Is mijn carrière plan realistisch?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Leander.Z
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2022 14:56

Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door Leander.Z »


Ik ben 15 en vraag me af of mijn carrière "idee" goed of dom is.
Ik wil ooit een onderneming starten (waarover weet ik nog niet)
Ik zit nu in havo jaar 4 en volg het profiel: natuur techniek met biologie en informatica (ik wou eigenlijk bedrijfseconomie, maar dat was niet mogelijk).
Ik weet niet welke opleiding ik ga volgen, maar ik wil wel een goede optie naast de onderneming.
(Ik wil geen saaie kantoorbaan, meschien psycholoog of ethicus ofzo)
Dus ga ik eest een opleiding doen.

Mijn droom is om in Nieuw-Zeeland te wonen.
Je kan niet zomaar naar Nieuw-Zeeland verhuizen; zeker niet als je in de schulden zit omdat je bedrijf gefaald heeft.

Dus... mijn idee was dat ik eerst de opleiding doe, daarna een bedrijf begin, werk aan het bedrijf, geld verdienen (ik hoop veel(voor huis in NZ)), daarna het bedrijf (deels?) verkopen, heel even de baan doen die ik gestudeerd heb.
Daarna verhuis ik naar Nieuw-Zeeland en ga ik daar werken en koop daar een huis.

Wat denken jullie?

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door riddert »

Wat heb je in niewzeeland verloren dat je er zo graag wilt wonen?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat denken jullie?


Dan heb je nog een flinke klus voor de boeg.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door kuklos »

1) Waarom staat dit bij subforum Spaarbeleg/Sprintplan?
2) Voor al het andere, doe iets aan je taalvaardigheid. Deze is nu echt te laag voor iemand die straks wil gaan studeren.
Een onderneming in iets, niet over iets; misschien niet meschien;eerst niet eest; omdat je bedrijf gefaald heeft is geen goed Nederlands; Nieuw Zeeland, niet Nieuw-Zeeland.
3) Je begint niet zomaar een bedrijf om geld te verdienen. Als het zo makkelijk was deed iedereen het wel. EEn bedrijf is hard werken en zelfs dan wordt het merendeel er nooit rijk van.
4) Je begint een bedirjf omdat je ergens een kans ziet of gepassioneerd over bent. Anders hou je het niet vol.
5) Als jij een studie afrondt, dan in een andere branche een bedrijf begint en pas na het opheffen van het bedrijf in je vakgebied waarin je gestudeerd hebt zal niemand je daarin nog willen hebben omdat je achter loopt qua kennis en ervaring en ontwikkelingen in dat vakgebied.
6) Afhnakelijk van het vakgebied waarin je wil werken zal Nieuw Zeeland waarschijnlijk ook eisen aan je opleiding en certificering stellen, zeker als dit een (para) medisch beroep is. Waardoor je waarschijnlijk of niet in dat vakgebied mag werken of je bij zal moeten scholen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door scontra »

Dat je ideeën hebt over je toekomst is heel goed.
Echter, als je alles wat je opsomt zou willen waarmaken in Nederland, dan heb je een flinke dosis doorzettingsvermogen, geld en geluk nodig en ben je minstens een dikke twintig jaar verder in de tijd, als het niet meer is.
Niemand kan een dergelijke periode overzien en het leven heeft mij geleerd dat het meestentijds anders loopt dan wat je in je jonge leven voor ogen hebt.
Eerst maar eens je opleidingen afmaken en dan zien wat er op je pad komt.
Succes !
Laatst gewijzigd door scontra op 29 sep 2022 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zoek eerst eens uit welke eisen Nieuw-Zeeland stelt aan immigranten. Begin bv op deze pagina.

Er komt nogal wat bij kijken en heel gemakkelijk is het allemaal niet. "Skilled immigrants" komen direct in aanmerking voor een permanente verblijfsvergunning. Daar kun je rekening mee houden bij je studiekeuze en het maken van verdere plannen.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Naar mijn mening is het plan verre van realistisch, niet per se omdat je niet eens weet wat voor bedrijf je wil (en je danig onderschat wat daar voor nodig is en wat je er uit kan halen). Maar ook omdat je nog maar 15 bent. Geloof me, de komende jaren gaat er nog een hele wereld voor je open in je mentale ontwikkeling. Misschien ontmoet je wel een leuke partner en dan?

Laat het los en richt je eerst maar op je studie en de komende jaren. Over 10 jaar kan het best goed zijn dat er niets meer over is van je oorspronkelijke wens.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door witte angora »

Leander.Z schreef:
28 sep 2022 15:40


]Wat denken jullie?
Nou...

Ik wil ooit een onderneming starten (waarover weet ik nog niet)

[...]

Ik weet niet welke opleiding ik ga volgen, maar ik wil wel een goede optie naast de onderneming.
Als je eerst eens weet wat je wil, of beter gezegd wat bij je past, dan ben je al een stuk verder denk ik.

Ik zit nu in havo jaar 4 en volg het profiel: natuur techniek met biologie en informatica (ik wou eigenlijk bedrijfseconomie, maar dat was niet mogelijk).

[...]

(Ik wil geen saaie kantoorbaan, meschien psycholoog of ethicus ofzo)
Ik weet niet of je met dit vakkenpakket psycholoog of ethicus zou kunnen worden, als ik eerlijk ben. Je zou, zeker als je aan Nieuw-Zeeland denkt, eens kunnen kijken voor een 'buitenberoep'. Boswachter en dergelijke is in Nederland lastig, dan moet je nu al de kruiwagens hebben die je zowel de opleiding als de baan binnenloodsen. Maar er is vast veel meer mogelijk.


Mijn droom is om in Nieuw-Zeeland te wonen.
Je kan niet zomaar naar Nieuw-Zeeland verhuizen;
Prima droom, niks mis mee. Ik heb zelf ook wel eens aan emigratie gedacht, en van mijn generatie waren er verschillenden die ook de vleugels uit wilden slaan. Toch zijn ze, om uiteenlopende redenen, in Nederland gebleven. Heb je wel eens over back-packen gedacht? Gewoon een paar jaar de wereld in met enkel de spullen die je nodig hebt, hier een paar maanden werken, daar een paar maanden wonen tot het geld op is, en dan weer elders een paar maanden werken?

Anyway: ik denk, en daar ben ik gewoon eerlijk in, dat je nog wel een en ander aan huiswerk hebt. De vraag zou niet moeten zijn wat Nieuw-Zeeland jou kan bieden; de vraag moet zijn wat jij Nieuw-Zeeland kan bieden. Waarom zullen ze jou de papieren geven dat je er voorgoed mag wonen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zou jezelf niet nu al zover in een hoek verven. Er kan in de tussentijd veel veranderen of je overkomen, en jouw generatie heeft de gewoonte om zichzelf zo helemaal klem te zetten, met een groeiend aantal gevallen van burn-out achtige klachten. Dat zie ik in de trendanalyses in ons bedrijf, veel starters, zegmaar de generatie voor jou, gunnen zich niet de ruimte om te falen (en te leren), en om zich iets breder te oriënteren. Hyper individualisme zit steeds meer mensen dwars, en zie ik in jouw generatie niet echt afnemen, als ik de neefjes en nichtjes bekijk. Niet dat die bewustwording puur slecht is, verre van, maar met leeftijd komt doorgaans het besef van een groter grijs gebied tussen zwart en wit denken. Gun jezelf die tijd en ruimte ook.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je dromen zijn mooi. Echter ik betwijfel of het realistisch is.

Een bedrijf starten en op korte termijn en doorverkopen is alleen in unieke situaties mogelijk als je een uniek plan hebt en veel geluk. Thuisbezorgd een succesvolle voorbeeld, begonnen door een 21 jarig student in een schuurtje. Op het juiste moment heeft hij het juiste bedrijfsmodel opgezet.

Echter, er zijn een veelvoud van voorbeelden van bedrijven welke niet succesvol zijn en zijn opgeheven of failliet zijn verklaard. Soms pech, soms last van concurrentie en soms geen doorzettingsvermogen of geen geld om het bedrijf op te zetten.


Mijn tip voor de korte termijn:

Ga vanaf je 16de op zoek naar een bijbaan. Door enkele uren per week te werken ga je leren wat werken is en ervaring op doen. Kies voor een baan waar een leidinggevende toezicht op je houdt en je werkt met klanten en collega's. Begin laag (bijvoorbeeld winkel medewerker), stroom later intern (bijvoorbeeld kassa medewerker, later opleider en misschien een leidinggevende functie) en extern door.

Ga na je opleiding door studeren of op zoek naar een baan welke aansluit op je opleiding.

Zet een vast percentage van de loon op je spaarrekening. Met dit geld kan je later je dromen waar maken.
Laatst gewijzigd door Seinhuis op 29 sep 2022 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door grun »

In ieder geval ben je ambitieus, dat vind ik te prijzen. De keuze om ooit naar Nieuw-Zeeland te verhuizen, ook prima. Dat is zo'n beetje het enige land waar geen slangen zijn, behalve in de dierentuin. Slangen zijn enge beesten en je kunt er dood aan gaan.
Maar Nieuw-Zeeland is, net als Australië en Canada bijvoorbeeld, geen land waar je makkelijk binnen komt. Dan moet je of heel veel geld hebben of iets kunnen wat ze zelf niet kunnen. Ze willen natuurlijk geen mensen importeren die een beroep doen op hun gezondheidszorg of sociale zekerheden, je moet iets toevoegen en niet afpakken. Psychologie of ethische wetenschappen zou ik dus niet doen, dat kunnen ze zelf ook wel. Zoek eens uit waar ze daar wel behoefte aan hebben en ga dat studeren. Dat hoeft geen universitaire studie te zijn, misschien hebben ze daar meer behoefte aan mensen die iets met hun handen kunnen, zoals bouwvakkers of loodgieters.

p.s. Ik hoop dat je kennis van de Engelse taal beter is dan je Nederlands, daar is nog ruimte voor verbetering.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door alfatrion »

breien schreef:
29 sep 2022 10:27
Een bedrijf starten is geen garantie op veel geld verdienen.
Steek je niet in de schulden voor je eigen bedrijf, maar begin vanuit huis. Een B.V. oprichten is wel handig. Je moet je ook verdiepen in wat je als bestuurder minimaal moet doen on niet prive aansprakelijk te zijn.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Misschien beter om klein te beginnen ...vakkenvullen bij de appie bijvoorbeeld ...

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Bij wie zijn de toekomstplannen toen je 15 was uitgekomen? Bij vrijwel niemand denk ik.
Ik had hele andere plannen maar het leven loopt soms helemaal anders en kom je uiteindelijk ergens terrecht waarvan je op je 15e dacht dat je dat nooit zou doen.
Ik heb een hele andere baan dan waar ik voor gestudeerd heb, Na mijn studie kreeg ik de kans om een tijdje op een ander continent te wonen (was geplansd als permanent maar liep ook anders)
Nu woon ik in Duitsland (toen ik 15 was dacht ik dat ik overal zou kunnen wonen behalve in Duitsland)
Het leven houdt zich bijna nooit aan je plannen, het loopt eigenlijk altijd anders.
Tip: kijk eens bij de kamer van koophandel wat er allemaal bij komt kijken om een eigen onderneming te starten.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat zeker maar verwacht niet dat alles zo gaat lopen als gepland.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door Erthanax »

fonsflons schreef:
30 sep 2022 11:38
(...) Ambitie, passie en gedrevenheid zijn lovenswaardige eigenschappen.
Dat zijn het zeker. Maar eerlijk gezegd vind ik de ambities van TS ("een" bedrijf beginnen, "iets" studeren, veel geld verdienen, geen saaie kantoorbaan) niet echt getuigen van passie of gedrevenheid.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En ethicus pas daar ook niet echt bij. 😁

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door juliomariner »

En u bent geluidstechnicus van the Rolling Stones geworden?

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Goh ik ben alleen maar bevriend met de broer van de buurman van de kok van Mick Jagger :-)

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is mijn carrière plan realistisch?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ah, een beetje spemmen is natuurlijk nooit verkeerd.

Plaats reactie