LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer werken loont niet

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
AJF
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2015 08:22

Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door AJF »

Hallo,

Mijn gezin bestaat uit ik, mijn vrouw en mijn dochter van bijna 8 maanden. Nou wil mijn vriendin 1 of zelfs een halve dag meer gaan werken in de week. Wat heeft dit voor gevolg? Bijna al onze toeslagen verdwijnen, oftwel we gaan er zwaar op achteruit.

Hoe kan dit toch? Zodra ik een beetje geld gespaard heb zijn wij weg uit dit land. Als je door op je reet thuis te zitten meer verdient dan daadwerkelijk je handen uit je mouwen te steken dan is er iets goed mis met dit land.

Hebben meer mensen dit probleem gehad? Hoe is dit in gods naam mogelijk! Als ik een uitkering [Beledigende opmerking verwijderd door de Moderator] zou ik dus meer geld verdienen! BELACHELIJK
Laatst gewijzigd door Radar op 19 feb 2015 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Beledigende opmerking verwijderd

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door angel1978 »

AJF schreef:Hallo,

Mijn gezin bestaat uit ik, mijn vrouw en mijn dochter van bijna 8 maanden. Nou wil mijn vriendin 1 of zelfs een halve dag meer gaan werken in de week. Wat heeft dit voor gevolg? Bijna al onze toeslagen verdwijnen, oftwel we gaan er zwaar op achteruit.

Hoe kan dit toch? Zodra ik een beetje geld gespaard heb zijn wij weg uit dit land. Als je door op je reet thuis te zitten meer verdient dan daadwerkelijk je handen uit je mouwen te steken dan is er iets goed mis met dit land.

Hebben meer mensen dit probleem gehad? Hoe is dit in gods naam mogelijk! Als ik een uitkering trekkende nietsnut was geweest zou ik dus meer geld verdienen! BELACHELIJK
Nou, tot ziens dan.
Hart gelucht en al bijna genoeg gespaard?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

AJF schreef:Als ik een uitkering trekkende nietsnut was geweest zou ik dus meer geld verdienen! BELACHELIJK
Op de cursus 'logisch denken' gaat dit geen voldoende opleveren...

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door GJvdZ »

AJF schreef:Als ik een uitkering trekkende nietsnut was geweest zou ik dus meer geld verdienen! BELACHELIJK
Maar dan had je de rest van je leven op een uitkeringsniveau blijven zitten nietsnutten. Als dat je ambitie is, dan heb je een punt. Maar dan niet klagen als anderen bepalen wat je moet doen.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Ik heb helemaal geen toeslagen. Waar kan ik terecht voor dit extra gratis geld?

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door Barre Barry »

AJF schreef:Als je door op je reet thuis te zitten meer verdient dan daadwerkelijk je handen uit je mouwen te steken dan is er iets goed mis met dit land.
Je verdient niet meer. Je krijgt meer.

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door Toppy »

Tja,

U heeft recht op toeslagen omdat uw inkomen uit arbeid lager is dan de vastgestelde normen.
Echter, als u in staat bent om door middel van meer werken uw inkomen te verhogen krijgt u, uiteraard, minder of geen toeslagen meer.
Ik zie niet in waarom dit oneerlijk is.
Uiteraard kunt u er voor kiezen om dan maar 'thuis te blijven zitten'.
Of dit moreel gezien juist is, is een afweging die u zelf dient te maken. U moet namelijk iedere dag in de spiegel uzelf aankijken........

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door moederslink »

Barre Barry schreef:
AJF schreef:Als je door op je reet thuis te zitten meer verdient dan daadwerkelijk je handen uit je mouwen te steken dan is er iets goed mis met dit land.
+1 je krijgt het dan :wink:

Het is idd wel zo , dat je de sigaar bent .....als je net genoeg boven het minimum zit vervallen alle toeslagen, dus per saldo heb je minder in de knip.
Zelf heb ik dat ook een tijdje ondervonden,voor redelijk" royaal" boven bijstandsuitkering, gedurende een paar jaar gewerkt en kreeg nul komma nul toeslagen, zwaar naadje! Ik had minder te verteren dan iemand met een uitkering.
Maar, het positieve van toch blijven werken is
a) je blijft in het arbeidsproces , van thuis op de bank hangen word je echt niet vrolijk!
b) meer voldoening voor jezelf
c) kans om hogerop te komen.... uiteindelijk
d) solliciteren vanuit een uitkering biedt nauwelijks kansen om aangenomen te worden
e) solliciteren vanuit een baan biedt meer kans om aangenomen te worden.


ps: " uitkeringstrekkers zijn niet per definitie nietsnutten " hoor! Shame on you

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door Jefdus »

AJF schreef:

Hoe kan dit toch? Zodra ik een beetje geld gespaard heb zijn wij weg uit dit land.
Goh, in welk land vind u dan dat het beter geregeld is? Wees blij dat we hier een systeem hebben van toeslagen en uitkeringen zodat iedereen in staat zou moeten kunnen zijn om te kunnen leven. Ik woon momenteel in Amerika en geloof me; als je dat ziet, ben je blij om in Nederland te wonen. Hier in Amerika is het bij lagere inkomens namelijk niet een keuze om meer te gaan werken of niet, maar een bittere noodzaak...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door tenormin »

Jefdus schreef:
AJF schreef:

Hoe kan dit toch? Zodra ik een beetje geld gespaard heb zijn wij weg uit dit land.
Goh, in welk land vind u dan dat het beter geregeld is? Wees blij dat we hier een systeem hebben van toeslagen en uitkeringen zodat iedereen in staat zou moeten kunnen zijn om te kunnen leven. Ik woon momenteel in Amerika en geloof me; als je dat ziet, ben je blij om in Nederland te wonen. Hier in Amerika is het bij lagere inkomens namelijk niet een keuze om meer te gaan werken of niet, maar een bittere noodzaak...
Haha, leuk om nu eens te horen/lezen dat Amerika toch niet je van het is. Weet ik, en velen met mij, al eeuwen (overdreven): ik kijk wel eens naar een (zichzelf verheerlijkende dr. Phil - what will be America without him - ) maar ben dan inderdaad blij niet juist daar te wonen. Vergeleken bij dat enorme land zijn we in, zeker Europa, beter af. Omdat we in een grote recessie zitten wil niet zeggen dat we ons land 'af moeten schrijven' hoe rottig het momenteel ook is.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door witte angora »

Wel eens gezien hoe de 'eigen huizen' in dat soort landen er al te vaak uit zien? Kwaliteit á la caravan. Niets mis mee als het helemaal van jezelf is en je er trots op kunt zijn. Maar het comfort en de kwaliteit is hier in Nederland dan toch wel iets beter geregeld.

On-topic: meer verdienen is inderdaad minder cadeautjes van de overheid, maar die cadeautjes krijg je alleen als ze in je portemonnee en je hele privacy mogen kijken. Dus: hoe minder cadeautjes van de overheid, hoe vrijer je bent, hoe minder afhankelijk van mensen die je helemaal niet kent, maar die wel (en niet alleen in financieel opzicht) meer van je weten dan je lief is.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door tenormin »

witte angora schreef:Wel eens gezien hoe de 'eigen huizen' in dat soort landen er al te vaak uit zien? Kwaliteit á la caravan. Niets mis mee als het helemaal van jezelf is en je er trots op kunt zijn. Maar het comfort en de kwaliteit is hier in Nederland dan toch wel iets beter geregeld.

On-topic: meer verdienen is inderdaad minder cadeautjes van de overheid, maar die cadeautjes krijg je alleen als ze in je portemonnee en je hele privacy mogen kijken. Dus: hoe minder cadeautjes van de overheid, hoe vrijer je bent, hoe minder afhankelijk van mensen die je helemaal niet kent, maar die wel (en niet alleen in financieel opzicht) meer van je weten dan je lief is.
Ja, maar soms komen mensen ineens van de regen in de drup. Je weet wel: onverwachts ontslagen en geen buffer. Die buffer is tegenwoordig ook al moeilijk op te bouwen en kan men in dit soort situaties ongewild terechtkomen. Is gemakkelijker gezegd dan gedaan: zoek werk. Denk dat half Nederland werk zoekt en het dan met de helft van het vorige inkomen moet doen. Dan zitten deze mensen wel in de sandwich positie: waar moet men het geld vandaan halen. Kortom, gaat de vrouw langer werken word daar weer op gekort, dus gen stap verder, integendeel: verder van huis. Natuurlijk: in het arbeidsproces meer kansen op.... maar ook wel demotiverend om te gaan werken en minder te ontvangen. P.S. @witte angora, zo'n woonmobiel zou ik echt niet afslaan (als dat in mijn wijk zou worden aangeboden); zonder als Gipsy te worden genoemd. Lijkt me heerlijk, zo'n woongemeenschap waar iedereen voor elkaar zorgt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door kweenie »

Nou wil mijn vriendin 1 of zelfs een halve dag meer gaan werken in de week. Wat heeft dit voor gevolg? Bijna al onze toeslagen verdwijnen, oftwel we gaan er zwaar op achteruit.
Ik ben altijd benieuwd naar de 'cijfers' in zulke situaties. Natuurlijk betekent meerzelf verdienen dat je Ol meer zelf kunt betalen en dus minder toeslagen krijgt. Maar 9 op de 10 keer blijkt zo iemand er toch nog iets op vooruit te gaan. Dus zou je kunnen toelichten wat jullie inkomens ongeveer zijn en bijvoorbeeld hoe hoog de huur is?

16again
Berichten: 16082
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door 16again »

MichielFRL schreef:Even wat voorbeelden van toeslagen.

Bij €25.000 bruto per jaar (1 werkende ouder), €650 huur + €40 servicekosten:
Samenvatting

U krijgt de volgende toeslagen:

huurtoeslag € 202 per maand
kindgebonden budget € 0 per maand
kinderopvangtoeslag € 0 per maand
zorgtoeslag € 87 per maand
Totaal € 289 per maand


Bij €30.000 bruto per jaar (1 werkende ouder), €650 huur + €40 servicekosten:
Samenvatting

U krijgt de volgende toeslagen:

huurtoeslag € 0 per maand
kindgebonden budget € 0 per maand
kinderopvangtoeslag € 0 per maand
zorgtoeslag € 31 per maand
Totaal € 31 per maand
Zijn die toeslagen netto bedragen? Het plaatje is dan pas volledig als je vermeld wat je van het extra bruto bedrag van 5.000 euro nu netto maandelijks extra overhoudt

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Let op met sparen voor een emigratie. Te veel vermogen kan ten koste gaan van sommige toeslagen.

stofzuigertje

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Slim om eerst vooraf te informeren en te berekenen wat je over houd!
De nieuwe studenten krijgen;

Onder E30.000,- inkomen maximale en boven E46.000,- geen studie beurs cadeau....

Dus mensen tussen de E30.000,- en E46.000,- kunnen voor een zaterdag overwerk is soms nauwelijks rendabel omdat E100,- meer pakken netto je studerende kind gekort word!
Bij meerdere kinderen op Universiteit is dat nog groter probleem....

Dus vooral die meerdere studerende kinderen hebben, als werkgever accepteer ik dat iemand
in de rustige maanden vrij op eigen rekening neemt voor vrijwillige loonsverlaging!

Met dit jaar 4 studerenden, ja een drieling die gaat studeren dus van 1 naar 4.....
Dan is het rendabel om minder te werken, en niet zijn vrije dagen op te nemen.

Vorig jaar verdiende hij wel erg weinig bij Zaterdag overwerk netto bij 1 studerende...
Maar nu het 4x gaat hij er dus totaal op vooruit!

Ja, soms is het slim om minder te werken en zo onder een bepaalde grens te komen....

Gelukkig kon ik vorige jaar deze zaterdag niet uitbetalen, en heb daarom maar enkele weken gratis mijn boot uitgeleend en dat is binnen de mazen van de wet....
Ik mag enkele gewerkte zaterdagen vergeten uit te betalen en ook mijn persoonlijke boot uitlenen!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je inkomen te hoog dreigt te worden, dan kun je dat vaak ook eenvoudig verlagen door een extra pensioenvoorziening te nemen. De meeste mensen hebben nog wel wat jaarruimte om bv op een extra bankspaarrekening te storten.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kweenie schreef:Als je inkomen te hoog dreigt te worden, dan kun je dat vaak ook eenvoudig verlagen door een extra pensioenvoorziening te nemen. De meeste mensen hebben nog wel wat jaarruimte om bv op een extra bankspaarrekening te storten.
Wel weer grappig: als bedrijven manier zoeken om minder belasting te betalen zijn het zo'n beetje criminelen, maar uiteindelijk is dit niet veel anders.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik weet niet of het crimineel is .... Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen (en bedrijven) gaan lopen uitrekenen wat het beste is ... Uiteindelijk kijken mensen toch naar het netto bedrag wat overblijft.

Maar ik ben het wel met TS eens dat het volstrekt onlogisch is dat als je meer gaat werken, dat je er dan netto minder aan overhoudt. Dat deugt voor geen centimeter.
Wat dat betreft zouden de toeslagen en andere subsidies en het belastingstelsel die dit momenteel mogelijk maken onder de loep genomen moeten worden en grondig aangepast moeten worden.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Meer werken loont niet

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou het zelf ook zeer waarderen als de inkomensverdeling in de lagere regionen wat eerlijker is, ja. Nu is het zo, als je ook maar een paar stuivers boven een bepaalde grens komt, dan huppa, meteen wat overheidscadeautjes minder, waardoor je er juist op achteruit gaat.

Veel dingen snap ik ook niet. Waarom moeten bijvoorbeeld alleenstaanden 70% van het minimum krijgen? Ze krijgen daarnaast ook huurtoeslag, zorgtoeslag, kortingen en toeslagen van de gemeente.... Geef alleenstaanden gewoon 100%, en laat ze in ieder geval de gemeentelijke heffingen zelf betalen, zorgtoeslag zal ook niet meer nodig zijn, en met een beetje geluk kunnen ze het dan ook zonder huurtoeslag, als ze niet al te duur zitten tenminste. Moet je eens kijken hoeveel geld er minder rondgepompt wordt...

Gesloten