Mag deze constructie met minuren in de taxibranche?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
tomas.wille
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2020 19:25

Mag deze constructie met minuren in de taxibranche?

Ongelezen bericht door tomas.wille »

Hallo allemaal,

Ik probeer iets te begrijpen, maar kom er niet helemaal uit. Situatie is als volgt:

Contract:
Regiotaxi, uitbesteed.
104 uur p. maand. gemid 24 uur per week.
Afgesproken tijden werken.
CAO Taxi vervoer 2022
Geen specifieke afspraken op arbeidsovereenkomst.

Ik krijg een maand van te voren mijn rooster, (wat niet altijd zo is, dat terzijde)
Ik wordt ingepland gemiddeld tussen de 25 en 30 uur in de week.

In de praktijk, haal ik constant minuren, want ik word vaak eerder naar huis gestuurd als er geen ritten zijn door de planning van de regiotaxi. Soms een half uur, maar soms ook een uur. Ik zit constant tussen de 95 en 100 uur, en af en toe precies goed.

Minuren kunnen ingehaald worden, of kunnen bij ontslag de laatste maanden teruggevorderd worden op het salaris. Daar ben ik mij bewust van.

Wat ik niet helemaal snap, is dat de werkgever mij in principe een maand van te voren inhuurt voor een x aantal uren die over mijn contractuele uren gaan. Die uren zijn ook voor mij reserveerd, en zijn tijden waarop ik niets vrijelijk kan indelen voor bijv. privé afspraken. Ik moet immers dan bereid zijn die uren te werken.

Na een maand blijkt dat ik minder werk heb verricht. Nu zou mijn werkgever mij de volgende maand daarop nog meer uren in mogen plannen, bovenop de marge en ben ik zometeen meer dan 32 uur per week ingepland, terwijl ik in praktijk minder uren maak. Met andere woorden, ze kunnen mij in principe full time beschikbaar laten stellen, wetende dat ik de praktijk ik anders niet aan de uren kom.

Mensen werken, neem ik aan, met redenen dat ze full time of part time kunnen of willen werken, toch?

Mag deze constructie wel? Er zit een behoorlijk grijs gebied en kan zo niet vinden of het in deze situatie zo mag.

Ook zou ik het raar vinden als ik gestraft wordt met meer uren, of terugbetaling bij vertrek, terwijl ik er niets aan kan doen dat er geen ritten meer zijn. Dat lijkt mij een risico voor de planning / werkgever.

Wie kan mij dit uitleggen op basis van rechten en plichten?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Mag deze constructie met minuren in de taxibranche?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Uw vakbond of rechtsbijstandverzekering kan u het beste uitleggen en u helpen. Of neem contact op met www.juridischloket.nl.


Wat ik even snel kan vinden in de CAO
2.2.2 Arbeidstijd (niet-rijdend) Onder arbeidstijd wordt verstaan de tijd, gelegen tussen het tijdstip waarop de dienst aanvangt en het tijdstip waarop de dienst eindigt na aftrek van de genoten pauzes.
Aan de hand van deze artikel denk ik (hoe ik deze tekst lees) dat u tijdens het volledige duur dat u geroosterd bent uitbetaald moet worden. Dus ook de uren dat u stil staat, maar wel ter beschikking staat tot uw werkgever (dus niet de eventueel uren tussen de tijdsblokken bij gebroken diensten, ook pauzes worden niet uitbetaald). Dus als u enkele minuten voor eindtijd weer terug bent op uw standplaats dan moet u tot einde diensttijd beschikbaar zijn voor uw werkgever en uitbetaald krijgen.
Pauze mag niet aan het begin of einde van uw dienst zijn.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag deze constructie met minuren in de taxibranche?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als ze u ingepland hebben, dan dienen ze die uren uit te betalen. Dat ze u eerder wegsturen mag, maar die uren blijven staan.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag deze constructie met minuren in de taxibranche?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit is helemaal geen grijs gebied. Als u ingepland bent, moet u betaald worden. Of u nu werkt of niet.

Word lid van de bond.

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Mag deze constructie met minuren in de taxibranche?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Eerder naar huis sturen mag wel maar ingeplande uren waarvoor je al bent gekomen moeten worden uitbetaald zoals Lady1234 ook zegt.
Maar hoe lang vantevoren worden ingeplande uren waarvoor u nog niet bent gekomen geannuleerd?

Zijn daar afspraken over vastgelegd?

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Mag deze constructie met minuren in de taxibranche?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Als u ingepland wordt voor minder dan 24 uur dan mag u de weken daarna voor meer uren ingepland worden (want: gem. 24 uur p.w.).
Of de wel ingeplande maar niet gewerkte uren mogen worden afgetrokken van de gewerkte uren weet ik niet. Er zou iets in het contract kunnen staan over "beschikbaarheid" dat die aanpak mogelijk zou kunnen maken.
Ga met het contract naar een juridisch loket, daar kunnen ze u helpen. En idd: wordt lid van de vakbond.


Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Mag deze constructie met minuren in de taxibranche?

Ongelezen bericht door Jablan »

Deze is nuttig en in het verlengde hiervan (bij 104 uur per maand):

Als jij in augustus 90 uur hebt gewerkt, dan zou je rooster voor september moeten worden aangepast (het rooster hoor je ruim van te voren te krijgen, daarom aanpassen) naar 118 uur, zodat je in elk geval de kans hebt niet-gewerkte uren in te halen. Dat mis ik in je overzicht.

Ik vind jouw casus wel iets voor een SP-meldpunt.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag deze constructie met minuren in de taxibranche?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Houdt er rekening mee dat wanneer ze je voor 2 uur inplannen, dat ze dan wel 3 uur moeten rekenen. Iedere oproep moet minimaal 3 uur zijn.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag deze constructie met minuren in de taxibranche?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
26 sep 2022 21:35
Houdt er rekening mee dat wanneer ze je voor 2 uur inplannen, dat ze dan wel 3 uur moeten rekenen. Iedere oproep moet minimaal 3 uur zijn.
Dat is alleen van toepassing als je minder dan 15 uur per week werkt.

Maar de Ts wordt ingeroosterd en opgeroepen.dan moeten die uren gewoon betaald worden en als hij weggestuurd wordt, zijn dat geen min uren,

https://www.manschap.nl/nieuws/10-vrage ... -contract/

Plaats reactie