LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
BlueEyes
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mar 2011 20:51

Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door BlueEyes »

Ik ben kerngezond, ben al jaren niet ziek geweest maar heb wat overgewicht. Daar heeft mijn werk overigens totaal niet onder te lijden.
Mijn werkgever wil echter dat ik naar de bedrijfsarts ga om me te laten onderzoeken. Ik zie daar het nut niet van in en heb er ook geen zin in.

In hoeverre kan mijn werkgever mij verplichten om erheen te gaan?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Je kunt het ook anders bekijken: jouw werkgever biedt een medische controle aan. In veel landen is dat een vrij gebruikelijke secundaire arbeidsvoorwaarde.

BlueEyes
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mar 2011 20:51

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door BlueEyes »

Het gaat er bij mij om dat mijn gezondheid prive is zolang het mijn werk niet beinvloed. Zodra ik afwezig ben vanwege mijn gezondheid mag mijn werkgever me naar een bedrijfsarts sturen, maar dan nog zijn mijn medische klachten prive en die deel ik dan met de bedrijfsarts en niet met mijn werkgever.

Ik ben in zijn ogen een groter risico dan een slanke collega, terwijl die van alles kan mankeren wat je aan de buitenkant niet kunt zien (drank of drugsprobleem, ik noem maar wat). Ik voel me zelfs gediscrimineerd omdat ik nu beoordeeld wordt op mijn uiterlijk, terwijl ik kerngezond ben en dat zit me dwars!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Weet niet of je bijvoorbeeld aangesloten bent bij een bond maar dan zou je daar eens contakt mee kunnen opnemen.
Anders even contakt opnemen met je huisarts hierover of het juridisch loket bellen.

Geen idee of ze het je kunnen verplichten, maar zelf zie ik er geen kwaad in.

Als ik jou was zou ik je niet gediscrimineerd voelen maar denken aan je eigen gezondheid en denken ach zo'n onderzoek kan nooit kwaad.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik begrijp het punt van TS wel, alleen ik weet niet wat je eraan zou kunnen doen.
Ga je er teveel tegen in zijn de arbeidsverhoudingen binnen de kortste keren verstoort.
Als ik jou was zou ik je niet gediscrimineerd voelen maar denken aan je eigen gezondheid en denken ach zo'n onderzoek kan nooit kwaad.
Er zou misschien op termijn wel degelijk een vervelende consequentie aan kunnen zitten. Stel nu dat de bedrijfsarts zou concluderen dat er een verhoogd risico is. Dan heb je mogelijk wel een probleem als het bedrijf een keer in de problemen zit en mensen moet ontslaan, dan sta je bovenaan de lijst.

Ze willen een risico analyse doen omdat dit een zichtbaar probleem is. Dan zouden ze eigenlijk ook alle rokers moeten sturen of beter nog van iedereen een onderzoek moeten laten doen want je weet nooit welke kwalen er in de familie voorkomen. Sommige aandoeningen in de familie geven ook verhoogd risico. Of onderzoek doen naar de gehele leefstijl van alle medewerkers. Zo ken ik mensen met ietwat overgewicht die behoorlijk bewust en gezond leven en ook mensen die slank zijn die juist heel ongezond leven.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door snepke »

Emmy75 schreef:
Er zou misschien op termijn wel degelijk een vervelende consequentie aan kunnen zitten. Stel nu dat de bedrijfsarts zou concluderen dat er een verhoogd risico is. Dan heb je mogelijk wel een probleem als het bedrijf een keer in de problemen zit en mensen moet ontslaan, dan sta je bovenaan de lijst.
Volgens mij heeft een arts zwijgplicht.Hij mag niets tegen de werkgever zeggen

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

ergens is het inderdaad een gratis controle maar goed die kun je ook bij de huisarts laten doen. Ik zou dit ook niet pikken en me zeker gediscrimineerd voelen

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door renegade66 »

hij kan je naar een bedrijfsarts sturen voor bijv. een keuring vanwege je beroep, als hij vind dat je overgewicht hebt wat wil hij hier tegen doen dan?
wil hij je ook gaan verplichten om op dieet te gaan?
wil hij je verplichten om geen patat te eten? of geen bier meer te drinken in privétijd?
enz.enz.enz.
je werkgever heeft daar totaal niets mee te maken wat jij in je privéleven doet.
je werk lijd er niet onder, je bent niet (vaker) ziek, wat wil hij doen als je weigert?
jou ontslaan? op welke gronden? omdat je iets overgewicht hebt?
een rechter of het uwv lacht zich helemaal gek.

indien je via detachering werkt en hij bied je een vast contract aan dan zou hij het dus op een algehele keuring kunnen gooien.
dan zou ik wel heen gaan, dit doen wel mee bedrijven voor ze iemand aannemen.
al zal dit ook geen garantie op minder ziekte geven.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door Chocomelk »

renegade66 schreef:hij kan je naar een bedrijfsarts sturen voor bijv. een keuring vanwege je beroep, als hij vind dat je overgewicht hebt wat wil hij hier tegen doen dan?
wil hij je ook gaan verplichten om op dieet te gaan?
wil hij je verplichten om geen patat te eten? of geen bier meer te drinken in privétijd?
enz.enz.enz.
je werkgever heeft daar totaal niets mee te maken wat jij in je privéleven doet.
je werk lijd er niet onder, je bent niet (vaker) ziek, wat wil hij doen als je weigert?
jou ontslaan? op welke gronden? omdat je iets overgewicht hebt?
een rechter of het uwv lacht zich helemaal gek.
Denk dat het bedrijf niemand zou ontslaan om die redenen omdat ze dan weten dat ze fout zitten, ze 'zoeken' dan wel iets anders.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Volgens mij heeft een arts zwijgplicht.Hij mag niets tegen de werkgever zeggen
Ze mogen idd geen medische gegevens doorgeven. Maar ze mogen wel doorgeven wanneer een werknemer het werk weer kan hervatten bij ziekte. Kan zomaar zijn dat ze een algemene risico analyse ook mogen doorgeven.
Denk dat het bedrijf niemand zou ontslaan om die redenen omdat ze dan weten dat ze fout zitten, ze 'zoeken' dan wel iets anders.
Of je staat ineens bovenaan de lijst als er een ontslaggolf is omdat het eventjes minder goed gaat met het bedrijf.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Emmy75 schreef: Of je staat ineens bovenaan de lijst als er een ontslaggolf is omdat het eventjes minder goed gaat met het bedrijf.
Daar zijn voldoende regels voor waardoor dat niet kan voorkomen. LIFO bijvoorbeeld.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Lifo bijvoorbeeld is heel makkelijk te omzeilen. Door juist op bepaalde afdelingen of binnen bepaalde functiegroepen te bezuinigen.

BlueEyes
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mar 2011 20:51

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door BlueEyes »

Met alle respect voor jullie goede advies, maar het onderwerp gaat nu een hele andere kant op. Van aankomend ontslag is geen sprake, mijn werkgever is tevreden en wil niet van me af.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Met alle respect voor jullie goede advies, maar het onderwerp gaat nu een hele andere kant op. Van aankomend ontslag is geen sprake, mijn werkgever is tevreden en wil niet van me af.
Oh nee hoor, dat heb ik ook niet willen suggereren dat er sprake is van aankomend ontslag of iets dergelijks. Deze reactie kwam tot stand nadat een andere forumgebruiker het gevaar er niet van inzag. Ik wilde met dit voorbeeld aangeven dat er wel een mogelijk gevaar in zou kunnen schuilen. Puur theoretisch , zeg maar :wink:

Overigens begrijp ik je vraag en vooral je verontwaardiging heel goed nav het verzoek van de werkgever. Omdat iedereen met "verborgen gebreken" kan rondlopen en extra risico's kan hebben voor wat betreft gezondheid en dat hoeft niet altijd aan de buitenkant te zien te zijn.

Ik heb alleen geen flauw idee of zo'n verzoek rechtmatig is en of je mag weigeren etc. Misschien is het verstandig even bij een juridisch loket of wetswinkel te informeren. Natuurlijk horen we graag wat het antwoord is :)

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik denk dat de nuance hier ontbreekt.

Ik heb een werknemer van 185 cm die 205 kilo weegt en dus bijvoorbeeld niet meer op een reachtruck kan rijden. Dat is wel degelijk een gezondheidsrisico en een afspraak met de bedijfsarts is m.i. heel logisch,

Als deze meneer echter 110 kilo weegt is er niks aan de hand, hoewel dit ook te zwaar is.

TS geeft geen info dus de nuance is hier niet te bepalen

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ TS, wat noem jij wat overgewicht ?

BlueEyes
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mar 2011 20:51

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door BlueEyes »

Nogmaals: wat heeft mijn gewicht te maken met mijn functioneren???

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door Chocomelk »

BlueEyes schreef:Nogmaals: wat heeft mijn gewicht te maken met mijn functioneren???
Zie bijvoorbeeld de reactie van Leo.
Ligt er ook aan wat voor een soort werk je doet, en ja gewicht kan te maken hebben met je functioneren, maar nogmaals dat ligt er ook aan welk werk.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door tennis »

Ik ben in zijn ogen een groter risico dan een slanke collega, terwijl die van alles kan mankeren wat je aan de buitenkant niet kunt zien (drank of drugsprobleem, ik noem maar wat)
Heeft jouw werkgever dit zo gezegd?

Chocomelk schreef:
BlueEyes schreef:Nogmaals: wat heeft mijn gewicht te maken met mijn functioneren???

Ligt er ook aan wat voor een soort werk je doet, en ja gewicht kan te maken hebben met je functioneren, maar nogmaals dat ligt er ook aan welk werk.

Daar heeft mijn werk overigens totaal niet onder te lijden.

BlueEyes
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mar 2011 20:51

Re: Niet ziek, toch naar bedrijfsarts

Ongelezen bericht door BlueEyes »

Chocomelk schreef:
BlueEyes schreef:Nogmaals: wat heeft mijn gewicht te maken met mijn functioneren???
Zie bijvoorbeeld de reactie van Leo.
Ligt er ook aan wat voor een soort werk je doet, en ja gewicht kan te maken hebben met je functioneren, maar nogmaals dat ligt er ook aan welk werk.
Zoals ik al heb gezegd: mijn werk wordt niet door mijn gewicht beinvloed. Wegens privacy redenen ga ik hier niet precies vertellen welk werk ik doe, maar het betreft zittend werk. Ik kan mijn functie dus prima uitoefenen!

Gesloten