LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
anoniem1127
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2018 18:53

Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door anoniem1127 »

Hoi,
Ik ben 19 jaar en ik werk bij een supermarkt.
Collega's en ik werken op vaste avond tijden vanaf 18:00 tot 21:30 sluit. Wat we hiet erg vervelend vinden is dat als we meestal (als het druk is) nog veel moeten doen in de avond, en we dus meer uren moeten maken. We werken dan tot bijvoorbeeld 22:15, we worden dan 45 minuten niet uitbetaald. Dit staat namelijk op mijn rooster en ik heb het vaak berekend bij mijn loonstrook. Dit is toch belachelijk? Wij werken voor de winkel en we werken niet voor gratis. Dit klinkt misschien gemeen maar het wel zo, we werken niet voor de lol, we werken omdat we willen sparen, geld uit willen geven aan leuke spullen of ouders helpen met vaste lasten.
Ik heb gekeken en om de 4 uur krijgen we 15 minuten pauze, dit wordt niet betaald. Logisch, maar dan moeten we toch wel die andere minuten betaald krijgen?
Dit is al heel lang van pas en ik wil hier zo graag wat aan gaan doen. Iedereen werkt zich daar kapot en het zijn nog jongeren, ik ben daar een van de oudste. Zij hebben ook nog eens school en rust nodig, mijn vraag is dan ook; wat kan ik hier aan doen? Zonder dat ik mijn baan verlies..
Ik wil dat iedereen gewoon betaald krijgt.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 jun 2018 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Bent u lid van de vakbond? Dat lijkt mij de aangewezen partij als u onbetaalde uren maakt.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door alfatrion »

Soms zit overwerk inbegrepen bij het salaris. Hoeveel verdien je en wat id je functie?

stofzuigertje

Re: Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als groep vragen om alsnog uitbetalen en anders om 21.30 gewoon weglopen en morgen ochtend heeft de bedrijfsleider een probleem!

Als er meer werk is meer mensen aannemen of langer doorbetalen, en niet op deze manier want de buren hebben ook personeel nodig!
Doe dit als groep en laat meerdere het woord voeren dus niet alleen.
Als er geen duidelijke leider is van dit protest moeten ze wel.
1 persoon kun je weg sturen, grote groep niet.

Alleen en bedrijfsleider die ook in vrijetijd beschikbaar hoorde te zijn is dit bij salaris soms inbegrepen maar die mag deze uren compenseren en vrij nemen op andere tijden.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Toen ik jaren geleden bij de Albert Heijn werkte gebeurde dit ook bij de winkel in ons dorp. Onderling met al het personeel afgesproken dat niemand meer ongevraagd ging overwerken, want dat mag men niet verwachten. De winkel is verplicht dit aan iedere persoon te vragen en als men dit niet wil of kan, dan is dat pech. Verder hadden wij afgesproken na iedere keer overwerken een 'wijziging werktijden'-briefje in te leveren. Werd deze niet goed gekeurd, dan stond die hele groep de volgende avond bij de supermarktmanager op kantoor. Binnen 2 maanden was het standaard dat de vuilploegleider ging vragen wie er nog door wilde werken en dat aan het einde even snel de werktijden werden aangepast. Dat vergt echter wel een groep werknemers die met elkaar wil werken (wij hadden een groep die elke donderdag nog even de kroeg in ging na het vullen en 1x per kwartaal een kroegentocht organiseerde, dus dat zat wel snor).

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Indien je lid bent van de vakbond. Is de vakbond de hiervoor de beste oplossing.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik denk dat het meest voor de hand liggende een gesprek met de werkgever is. Desnoods met een paar collega’s wanneer je bang bent als voorbeeld gesteld te worden.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Supermarkten betalen de lonen volgens een CAO. Zorg dat u de juiste punten aangestreept hebt als u dat gesprek aangaat met uw werkgever.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door tttlocke »

Revoked schreef:
alfatrion schreef:Soms zit overwerk inbegrepen bij het salaris. Hoeveel verdien je en wat id je functie?
Het staat in het OT.
Ik denk niet dat er over heen gelezen is dat TS klaagt niet betaald te krijgen voor bepaalde uren, maar dat gedoeld wordt op regels en/of afspraken die zouden kunnen gelden t.a.v. overuren in deze branche, in deze functie, onder dit contract.
Relevant dus.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 jun 2018 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gedeelte van eerder weggehaalde, aanvallende quote verwijderd

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door Revoked »

Overuren inherent aan de functie. Bij iemand van 19 die werkt in de supermarkt? [aanvallende tekst verwijderd door de moderator] in Nederland is dat uitgesloten. Als in: bij wet geregeld en verboden. Echte leidinggevende functies kunnen die regel kennen, vakkenvullers zijn beschermd bij wet.

TS moet gewoon gaan praten op kantoor en vragen waarom het zo is en aangeven dat hij geen overuren meer maakt. Moeilijke stap, ik weet het, maar er is werk genoeg voorhanden.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 jun 2018 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Meerdere aanvallende passages verwijderd

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door alfatrion »

Revoked schreef:Overuren inherent aan de functie. Bij iemand van 19 die werkt in de supermarkt? in Nederland is dat uitgesloten.
Natuurlijk denk ik niet dat TS een dusdanig salaris c.q. functie heeft dat overwerk er bij hoort, maar als ik daar niet naar vraag dan weet ik het niet.
Revoked schreef:Als in: bij wet geregeld en verboden. Echte leidinggevende functies kunnen die regel kennen, vakkenvullers zijn beschermd bij wet.
[reactie op weggehaalde, aanvallende tekst verwijderd] dat deel van het bericht citeren waarin staat dat TS vakkenvuller is en de wet citeren waar je het over hebt.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 jun 2018 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op weggehaalde aanvallende tekst verwijderd

stofzuigertje

Re: Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

En die andere opmerking, vele jongeren zijn geen vakbondslid en zeker geen zeer laag betaalde vakkenvuller die geen hele weken van 40 uren daar werkte!

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door BL2 »

crazyme schreef:Ik denk dat het meest voor de hand liggende een gesprek met de werkgever is.
Doe dat nooit alleen, dat wordt zeker en zal einde dienstverband. Bedenk wel, er zijn goedkopere werknemers dan "ouderen" van 19 jaren.
Alleen met de groep kan je dit liefdadigheidswerk stoppen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door BreejKC »

@anoniem1127: over welke supermarkt hebben we het? Een plaatselijke kleine supermarkt die maar wat aanrommelt met de regels? Of over een grote supermarktketen als bijv. AH, DIRK, Jumbo en nog enkele "grote" namen in deze branche? Als dat laatste het geval is, dan misschien dit feit eens aankaarten bij een afd. personeelszaken op het hoofdkantoor van zo'n grote keten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die het goed vinden dat een plaatselijke franchisenemer onder hun naam hen een slechte naam bezorgt doordat die zo makkelijk cao-regels overtreedt.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door crazyme »

BL2 schreef:
crazyme schreef:Ik denk dat het meest voor de hand liggende een gesprek met de werkgever is.
Doe dat nooit alleen, dat wordt zeker en zal einde dienstverband. Bedenk wel, er zijn goedkopere werknemers dan "ouderen" van 19 jaren.
Alleen met de groep kan je dit liefdadigheidswerk stoppen.
Zoals ik stelde in het deel wat je niet hebt gequote.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door Erthanax »

In veel contracten in de detailhandel stond een bepaling over verplicht "nawerken", een kwartier of halfuur extra, onbetaald, na sluitingstijd, om de winkel op te ruimen en de kassa te tellen. Ik meen dat dat nu niet meer mag. In de CAO is dat ongetwijfeld na te zoeken.
Wordt lid van een vakbond, en blijf lid zolang je in loondienst werkt.
Wat je ook doet, houd je aan de eerder gegeven tip dat je het gesprek niet in je eentje aan moet gaan.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
Revoked schreef:Overuren inherent aan de functie. Bij iemand van 19 die werkt in de supermarkt? Ik weet niet op welke planeet Alfa woont natuurlijk, maar hier in Nederland is dat uitgesloten.
Hoe oud je Je? Als je volwassen bent: gedraag je er dan naar!

Natuurlijk denk ik niet dat TS een dusdanig salaris c.q. functie heeft dat overwerk er bij hoort, maar als ik daar niet naar vraag dan weet ik het niet.[\quote]

Vraag je nu of revoked volwassen is omdat je het niet weet ?

Een beetje vragen naar de bekende weg nietwaar ?

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Supermarkt betaalt overuren niet uit aan werknemers

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heren, het is zondagochtend; laten we het een beetje rustig en aangenaam houden.

Gesloten