Mijn rechten als pgb-hulpverlener bij zwangerschap en vakantie

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
PGBer

Mijn rechten als pgb-hulpverlener bij zwangerschap en vakantie

Ongelezen bericht door PGBer » 04 jan 2020 13:49

Hallo,

Ik heb een vraag, en ik hoop dat er hier mensen zijn die mij op de goede weg kunnen helpen. Er is wat informatie op de website van de SVB (die betalen mijn loon) te vinden, maar die is hoofdzakelijk voor de budgethouder (mijn cliënt) en geeft niet echt informatie voor mij specifiek. Ik lees voornamelijk mijn plichten, maar mijn rechten? ;)

Ik ga ze uiteraard ook bellen, maar aangezien zij hoofdzakelijk voor de budgethouder werken, en in mindere mate voor mij, wil ik graag ook zelf uitzoeken wat mijn rechten zijn, in plaats van alleen maar uitgaan van wat zij zeggen. Ze hebben mij al eerder van verkeerde informatie voorzien (in mijn nadeel natuurlijk.....), dus ik ben wat voorzichtig met klakkeloos alles aannemen. Tevens ben ik te allen tijde zelf verantwoordelijk, dus vandaar.

Ik heb twee situaties:

Ik ben op dit moment in verwachting. Op de website van de SVB kan ik vinden dat ik, als ik vier dagen of meer werk (dat geldt voor mij, ik heb ook een arbeidsovereenkomst), de SVB mij aanmeldt bij het UWV en die dan gaan beslissen of ik in aanmerking kom voor die uitkering. Daar ga ik al wat van zweten, want hoe weet ik of ik er wel of geen recht op heb? Ik kan moeilijk 16 weken zonder salaris/uitkering..... Iemand enig idee hoe ik dit van te voren uit kan zoeken?

Situatie twee;
Ik neem altijd tegelijk vakantie met mijn cliënt. We zijn allebei altijd in de overtuiging geweest dat dat moest. Maar op de website maak ik eigenlijk op dat ik sowieso doorbetaald moet krijgen tijdens haar vakantie, en daarnáást nog recht heb op eigen in te delen vakantie-uren. Zij gaat namelijk nu altijd meer op vakantie dan ik aan uren heb, en ik werk dus regelmatig over om dat weer bij te trekken.
Maar goed; waar het mij eigenlijk om gaat; mijn verlof valt precies in haar vakantie. Ben ik mijn vakantie-uren dan kwijt? Of heb ik inderdaad gewoon recht op mijn eigen uren, en kan ik (dit in overleg natuurlijk) mijn vakantie-uren bijvoorbeeld achter mijn verlof plakken?

Ik hoop dat er hier mensen zijn die hier meer van af weten dan ik, en die mij, hopelijk, een website of iets dergelijks kunnen geven waar ik eea kan vinden hierover.

Hieronder in ieder geval de twee pagina's van de SVB.

https://www.svb.nl/nl/pgb/u-en-uw-zorgv ... suitkering

https://www.svb.nl/nl/pgb/een-zorgovere ... rije-dagen

Bij voorbaat dank voor het meedenken!!
Laatst gewijzigd door Radar op 05 jan 2020 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

Lady1234

Re: Mijn rechten als pgb-hulpverlener bij zwangerschap en vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 » 06 jan 2020 00:03

Is er geen instantie, beroepsvereniging waar u lid van bent, waar u uw vragen kunt stellen.

U bent in loondienst. Over de zwangerschaps uitkering kunt u al gewoon vragen stellen aan het UWV. En uw vakantiedagen blijven dan natuurlijk staan.

En de voorgaande vakantie regeling klopt mijns inziens ook niet.

Plaats reactie