LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na uitklokken nog niet weg mogen

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Herman V
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2019 16:52

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door Herman V »

Hierbij komt bij mij toch een vraag op:
Waarom zou je uitklokken voordat je weg mag?
Dus, gezamenlijk na je verplichte wachttijd pas uitklokken eventueel kan je zelfs de andere, waar je op moet wachten, nog even helpen om de wachttijd in te korten.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lowieze schreef:
27 jul 2020 10:15
TS heeft het over werken in een winkel. Als je baas eist dat je een kwartier voor werktijd aanwezig bent om alles klaar te zetten en hetzelfde weer eist aan het eind van de dag dan moet dit gewoon betaald worden.
Het CNV zegt hierover:
“Een ander onderwerp op gebied van werktijd waar regelmatig vragen over worden gesteld is het zogenaamde “Afhelpkwartiertje”. De tijd die nodig is om de laatste klanten te helpen, maar ook de tijd die nodig is om de winkel op te ruimen, te stofzuigen, af te sluiten enzovoort. Dit wordt niet gezien als overwerk, maar wel als werk en moet worden betaald.”
Als je inderdaad eerder zou moeten beginnen, dan wel. Maar in vele winkels begint de werkdag met de opening van de winkel. En dat wil zeggen om 9:00u de werkvloer op. En als je om 9:00u op je werkplek moet zijn, moet je dus al voor 9:00u aanwezig zijn.
Als je werkdag loopt tot 21:00u, dan moet je dus tot 21:00u op de werkplek blijven. Daarna mag je pas richting de garderobe om je spullen te pakken. Al met al zal je daar niet meer tijd mee kwijt zijn als de laatste cassière.

Maar als het structureel is dat werkzaamheden niet afkomen en je daarop moet wachten, dan blijft mijn advies om met de leidinggevende aan tafel te gaan zitten. Dan zit er namelijk organisatorisch iets mis.

luky1951
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 apr 2015 18:56

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door luky1951 »

Ik heb ook de laatste 25 jaar met een "prikklok" gewerkt, alleen stond deze klok bij de uitgang/ingang. En we hadden geen prikkaart, maar een legitimatiekaart ter grootte van een creditcard. En het ging om een aan en afwezigheidsregistratie. Je mocht tussen 07:00 en 09: inkomen, en tussen 16:00 en 18:00 uitklokken, wat je langer dan 8 uur aanwezig was spaarde je, en je kon per maand een klokdag nemen, die niet op je loonstrook geregistreerd werd. Maar kwam regelmatig later dan mocht er 8 uur van je vakantietegoed eraf! Met dit systeem dat je nooit stress om op tijd te komen, tenzij je speciale afspraken had. Wel een keer vastgezeten in het verkeer vanwege sneeuwval, onderweg naar leidinggevende gebeld dat ik later was, maar ik werkte er al 25 jaar!

Ridder777

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Laat me raden Aldi?

Gesloten