LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Plus/min uren tijdens corona (1 van de grotere winkelketens in Nederland)

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
charis.charis
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2021 15:38

Plus/min uren tijdens corona (1 van de grotere winkelketens in Nederland)

Ongelezen bericht door charis.charis »

Ik heb een vraag en Mischien weet iemand hier wat te doen.

Mijn moeder werkt bij 1 van de grotere winkelketens.

Dit bedrijf heeft aan haar medewerkers laten weten dat ze een x aantal procent van hun uren moeten inleveren en dat wordt bij de min uren gezet.

Een voorbeeld:

Mijn moeder werkt 30 uur
20 uur moet ze werken (want sinds dit bedrijf de deuren dicht heeft werkt ze gewoon nog) en 10 uur komen in de min.

Stel dat dit bedrijf nog 7 weken dicht moet dan zou mijn moeder dus 70 uur in de min staan.

Stel dat dit zou mogen, ik denk zelf van niet. Dan kan ze dit nooit meer inhalen omdat dit bedrijf geen extra ruimte laat voor overwerk of extra uren werken.

Bij mijn moeder mag bijvoorbeeld maar 110 uur gewerkt worden per week, dit is dan voor iedereen die er werkt die week.

Ze zijn bang dat dit bedrijf gaat zeggen, lever maar Vakantie dagen in dan.

Ik hoor graag of iemand weet of dit allemaal wel zomaar kan en mag?

Vriendelijke groet charis

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Plus/min uren tijdens corona (1 van de grotere winkelketens in Nederland)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, dit mag niet. Haar contracturen zal ze altijd moeten krijgen en daar mogen geen minuren voor geteld worden. Ze mogen die uren wel van tvt uren afhalen, maar die kunnen ook niet negatief zijn. Het is aan de werkgever ervoor te zorgen dat er genoeg werk is, anders dan krijgt ze gewoon betaald terwijl ze thuis zit. Ik ga er trouwens ook nog vanuit dat de werkgever geld krijgt vanuit de overheid en dus al helemaal zoiets niet mag doen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Plus/min uren tijdens corona (1 van de grotere winkelketens in Nederland)

Ongelezen bericht door sjohie »

Zo eenzijdig sowieso niet, als er een 30uren contract is, is dat wat ze haar moeten betalen, of ze nou werkt of thuiszit. Daarvoor is er juist die NOW regeling waar dat bedrijf aanspraak op kan maken. Doen ze dat niet, en er zijn reden aan te voeren waarom een bedrijf dat liever niet deed of doet, dan is dat de keuze van het bedrijf, die die gevolgen niet zo af kan wentelen op de werknemers.

Er zijn wel bedrijven die bijvoorbeeld samen met een OR afspraken hebben gemaakt over een soortgelijke constructie, omdat aan het begin van de crisis veel werk abrupt wegviel, wat in de 2e helft van 2020 weer opgepakt zou gaan worden. Maar daar mocht die flexibiliteit ook gebruikt worden om je thuiswerken in te passen rondom de kinderen etc, en dwingen ze je als werknemer ook niet om daar maar al je verlofdagen aan op te maken. Dan wint iedereen erbij, en is het onderdeel van een gezamenlijk doel, wat hier duidelijk mist.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Plus/min uren tijdens corona (1 van de grotere winkelketens in Nederland)

Ongelezen bericht door Jablan »

Zonder de naam van de keten blijft het gokken. Naast eventuele OR-afspraken is er een CAO van toepassing en als de werkgever gebruik maakt van de NOW-regeling, moeten de uren sowieso betaald worden - anders is het fraude. Als er geen mogelijkheid is om de uren later in te halen, heeft deze hele constructie geen zin, is het niets anders dan het uitstellen van partieel of volledig ontslag.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plus/min uren tijdens corona (1 van de grotere winkelketens in Nederland)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat bedrijf is volkomen fout bezig. Hier kunt u zien of dat bedrijf gebruik heeft gemaakt van NOW. https://kpisolutions.nl/now-power-bi-rapportage/

En in dit geval zijn die regels van dat bedrijf ook nog fraude.

charis.charis
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2021 15:38

Re: Plus/min uren tijdens corona (1 van de grotere winkelketens in Nederland)

Ongelezen bericht door charis.charis »

@jablan

Ze verkopen er een ontvetter die niet aan te slepen is😉

charis.charis
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2021 15:38

Re: Plus/min uren tijdens corona (1 van de grotere winkelketens in Nederland)

Ongelezen bericht door charis.charis »

@lady1234

Ze staan er wel tussen, bedankt voor de link.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plus/min uren tijdens corona (1 van de grotere winkelketens in Nederland)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Neem dan contact op met het UWV.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Plus/min uren tijdens corona (1 van de grotere winkelketens in Nederland)

Ongelezen bericht door Jablan »

Dank je, Lady, dit is nu de snelste en beste weg. Moet eerlijk zeggen dat mij het tegenvalt van dit bedrijf met hoofdkantoor in Epe, Veluwe, Gelderland.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Plus/min uren tijdens corona (1 van de grotere winkelketens in Nederland)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Da's typisch dat ze zoiets doen.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Plus/min uren tijdens corona (1 van de grotere winkelketens in Nederland)

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Werknemer mag nooit zomaar verlof afschrijven. Soms mag er wtv afgeschreven worden, maar dit is afhankelijk van CAO en OR.

Mijn advies is om contact op te nemen met vakbond of rechtsbijstandverzekering.

Gesloten