LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kopie id bij klanten

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Kopie id bij klanten

Ongelezen bericht door squareware »

Er is veel over te lezen en tal van onderwerpen met voorbeelden waardoor ik in mijn specifieke geval door de bomen het bos niet meer zie.

Welnu, bij mijn werkgever is er opnieuw discussie gestart over legitimeren en kopietje id bij de klanten waar wij als monteurs onze diensten verlenen.

De werkgever heeft een document opgesteld waarin zij aangeven onze gegevens aan klanten te verstrekken die hier om vragen, vaak zonder kenbaart te maken aan mij welke gegevens en aan welke klanten worden verstrekt.

In hetzelfde document staat ook aangegeven dat wij verplicht moeten meewerken aan de manier van legitimeren die door de klant word gevraagt bij aanvang van mij als dienstverlenende monteur. In geval van niet meewerken ben je niet meer inzetbaar.
Na mijn eigen ingeving doelt men waarschijnlijk op ontslag op grond van werkweigering.

Ik begrijp dat er overheidsgebouwen zijn waar men een kopie mag / moet maken voor de toelating, wat mij betreft is dat verder prima, maar om nou in elke schoenenwinkel waar je de airco komt inspecteren / repareren een kopie van legitimatie achter te laten omdat men daarom vraagt, vind ik toch wat ver gaan...

In hoever mag ik weigeren om een kopie id af te staan in bijvoorbeeld een schoenwinkel zonder dat er sancties kunnen volgen voor mij als werknemer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kopie id bij klanten

Ongelezen bericht door kweenie »

Legitimeren is wat anders dan een kopie afstaan. Bij legitimeren gaat het alleen om het tonen van je legitimatie, zodat de klant kan nagaan of jouw gegevens overeen komen met de gegevens die je werkgever had doorgegeven (bv je naam).

Kopie van je legitimatiebewijs zou ik niet toestaan, tenzij het inderdaad om bepaalde overheidsinstanties gaat waarbij iedereen zich sowieso al op die manier moet legitimeren

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kopie id bij klanten

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik kan mij voorstellen dat er een bedrijfs ID zou kunnen bestaan, maar ook dat er een foto van de komende monteur vooraf gezonden wordt, zodat de klant weet dat dit klopt.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kopie id bij klanten

Ongelezen bericht door 16again »

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-bedrijf
Als je je hieraan houdt, kun je nooit ontslagen worden op grond van werkweigering

Methusalah
Berichten: 1164
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Kopie id bij klanten

Ongelezen bericht door Methusalah »

Lijkt mij lastig. De klanten moeten dan een kopie hebben van jouw id om te zien dat jij bent wie je zegt dat je bent? Dat gaat niet zo maar volgens de AVG. Die klanten moeten je gegevens namelijk ook weer vernietigen. Wie gaat dat controleren? Dus, nee jouw werkgever mag niet zo maar je gegevens verstrekken aan derden. Daar zitten heel wat haken en ogen aan.

En, legitimeren is wat anders dan je ID of persoonsgegevens afstaan. Legitimeren zou ik niet zo moeilijk over doen. Afstaan wel.

Maar ik raad je aan om het hier gewoon even te melden, kijken wat zij er van zeggen: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... -bij-de-ap

squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Re: Kopie id bij klanten

Ongelezen bericht door squareware »

Dank iedereen voor de antwoorden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kopie id bij klanten

Ongelezen bericht door sjohie »

Lastig, je ziet veel bedrijven worstelen met de praktische uitvoering van de AVG (Nederlandse vertaling van de EU GDPR), en helemaal in combinatie met de gegevens van medewerkers, en wie daar toegang tot heeft. Overigens heeft een werkgever ook een verantwoordelijkheid wat betreft het omgaan met de gegevens van medewerkers, zij mogen niet zonder toestemming jouw gegevens zomaar delen omdat het hun past, en de redenen daarvoor, moeten proportioneel en afgebakend zijn in scope en tijd.

Je moeten identificeren is op zich geen onredelijke eis, er zijn veel gevallen bekend van nep-monteurs die zich een woning binnen kletsen en de boel leegjatten of erger, maar het achterlaten van een kopie van je ID is een ander verhaal, zeker bij willekeurige bedrijven. Als je moet werken in zeg een penitentiaire inrichting, de meer gevoelige objecten van de Rijksgebouwendienst of op een defensie locatie, dan is een kopie achter moeten laten een valide vraag ivm de veiligheid, maar dat geldt niet voor een winkel ofzo.

Maar goed, je zou het eens aan de OR voor kunnen leggen?

Gesloten