LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kranten bezorgen tijdens onweer?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
verzendingen

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door verzendingen »

Beste mensen,

Iemand van onder de 18 jaar mag pas beginnen om 6 uur. Wanneer je voor die tijd aan de slag gaat riskeer je hoge boetes door de arbeidsinspectie conform arbeidstijden wet.

Uitslapen of niet het gaat mij er om dat er geen uitzondering wordt gemaakt dat de krant later dan 7 uur mag verschijnen in verband met hevig onweer. Dan kun je zeggen het komt niet vaak voor. Ja dat zal zo zijn. Als het nu zo zou zijn dat er nooit moorden worden gepleegd: Kun je ook niet zeggen schaf die wetsartikel dan maar af omdat het niet veel of nooit voor komt.

Collega's van mij werden gewoon verplicht om in de dikke onweer te gaan bezorgen. Dat is iets waar ik me zorgen over maak en wilde dat door middel van dit forum aan de kaak stellen. We hebben in Nederland TIG regeltjes en over dit geval laten ze niets uit. Je kunt ook wel de CAO regel gaan afschaffen van mensen die werken in de bouw. Als het vriest moet je gewoon maar gaan werken omdat temperaturen onder de 0 niet zo vaak voorkomt. Dat is eigenlijk de redenaties die ik hier in dit topic steeds tegen kom.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door klaas1978 »

verzendingen schreef:Collega's van mij werden gewoon verplicht om in de dikke onweer te gaan bezorgen.
Ze werden vast niet met een pistool op het hoofd gedwongen.

De teneur van dit topic is volgens mij als volgt samen te vatten:
Onweer om zes uur 's ochtends komt zo weinig voor dat het niet de moeite loont om er speciale regeltjes voor te gaan maken en als het toch een keer voorkomt moet je gewoon je gezonde verstand gebruiken. Je zult er misschien een keer een klacht aan overhouden, maar als je over het algemeen (dus op al die dagen dat het niet onweert) gewoon goed je werk doet zal dat niet al te veel gevolgen hebben en kun je er dus gewoon je schouders over ophalen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door ruud_a »

VioletPrue schreef:
verzendingen schreef:Ik ben eens naar mijn werk gefietst. Vervolgens kwam er opeens onweer.... Ik hoorde een KEIHARDE knal en flits. Op dat moment zag ik alleen maar paars licht voor me. Voor dit incident was ik nooit bang voor onweer en ging ik er gewoon dwars doorheen. Maar dit incident heeft mij wel aan het denken gezet.
Je bent dus bang, er is nooit iets gebeurd.
Heel naar dat je geschrokken bent, maar dat is geen reden om dan je werk niet te doen.
verzendingen schreef:Het onweert gelukkig niet vaak in de ochtend uren dat klopt. Maar iets wat niet vaak voor komt kan toch voor komen.
Volgens deze Wikipediapagina over blikseminslag bij mensen wereldwijd komt het bij 1 op de 2.000.000 mensen per jaar voor!
En de meesten overleven het ook nog!
Volgens deze lijst van vliegtuigongelukken in Nederland van 1946 t/m 2009 komen er dus minder mensen om door een blikseminslag, dan door een vliegtuigramp, zelfs in Nederland.
Dat je angstig bent oké, maar het is wel een beetje irrationeel.
verzendingen schreef:En wat te denken aan een zeer stevige storm waarbij een weer alarm wordt afgekondigd? Dat komt ook gelukkig niet vaak voor. Dan maar helm opzetten!
Laten we niet gaan discussieren over de weeralarmen.
Die zijn vaak net zo nuttig als de krant proberen te lezen op je rol toiletpapier.
Overigens is in 2010 nooit een weeralarm voor storm afgegeven (2x voor sneeuw, 2x voor regen/onweer, die laatste twee NIET in de ochtend), in 2011 is er in zijn geheel geen weeralarm afgegeven en in 2012 éénmaal voor ijzel.
Dit alles volgens de website van het KNMI.

Met andere woorden, lastig dat je bang bent, maar echt gebaseerd op werkelijkheid is het niet.
En het lijkt me geen reden om je werk niet te doen....
die cijfers zijn niet helemaal juist
of misschien wel helemaal niet juist
je kunt er van op aan, dat iedere dode van een vliegtuigongeluk wordt geteld
in veel landen worden echter geen betrouwbare registraties bijgehouden van oorzaken van onnatuurlijk overlijden

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door ruud_a »

ma 29 okt 2012, 23:23

Fietser getroffen door bliksem
Benthuizen - In Benthuizen (Zuid-Holland) is maandagavond een fietser zwaargewond geraakt, nadat hij door de bliksem werd getroffen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

ruud_a schreef:ma 29 okt 2012, 23:23

Fietser getroffen door bliksem
Benthuizen - In Benthuizen (Zuid-Holland) is maandagavond een fietser zwaargewond geraakt, nadat hij door de bliksem werd getroffen.
Bliksems! Maar dan ga je toch gewoon lekker onder een boom schuillen? :lol:
Nu even serieus, onweer duurt niet urenlang, je gaat gewoon ergens (dus NIET onder een boom) schuilen en als het opgehouden is met donderen ga je verder. Dan fiets je maar wat harder om de verloren tijd in te halen. Bovendien, hoe vaak gebeurt het dat het onweert, met name 's ochtends? De meeste onweren komen aan het eind van de middag of 's avonds voor, zelden in de vroege ochtend.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door ruud_a »

Bor Komorovski schreef:
ruud_a schreef:ma 29 okt 2012, 23:23

Fietser getroffen door bliksem
Benthuizen - In Benthuizen (Zuid-Holland) is maandagavond een fietser zwaargewond geraakt, nadat hij door de bliksem werd getroffen.
Bliksems! Maar dan ga je toch gewoon lekker onder een boom schuillen? :lol:
Nu even serieus, onweer duurt niet urenlang, je gaat gewoon ergens (dus NIET onder een boom) schuilen en als het opgehouden is met donderen ga je verder. Dan fiets je maar wat harder om de verloren tijd in te halen. Bovendien, hoe vaak gebeurt het dat het onweert, met name 's ochtends? De meeste onweren komen aan het eind van de middag of 's avonds voor, zelden in de vroege ochtend.
het punt is niet of het vaak gebeurt, maar wat te doen wanneer het gebeurt
bovenstaand krantenbericht bewijst dat fietsen met onweer in ieder geval niet zonder risico is
ik vraag mij af of de krant zijn verantwoordelijkheid zal nemen als een krantenbezorger wordt getroffen door de bliksem, nadat de krant hem heeft verteld dat de kranten bezorgd moeten worden
en nee ik ga niet onder een boom staan
ik gebruik wel een paraplu
die houdt de bliksem wel tegen

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Die kranten moeten bezorgd worden maar onweer is natuurlijk overmacht. Dan moet er weliswaar bezorgd worden maar kan niemand je iets verwijten als het wat later wordt. Ik denk dat eisen dat iemand doorgaat met zijn werk tijdens de storm zelf niet redelijk is. Maar je kan wel eisen dat de krant gewoon bezorgd wordt, zij het dat het wat later zal zijn. Aansprakelijkheid bij een eventueel ongeluk zal dit moeten volgen, hoewel ik niet zo in het arbeidsrecht thuisben. Maar ik neem aan dat de krant/opdrachtgever hiertegen verzekerd is...

Pommier
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2012 11:07

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door Pommier »

Er zijn nog wel echte krantenbezorgers onder de lezers hier. Het onweert bijna nooit 's morgens, wel valt er regen, sneeuw en ijzel, terwijl vooral de gladheid een grote rol speelt tijdens het bezorgen van ochtendkranten.
De Telegraaf heb ik bezorgd, de Volkskrant, de Gelderlander (dat is een middagkrant), Trouw en het Soester Sufferdje, een weekkrant. Ook dubbele wijken zijn mogelijk, maar dan wel twee kranten in een en dezelfde wijk, want anders red je dat niet voor schooltijd.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door 16again »

ik gebruik wel een paraplu die houdt de bliksem wel tegen
Puntige metalen voorwerpen trekken bliksem juist aan.

Hoe kan het dat de krant zegt "doorgaan" terwijl een voetbal scheidsrechter bij zwaar onweer de spelers van het veld haalt?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

16again schreef:
ik gebruik wel een paraplu die houdt de bliksem wel tegen
Puntige metalen voorwerpen trekken bliksem juist aan.

Hoe kan het dat de krant zegt "doorgaan" terwijl een voetbal scheidsrechter bij zwaar onweer de spelers van het veld haalt?
Omdat een krant voor 7 uur 's ochtends bezorgt moet worden en er toch best praktisch nooit om 7 uur 's ochtends gevoetbald wordt.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door crazyme »

verzendingen schreef:Beste mensen,

Iemand van onder de 18 jaar mag pas beginnen om 6 uur. Wanneer je voor die tijd aan de slag gaat riskeer je hoge boetes door de arbeidsinspectie conform arbeidstijden wet.

Uitslapen of niet het gaat mij er om dat er geen uitzondering wordt gemaakt dat de krant later dan 7 uur mag verschijnen in verband met hevig onweer. Dan kun je zeggen het komt niet vaak voor. Ja dat zal zo zijn. Als het nu zo zou zijn dat er nooit moorden worden gepleegd: Kun je ook niet zeggen schaf die wetsartikel dan maar af omdat het niet veel of nooit voor komt.

Collega's van mij werden gewoon verplicht om in de dikke onweer te gaan bezorgen. Dat is iets waar ik me zorgen over maak en wilde dat door middel van dit forum aan de kaak stellen. We hebben in Nederland TIG regeltjes en over dit geval laten ze niets uit. Je kunt ook wel de CAO regel gaan afschaffen van mensen die werken in de bouw. Als het vriest moet je gewoon maar gaan werken omdat temperaturen onder de 0 niet zo vaak voorkomt. Dat is eigenlijk de redenaties die ik hier in dit topic steeds tegen kom.
Je bent gewoon niet te overtuigen.

Dat is jammer, maar daar ligt hier niemand van wakker. Dit valt wat mij betreft in de categorie "gezeur" c.q. "spijkers op laag water zoeken".

Je wil een wettelijk recht op schuilen krijgen tijdens hevig onweer. En moet die tijd dan ook worden doorbetaald ? Je bent immers wel aan het werk maar je kunt niet bezorgen. Het kost jou dus tijd.
en wanneer is het onweer hevig genoeg ? Twee knallen van 30 Db binnen 15 minuten ? Dan moet je ook een Db meter meenemen naar je krantenwijk. En een stopwatch.

Wees blij dat je werk hebt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door tenormin »

crazyme schrijft: wees blij dat je werk hebt. Zeker tegen het eind van het jaar wanneer je de "prettige kerstdagen & gelukkig nieuwjaars wensen" weer mag overhandigen. Mijn "niet altijd waar Telegraaf bezorger" is wel blij met mijn toeslag op zijn salarisje, en ik zal niet de enige zijn die iets geeft, hoop ik :)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dit probleem lost zich vanzelf op als meer mensen op een digitale krant overstappen.... Dan heb je weliswaar geen krantenwijk meer, maar je hoeft ook niet door weer en wind te werken.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door tenormin »

GJvdZ schreef:Dit probleem lost zich vanzelf op als meer mensen op een digitale krant overstappen.... Dan heb je weliswaar geen krantenwijk meer, maar je hoeft ook niet door weer en wind te werken.
Grrrr, moet er niet aan denken alleen digitaal de krant te lezen. Hoop dat echt niet mee te maken. Wat is er nu fijner dan met je boterhammetje, koffie en je krantje de dag te beginnen. Natuurlijk (omdat ik abonnee ben) kan ik digitaal de krant lezen maar ik vind daar geen worst aan. Alleen het koppensnellen gedurende de dag houd je up-to-date, maar geen papieren exemplaar meer...nee! Ter verduidelijking: (als deelneemster van onze vergrijsde staat): ik kan dat nu eindelijk doen, dus luxe.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door 16again »

16again schreef:
Hoe kan het dat de krant zegt "doorgaan" terwijl een voetbal scheidsrechter bij zwaar onweer de spelers van het veld haalt?
VioletPrue schreef:
Omdat een krant voor 7 uur 's ochtends bezorgt moet worden en er toch best praktisch nooit om 7 uur 's ochtends gevoetbald wordt.
Het gaat er niet om wat de kans is op onweer 's avonds en 's ochtends. Waar het wel om gaat is hoe te handelen bij onweer.
Ook worden er avondkranten bezorgd, dat is echt wel het tijdstip dat scheidsrechter wedstrijd stil kan leggen ivm gevaar door onweer.....en de krantenjongen door moet.

Wat belangrijker is. waar er bezorgd wordt: In de stad is er weinig gevaar tussen hoge bebouwing, daarentegen lij mij het niet slim om in uitgestrekte polder te gaan rondfietsen bij onweer

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door nevermind »

Waar het wel om gaat is hoe te handelen bij onweer.
Schuilen, net zoals je doet, als je geen krantenwijk hebt.Simpel. :wink:
Of moet je dan ook iemand vragen, wat te doen. :lol:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door ruud_a »

16again schreef:16again schreef:
Hoe kan het dat de krant zegt "doorgaan" terwijl een voetbal scheidsrechter bij zwaar onweer de spelers van het veld haalt?
VioletPrue schreef:
Omdat een krant voor 7 uur 's ochtends bezorgt moet worden en er toch best praktisch nooit om 7 uur 's ochtends gevoetbald wordt.
Het gaat er niet om wat de kans is op onweer 's avonds en 's ochtends. Waar het wel om gaat is hoe te handelen bij onweer.
Ook worden er avondkranten bezorgd, dat is echt wel het tijdstip dat scheidsrechter wedstrijd stil kan leggen ivm gevaar door onweer.....en de krantenjongen door moet.

Wat belangrijker is. waar er bezorgd wordt: In de stad is er weinig gevaar tussen hoge bebouwing, daarentegen lij mij het niet slim om in uitgestrekte polder te gaan rondfietsen bij onweer
ach weet je wat het is, sommige mensen interessert het niet of de bezorger gevaar loopt of niet
als de krant er maar is

voor de bezorger is het allemaal wel erg lastig
als hij de krant niet bezorgt vanwege het onweer krijgt hij klachten
als hij de krant niet bezorgt, omdat hij dood langs de kant van de weg ligt na te zijn getroffen door de bliksem, klagen de klanten weer dat de krant niet is bezorgd
je kunt het maar moeilijk goed doen

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door nevermind »

ruud_a schreef:

ach weet je wat het is, sommige mensen interessert het niet of de bezorger gevaar loopt of niet
als de krant er maar is

voor de bezorger is het allemaal wel erg lastig
als hij de krant niet bezorgt vanwege het onweer krijgt hij klachten
als hij de krant niet bezorgt, omdat hij dood langs de kant van de weg ligt na te zijn getroffen door de bliksem, klagen de klanten weer dat de krant niet is bezorgd
je kunt het maar moeilijk goed doen

Sorry ruud, maar zoiets kan alleen iemand schrijven, die nog nooit een krant(en) heeft bezorgd. :wink:

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door Shine »

Ik begrijp hetgeen TS aan de orde stelt goed. Het gaat om arbeidsvoorwaarden binnen deze werktak. En die blijken er niet te zijn. Als bezorger heb je te maken met weersomstandigheden en soms heb je te maken met extreme weersomstandigheden, waarbij het er helemaal niet toe doet hoe vaak of weinig het voorkomt. Punt is dat er op dit gebied voor de bezorger niets is vastgelegd andere dan ' krant dient uiterlijk om 7 uur bij klant te zijn. Onder iedere weersomstandigheden bezorgen'.
Binnen iedere werkomgeving heb je te maken met arbeidsvoorwaarden en zijn er regels mbt extreme werkomstandigheden. Je kunt wel zeggen als je verzorger(ster) bent ' tillen hoort er bij dus dien je te allen tijden te doen, ongeacht gewicht van client of voorwerp'. Maar ik weet zeker dat niemand zijn rug kapot gaat maken met het dagelijks moeten tillen van een zwaarlijvige client of voorwerp van 100 kg. Zo heeft iedere beroepsgroep te maken met extreme werkomstandigheden. Gelukkig zijn precies hiervoor duidelijke regels voor vastgesteld.
Ja natuurlijk geldt binnen het beroep van bezorgen ' onder alle weersomstandigheden bijtijds bezorgen'. Maar er zijn extreme weersomstandigheden dat het onverantwoord is of daardoor simpelweg niet lukt bijtijds te bezorgen. Een werkgever die zegt u gaat gewoon door met bezorgen gedurende extreem onweer, die krant moet voor 7 uur in die bus liggen, is een slechte werkgever.
Knelpunt is ook dat de krantenlezer vaak weinig tot geen begrip heeft voor extreme weersomstandigheden en idd al heel erg snel klagend aan de telefoon hangt als die krant niet bijtijds is bezorgd. Ijzel, dik pak sneeuw, het maakt niet uit, die krant moet koetkekoet bijtijds zijn. Zelfs de uitzondering is 1x voor de klant te veel.
Voordat jullie over me heen buitelen, natuurlijk hebben jullie die hier posten en de krant lezen hier wel begrip voor en hangen niet meteen aan die klachtenlijn.
Ik ga er vooralsnog vanuit dat een bezorger zijn stinkende best doet de krant bijtijds te bezorgen, ongeacht het weer. Maar dat de kans groot is dat dit niet lukt tijdens extremen. En hier zou vanuit ons, de consument, richting de ploeterende bezorger iets meer begrip mogen zijn.

rambelje
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 aug 2006 15:52

Re: Kranten bezorgen tijdens onweer?

Ongelezen bericht door rambelje »

Ik ben zelf bezorger van een ochtenkrant, als het onweert mag ik niet eens lopen, omdat het te gevaarlijk is.
En over sneeuw en ijzel weten jullie wel hoe glad het dan is.

Ik maak mij niet druk als de krant om 7.15 uur word bezorgd, het gaat hier om mijn eigen veiligheid.

Gesloten