Minder vakantie-uren, mag dat zomaar?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
jolly48
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2010 14:48

Minder vakantie-uren, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door jolly48 »

ik werk sinds afgelopen jaar minder uren dan in mijn contract staat (130) per maand. door de covid
nu zie ik dat ik al een aantal maanden minder vakantie uren krijg. mag dat zomaar. of moeten ze me
het maximum geven.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Minder vakantie-uren, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door kuklos »

1) Wat staat er in je arbeidscontract hierover?
2) Wat staat er in de CAO (als jullie deze hebben) hierover?
3) Heb je de vraag al aan je werkgever zelf gesteld?

timjansen82
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2021 15:10

Re: Minder vakantie-uren, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door timjansen82 »

U dient dit met uw werkgever te bespreken.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Minder vakantie-uren, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Worden de minder gewerkte uren gecompenseerd door het UWV aan uw werkgever?

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Minder vakantie-uren, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

jolly48 schreef:
05 apr 2021 14:20
ik werk sinds afgelopen jaar minder uren dan in mijn contract staat (130) per maand. door de covid
nu zie ik dat ik al een aantal maanden minder vakantie uren krijg. mag dat zomaar. of moeten ze me
het maximum geven.
Neen, dat mag niet zomaar. Je hebt recht op nakoming van zowel het salaris als de vakantieuren. Wat geven ze zelf als motivatie aan?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Minder vakantie-uren, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Jablan »

jolly48 schreef:
05 apr 2021 14:20
ik werk sinds afgelopen jaar minder uren dan in mijn contract staat (130) per maand. door de covid. Nu zie ik dat ik al een aantal maanden minder vakantie uren krijg. mag dat zomaar. of moeten ze me
het maximum geven.
130 uur per maand = 30 uur per week. Je hebt sowieso alleen recht op verlof naar rato, bij een normale werkweek van 36 uur heb je recht op 30/36e van het standaard aantal vakantie-uren.

Je schrijft te weinig voor een goed antwoord. Daarom een paar vragen:

Welke CAO val je onder? Of is er geen CAO van toepassing?
Werkt iedereen binnen het bedrijf minder uren dan volgens arbeidsovereenkomst? Zo ja, is dit schriftelijk vastgelegd?
Ben je meer dan 6 maanden ziek geweest?
Is je arbeidsovereenkomst ook officieel aangepast? Let op: dit kan ook via een aanvulling gaan. Als jij in een gesprek hebt ingestemd met 25 uur per week werken, dan gaat de verlofopbouw ook omlaag. Hoofdzaak: het moet zijn vastgelegd.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Minder vakantie-uren, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je hebt recht op minimaal 4 weken vakantie uren per jaar (ongeacht je contact uren). Dus 130x12:52x4=120 uur. Sommige CAO's staat dat er meer vakantie uren zijn.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... b-ik-recht

Je moet voor het contract uren uitbetaald worden. Ook mag je baas geen vakantie uren afschrijven als je minder werkt omdat er (tijdelijk) minder werk is (volgens sommige CAO'S mag wel bovenwettelijke vakantiedagen af worden geschreven)
Je behoudt het recht op 4 weken (120 uur) aan vakantie dagen welke jij mag bepalen waar je ze in zet (in overleg met je werkgever).

Kom je met je werkgever niet uit? Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, vakbond of www.juridischloket.nl

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Minder vakantie-uren, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

nee mag niet, kontrakt uren zijn leidend en anders niets, overleg met de collega's of deze dit ook hebben en daarna met de werkgever, meld deze dat dit niet de bedoeling kan zijn....

jolly48
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2010 14:48

Re: Minder vakantie-uren, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door jolly48 »

ik heb contact opgenomen, wordt onderzocht, bedankt voor jullie hulp

Gesloten