LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kranten bezorgen tijdens onweer?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door olaf79 »

verzendingen schreef:Werd verplicht om tijdens hevig onweer de ochtend kranten zoals het Algemeen Dagblad, Financieel Dagblad, Kids Week, Nederlands Dagblad, Seven Days, Trouw en de Volkskrant te bezorgen. Ik ging liever even schuilen voor het onweer zodat ik veilig de kranten kan rondbrengen. Alleen voor 7 uur lukt dan eventjes niet. Vervolgens heb ik aan de Persgroep gevraagd wat hun beleid hierin is. Dit is wat zij schreven:
Beste geïnteresseerde,

Een krantenwijk moet tijdens alle weersomstandigheden ‘gewoon’ gelopen worden. Dus ook bij onweer.

Vertrouwende je hiermede voldoende te hebben geïnformeerd,

met vriendelijke groet,

van Raalte
Afdeling Communicatie
de Persgroep Distributie
Omdat ik dit niet vind kunnen heb ik de arbeidsinspectie navraag gedaan. Het blijkt dat zij hier niets aan kunnen doen omdat hier niets voor geregeld is. Dat in een land waarover regels voor zijn. In vrij uitgestrekte gebieden lijkt me het niet handig om in het onweer te gaan fietsen. De kans is misschien wel klein dat er wat gebeurd. De overheid heeft toch altijd gezegd dat je bij onweer je zo klein mogelijk moet maken. Dan kruipend de kranten bij langs brengen?
Beetje vreemde reactie van de arbeidsinspectie. Je hebt ten alle tijden recht op een veilige werkomgeving ook als je buiten werkt. Als jij aannemelijk kunt maken dat je door de onweer niet veilig kunt werken, kan je baas hoog of laag springen maar heb je recht de bezorging uit te stellen tot het moment waarop het weer veilig is. Dat jouw werkgever daarvoor geen afdoende regeling heeft is verder zijn probleem. Straks gaat ie je ook nog verplichten bij een orkaan te bezorgen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Misschien heb je hier wat aan, ook wel handig voor je baas om zich eens in deze materie te verdiepen, hij is aansprakelijk als ie zijn mensen wellens en wetens in gevaar brengt:
http://www.arbosupport.nl/NL/toolboxen/207/bliksem

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik begin dit toch allemaal ernstig overdreven te vinden. In het artikel hierboven wordt aangegeven dat het bijna nooit voorkomt. Daarnaast: hoe lang onweert het nu echt, het is echt niet zo dat het drie uur achterelkaar onweert waarin de kranten bezorger nou net 3 uur in open veld is.

Hop, niet zeuren, als je inderdaad door het bos moet fietsen of door een enorm stuk open veld,dan wacht je even 5 minuten tot het onweer over is en dan ga je dan weer verder. Als je die 5 minuten niet haalt omdatje dan te laat zou zijn met je bezorging dan ben je simpel weg niet vroeggenoeg begonnen.

Zou iets moois zijn als niemand meer buiten werkte als er onweer was, geen thuiszorg, geen wijkverpleging, geen krant, geen post, geen vuilnis, geen rioolservice etc.

Isabel

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Isabel1 schreef:Ik begin dit toch allemaal ernstig overdreven te vinden. In het artikel hierboven wordt aangegeven dat het bijna nooit voorkomt. Daarnaast: hoe lang onweert het nu echt, het is echt niet zo dat het drie uur achterelkaar onweert waarin de kranten bezorger nou net 3 uur in open veld is.
:D Dat is inderdaad overdreven ja...werd ook niet genoemd.
Isabel1 schreef: dan wacht je even 5 minuten tot het onweer over is en dan ga je dan weer verder.
Of 10. Precies! :D
(Kranten worden vanaf een bepaalde tijd aangeleverd/kunnen worden opgehaald. Leeftijd beneden de 18 jr.mag niet voor 06.00 uur beginnen).

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

klopt inderdaad van die leeftijden, had ik even niet over nagedacht.

maar dan nog, ook al is de bezorger 16 en stel hij komt door een onweer (waarbij hij door een groot open veld moet fietsen en het onweer duurde langer dan 10 minuten) om 7.07 uur met de krant. Zo'n drama is dat nou ook weer niet en zo vaak komt dat ook niet voor.
Ik vind het gewoon een non-probleem en ts een beetje een zeur.

In elke baan is wel iets wat potentieel gevaarlijk is. (van een steiger kun je afvallen, in een ziekenhuis kun je besmet raken met zo ongeveer de meest enge ziektes, als je met de trein naar je werk gaat kun je een botsing krijgen met een auto, als je met de auto naar je werk gaat kun je een botsing krijgen met een trein) Je kunt dan wel bij elke baan roepen dat je het zo echt te gevaarlijk is om te werken. Zou ik eens moeten proberen bij mijn werkgever.

Isabel

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door Jolijn »

@Isabel, het probleem had eigenlijk helemaal niet bij de werkgever aangekaart hoeven worden, wat niet weet (schuilen/wachten bij dichtbij onweer) wat niet deert (evt. krant wat te laat).
Sommige mensen blijken die te late krant wel een probleem te vinden, zie bericht van Snepke, maar naar mijn mening zijn die mensen zelf een probleem. Wie zich niet kan inleven in iets dergelijks, kan van mij de pot op.

Voor werkgelateerde gevaren, zijn er voorzorgsmaatregelen.

verzendingen

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door verzendingen »

Graag wil ik reageren op de reacties. Er wordt gesteld dat ik de krant te laat zou bezorgen omdat het regent. Dat is niet waar. Ik bezorg de kranten mooi op tijd. Met grote sneeuw bulten in het verschiet: Wanneer dit van te voren bekend wordt gemaakt door de media dan ga ik vroeger op staan zodat ik het voor 7 uur kan halen.

Voor wat betreft onweer:

Ik ben eens naar mijn werk gefietst. Vervolgens kwam er opeens onweer.... Ik hoorde een KEIHARDE knal en flits. Op dat moment zag ik alleen maar paars licht voor me. Voor dit incident was ik nooit bang voor onweer en ging ik er gewoon dwars doorheen. Maar dit incident heeft mij wel aan het denken gezet. Je bezorgd kranten op basis van OVO, overeenkomst van opdracht. Je bent NIET verzekerd tijdens de werkzaamheden. Er wordt door de depot houder op aangedrongen dat je gewoon met onweer MOET bezorgen. Dus gevaar voor eigen leven. Ik heb dus navraag gedaan bij de Persgroep. Zij geven aan dat je in ALLE weersomstandigheden MOET bezorgen dus ook bij onweer. Je mag ook kranten bezorgen terwijl je onder de 18 bent alleen dan mag je pas na 6 uur in de ochtend beginnen. Ik vind het onverantwoord dat ze hier geen uitzondering op maken. Het onweert gelukkig niet vaak in de ochtend uren dat klopt. Maar iets wat niet vaak voor komt kan toch voor komen. En wat te denken aan een zeer stevige storm waarbij een weer alarm wordt afgekondigd? Dat komt ook gelukkig niet vaak voor. Dan maar helm opzetten!

Het bevreemd mij dat in regel land Nederland bij de arbeidsinspectie hier NIETS in geregeld is voor wat betreft arbeidsomstandigheden. Bouwvakkers hoeven bijvoorbeeld bij zoveel graden onder de nul niet te werken, dit is kennelijk alleen in de CAO geregeld. Extreme hitte temperaturen is verder ook niets geregeld in Nederland. Terwijl bij hitte je wel voor maatregelen moet zorgen. Maar extreme hitte in de ochtend uren zijn er niet en dat is dan weer een voordeeltje.

Klantenservice: Toen ik werkte in het callcenter kreeg ik een boze klant aan de lijn. Die was verontwaardigd dat haar pakketje in Australië nog niet was bezorgd. Volgens de algemene voorwaarden zou het binnen 30 dagen bezorgd moeten zijn. Nou mevrouw ik stuur een duiker onderweg die voor u het pakketje gaat bezorgen, in de locatie welke u opgeeft is het namelijk onder water.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door nevermind »

@verzendingen

Je praat toen je naar het werk ging, had je onweer.
Hoe vaak is dat in jouw leventje voorgekomen.
Dus met het bezorgen van de kranten, was dat niet het geval.
Ik vraag mij af, hoelang je al kranten bezorgt?
Hier op dit forum zijn blijkbaar geen krantenbezorgers, want ik kan nergens lezen, dat iemand zoiets heeft meegemaakt.
In mijn tijd als krantenbezorger heb ik nog nooit een onweer in de morgenuren (5:30 - 7:00) meegemaakt.
Ik denk ieder, dat je sneller door een auto/Motor/Brommer wordt aangereden, dan door een bliksem getroffen. :wink:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door tenormin »

tenormin schreef:Ik sta inderdaad wel verbaasd dat ik altijd de krant om 7 uur 's-morgens in de bus heb. Waarschijnlijk is het zelfs vroeger bezorgd, maar dat weet ik niet. Met sneeuw, storm, ze*k regen, de "grootste krant van Nederland" ligt altijd in de bus. In 20 jaar 2x niet bezorgd, en dat was toen de krant enige jaren ook op zondag werd uitgegeven. Alle bezorgers moeten een ochtendkrant voor 7 uur geleverd hebben. Ga anders post via Sandd rondbrengen, kan je je eigen tijd indelen, trouwens ook nu bij PostNl. Die letten helemaal niet op de tijd. Als je voor onweer wil schuilen, niet onder een boom gaan staan, hoor :lol:
Even Off Topic: Dat had ik nou net niet moeten schrijven dat ik altijd de krant ontvang. Vanmorgen lag hij niet in de bus maar.....het is een dikke mist hier, dus waarschijnlijk dat de vrachtwagen vast zit (heeft gezeten) in een lange file. Maar zoals vaker, als je over de duivel spreekt, trapt ie op je staart.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@verzendingen

Ik snap dat jej je verschrokken hebt en dat kan natuurlijk. Maar om te stellen dat je kranten bezorgd met gevaar voor eigen leven gaat toch wel een beetje ver vind je zelf niet? Relativeren is een kunst.

@tenormin, hier is de krant ook meestal op tijd (met de sneeuw van de afgelopen 2 jaar was het iets later maar verder nooit iets aan de hand)

@ jolijn, vind ik ook, de krantenbezorger moet natuurlijk wel een beetje zijn best doen om die krant op tijd te brengen (verslapen ed is geen goed excuus) maar als het door omstandigheden iets langer duurt moeten mensen ook niet meteen gaan zeuren.

@nevermind:
alledrie mijn zonen hebben een krantenwijk gehad, zij herinneren zich ook niet echt onweer (maar het zal er vast wel geweest zijn) maar meer dat ze geen zin hadden in door de regen te fietsen ("mam...het regent, wil niet de krant rond brengen, straks word ik ziek en kan ik niet naar school...)

Isabel

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

verzendingen schreef:Ik ben eens naar mijn werk gefietst. Vervolgens kwam er opeens onweer.... Ik hoorde een KEIHARDE knal en flits. Op dat moment zag ik alleen maar paars licht voor me. Voor dit incident was ik nooit bang voor onweer en ging ik er gewoon dwars doorheen. Maar dit incident heeft mij wel aan het denken gezet.
Je bent dus bang, er is nooit iets gebeurd.
Heel naar dat je geschrokken bent, maar dat is geen reden om dan je werk niet te doen.
verzendingen schreef:Het onweert gelukkig niet vaak in de ochtend uren dat klopt. Maar iets wat niet vaak voor komt kan toch voor komen.
Volgens deze Wikipediapagina over blikseminslag bij mensen wereldwijd komt het bij 1 op de 2.000.000 mensen per jaar voor!
En de meesten overleven het ook nog!
Volgens deze lijst van vliegtuigongelukken in Nederland van 1946 t/m 2009 komen er dus minder mensen om door een blikseminslag, dan door een vliegtuigramp, zelfs in Nederland.
Dat je angstig bent oké, maar het is wel een beetje irrationeel.
verzendingen schreef:En wat te denken aan een zeer stevige storm waarbij een weer alarm wordt afgekondigd? Dat komt ook gelukkig niet vaak voor. Dan maar helm opzetten!
Laten we niet gaan discussieren over de weeralarmen.
Die zijn vaak net zo nuttig als de krant proberen te lezen op je rol toiletpapier.
Overigens is in 2010 nooit een weeralarm voor storm afgegeven (2x voor sneeuw, 2x voor regen/onweer, die laatste twee NIET in de ochtend), in 2011 is er in zijn geheel geen weeralarm afgegeven en in 2012 éénmaal voor ijzel.
Dit alles volgens de website van het KNMI.

Met andere woorden, lastig dat je bang bent, maar echt gebaseerd op werkelijkheid is het niet.
En het lijkt me geen reden om je werk niet te doen....

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door nevermind »

Met andere woorden, lastig dat je bang bent, maar echt gebaseerd op werkelijkheid is het niet.
En het lijkt me geen reden om je werk niet te doen....

Inderdaad, en ik reageer met een citaat van Isabel.
alledrie mijn zonen hebben een krantenwijk gehad, zij herinneren zich ook niet echt onweer (maar het zal er vast wel geweest zijn) maar meer dat ze geen zin hadden in door de regen te fietsen ("mam...het regent, wil niet de krant rond brengen, straks word ik ziek en kan ik niet naar school...)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door sjohie »

Hier krijgt de AD bezorger het voor elkaar om elke dag de krant te bezorgen, vóór half zeven 's morgens, droog en in 1 stuk, zelfs tijdens de laatste 2 winters, met hagel, regen & onweer, en eigenlijk alle ellende wat ons Hollandse klimaat hem maar voor de banden van de fiets kan werpen. Dit itt de Telegraaf bezorger die met zijn luie reet op de scooter tot aan de voordeur reed, de krant er maar wat in frommelde, en dit stelselmatig >07.30 ook. Dus naast de irritatie van consequent te laat bezorgen, hadden we ook het plezier van uitlaatgassen in de hal. Na de late bestelling elke dag, een maand lang te hebben gemeld bij de Telegraaf, en het enkel ontvangen van een grote bek van de bezorger toen ik hem vroeg om die 2 meter tuinpad niet op zijn scooter af te leggen ivm de stank in huis, waren we er wel klaar mee..

Ik bedoel maar te zeggen, er zit blijkbaar veel verschil tussen de diverse bezorgers.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door tenormin »

sjohie, natuurlijk zit er verschil tussen bezorgers. Geen mens is immers gelijk? Maar zoon heeft ook "Televaag" opgezegd; de nieuwe wijk was kennelijk niet te vinden. Had vandaag gewoon pech, komt zelden voor, maar met dikke mist kan het voorkomen. Kreeg hem vóór 2 uur nabezorgd (eigenwijzigheid mijnerzijds) kan hem immers ook on line lezen. Heb abo om hem te lezen, niet om hem niet in bus te krijgen. Maar in bijna alle weersomstandigheden moet zo'n ding gewoon bezorgd worden; we wonen niet in Engeland of Amerika.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door Jolijn »

@Verzendingen, goed dat je aan het denken gezet bent betr. onweer, daardoor neem je het serieus.
Focus je niet teveel op die enkele keer dat het zou kunnen gebeuren, focus je ook niet op de bewering van Persgroep dat je ten alle tijden op tijd zou moeten bezorgen. Je zou wel gek zijn als je in bepaalde extreme omstandigheden je gezonde verstand niet zou gebruiken.
Heb deze zomer/dit schooljaar 1 kind geboden te wachten met naar school fietsen en ben zelf ook wat later naar mijn werk gegaan (fiets) ivm onweer. Dat wordt gewoon begrepen, bovendien zijn er dan meer in dezelfde situatie.
@tenormin, een blikseminslag is idd te overleven, maar met dit verhaal stuur ik mijn kinderen toch niet echt onbezorgd het onweer in. http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... redirected

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door tenormin »

Nou Jolijn, dat komt zeker niet van mijn hand dat een blikseminslag te overleven is, hoor. Als je "trek" hebt lees je de inzendingen maar na, da's echt niet van mij.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door Jolijn »

tenormin schreef:Nou Jolijn, dat komt zeker niet van mijn hand dat een blikseminslag te overleven is, hoor. Als je "trek" hebt lees je de inzendingen maar na, da's echt niet van mij.
:) Je hebt gelijk, het is Violet Prue. Excusez moi.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Jolijn schreef:
tenormin schreef:Nou Jolijn, dat komt zeker niet van mijn hand dat een blikseminslag te overleven is, hoor. Als je "trek" hebt lees je de inzendingen maar na, da's echt niet van mij.
:) Je hebt gelijk, het is Violet Prue. Excusez moi.
In principe Wikipedia:
Wikipedia schreef:Een blikseminslag is een gebeurtenis die ongeveer 1 op de twee miljoen mensen per jaar persoonlijk treft. Wellicht het meest verrassend is dat een aanzienlijk deel van de getroffenen dit nog overleeft.
Dus ja, het is zeker te overleven, het is niet 100% fataal.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Dat bedoel ik VP. Heel geruststellend dat je d'r niet altijd (als het je gebeurt) aan dood gaat. Op gebied van brandwonden kunnen ze steeds meer, op elk medisch gebied eigenlijk wel, kom je ook 's in Beverwijk en in revalidatiecentra kan het best gezellig zijn.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Is dat relevant dan of het wel of niet altijd fataal is ?
Niet iedereen die bij -10 in de Maas spring verzuipt meteen, maar dat is toch nog geen reden om dan maar in de Maas te springen.

Gesloten