LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door wiseger »

@Isaatje3

Uiteraard mag dit niet, je werkgever dient gewoon de arbeidsovereenkomst te respecteren en jou je hele salaris uit te betalen. Diefstal is een ondernemersrisico, en al helemaal indien de ondernemer zelf laks is met beveiligen. Wordt lid van een vakbond, als je dat al niet bent, en kaart het daar aan. Dan kan je anoniem blijven terwijl zij het echt zo voor je opgelost hebben.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Isaatje3 schreef:Nu wil mijn werkgever de kosten van de gestolen horloges van het salaris van het winkelpersoneel gaan afhalen. Volgens mij mag dit niet, maar ik weet niet waar ik dit kan vinden.
In beginsel geld dat een ieder zijn eigen schade draagt. De werkgever leid schade omdat er horloges worden gestolen. De werkgever wil deze schade verhalen op de werknemer. De vraag is dan waarom de werkgever meent dit te kunnen verhalen op een specifieke werknemer?

Staat hierover iets in de arbeidsovereenkomst? Of kan de werkgever aantonen dat de werknemer instructies moedwillig heeft genegeerd en dat deze schade daar het gevolg van is?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door tenormin »

alfatrion schreef:
Isaatje3 schreef:Nu wil mijn werkgever de kosten van de gestolen horloges van het salaris van het winkelpersoneel gaan afhalen. Volgens mij mag dit niet, maar ik weet niet waar ik dit kan vinden.
In beginsel geld dat een ieder zijn eigen schade draagt. De werkgever leid schade omdat er horloges worden gestolen. De werkgever wil deze schade verhalen op de werknemer. De vraag is dan waarom de werkgever meent dit te kunnen verhalen op een specifieke werknemer?

Staat hierover iets in de arbeidsovereenkomst? Of kan de werkgever aantonen dat de werknemer instructies moedwillig heeft genegeerd en dat deze schade daar het gevolg van is?
Ik zou je zin iets om willen draaien: De werkgever lijdt schade omdat er horloges worden gestolen in: de horloges worden gestolen omdat de werkgever het "klanten" wel erg gemakkelijk maakt omdat zijn vitrines en kasten open moeten zijn. Isaatje geeft in haar topic aan dat bij alle werknemers geld zou worden geclaimd, niet bij één specifieke werknemer.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag schade winkeldiefstal van salaris personeel afgehaald?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het lijkt mij verstandig om voor ogen te houden wat nu van belang is voor de kernvraag die TS heeft gesteld. Wijzen op een paar kleine taalfoutjes is hiervoor niet van belang. De achterliggende oorzaak is niet direct van belang. En of de werkgever dit wilt verhalen of één, enkele of alle medewerkers is evenmin is van belang.

Gesloten