Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Radar »

Sinds dit jaar is het mogelijk om aanspraak te maken op het STAP-budget. Uit onderzoek van Radar blijkt dat lager opgeleiden minder op de hoogte zijn van deze regeling en dat duurdere - en langere - opleiding duurder zijn geworden omdat de fiscale aftrekbaarheid is vervallen. Wat vind jij van deze regeling?

Lees hier alles over onze uitzending

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door kuklos »

Was hier niet al een topic over verschenen?

Wat ik toen ook al zei, is dat ik niet snap waarom iedereen zo juichend is over de nieuwe regeling. De nieuwe regeling is bagger. En dat is het minst nette woord dat ik kan gebruiken voordat ik een ban krijg.

ChristineMolHaak
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2022 21:18

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door ChristineMolHaak »

Ik wil zo graag de docent Engels opleiding afronden.
Dat kost me nu door instellingsgeld bijna 8000 per jaar.
Dat is natuurlijk al belachelijk voor docentopleidingen.
Dat kan ik niet meer van de belasting aftrekken en STAP budget is niet mogelijk als je al bezig bent met studeren.

Goh, wat willen we graag extra mensen in het onderwijs …

NienkeAunikom
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2022 00:49

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door NienkeAunikom »

Ik ben een kleine opleider en probeer al maanden mijn bedrijf op de opleiderslijst voor het STAP budget te krijgen. Dat lukt voorlopig nog niet omdat een van de eisen is een jaaromzet van minimaal € 150.000 te hebben. Was het maar zo'n feest! Een andere eis is dat mijn bedrijf alleen getoetst kan worden als ik examens zou afnemen. Ik zou dan voor 1 toetsing rond de € 2500 kwijt zijn. Ik heb er 9 ... Ik ben een opleider, geen exameninstantie, dus deze valt ook af. Voor de andere 4 punten kom ik ook niet in aanmerking. Maar mijn bedrijf bestaat toch al 27 jaar. Dan neem ik aan dat mijn bedrijf goed werk levert, zo niet uitstekend is. Anders hou je het toch niet vol. Uitermate tevreden cursisten, veel persoonlijke aandacht, geen leerfabriek, goed en duidelijk lesmateriaal, docenten met passie: we hebben het allemaal. En toch krijg ik voorlopig geen keurmerk. Dat kan nog maanden duren, áls ik er al een krijg.... Ik heb 3 inkomensmomenten per jaar. Daar gaat de maand mei vanaf, want potentiële klanten gaan naar de buurman waar ze die € 1000 wel krijgen. Dus dan heb ik nog 2 inkomensmomenten per jaar. Daar zat ik echt op te wachten. Heel fijn om je eigen bedrijf waar je zo lang hart en ziel ingestoken hebt, zo van tafel geveegd ziet worden. En met mij duizenden andere kleine opleiders in Nederland! Ik zeg: bedankt, bedenkers van deze geweldige regeling!!

beeperhorrie
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 mar 2017 20:35

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

Er vallen mij twee dingen op in negatieve zin.

1. Ik leer al erg lang jaarlijks bij en het valt me op dat cursusjes (met de nadruk op JES) die vroeger gratis te volgen waren nu ineens onder het STAP budget vallen. Sommige daarvan heb ik in het verleden gedaan en dat zijn echt geen cursussen die tussen de vijfhonderd en duizend euro waard zijn waar ze nu wel voor in de lijsten staan. Op dit vlak zijn dus dergelijke commerciële aanbieders de genen die er iets aan hebben want werkgevers zullen snel genoeg doorhebben dat bepaalde 'cursussen' helemaal niets voorstellen.

2. Hoewel ik zelf niet universitair ben opgeleid is het me wel opgevallen dat voornamelijk hoger opgeleide werkenden zich en masse hebben ingeschreven. Opvallend voor mij was dat bij een groot bedrijf het kader middels een interne memo werd aangespoord om zich vooral ergens voor in te schrijven en dat dit bericht voor het lagere personeel niet mocht worden verspreid.

Hoewel goed bedoeld lijkt het een te snel geïmplementeerd project te zijn. Als ik een project zou opstarten zonder te zorgen dat de volledige doelgroep op de hoogte is zou me dat wellicht mijn baan kunnen kosten (en terecht).
Maar evenzogoed zou het me ook niet verbazen als het gewoon een verkapte bezuiniging is. Ik vraag me dan ook af wat dit het rijk per jaar kost afgezet tegen de kosten van aftrek studiekosten.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat dat wel meevalt. Zoveel lager opgeleiden trokken volgens mij hun studiekosten helemaal niet af.

Die waren al blij als ze geen aangifte hoefden te doen.

beeperhorrie
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 mar 2017 20:35

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

Lady1234 schreef:
06 apr 2022 00:11
Ik denk dat dat wel meevalt. Zoveel lager opgeleiden trokken volgens mij hun studiekosten helemaal niet af.

Die waren al blij als ze geen aangifte hoefden te doen.
Dat was ook mede de opzet van het STAP budget. Veel lager opgeleiden met navenant inkomen konden helemaal geen cursussen of opleiding volgen omdat het geld gewoon er niet was. Terug krijgen van (een deel van) de studiekosten betekent dat het minimaal moet worden voorgeschoten en dat gaat niet als men op of nabij de bijstandsnorm zit.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door crazyme »

Stap is op papier een mooi plan. In de praktijk gaat het alleen werken voor mensen die graag een cursus willen volgen.

Er ontstaan talloze nutteloze fun cursussen met als enige doel de stap pot leegtrekken

De Nederlandse gemeenschap op een hoger niveau brengen zal niet bereikt worden.

Taupe
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:39

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Taupe »

Als 70-jarige werkende kom ik dus ook niet in aanmerking…..

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door kuklos »

crazyme schreef:
06 apr 2022 04:45
Stap is op papier een mooi plan.
Daar ben ik het niet mee eens. Maximaal bedrag per jaar wordt vanuit de overheid gegeven voor geheel Nederland. Je krijgt als persoon maximaal €1.000, voor een cursus of opleiding die over maximaal 4 weken begint. Als je al begonnen bent krijg je niks. Bovendien komen niet alle opleidingen in aanmerking en moet een opleidingsinstituut wéér extra administratief werk verrichten.

Op papier een mooi plan? Op papier al een werkelijk achterlijk plan dat alleen bedacht kan zijn door iemand die in een ivoren toren leeft en nog nooit met een echt mens gesproken heeft.

Yvonne60
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2007 10:49

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Yvonne60 »

Prachtig hoor dat opleidingsbudget. Maar stel nu dat je bij de LOI een opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie volgt (tussen de 500 en 600 euro). Dan betaal je vervolgens wel nog 3 x 187 euro examengeld zelf en moet je twee boeken ook nog zelf kopen.
Best lastig als je op deze manier probeert vooruit te komen met een klein inkomen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien wil de werkgever wel bijdragen?

Aukema
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2021 12:24

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Aukema »

STAP
Voor het STAP Budget wordt nogal hoog van de toren geblazen. Ik begrijp wel dat het voor sommigen inderdaad een stapje kan zijn maar ik heb gezien dat er " Opleiders " zijn die massaal cursisten hebben aangetrokken maar geen capaciteit hebben om die te begeleiden. Erg logisch als je weet dat je € 1.000 krijgt voor iedere cursist. Dan zie je dat de beschikbare tijd wordt gebruikt voor het oplossen van opstartproblemen. Vervolgens ben je al een week verder en heb je nog steeds geen lesmateriaal. Ondertussen is de studiebegeleider al gewisseld zodat altijd de schuld in de schoenen van een ander kan worden geschoven als er wat mis gaat. ( zie de politiek )
En waarom is er geen lesmateriaal? Dit is omdat de studiebegeleider, die het kennelijk erg druk heeft, eerst een uitgebreide kennismaking met de cursist moet hebben alvorens er opdrachten worden gegeven. Kortom het idee is wel goed maar dan mag je als cursist wel wat verwachten voor het bedrag dat aan subsidie, en dus uiteindelijk door jezelf, wordt verstrekt.

Vergelijk het met je school vroeger. De leraar wilde uitleggen wat het moment op een balk was. Wist je dat wel? Dan had je een gemakkelijke les. Wist je dat niet? Dan was het opletten geblazen.
Bij de cursus waar ik van heb gehoord gebeurd dat niet. Geen kennismakingsgesprek? Dan geen opgaven.
Verder is het nadeel van die opleiding dat we praten over een engelse cursus die je vrijwel na iedere toetsaanslag weer op vertalen moet zetten.

Kortom het idee is op zich prima maar er moet wel goede controle zijn door de subsidieverstrekker of er ook waar voor het geld wordt gegeven en niet met een gecopieerde Engelse website waar niet eens de moeite voor is genomen om het goed in het Nederlands te vertalen.

kwaak
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2017 17:25

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door kwaak »

Het is gewoon een botte bezuiniginsactie van Financiën. En dan zijn er nog de netwerkvriendjes die normaal in het bedrijfsleven actief zijn met veel te dure cursussen die daarvan als eerste op de hoogte zijn en van profiteren. En het is asiociaal omdat het er weer net als bij vele andere subsidieregelingen een beperkt bedrag in de pot zit zodat niet iedereen die er recht op zou hebben er aan mee kan doen. Echt de mentalitei weer die Rutte zo bewondert.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door crazyme »

Lady1234 schreef:
06 apr 2022 14:29
Misschien wil de werkgever wel bijdragen?
De werkgever betaalt alle kosten van stap al. Vermoedelijk blijft er weer een erg groot deel van het budget aan de strijkstok hangen….

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vermoedelijk is Robert van Zanten, eigenaar van de Salta Group (de moeder van meer dan 25 opleiders, waaronder NCOI, LOI, Schoevers, Scheidegger, NTI en Luzac) heel blij met dat STAP-budget.

HH80
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2022 20:29

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door HH80 »

Ik heb het STAP-budget aan kunnen vragen, maar ik heb er eigenlijk al spijt van. De commerciële partijen die hier handig op zijn ingesprongen, zie ook het commentaar van Erthanax, kunnen de instroom helemaal niet aan. Dit betekent in mijn geval dat ik niet op tijd kan beginnen, het studiemateriaal dat ik wel heb ontvangen is van ondermaats niveau en probeer maar eens contact op te nemen met de opleider.....
Aan iedereen de tip hier: lees van te voren goed de reviews die online te vinden zijn van de desbetreffende opleider. Dat heb ik helaas niet gedaan. Voor een volledig omscholingstraject is het STAP-budget vooralsnog niet geschikt en is het qua financiële tegemoetkoming een flinke uitholling van de oude regeling. Ik hoop dat hier nog eens heel kritisch naar wordt gekeken.

hfv
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2022 11:43

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door hfv »

Ik wil mij ook even uitspreken:

In 2020 was ik sinds een jaar of 12 actief als fotograaf in de evenementenbranche, ik wilden al jaren wat anders doen. Maar dat is er nooit van gekomen. Toen kwam corona, en omdat ik de bui al zag hangen heb ik mij met het kleine beetje spaargeld dat ik had vrijwel direct ingeschreven voor een deeltijd HBO/bachelor Embedded Systems Engineering (voorheen een studierichting binnen electrotechniek). Een beetje onder het mom van, we zien wel hoe het gaat. En al is het linksom of rechtsom, er komt wel een manier om met deze opleiding verder te gaan. Ten tijden van stilstand heb ik het gros van de propedeuse af kunnen ronden.

Part time werk dat ik naast mijn studie kan doen heb ik vrij snel gevonden, maar studie betaal ik vooralsnog zelf. Voor mij is het afschaffen eigenlijk best wel een forse tegenvaller. Het is met een zware studie zoals deze best even aanpoten, en ik omdat de studielast zwaar is kan ik momenteel heel beperkt werken. Mijn studie valt buiten deze regeling. Ik kan hiervoor geen stap budget aanvragen. En omdat ik op de een of andere manier meer geld binnen moet zien te krijgen om deze opleiding te bekostigen zullen mijn toeslagen ook minder worden. Daarnaast zit ik zonder de aftrek precies 15,- inkomen per maand te hoog om te kunnen kwalificeren voor de energietoeslag.

In februari heb ik voor het eerst vernomen van het stap budget door middel van een artikel dat stond op msn.com. Daarbijstond vermeld dat iedereen 1000,- kon aanvragen, zonder verder vermeld hoe of wat, of dat dit in plaats zou zijn van aftrekkosten. Op de dag van de eerste aanmeldronde werd mij bekend dat ik niet zou kwalificeren, en ook dat de aftrek zou komen te vervallen. Informatie van de HAN wanneer of dat wij uberhaupt zullen kwalificeren heb ik tot op heden nog steeds niet...

Deze regeling heb ik dus echt helemaal niets aan, en voor mij werkt het averechts. We moeten gewoon weer terug naar het oude systeem, want dit werkte wel degelijk voor mij. En ik zit nu nog steeds met een groot gat in mijn financien waarvan ik niet weet hoe ik het moet vullen.
Laatst gewijzigd door hfv op 11 apr 2022 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

De Gast
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2022 08:08

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door De Gast »

Ik volg elk jaar een paar losse modules. Nu de STAP er is dit jaar een module voor bijna niets aan extra kosten. Elk jaar een nieuwe STAP en als ik bijna alle modules heb afgerond kan ik deze inbrengen in de hele opleiding als vrijstellingen. Ik ben blij dat ik niet mijzelf meteen heb ingeschreven voor de hele opleiding.

DvGenderen
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2022 23:43

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door DvGenderen »

Samen met een bijna Nederlander, al jaren ingeburgerd en werkend en belasting betalend enz., struikelen we bij het doorlopen van de 'voorwaarden' over de 4de vraag: heeft u... de Nederlandse nationaliteit..?
In de 'regels' vind ik alleen dat je een Europees burger/ingezetene moet zijn, echt niks over dat je Nederlander moet zijn. Dat zou ook wel heel discriminerend zijn.
Dus hoe discriminerend is het dan dat je toch heus afgewezen wordt als je nog geen Nederlandse nationaliteit hebt!?!?
"UWV: waarom makkelijk en vriendelijk doen als het ook moeilijk en discriminerend kan?"

Plaats reactie