LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pre-aanmelden Curator

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
HarroH
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2012 15:48

Pre-aanmelden Curator

Ongelezen bericht door HarroH »

Hallo Allemaal,

Misschien vreemde vraag en vreemde titel maar ik vroeg me af of het mogelijk was je voortijdig bij een curator te melden als je het vermoeden hebt dat het bedrijf waar je voor werkt op de fles dreigt te gaan?

Het bedrijf waar ik nu voor werk lijkt er echt niets aan te doen om ook maar enigsinds uit de problemen te komen waar het zich nu in bevind en beslissingen die genomen worden kosten veel geld maar leveren helemaal niets op. Toch blijft de algemeen directrice vasthouden aan haar eigen tunnelvisie en wordt er ook niet meer naar het midden management geluisterd (waar ik zelf onderdeel van uit maak). De directrice heeft al eerder 3 bedrijven op de fles laten gaan en ik heb een vermoeden dat ze er op de 1 of andere manier zelf bij gebaat om dit maar zo te laten. Daarmee personeel en toeleveranciers achterlatend als gedupeerde.

Als het bedrijf echter op de fles gaat willen ik en meerdere collega's en ex-collega's echter tegen haar getuigen onder de noemer 'mismanagement'. Nu vroeg ik me alleen af of het mogelijk was, voorafgaande aan een faillissement, om dit al vroegtijdig bij een instantie te melden? Zo niet, zijn er websites waar je bedrijven die failliet zijn gegaan kunt volgen? Dit zodat we zelf in de gaten kunnen houden of dit is gebeurt en niet ineens voor een gesloten deur staan.

Gr, H

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: Pre-aanmelden Curator

Ongelezen bericht door Toppy »

Een curator komt pas in beeld als er daadwerkelijk sprake is van een faillisement.
Mocht je een vermoeden hebben dat het faillisement niet koosjer is kan je dat, helaas, alleen maar achteraf bij de curator melden. Zorg er dan wel voor dat je harde bewijzen hebt over een eventueel frauduleus faillisement.

Een faillisement wordt nogal eens voorafgegaan door een "uitstel van betaling".
Dat wordt uitgesproken door de Rechtbank. Een dergelijke uitspraak wordt gepubliceerd. Je kunt deze lezen op www.rechtspraak.nl in het insolventieregister.
Daar kun je ook zoeken op de eerdere bedrijven van de directie.
Je kunt dan zien of er eerder sprake was van faillisementen, hoe deze afgewikkeld zijn en wie de curatoren waren of nog zijn.

Het is te overwegen om de vakbond in te schakelen. Men heeft daar mensen in dienst die kennis hebben op dit gebied. Zij kunnen adviseren en wellicht samen met jullie actie ondernemen.

Overigens is, zals een bedrijf failliet gaat er wel een vangnet voor de werknemers, namelijk het UWV.

Je kunt, helaas, weinig doen als werknemer om een faillisement van een bedrijf te voorkomen.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Pre-aanmelden Curator

Ongelezen bericht door aardjee »

Ik neem aan dat het bedrijf ook aandeelhouders heeft en misschien een raad van commissarissen. Het kan helpen contact op te nemen met deze mensen. Maar mismanagement is moeilijk aan te tonen, daar zijn nog niet heel veel mensen voor veroordeeld. In hoeverre kunt u de financiële positie van het bedrijf beoordelen, dat u er al vanuit gaat dat de bedrijf failliet zal gaan.

tuinman
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 feb 2011 20:10

Re: Pre-aanmelden Curator

Ongelezen bericht door tuinman »

Misschien kan je eens die vraag bij de Fiod neerleggen.
Of een accountant

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Pre-aanmelden Curator

Ongelezen bericht door ronald g »

Het volgen van failliete bedrijven kun je op http://www.curatoren.nl doen. Misstanden aan de kaak stellen is een ander verhaal, je wordt dan een zogenoemde klokkenluider en vaak loopt het dan niet gunstig voor je af, zeker niet als je binnen het midden management opereert.

Gesloten