en dus BKR notitie) die u zo te lezen nog aan het afbetalen bent, een factor zijn in dit verhaal.

Het in het verleden hebben van een eigen zaak verklaart dan ook meteen het kleine pensioen denk ik?

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door Miepje1 »

marnix schreef: Ik raad iedereen altijd aan zijn/haar inschrijving te continueren ivm barre tijden of onverwachte veranderingen.
Helemaal met je eens. Wij hebben ook beiden een inschrijving, juist vanwege onze leeftijd (boven de 60). Als een van ons wegvalt, kan de ander dan sneller in aanmerking komen voor een kleiner en waarschijnlijk beter betaalbaar huis.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door piet987654 »

Miepje1 schreef:
marnix schreef: Ik raad iedereen altijd aan zijn/haar inschrijving te continueren ivm barre tijden of onverwachte veranderingen.
Helemaal met je eens. Wij hebben ook beiden een inschrijving, juist vanwege onze leeftijd (boven de 60). Als een van ons wegvalt, kan de ander dan sneller in aanmerking komen voor een kleiner en waarschijnlijk beter betaalbaar huis.
Waar ook heel veel voordeel mee te behalen is: Let op uw inkomen bij een sociale huurwoning. Als U op jaarbasis ook maar 1 Euro te veel inkomen heeft, kan U dat soms een paar honderd Euro op maandbasis schelen aan huurtoeslag. Soms kan het enorm veel voordeel opleveren om, indien mogelijk, de ingangsdatum van het pensioen iets te vervroegen om daarmee op jaarbasis onder de toeslag grens te blijven zitten.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door gosewijn »

sjohie schreef:
petersch1 schreef:We wonen nu in een duurdere huurflat (ruim 780 incl 40 servicekst) en past nog bij ons inkomen. Wij 68 en 65 + en beiden parttime werk en enkele AOW en zeer klein pensioen. Wij willen echter op korte termijn stoppen met werken en hierom uitzien naar een goedkopere huurwoning. Mogelijke aanbieders vragen dan een inkomensverklaring en daar zit het probleem : die wordt afgegeven over 2017 en dus te hoog voor sociale huurwoningen. Is er iemand die hier een oplossing voor weet ? Als we - na inkomenterugval - in problemen komen met de huidige verhuurder dan krijgen we ook geen andere woning meer aangeboden, dus ja , hoe kunnen we dit voorkomen ?
Ik zou me eerder afvragen hoe de afbetalingsverplichtingen voor de schuld (en dus BKR notitie) die u zo te lezen nog aan het afbetalen bent, een factor zijn in dit verhaal.

Het in het verleden hebben van een eigen zaak verklaart dan ook meteen het kleine pensioen denk ik?



Waar staat dat !!!!!

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Heb je al gekeken bij de Rijksoverheid: wanneer kan ik huurverlaging aanvragen. Staat ook informatie bij als je basisinkomen achteruit gaat.

atlas1302

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Je kan je ook afvragen waarom zijn die huurprijzen zo hoog, woningbouw verenigingen begrijpen toch ook dat mensen in de problemen komen met deze hoge huren.

Sociale huurwoningen en die liggen wel voor het oprapen, en zijn die dan goedkoop? Die prijzen gaan alsmaar omhoog en wat ik lees is 800 euro een gewoon bedrag. Sociaal laten we maar zeggen.

Mijn moeder woonde in een klein arbeiders huisje in Hoogvliet, na 55 jaar trouwe huurder was de huurprijs al opgelopen tot 650 euro p/m. De woonvereniging wilde van die huisjes af en mijn moeder kreeg een voorstel om het te kopen voor 180.000 euro. Ook werd haar vriendelijk intimiderend verzocht om eens uit te kijken naar een andere woning, een SERVICE flat die de vereniging ook heeft. Kost iets meer maar daar krijg je dan ook wel wat voor, 850 euro excl. service kosten.

Mag ik er even over nadenken zij mijn moeder, ik heb het niet zo breed.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomensverklaring bij het huren van een huis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

gosewijn schreef:
sjohie schreef:
petersch1 schreef:We wonen nu in een duurdere huurflat (ruim 780 incl 40 servicekst) en past nog bij ons inkomen. Wij 68 en 65 + en beiden parttime werk en enkele AOW en zeer klein pensioen. Wij willen echter op korte termijn stoppen met werken en hierom uitzien naar een goedkopere huurwoning. Mogelijke aanbieders vragen dan een inkomensverklaring en daar zit het probleem : die wordt afgegeven over 2017 en dus te hoog voor sociale huurwoningen. Is er iemand die hier een oplossing voor weet ? Als we - na inkomenterugval - in problemen komen met de huidige verhuurder dan krijgen we ook geen andere woning meer aangeboden, dus ja , hoe kunnen we dit voorkomen ?
Ik zou me eerder afvragen hoe de afbetalingsverplichtingen voor de schuld (en dus BKR notitie) die u zo te lezen nog aan het afbetalen bent, een factor zijn in dit verhaal.

Het in het verleden hebben van een eigen zaak verklaart dan ook meteen het kleine pensioen denk ik?



Waar staat dat !!!!!
Als u op het gestreepte klikt, in de derde zin van het topic.

Gesloten