LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechten rondom vrije dagen opnemen

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
BirdyBird00
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2019 19:53

Rechten rondom vrije dagen opnemen

Ongelezen bericht door BirdyBird00 »

Goedendag.

Mijn vraag gaat over het krijgen van vrije dagen.
Ik:
-werkzaam in het horecabedrijf voor 1.5 jaar
-32 uren contract
-vraag zeer weinig vrij
-zeer schappelijk met wisselen van vrij gevraagde dagen/vakantie ivm drukte op werk

Nu heb ik een maand voor tijd 2 maanden elke donderdag vrij gevraagd ivm het willen volgen van een cursus. Wel erbij vermeld dat ik in de avond eventueel beschikbaar ben.
Nu vrees ik dat mijn werkgever hier niet mee akkoord gaat ivm zomer drukte, en hij heeft een probleem met het vinden van personeel.(lees: we staan heel strak ingeroosterd).
Nu ben ik benieuwd wat mijn rechten zijn, of is dit een simpele kwestie van gunnen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rechten rondom vrije dagen opnemen

Ongelezen bericht door kweenie »

In bepaalde sectoren heb je te maken met seizoensdrukte en dat kan een reden zijn om vrije dagen of vakantie niet toe te kennen in die periode. Maar dat moet dan wel redelijk en proportioneel zijn. Zomaar alle vrije dagen verboden gaat te ver, zeker als het een tijd van tevoren aangevraagd is en het om weinig uren per week gaat.

Maar er zijn wel wat vragen die meteen bij mij opkomen, en waar je werkgever ook mee zal komen. Wordt die cursus alleen in de drukke zomer gegeven? En alleen op donderdag? Gaat het om een cursus die aan het werk gerelateerd is, of is het iets heel anders? En kun je misschien zelf met een van je collega's onderling ruilen van 'dienst'?

Ik denk dat je werkgever het zeker zal waarderen als je zelf hierover meedenkt en oplossingen wilt zoeken. Maar ik denk dat je zelf ook wel kunt inschatten of het goed te doen is wat je wilt, of dat je je werkgever juist met een groot probleem opzadelt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rechten rondom vrije dagen opnemen

Ongelezen bericht door berndv »

lastige situatie, maar zoals al vermeld kan het zijn dat in bepaalde sectoren ivm seizoensdrukte er maar beperkt vrij gevraagd kan worden. U werkt in een horecabedrijf, dat kan zoveel zijn, maar een lunchroom met groot terras heeft het in de zomerperiode logischerwijs drukker dan in de winter. Dan kan het wel zijn dat de mogelijkheden voor verlof beperkter zijn. En voor 2 maand lang in de zomerperiode iedere week 1 dag vrij vragen kan op zich lastig zijn voor een werkgever. Wellicht was het handiger geweest om zoiets op een andere volgorde in te richten. Eerst praten met de werkgever, plannen kenbaar maken, aangeven wat je nodig bent aan vrije tijd en dan een keuze maken. Als je de werkgever mee laat praten, kan het alleen maar in je voordeel werken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rechten rondom vrije dagen opnemen

Ongelezen bericht door moederslink »

Bij een 32 u contract heb je sowieso vrije dagen natuurlijk , dan werk je immers maar 4 dagen per week .
Ik vraag mij af waarom het dan een probleem zou kunnen zijn om gedurende 2 maanden juist op die donderdagen structureel een vrije dag in te plannen .
Ga gewoon in overleg met je baas eventueel met wat collega.s erbij.....s' avonds bij de ' nazit ' ....

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Rechten rondom vrije dagen opnemen

Ongelezen bericht door Revoked »

moederslink schreef: Bij een 32 u contract heb je sowieso vrije dagen natuurlijk , dan werk je immers maar 4 dagen per week
Oh? Niet iedereen werkt 8 uur per dag, volgens mij...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rechten rondom vrije dagen opnemen

Ongelezen bericht door moederslink »

Oh ...nou misschien kan BirdyBird00 aangeven hoe bij hem/ haar die 32 u zijn ingepland?
Ik kan me niet voorstellen dat er iedere dag wordt gewerkt , 1 dag vrij per week zal er toch wel inzitten lijkt mij.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rechten rondom vrije dagen opnemen

Ongelezen bericht door berndv »

moederslink schreef:
05 jun 2019 20:44
Ik kan me niet voorstellen dat er iedere dag wordt gewerkt , 1 dag vrij per week zal er toch wel inzitten lijkt mij.
Dat is vaak ook onderdeel van de horeca, afhankelijk van welke tak van horeca ts werkzaam is, maar ik ken genoeg zaken die op maandag en dinsdag en soms zelfs woensdag dicht zijn. Daarbij zijn voor veel takken van horeca de zomermaanden juist de periode om het grootste deel van je jaaromzet binnen te halen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rechten rondom vrije dagen opnemen

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
05 jun 2019 20:44
Oh ...nou misschien kan BirdyBird00 aangeven hoe bij hem/ haar die 32 u zijn ingepland?
Ik kan me niet voorstellen dat er iedere dag wordt gewerkt , 1 dag vrij per week zal er toch wel inzitten lijkt mij.
Dinsdag tm zondag 5 uur per dag werken, met op vrijdag en zaterdag een uur extra ivm langere openingstijden, levert 32 uur werk in de week op. En inderdaad, veel horecagelegenheden zijn wel 1 dag per week, meestal de maandag, dicht, zeker de restaurants. Donderdag, vrijdag en zaterdag zijn dan meestal wel de drukste dagen heb ik begrepen, dus TS komt met best wel een lastige vraag nét op die donderdag. Er is, ook in de horeca, een schreeuwend tekort aan mensen. Las laatst dat sommige strandpaviljoens nu (maar) 50+ dames in dienst gaan nemen, bij een gebrek aan kekke hippe strakgespannen studentenmeisjes.

alfatrion
Berichten: 21904
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rechten rondom vrije dagen opnemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

artikel 7:638 lid 2 BW schreef:Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.
Uit de wet volgt dat het aan de werknemer is of, wanneer en hoe vaak hij vakantieuren opneemt. De werkgever mag alleen de vaststelling alleen weigeren als hij daarbij een gewichtige redenen voor heeft. Van een gewichtige reden is sprake wanneer het toekennen van het verlof de bedrijfsvoering ernstig zou ontwrichten. Hierbij kun je denken aan dat het bedrijf zou moeten sluiten als het verlof toekent of bepaalde werkzaamheden niet kunnen worden uitgevoerd omdat de twee medewerkers die deze uitvoeren allebei op hetzelfde moment op vakantie willen.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Rechten rondom vrije dagen opnemen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar, zou je echt vakantie uren moeten opnemen voor zoiets? Misschien is het wel mogelijk om de planning te wijzigen, zodat alsnog 32 uur in de week wordt gewerkt.

Edit: En ik kan me voorstellen dat het voor de werkgever fijner is dan een werknemer die wekenlang een dag extra vrij is.

Moneyman
Berichten: 30042
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechten rondom vrije dagen opnemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
06 jun 2019 10:17
Hierbij kun je denken aan dat het bedrijf zou moeten sluiten als het verlof toekent of bepaalde werkzaamheden niet kunnen worden uitgevoerd omdat de twee medewerkers die deze uitvoeren allebei op hetzelfde moment op vakantie willen.
En het gaat zelfs nog verder dan dat: als de werkgever die twee medewerkers kan vervangen door externen in te huren, is er nog steeds geen sprake van een zwaarwichtige reden.

Ik vind het persoonlijk bizar ver gaan, maar dat is hoe het wettelijk zit. In de praktijk is het overlegmodel natuurlijk altijd beter, op een verstoorde arbeidsrelatie zit je als werknemer ook niet te wachten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rechten rondom vrije dagen opnemen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind het juist wel logisch geregeld. Juist bij 'seizoenswerk' is het extra moeilijk om in het seizoen vervanging te vinden. Maar wat al is aangegeven, als het, zoals in dit geval, om een relatief korte tijd per week gaat en het lang van tevoren is aangegeven, dan zal de werkgever zich niet zo snel achter dit argument kunnen verschuilen.

Even een extreem voorbeeld uit de praktijk, ik heb het wel eens meegemaakt dat ik in de vakantie naar de VVV wou gaan, maar dat een papiertje hing dat ze vanwege de vakantie gesloten waren. Ik was eerlijk gezegd met stomheid geslagen. En vroeg me af hoe zeooit hebben kunnen bedenken dat dat goed zou zijn voor het toerisme in die streek.

Erna467
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mei 2019 11:28

Re: Rechten rondom vrije dagen opnemen

Ongelezen bericht door Erna467 »

je moet serieus met je baas praten.

Gesloten