LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Km vergoeding als post- folder krantenbezorger

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Km vergoeding als post- folder krantenbezorger

Ongelezen bericht door gezondheid »

Bij de Belastingtelefoon had ik gevraagd of je ook kilometer vergoeding kunt krijgen als je fietst. Nee, was daarop het antwoord dat geldt alleen voor het openbaar vervoer. Dit blijkt echter niet te kloppen. Mijn belastingconsulent liet zien dat er wel degelijk een vergoeding voor kunt krijgen. In de uitleg staat bij dat het niet uitmaakt welke vervoermiddel je gebruikt. Dus voor alle gefietste kilometers kun je declareren bij de Belastingdienst. Zelfs de fiets die je aanschaft. De verdiensten zijn niet heel hoog, maar dit scheelt m.i. een slok op de borrel! Ik denk dat veel mensen dit laten liggen? Dan ben je een dief van je eigen portemonnee! Het uitrekenen van het aantal kilometers is wat lastig, of je moet een km teller hebben op je fiets?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Km vergoeding als post- folder krantenbezorger

Ongelezen bericht door Chocomelk »

gezondheid schreef:Bij de Belastingtelefoon had ik gevraagd of je ook kilometer vergoeding kunt krijgen als je fietst. Nee, was daarop het antwoord dat geldt alleen voor het openbaar vervoer. Dit blijkt echter niet te kloppen. Mijn belastingconsulent liet zien dat er wel degelijk een vergoeding voor kunt krijgen. In de uitleg staat bij dat het niet uitmaakt welke vervoermiddel je gebruikt. Dus voor alle gefietste kilometers kun je declareren bij de Belastingdienst. Zelfs de fiets die je aanschaft. De verdiensten zijn niet heel hoog, maar dit scheelt m.i. een slok op de borrel! Ik denk dat veel mensen dit laten liggen? Dan ben je een dief van je eigen portemonnee! Het uitrekenen van het aantal kilometers is wat lastig, of je moet een km teller hebben op je fiets?
Dat is geen goede tip voor mensen die dit kunnen gaan declareren.
Maar raar dat de belastingtelefoon zegt NEE en jou belastingconsulent zegt JA.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Km vergoeding als post- folder krantenbezorger

Ongelezen bericht door henk51 »

Weer zo'n eigen gedachte/kroegpraat topic

Reiskosten vergoeding geld alleen voor woon/werkverkeer

woon-werkverkeer de afstand tussen het woonadres en de vaste werkplaats. Het heen- en terugreizen naar andere plaatsen behoort niet tot het woon-werkverkeer, En boven de 10 km.

Van belasting site;
Bent u in loondienst? En gaat u met eigen vervoer naar uw werk, bijvoorbeeld met de auto of de fiets? Dan hebt u geen recht op reisaftrek. Uw werkgever mag u in 2013 wel maximaal € 0,19 per kilometer onbelast vergoeden.

Gaat u, behalve met eigen vervoer, ook met het openbaar vervoer naar uw werk? Dan kunt u wel in aanmerking komen voor reisaftrek voor het deel dat u met het openbaar vervoer reist.
Had uw belastingadviseur er ook even bij moeten vertellen.


gr Henk

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Km vergoeding als post- folder krantenbezorger

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Er werd bij mijn toenmalige werkgever, een bromfiets/fiets vergoeding gegeven, stond ook vermeld op mijn loonstrook, was toendertijd zoiets als € 5,= per dag dat je de fiets gebruikte, moest ik ook een declaratie lijst voor invullen.
Dus het bestaat/bestond wel.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Km vergoeding als post- folder krantenbezorger

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gaat 'gezondheid' niet om de afstand woning-werk, maar om de 'vervoerskosten' die hij maakt om zijn folders rond te kunnen brengen. Dat zou inderdaad zomaar aftrekbaar kunnen zijn, als beroepskosten of iets dergelijks.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Km vergoeding als post- folder krantenbezorger

Ongelezen bericht door F.van Holten »

witte angora schreef:Het gaat 'gezondheid' niet om de afstand woning-werk, maar om de 'vervoerskosten' die hij maakt om zijn folders rond te kunnen brengen. Dat zou inderdaad zomaar aftrekbaar kunnen zijn, als beroepskosten of iets dergelijks.
Het ging niet alleen om Woon/werk verkeer, maar ook om werk/werk verkeer.
Alleen ik weet niet of dit nog wel bestaat, met alle bezuinigingen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Km vergoeding als post- folder krantenbezorger

Ongelezen bericht door Guardian72 »

F.van Holten schreef:
witte angora schreef:Het gaat 'gezondheid' niet om de afstand woning-werk, maar om de 'vervoerskosten' die hij maakt om zijn folders rond te kunnen brengen. Dat zou inderdaad zomaar aftrekbaar kunnen zijn, als beroepskosten of iets dergelijks.
Het ging niet alleen om Woon/werk verkeer, maar ook om werk/werk verkeer.
Alleen ik weet niet of dit nog wel bestaat, met alle bezuinigingen.

Voor zover ik het begrijp is werk-werk verkeer een zaak tussen jou en de werkgever.
Ik moet af en toe voor mijn werk elders heen (ander kantoor) en als er geen bedrijfsauto is- dan krijg ik ook voor dat vervoer (met eigen auto) 0,19 euro / km.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Km vergoeding als post- folder krantenbezorger

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Guardian72 schreef: Voor zover ik het begrijp is werk-werk verkeer een zaak tussen jou en de werkgever.
Ik moet af en toe voor mijn werk elders heen (ander kantoor) en als er geen bedrijfsauto is- dan krijg ik ook voor dat vervoer (met eigen auto) 0,19 euro / km.
Daar heb ik laatst ook iets van vernomen van iemand, haar dochter brengt folder rond en
krijgen rond de 50 cent in totaal voor fietsvergoeding, is geen grote route.
Maar dat is inderdaad van de werkgever dus.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Km vergoeding als post- folder krantenbezorger

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Guardian72 schreef:
F.van Holten schreef:
witte angora schreef:Het gaat 'gezondheid' niet om de afstand woning-werk, maar om de 'vervoerskosten' die hij maakt om zijn folders rond te kunnen brengen. Dat zou inderdaad zomaar aftrekbaar kunnen zijn, als beroepskosten of iets dergelijks.
Het ging niet alleen om Woon/werk verkeer, maar ook om werk/werk verkeer.
Alleen ik weet niet of dit nog wel bestaat, met alle bezuinigingen.

Voor zover ik het begrijp is werk-werk verkeer een zaak tussen jou en de werkgever.
Ik moet af en toe voor mijn werk elders heen (ander kantoor) en als er geen bedrijfsauto is- dan krijg ik ook voor dat vervoer (met eigen auto) 0,19 euro / km.
Met werk/werk verkeer bedoel ik, van het ene project, naar het volgende, of zoals u zegt, van het ene kantoor naar een ander kantoor.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Km vergoeding als post- folder krantenbezorger

Ongelezen bericht door sjohie »

In dit geval is het werk zelf het zichzelf verplaatsen van brievenbus tot brievenbus, met een voorraad folders. Dat is wat anders dan reiskilometers tussen vestigingen of opdrachtgevers, om daar vervolgens daadwerkelijk te werken.

Maar je krijgt toch een all-in loon, met een voorziening voor fietsonderhoud, en fietstassen (in bruikeen)?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Km vergoeding als post- folder krantenbezorger

Ongelezen bericht door gezondheid »

Het invullen van de belastingdienst aangaande de reiskosten valt onder "overige inkomsten". Dit werd zelfs door het postbedrijf zelf aangegeven en is dus zeer zeker niet kroeg praat. Verder moet ik dit nog uitzoeken, wel weet ik dat je hier recht op hebt als je werkt op basis van OVO. OVO staat voor overeenkomst van opdracht.

In het aangifte programma staat:
U mag een vast bedrag van € 0,19 per zakelijk gereden kilometer aftrekken. Het maakt daarbij niet uit welk privévervoermiddel u hebt gebruikt.
Bron: http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1t12fd.pdf (pagina 2)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Km vergoeding als post- folder krantenbezorger

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ja maar dat kun je toch niet 2x krijgen zie reactie van Sjohie :
Maar je krijgt toch een all-in loon, met een voorziening voor fietsonderhoud, en fietstassen (in bruikeen)?

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Km vergoeding als post- folder krantenbezorger

Ongelezen bericht door Mendoza »

@gezondheid

Vermoedelijk haal jij zakelijke aftrekposten en inkomen uit loondienst door elkaar.

Als jij freelancer bent gelden dezelfde regels als bij een ondernemer.

Stel je bent webdesigner dan kun je (zakelijke) kosten zoals een laptop e.d. aftrekken onder het kopje resultaat overige werkzaamheden. Echter komen de inkomsten ook bij resultaat overige werkzaamheden terecht.

Als je in loondienst werkt maak je geen zakelijke kosten, die worden gemaakt door je werkgever.

Is er bij jou sprake van loondienst (werkgever) of factureer jij je werkzaamheden (bij een opdrachtgever) en heb je inkomsten die vallen onder resultaat overige werkzaamheden?

Gesloten