LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verdeling arbeidsmarkt op leeftijd

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
student538

Verdeling arbeidsmarkt op leeftijd

Ongelezen bericht door student538 »

Supermarkten zoeken het zo uit dat de jongsten gewoon in het weekend werken om dat oudere mensen duurder zijn. Ik hoor mensen dat als ze 40+ zijn al te oud zijn om werk te vinden. In deze economie draait alles om geld, en is geld het enige wat telt.

Kan er niet zo iets komen dat er een onderzoek komt bij alle werkgevers en dan bekijken hoe de samenstelling van leeftijd is? Komt er bijvoorbeeld bij Werkgever A uit dat hij alleen mensen jonger dan 30 in dienst heeft dat hij dan verplicht wordt gesteld ook oudere mensen aan te nemen?

Wat vind u? In Nederland is er geen sprake van leeftijdsdiscriminatie of juist wel? Zijn er politieke partijen die zich hiermee bezig houden?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Verdeling arbeidsmarkt op leeftijd

Ongelezen bericht door S. »

Dit economische leeftijdsprobleem zal ongetwijfeld weer in balans komen aangezien de bevolking vergrijst. Dus ze moeten binnenkort wel grijze duiven achter de kassa zetten in het weekend en op koopavonden. Volgens mij zie ik dit ook steeds meer gebeuren. In de zorgsector is het al zo dat een 50+ er nog prima aan de bak komt.

Anne Nas
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:27

Re: Verdeling arbeidsmarkt op leeftijd

Ongelezen bericht door Anne Nas »

Onze buurvrouw is 69 en vroedvrouw geweest ze werkt nog steeds 15 uur per week :lol:

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Verdeling arbeidsmarkt op leeftijd

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Voor een supermarkt heb je ook geen ervaring nodig, dus dan is goedkoper beter (denken ze).

Voor de beroepen waar je hoger opgeleid voor moet zijn, vinden ze ervaring toch vaak belangrijker.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Verdeling arbeidsmarkt op leeftijd

Ongelezen bericht door dhc »

Ik zou een callcenter dat onderzoek laten doen......

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verdeling arbeidsmarkt op leeftijd

Ongelezen bericht door witte angora »

dhc schreef:Ik zou een callcenter dat onderzoek laten doen......
Liefst eentje waar studenten hun eerste werkervaring op doen, immers, gezien de huidige bezuinigingen moet dat onderzoek niet te duur worden...

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Verdeling arbeidsmarkt op leeftijd

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

dat onderzoek is al gedaan.

het is inderdaad zo dat in de sectoren waar er een groot verloop is (supermarkten, terrasbediening etc) het percentage jongeren erg hoog is. Andere beroepen echter is het net anders om. Zeker beroepen waar ervaring vereist is zijn werknemers vaak ouder. In beroepen waar ervaring vereist is maar die ook fysiek erg zwaar zijn (zorg en bouw) zien we een groot aantal mensen in het midden van hun werkende leven.

Op zich is het dus zo dat elke leeftijds categorie wel vertegenwoordigd is maar dat het zo kan zijn dat een individueel persoon net in de foute sector op de foute leeftijd zit.

Het idee dat mensen met een bepaalde leeftijd moeilijk aangenomen worden is dus op zich wel waar, maar dat geldt voor jong en oud en is sector bepaald.

Trudy

student538

Re: Verdeling arbeidsmarkt op leeftijd

Ongelezen bericht door student538 »

Ze wilden ooit dat als je ging solliciteren dat je naam weggelaten kon worden opdat mensen met buitenlandse namen ook een kans zouden maken. Maar goed, als je eenmaal langs komt zie je ook wel of het allochtoon of autochtoon is. (Ik hou niet van die termen maar goed). Zo ook met de geboorte datum, zou dit anoniem kunnen.

Collega's die bij het uitzendbureau werken krijgen volgens mij het zelfde salaris als mij. Dus in dat opzicht zijn de oudere werknemers niet duurder? Hoe zit dat? Ik meende altijd dat oudere mensen qua salaris gewoon duurder zijn?

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verdeling arbeidsmarkt op leeftijd

Ongelezen bericht door kuklos »

Geboortedatum weghalen zal weinig helpen. Aan een cv zie ik toch wel hoe oud iemand is.
En nee, mensen zijn niet duurder qua salaris nav ze ouder worden. Boven de 23 is er een minimum wat voor iedereen geldt. Als je dit doortrekt hoef je een ouder iemand niet meer te gaan betalen, puur omdat hij ouder is. Het gebeurt vaak wel, maar het hoeft niet.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Verdeling arbeidsmarkt op leeftijd

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

het is inderdaad niet zo dat ouderen duurder zijn in salaris (behalve als je loon gaat vergelijken met het jeugdloon, dat tot 23 geldt) Wat wel zo is is dat een ouder iemand vaak meer ervaring heeft of meer dienst jaren in het zelfde bedrijf, dat tikt natuurlijk wel aan. Daarnaast hebben ze recht op extra vrije dagen en denken werkgevers dat ze vaker ziek zijn dan jongere mensen (wat overigens niet zo lijkt te zijn maar meer sector bepaald is)

Trudy

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Verdeling arbeidsmarkt op leeftijd

Ongelezen bericht door S. »

In beroepen waar ervaring vereist is maar die ook fysiek erg zwaar zijn (zorg en bouw) zien we een groot aantal mensen in het midden van hun werkende leven.
Hallo,

Cijfers heb ik hier niet van, dus daar kan ik het helaas niet mee onderbouwen, maar zie veel ouderen in de zorgsector werken. Juist tamelijk veel 50 ers. Weinig instroom van jongeren van begin 20.

Gesloten