LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kranten bezorgen tijdens onweer?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door nevermind »

Dat je zegt 'er ligt buiten 50cm sneeuw, dit wordt hem niet', snap ik nog.
En dan nog, hoe vaak is er zoveel sneeuw!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door tenormin »

Hoewel het over kranten bezorgen gaat tijdens onweer, zo maar te stellen dat onweer gedurende de middag, avond ontstaat, aan me hoela. Hoe vaak zijn er 's-nachts geen "knallers" waar je van wakker schiet. Kan ieder moment van een etmaal hoor. Tenzij dat ik ergens in Nederland woon waar dit mirakel zich afspeelt. Vandaar het spreekwoord: het komt als een donderslag bij heldere hemel. Wat onverwachts betekent (voegt ze er plagerig aan toe).

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door nevermind »

Hoewel het over kranten bezorgen gaat tijdens onweer, zo maar te stellen dat onweer gedurende de middag, avond ontstaat, aan me hoela.
Sorry, mijn excuses, had er vergeten bij te schrijven ook in de nacht. :lol:
Voor de rest blijf ik erbij, dat er in de ochtenduren zo goed als nooit een onweer is.
Tenormin zelf kranten bezorgd?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

nevermind schreef:
Dat je zegt 'er ligt buiten 50cm sneeuw, dit wordt hem niet', snap ik nog.
En dan nog, hoe vaak is er zoveel sneeuw!
De laatste jaren steeds vaker valt mij op.... :wink:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door tenormin »

nevermind schreef:
Hoewel het over kranten bezorgen gaat tijdens onweer, zo maar te stellen dat onweer gedurende de middag, avond ontstaat, aan me hoela.
Sorry, mijn excuses, had er vergeten bij te schrijven ook in de nacht. :lol:
Voor de rest blijf ik erbij, dat er in de ochtenduren zo goed als nooit een onweer is.
Tenormin zelf kranten bezorgd?
Ja, d.w.z. mijn zoon die de wijk had was te lui om vroeg op te staan, dus deedt moeders het uit plichtsbesef. Niet te lang, heb hem vakken laten vullen bij een super ('s-avonds).

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door nevermind »

VioletPrue schreef:
nevermind schreef:
Dat je zegt 'er ligt buiten 50cm sneeuw, dit wordt hem niet', snap ik nog.
En dan nog, hoe vaak is er zoveel sneeuw!
De laatste jaren steeds vaker valt mij op.... :wink:
50 cm! :shock:
Dan woon je toch in de Ardennen, want daar ligt soms 50 cm.


Ja, d.w.z. mijn zoon die de wijk had was te lui om vroeg op te staan, dus deedt moeders het uit plichtsbesef. Niet te lang, heb hem vakken laten vullen bij een super ('s-avonds).
@tenormin

En hoe vaak een onweer meegemaakt?
Laatst gewijzigd door nevermind op 21 okt 2012 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door Jolijn »

VioletPrue schreef:Ik vind het een beetje overtrokken.
De kans dat je door bliksem geraakt wordt is minimaal, iets dat TS ook al beaamt.
Het lijkt mij dat je, voor je een krantenwijk neemt, nadenkt over slecht weer?!?
Dat je zegt 'er ligt buiten 50cm sneeuw, dit wordt hem niet', snap ik nog.
Maar een beetje onweer?
Kom nou!

Gelukkig is het minimaal, maar onnodig risico lopen is dom. Onderschat onweer niet.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door tenormin »

@ nevermind, wil je het me alsjeblieft vergeven: ben vergeten het bij te houden: kon niet dromen dat me dit 55 jaar later nog gevraagd word, dus sorry, met de inmiddels Abraham gezien hebbende zoon gaat het goed, hoor. Is al lang niet meer lui :lol: :lol:

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door puma73 »

nevermind schreef:
puma73 schreef:
Frantic2 schreef:volgens mijn geheugen zal onweer eigenlijk altijd aan het eind van de dag ontstaan. Dus de ochtendkrant zal daar geen last van hebben.
Nou dan zou ik toch je geheugen maar eens opfrissen, onweer kan op elk moment van de dag ontstaan en losbarsten. Ook in de vroege ochtenduren.

Het word kan klopt, maar een onweer in de ochtenduren ?
Onweer ontstaat dat warme lucht omhoog stijgt, en dat is meestal in de na middag en avonduren.
Morgens al zo warme lucht, dan laat mijn geheugen mij ook in de steek. :wink:
Ja hoor, gebeurt zeker in de zomerdag regelmatig in de vroege morgenuren.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door ruud_a »

vogels schreef:
Jolijn schreef:
VioletPrue schreef:Ik vind het een beetje overtrokken.
De kans dat je door bliksem geraakt wordt is minimaal, iets dat TS ook al beaamt.
Het lijkt mij dat je, voor je een krantenwijk neemt, nadenkt over slecht weer?!?
Dat je zegt 'er ligt buiten 50cm sneeuw, dit wordt hem niet', snap ik nog.
Maar een beetje onweer?
Kom nou!

Gelukkig is het minimaal, maar onnodig risico lopen is dom. Onderschat onweer niet.
Onweer is alleen een hoop herrie, meer niet. Het zal dus wel over bliksem gaan. Als het onweert, betekent dat lang niet dat de bliksem net boven je hoofd zit, = vaak kilometers verderop. Zou een mooie boel worden als iedere werknemer weg blijft van zijn werk omdat het onweert!

De kans dat je overhoop gereden wordt, je nek breekt bij een trap aflopen is vele malen groter dan getroffen worden door de bliksem. Dan maar je hele leven stil op de bank blijven zitten?

het hangt er natuurlijk een beetje van af waar je een krantenwijk hebt
als het in de stad is, is het risico erg klein
als je echter een krantenwijk hebt in een landelijk gebied, is het risico aanmerkelijk groter

kimmie ten voorde
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2012 20:17

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door kimmie ten voorde »

Wat een hoop domme opmerkingen. Wanneer het echt echt bliksemt ga ja smorgens natuurlijk niet de krant rondbrengen. Veel te gevaarlijk. Gasten als Violet Prue die lekker makkelijk vanuit hun pctje tikken dat je dat wel moet doen zouden zich dood moeten schamen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door ruud_a »

vogels schreef:
als je echter een krantenwijk hebt in een landelijk gebied, is het risico aanmerkelijk groter
Is wat groter, ja. Maar ieder ander die in een landelijk gebied woont, hoeft echt zijn werkgever niet te gaan bellen dat hij niet komt! Mag hij meteen helemaal weg blijven.
ik heb zelf wel iemand gekend die door blikseminslag is overleden
die vond het risico blijkbaar ook maar klein

kimmie ten voorde
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2012 20:17

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door kimmie ten voorde »

VioletPrue schreef:Ik vind het een beetje overtrokken.
De kans dat je door bliksem geraakt wordt is minimaal, iets dat TS ook al beaamt.
Het lijkt mij dat je, voor je een krantenwijk neemt, nadenkt over slecht weer?!?
Dat je zegt 'er ligt buiten 50cm sneeuw, dit wordt hem niet', snap ik nog.
Maar een beetje onweer?
Kom nou!
Zojuist dit bericht gemeld wegens aanzetten tot extreem gevaarlijk gedrag.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door nevermind »

puma73 schreef:
nevermind schreef:
puma73 schreef:
Nou dan zou ik toch je geheugen maar eens opfrissen, onweer kan op elk moment van de dag ontstaan en losbarsten. Ook in de vroege ochtenduren.

Het word kan klopt, maar een onweer in de ochtenduren ?
Onweer ontstaat dat warme lucht omhoog stijgt, en dat is meestal in de na middag en avonduren.
Morgens al zo warme lucht, dan laat mijn geheugen mij ook in de steek. :wink:
Ja hoor, gebeurt zeker in de zomerdag regelmatig in de vroege morgenuren.
Prima, dat heb ik in mijn tijd als krantenbezorger niet meegemaakt, maar misschien woon je dan toch in een landelijk gebied, waar dit vaker voorkomt. :wink:

Maar er zijn blijkbaar hier allemaal, welke de krant bezorgen.
Mooi zo, om lekker vroeg uit de veren te stappen. :lol:

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door klaas1978 »

kimmie ten voorde schreef:Zojuist dit bericht gemeld wegens aanzetten tot extreem gevaarlijk gedrag.
Kom op zeg, drama queen ;)

Hoe vaak worden er in de praktijk nou mensen door de bliksem getroffen? zelden tot nooit. Het feit dat het de krant haalt als het gebeurt geeft al aan hoe zeldzaam het fenomeen is. Natuurlijk moet je in het open veld je gezonde verstand gebruiken maar het is echt schromelijk overdreven om te zeggen dat kranten bezorgen bij onweer "extreem gevaarlijk" is.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door ruud_a »

klaas1978 schreef:
kimmie ten voorde schreef:Zojuist dit bericht gemeld wegens aanzetten tot extreem gevaarlijk gedrag.
Kom op zeg, drama queen ;)

Hoe vaak worden er in de praktijk nou mensen door de bliksem getroffen? zelden tot nooit. Het feit dat het de krant haalt als het gebeurt geeft al aan hoe zeldzaam het fenomeen is. Natuurlijk moet je in het open veld je gezonde verstand gebruiken maar het is echt schromelijk overdreven om te zeggen dat kranten bezorgen bij onweer "extreem gevaarlijk" is.
hoe doe je dat in het open veld tijdens onweer?
goed naar de lucht kijken en opzij springen als er een schicht aankomt?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door Jolijn »

@Vogels, ik noem bliksem + donder onweer. Onweer is bij mij zeker niet alleen een hoop herrie. En die hoop herrie komt dan ook nog eens ergens vandaan.
Onweer is het verschijnsel van een of meer elektrische ontladingen in de atmosfeer dat optreedt bij cumulonimbus en buien. Onweer is waarneembaar als een lichtflits, de bliksem direct of later gevolgd door een scherp of dof rommelend geluid, de donder. Daarnaast worden er boven de wolken sprites gevormd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Gewoon je eigen gezonde verstand gebruiken.
Is het onweer dichtbij en wil je niet het risico (met je fiets = goeie geleider) lopen, de volgende dag in de krant te staan, wacht/schuil/ weet ik veel. Hoef je dan de volgende dag niet meer terug te komen als bezorger, dan zij het maar zo.
Levert vast een leuke discussie in een (andere) krant op.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door nevermind »

Hoef je dan de volgende dag niet meer terug te komen als bezorger, dan zij het maar zo.

Sommige mensen reageren als kip zonder hoofd. :mrgreen:
Misschien zijn er mensen, welke op het geld als krantenjongen/meisje/vader/moeder aangewezen zijn.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door Jolijn »

nevermind schreef:
Hoef je dan de volgende dag niet meer terug te komen als bezorger, dan zij het maar zo.
Misschien zijn er mensen, welke op het geld als krantenjongen/meisje/vader/moeder aangewezen zijn.
Hoe vaak was er ook alweer onweer (in de vroege ochtend) ? En hoe vaak zal het voorkomen dat mensen dan meteen aan de telefoon hangen als hun krant een kwartier later komt?
Hoe vaak zal het voorkomen dat iemand daardoor z'n baan verliest?
Niet zo vaak dus. Als ik van dat geld afhankelijk zou zijn, blijft mijn mening hetzelfde. Mijn advies zou ook voor mijn kinderen gelden: gezond verstand gebruiken (in die enkele keer dat je in zo'n situatie beland). Degene die dat als reden voor ontslag ziet, reageert als een kip zonder kop.

Gesloten