LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] urenverlaging

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
moery2
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2013 19:59

urenverlaging

Ongelezen bericht door moery2 »

Mijn werkgever wilt hebben dat ik mijn urencontract op papier ga verlagen.
Mag mijn werkgever dit eisen van mij.
Mijn werkgever dreigt zelfs dat ik op een andere werkplek te werk gesteld kan worden.
Wat zijn mijn rechten en plichten hierbij.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: urenverlaging

Ongelezen bericht door Moneyman »

Iets meer context helpt wel. Wat is de reden dat je werkgever dit vraagt?

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: urenverlaging

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De werkgever kan je niet dwingen om een nieuw contract met minder uren te ondertekenen, of een schriftelijke verklaring waarin staat dat je vanaf de datum van ondertekening genoegen neemt met minder uren. Zolang jij niets ondertekend hebt, heb je recht op uitbetaling van alle uren die in je contract staan. Ook wanneer er (tijdelijk) niet genoeg werkvoorraad is om je ook al deze uren te laten werken.

Of je verplicht kan worden om op een andere lokatie/vestiging (een deel van) je uren te werken, hangt af van wat er in je arbeidscontract staat.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: urenverlaging

Ongelezen bericht door Jablan »

moery2 schreef:
04 jan 2021 17:24
Mijn werkgever wilt hebben dat ik mijn urencontract op papier ga verlagen. Mag mijn werkgever dit eisen van mij.
Dat 'op papier' laat bij mij een alarmbel afgaan. Formeel wil je werkgever je gedeeltelijk ontslaan - voor het aantal uren per week minder heb je (in principe) recht op WW.
Hoeveel uur blijf je echt werken?
moery2 schreef:
04 jan 2021 17:24
Mijn werkgever dreigt zelfs dat ik op een andere werkplek te werk gesteld kan worden. Wat zijn mijn rechten en plichten hierbij.
Geen. Je bent in dienst, je bent aangenomen voor een functie en als de werkgever aannemelijk kan maken, dat je functie verhuist, dan moet je mee verhuizen.

Dit stinkt naar het oude personeelsbeleid van Aldi-Nord, dat personeel rustig naar een filiaal 30 kilometer verderop overplaatste om ze aan te moedigen ontslag te nemen. Overigens verleden tijd, Aldi-Nord doet het nu anders.

Als je geen lid bent van een vakbond, wordt lid en zoek daar meer hulp.

kuklos
Berichten: 9762
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: urenverlaging

Ongelezen bericht door kuklos »

Ook hier, mensen hou op met stellige antwoorden. Het openingsbericht roept zoveel vragen op dat hierop geen antwoord te geven is.

Bijvoorbeeld op een andere werkplek tewerk gesteld worden. Betreft dit een andere vestiging, een andere locatie op de huidige vestiging, ander soort werk, ...... ? Zou het hetzelfde werk zijn in een locatie letterlijk 100 meter verderop dan staat een werkgever een stuk sterker dan als die wil dat je 100 kilometer verderop moet gaan werken.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: urenverlaging

Ongelezen bericht door gosewijn »

Jablan , zet die fles wijn weg en stap over op water . Je weet niets van Ts werkgever ,kun je ook niet antwoorden . :wink:

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: urenverlaging

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Om tot een goed antwoord te komen, zijn we afhankelijk van,

Tekst in jouw contact,
CAO,
Jaar cijfers van jouw bedrijf.


Ga niet akkoord, maar neem eerst op korte termijn contact op met, rechtsbijstandverzekering (als je dit niet hebt met een advocaat), vakbond, uwv en juridische loket voor advies.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: urenverlaging

Ongelezen bericht door Jablan »

gosewijn schreef:
04 jan 2021 22:57
Jablan , zet die fles wijn weg en stap over op water . Je weet niets van Ts werkgever ,kun je ook niet antwoorden . :wink:
Ik heb meer dan genoeg werkgevers als klant/opdrachtgever om er minimalistisch iets van af te weten. Verder leef ik zo goed als alcoholvrij, hooguit 1-2 bier per jaar tijdens vakanties. :o

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: urenverlaging

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
05 jan 2021 08:50
Ik heb meer dan genoeg werkgevers als klant/opdrachtgever om er minimalistisch iets van af te weten.
Je weet duidelijk wel meer dan slechts iets minimalistisch. Maar juist dat zou voldoende reden moeten zijn om niet op basis van totaal ontbrekende context met harde statements te komen. Iemand met kennis van zaken weet immers dat het juiste antwoord afhankelijk is van de in deze casus juist ontbrekende factoren.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: urenverlaging

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er kunnen natuurlijk duizend en een redenen zijn waarom de werkgever dit wilt. Misschien gaat het slechts met het bedrijf en ziet hij geen andere optie dan minder werken en verdienen. In dat geval is denkbaar dat je kunt accepteren zonder je WW te verliezen. Maar er kan ook iets anders achter zitten en dan zou het een probleem kunnen zijn.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: urenverlaging

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Stel, je gaat mee akkoord. Jij gaat hierdoor 80% (of een andere getal) minder verdienen. Na 3 maanden (of later)a gaat jouw werkgever alsnog failliet. Je vraagt een WW uitkering aan, dan gaat je WW ook omlaag omdat je de laatste paar maanden als parttime hebt gewerkt (precieze verlaging is afhankelijk van meerdere factoren, maar 70% van je laatste inkomen dan zit je in de buurt van wat je van de UWV krijgt zie https://www.uwv.nl/particulieren/rekenh ... index.aspx ). Hierdoor verlies je 2x een gedeelte van je salaris, terwijl je vaste maandlasten wel 100% blijft.

Gesloten