LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkering

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Kittygirl
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 jun 2018 19:58

Uitkering

Ongelezen bericht door Kittygirl »

31 eindelijk gesprek gehad bij gemeente dat ze me kunnen helpen. De meneer die ik sprak zei dat ik een uitkering mag aanvragen omdat ik een doelgroepregister heb. Welke uitkering mag ik dan aanvragen want zelf heb ik autisme

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Kittygirl schreef:31 eindelijk gesprek gehad bij gemeente dat ze me kunnen helpen. De meneer die ik sprak zei dat ik een uitkering mag aanvragen omdat ik een doelgroepregister heb. Welke uitkering mag ik dan aanvragen want zelf heb ik autisme
Lijkt me verstandig dat aan de persoon te vragen bij wie je het gesprek hebt gehad.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lijkt me dat dat Wajong zal zijn.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Kittygirl schreef:31 eindelijk gesprek gehad bij gemeente dat ze me kunnen helpen. De meneer die ik sprak zei dat ik een uitkering mag aanvragen omdat ik een doelgroepregister heb. Welke uitkering mag ik dan aanvragen want zelf heb ik autisme
Ben je afgekeurd dan? Anders kun je bijstand aanvragen, afhankelijk van je leeftijd en of je voldoet aan de voorwaarden.

Autisme is overigens geen reden om een uitkering aan te vragen. Je kunt met menig vorm van autisme gewoon functioneren in de samenleving en werken voor je geld.

Zonder meer informatie valt er verder niks te zeggen.

mh73

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door mh73 »

Wajong krijgt bijna niemand meer, maar val je in het doelgroepenregister, dan moet je dat volgens mij ook officieel aanvragen. In het geval van onze dochter gebeurt dat door school. In principe moet de gemeente jou dan van werk voorzien. Lukt dat niet, dan krijg je bijstand.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door kokka »

ik hoop voor je dat je die 'uitkering' alleen gebruikt als overbrugging naar een situatie waarin je een opleiding en daarna een baan hebt.
je schrijft dat de gemeente je eindelijk helpt, maar kiezen voor een fulltime carrière als bankwerker ( de hele dag op de bank zitten met een uitkering) helpt je niet echt. Je helpt jezelf meer als je toch probeert een opleiding af te ronden zodat je later je eigen broek op kan houden.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door BL2 »

Neem aan dat je nu 31 jaar oud bent. Wat was je bron van inkomsten dan de afgelopen jaren als er nu pas wat geregeld wordt ? En wat is je toekomst perspectief qua werk en opleiding ?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door Lowieze »

BL2 schreef:Neem aan dat je nu 31 jaar oud bent. Wat was je bron van inkomsten dan de afgelopen jaren als er nu pas wat geregeld wordt ? En wat is je toekomst perspectief qua werk en opleiding ?
Voor wat duidelijkheid, kijk even op de andere topics van TS. Ze is aan het kijken naar een BBL-opleiding, dus wel in staat om te leren en werken neem ik aan.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Neem eens contact op met de Clientenraad in de gemeente waar je woont. Zij kunnen je heel goed op weg helpen bij je zoektocht naar een uitkering.
Op de Gemeentelijke website staat info hoe je ze kan bereiken.
Denk dat de 31 slaat op 31 july.
Succes

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door Lowieze »

snuffel1 schreef:Typisch een gevalletje van tussen de wal en het schip vallen want doelgroepers kregen tot 2015 een WSW indicatie maar die wet is afgeschaft. De gemeente moet nu het beleid bepalen en voor doelgroepers blijft vaak een bijstandsuitkering met andere voorwaarden over. Veel rust geeft dat niet want volgens de participatie wet dient iedereen aan de samenleving mee te doen waarbij doelgroepers intensiever worden begeleid om een passende baan te vinden dan iemand die in staat is normale arbeid te kunnen verrichten.
Dat is niet helemaal waar dat deze doelgroep tussen wal en schip valt.
Er zijn best veel gemeenten die jongeren met een beperking helpen bij het vinden van een opleiding + werken. De BBL-opleiding waar TS het eerder over had, is zo'n voorbeeld.
Jongeren worden daarbij begeleid, leren wat structuur en discipline en verdienen er ook nog wat mee. En ik moet zeggen dat ze er, als de jongere daar zelf goed aan mee wil werken, goede resultaten mee behalen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door moederslink »

Als ik op het profiel van Kittygirl klik en haar berichten lees, zie ik dat er al steeds vragen zijn gekomen over school// baantjes en bv een jobcoach.
Zij zal in een moeilijk te plaatsen of te sturen situatie zitten.
Het is tamelijk warrig en onzeker.
Zij zal nu toch in ieder geval iets van inkomsten moeten regelen.
@Kittygirl : de gemeente zal jou verder moeten begeleiden en het e.e.a in gang moeten zetten.
Zij kunnen ook voorschotten verstrekken. Kun je iemand meenemen naar die gesprekken daar?

stofzuigertje

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Doe wat deze Meneer jou aanbood en vraag hem eventueel waar je moet zijn waarvoor.....

Er zijn zoveel regelingen dat ik liever geen dan fout advies geef.
De eigen gemeente hoorde de zwakkere die niet alles weten goed te begeleiden.

Gezien de vele aanpassingen van regels de laatste jaren en de bijzonderheden die er nog zijn, vraag deze meneer even..... dat is wel het betrouwbaarste en zorg voor pen en papier en schrijf op als hij iets zegt.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

stofzuigertje schreef:Doe wat deze Meneer jou aanbood en vraag hem eventueel waar je moet zijn waarvoor.....

Er zijn zoveel regelingen dat ik liever geen dan fout advies geef.
De eigen gemeente hoorde de zwakkere die niet alles weten goed te begeleiden.

Gezien de vele aanpassingen van regels de laatste jaren en de bijzonderheden die er nog zijn, vraag deze meneer even..... dat is wel het betrouwbaarste en zorg voor pen en papier en schrijf op als hij iets zegt.
En neem iemand mee om je te helpen/bij te staan. Ook dit is via diverse welzijns stichtingen te regelen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Kittygirl. Hierbij een link waar je misschien wat aan hebt. Kijk even of er iets in de buurt van je woonplaats zit, zij kunnen je vast verder helpen.
https://www.mee.nl

Kittygirl
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 jun 2018 19:58

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door Kittygirl »

De meneer zei tegen me dat ik uitkering moest aanvragen bij mijn gemeente website of via UWV maar er zijn zoveel uitkeringen dat ik soms in de war raak :?

stofzuigertje

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In de war, ik kan dit soort dingen als ik was meegegaan ook niet altijd goed volgen.

Ook als je geen Autisme hebt, en hoeveel ....
Als je alles op had geschreven moet hij rustiger aan doen en kun je het terug lezen.
Alles wat voor hem dagelijks werk is gaat vaak te snel en dan, wat zij hij ook alweer....
Daarom maak ik ook altijd nog aantekeningen en hoger en lager opgeleide moeten dat beide vaak doen.
Ook Hoogleraren op TU Delft maken nog vaak aantekeningen en dat is niet voor niets.

Als je niet wilt schrijven, een Smartphone heeft vrijwel altijd een opname functie en dan is terug luisteren wat je moest doen ook mogelijk.
Wel even vooraf toestemming vragen en meestal vinden ze dat prima.

Kittygirl
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 jun 2018 19:58

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door Kittygirl »

Ik heb meerdere mensen gesproken dit jaar en hun zeiden dat ik geen recht had op een uitkering. Maar dinsdag toen ik de meneer sprak vroeg hij of ik een uitkering had ik zei nee en hij zei dat ik het mag aanvragen omdat ik recht op heb. Soms ben ik echt in de war :shock:

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kun je de meneer die je gesproken hebt nog een keer vragen welke uitkering precies hij bedoelt?

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Hallo Kittygirl,

Ik kan mij voorstellen dat je in de war raakt over welke uitkering je aan kunt vragen! Goed dat je dit navraagt.

Om in het doelgroepregister opgenomen te worden, kun je een Aanvraag Beoordeling arbeidsvermogen indienen. UWV kan dan voor je beoordelen welke ondersteuning je kunt krijgen. Hier kun je de Aanvraag Beoordeling arbeidsvermogen vinden: https://www.uwv.nl/particulieren/formul ... mogen.aspx.

Sta je al in het doelgroepregister en ontvang je geen ondersteuning vanuit UWV? Dan kun je bij jouw gemeente navragen welke uitkering je bij de gemeente kunt aanvragen.

Met vriendelijke groet,

Marjolein
UWV Webcareteam

Erna467
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mei 2019 11:28

Re: Uitkering

Ongelezen bericht door Erna467 »

Lijkt me verstandig dat aan de persoon te vragen bij wie je het gesprek hebt gehad

Gesloten