RADAR Pesten op de werkvloer

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Radar besteed ruim aandacht aan dit onderwerp en ik hoop gewoon dat het zal helpen dat bedrijven een Pestprotocol in het leven roepen (die dat nog niet hebben) waardoor iedereen en vooral kwetsbare mensen beschermd zullen worden en op straffe van ontslag als het net in ieder geval over pesten gaat.
Voor mijn partner is het helaas te laat, omdat hij vorige maand uit het leven stapte. Een zeer laag zelfbeeld was een van de oorzaken
gekregen o.a. door het pesten en het worden uitgekafferd door directeur sr. bij het bedrijf waar hij werkte.
Mijn partner was een harde werker en zeer intelligent, maar door zijn autisme ook kwetsbaar.
Helaas was er geen pestprotocol en is er wel eens met de degene (n) gesproken die betrokken waren, maar ondertussen ging het gewoon verder.
In zijn afscheidsbrief liet hij me weten dat ik beter verdiende dan hem en ik had dit totaal niet aan zien komen, want anders had ik misschien nog iets kunnen doen. We waren 30 jaar samen.
Nu blijf ik achter met heel veel vragen en het bedrijf laat me weten dat hij het ook wel een beetje aan zichzelf had te danken????????
Zo komt het gesprek dan toch bij mij over, want verantwoording nemen hoort er gewoon niet bij en het gedrag van de pesters wordt niet echt als pesten bestempeld en het uitkafferen daar moet je maar tegenkunnen.
Zo ga je niet met mensen om, autistisch of niet.
Het bedrijf treft totaal geen schuld blijkbaar en is niets te verwijten. Mijn partner is in maart 2020 vervroegd afgekeurd door allerlei
oorzaken, maar het is hem gewoon teveel geworden en de shock was immens toen ik hem vond bij het thuiskomen.
Mensen realiseren zich gewoon niet wat ze doen en hoeveel leed ze veroorzaken bij de nabestaanden in ieder geval.
Pestgedrag heeft nog jaren zijn weerslag op de persoon die gepest is en soms komen ze er nooit meer bovenop zegt de psychiater die ik regelmatig spreek, omdat ik zelf nu ook hulp nodig heb om het te verwerken.
Dus het aankaarten van pestgedrag is een goede zaak, maar pesten is iets wat al jaren in onze samenleving voorkomt en denkelijk nooit zal verdwijnen. Ikzelf denk dat de pesters zelf een probleem hebben met hun eigen bestaan, want anders kan ik het echt niet begrijpen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door omega19 »

Jeanne,

Gecondoleerd met dit grote verlies, en de wijze waarop dit is gebeurd. Na 30 jaar samen is dit een verschrikkelijke klap.
Ik hoop inderdaad dat je de neagtieve energie die je nu voelt, kunt ombuigen om er toch iets positiefs mee tot stand te brengen

heel veel sterkte

thecure
Berichten: 2704
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door thecure »

Jeetje wat erg... gecondoleerd!

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

RIP, ik leef met je mee. Veel sterkte in goede besluiten, god bless you.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zo, zwaar verhaal. Heel veel sterkte!

En helaas denk ik dat je gelijk hebt als het er om gaat dat pesten niet gaat verdwijnen. Zelf ben ik op de middelbare school met periodes ook wel gepest (ik denk dat de meesten ergens wel een periode gepest zijn, maar er zijn er vaak enkelen waarbij het doorlopend lijkt te zijn), maar ik was het type dat de grenzen duidelijk aan gaf (ik heb fysiek altijd wel wat bij te zetten gehad, dat gebruikte ik dan ook). Het deed wel wat met me, maar ik heb altijd een hele dikke huid gehad en die is alleen maar dikker geworden daardoor.

De tendens is wel altijd hetzelfde geweest in mijn geval. Meestal iemand die zelf een beetje onzeker overkwam en dit vervolgens op deze manier probeerde te verbergen.

Het lijkt me echt ondragelijk om dit continue te moeten doorstaan. Zeker ook als het na school nog doorgaat.

Nogmaals heel veel sterkte.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Het aanpakken van pesten begint volgens mij bij de top van een bedrijf en Human Resource (personeelszaken). Strenge regels en pestprotocol zou al helpen met straffe van ontslag als het niet stopt. Het helpt natuurlijk ook nooit mee als de directie al niet weet hoe men beschaafd met zijn personeel omgaat. Dan wordt het nog een extra probleem.

sake1987

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ten eerste gecondoleerd.

Je hebt ook vaak het probleem, zwakke bazen.
Eigenlijk kunnen zij hun positie niet aan en door mee te gaan in pest gedrag proberen ze hun populariteit te vergroten.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Gewoon toegeven dat er fouten zijn gemaakt is er niet bij en eigenbelang speelt ook een rol denk ik zelf. Ik vind het erg moeilijk om te verwerken.

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door riddert »

jeanne-veghel schreef:
29 sep 2020 12:35
Gewoon toegeven dat er fouten zijn gemaakt is er niet bij en eigenbelang speelt ook een rol denk ik zelf. Ik vind het erg moeilijk om te verwerken.
Als uw man al sinds maart niet meer op de firma werkzaam was, of wellicht al eerder niet meer, dan kan ik me voorstellen dat zo'n firma zich niet erg verantwoordelijk voelt voor de situatie zoals u nu in beland bent.
Sterkte in ieder geval.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

@riddert
Mede doordat hij het pesten niet meer aan kon is hij gestopt met werken. Hij deed het werk zo graag, maar het ging gewoon niet meer en ging nog met lood in zijn schoenen naar het werk. Hij werkte zelfs nog met de aandoeningen die hij had en het is hem gewoon onmogelijk gemaakt. Dan denk ik zelf dat de firma medeverantwoordelijk is/was aan de situatie die is ontstaan door dat gedrag van de pesters en hij
niet meer verder kon. Maar dat is mijn eigen mening en die van de psychiater die ik regelmatig spreek en die mij helpt bij het verwerkingsproces.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door berndv »

Ook natuurlijk gecondoleerd en sterkte om met dit verlies om te gaan.
jeanne-veghel schreef:
29 sep 2020 13:21
Dan denk ik zelf dat de firma medeverantwoordelijk is/was aan de situatie die is ontstaan door dat gedrag van de pesters
Die mening zal menigeen kunnen onderschrijven. Maar iemand verantwoordelijk houden is natuurlijk wel wat anders dan verantwoordelijkheid voelen. En als ik zo lees hoe verantwoordelijk ze zich al voelden toen uw man nog leefde en in dienst was bij het bedrijf, schat ik zo in, dat zij geen enkele verantwoordelijkheid voelen over de situatie zoals die nu is.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

@berndv :
U heeft het bij het rechte eind en dat maakt het allemaal nog moeilijker, maar we leven in tijden dat het meer normaal dan uitzondering is en daar zal ik mee moeten leren leven helaas.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Ja, iedereen zal er uiteindelijk mee moeten leren leven. Ik heb vrienden verloren door zelf verhanging, van de brug gesprongen en polsen doorgesneden. Zag ik het aankomen en gebeuren, nee. Ja later... heel in de verte, maar dan valt er niets meer te redden.

Ik hoop dat je er boven op komt, het gaat lukken met het verwerken als je positief blijft.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

@CarlaHeusden
Dat is de enige manier om proberen positief te blijven. Het is wel goed dat Radar weer aandacht besteed aan dit onderwerp, want het
kan niet vaak genoeg gezegd worden dat men gewoon lief en aardig moet zijn voor elkaar. Lukt dat niet op een of andere manier (niet iedereen zal elkaar leuk vinden) maar laat de ander dan met rust en doe je werk op een professionele manier. Buiten het werk zie je elkaar meestal toch niet en leeft ieder zijn eigen leven.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Sterkte met het verwerken.
Ga geen negatieve energie in het bedrijf steken, ze zullen toch niet veranderen.
Heel goed dat u hier aandacht voor vraagt, uw partner krijgt u er niet mee terug maar heel misschien zet u toch bepaalde mensen aan het denken.
Ik denk dat pesten komt doordat de persoon die pest zelf een heel onzekere persoonlijkheid heeft, bij de groep wil horen en dat alleen kan door een andere sterkere persoon te kleineren.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

@juliomariner
Ik heb het bedrijf van de week laten weten dat ik geen contact meer wil hebben met ze. Daar heb ik mijn redenen voor en ik ga proberen
mettertijd het voor mezelf een plaats te geven. Ik heb hier gereageerd, omdat Radar aandacht ging besteden aan pesten op de werkvloer
en ik het een belangrijk thema vond.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door Jablan »

jeanne-veghel schreef:
29 sep 2020 10:04
Het aanpakken van pesten begint volgens mij bij de top van een bedrijf en Human Resource (personeelszaken). Strenge regels en pestprotocol zou al helpen met straffe van ontslag als het niet stopt. Het helpt natuurlijk ook nooit mee als de directie al niet weet hoe men beschaafd met zijn personeel omgaat. Dan wordt het nog een extra probleem.
Een waar woord. Ik werk zelf op HRM/Payrollgebied en het is werkelijk iedere keer een andere situatie.

Strenge regels of een pestprotocol zijn in de praktijk dood hout, namelijk iets waarachter mensen zich gaan verstoppen en als excuus gebruiken om naar anderen te wijzen, zelf niets te doen.

Zeer indringende 1-op-1 gesprekken, om mensen te laten beseffen waar ze mee bezig zijn, werken wel. Vooral als daar consequenties aan worden verbonden.
Standaard in zo'n gesprek zijn de dringende redenen voor ontslag. Pesten is een variant van intimidatie, een uiting van een gebrek aan respect en daarmee een gebrek aan collegialiteit. Net zo standaard is de formele, schriftelijke waarschuwing voor personeel met een dienstverband aan het einde. Bij extern ingehuurde mensen is zo'n gesprek korter, maar de route naar de uitgang ook makkelijker, zelfs wanneer het om langlopende contracten gaat. Gaat het om een directeur-eigenaar, dan vraag ik eerst na of we het bedrijf willen houden of verliezen als klant/opdrachtgever. Willen we de klant kwijt, dan is het kort en krachtig en moet de klant blijven, dan is het lang, intensief en diplomatiek. Bij de laatste twee groepen helpt het ook om te wijzen op de strafrechtelijke route, naast de civielrechtelijke.

Nog kort persoonlijk. Jij bent je man kwijt, maar verwijt jezelf alsjeblieft niet, dat je het niet zag aankomen. Dat is normaal. Mensen met suïcideplannen praten er niet over, ze doen het. Alleen als je hypersensitief bent of echt getraind in het herkennen van de signalen, zie je het aankomen en slechts een enkeling beschikt over deze eigenschap.

Ik wens je veel sterkte bij de verwerking en het opbouwen van een ander leven.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
29 sep 2020 21:19
Mensen met suïcideplannen praten er niet over, ze doen het.
Aanvullend hierop. Mensen die erover praten zitten vaak in de fase dat ze nog hulp zoeken. Mensen die het besluit genomen hebben praten er niet meer over.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
29 sep 2020 21:19
Zeer indringende 1-op-1 gesprekken, om mensen te laten beseffen waar ze mee bezig zijn, werken wel. Vooral als daar consequenties aan worden verbonden.
Ik vermoed dat het Jeanne-veghel vooral te doen is om de consequenties. Als die er niet zijn dan beloofd men beterschap, gaat toch door, beloofd beterschap, gaat toch door, ect..

sake1987

Re: RADAR Pesten op de werkvloer

Ongelezen bericht door sake1987 »

Heb laatst een team dag gehad over roddelen en pesten.
We zaten allemaal in een kring, moesten elkaar 1 voor 1 aan kijken en naar elkaar knikken wat betekenen zou dat je niet meer dit gedrag zou vertonen.
En toen mochten we pauzeren.
Gelijk vlogen de groepjes weer naar elkaar toe en zag en hoorde ik ze al weer smoezen, zag je wel hoe zij keek enz.

Pesten is van alle tijden en een pikorde is en zal er altijd zijn.
Het is onmogelijk dit echt te veranderen.
Ik hoop dat dit ooit wel zal lukken.

Gesloten