Verdiende loon ingehouden op uitkering, nu slechter af

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
robertwdejong
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2021 13:05

Verdiende loon ingehouden op uitkering, nu slechter af

Ongelezen bericht door robertwdejong »

Ik heb een IOAW uitkering via de Gemeente Den Haag. In maart j.l. heb ik via een uitzendbureau voor vier dagen werk kunnen krijgen in het kader van de verkiezingen voor de tweede kamer. Het loon dat ik via het uitzendbureau heb ontvangen heb ik conform de regels door moeten geven aan de afdeling SZW van de Gemeente Den Haag. Het bruto door mij verdiende loon is door SZW ingehouden op mijn netto uitkering.
Het komt er op neer dat die vier dagen werk mij € 169,00 hebben gekost. Dus als ik die dagen was thuisgebleven had ik €169,00 netto meer overgehouden, Werk wordt op deze manier wel heel onaantrekkelijk. Quite spelen vind ik wel aanvaardbaar, maar moeten betalen om te werken gaat wel erg ver en lijkt mij de omgekeerde wereld. Wordt op deze manier werken "aantrekkelijk" gemaakt door onze overheid?
Laatst gewijzigd door Radar op 20 apr 2021 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verdiende loon ingehouden op uitkering, nu slechter af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees hier dat inkomsten uit arbeid gedeeltelijk zijn vrijgesteld van verrekening met de IOAW. Wellicht nog eens navragen?

https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... verrekend/

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verdiende loon ingehouden op uitkering, nu slechter af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De sociale dienst moet standaard rekening houden met de heffingskorting.

Bij de bijverdiensten moet daar dus geen rekening mee gehouden worden.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Verdiende loon ingehouden op uitkering, nu slechter af

Ongelezen bericht door john18 »

Is het niet zo dat u nu als het waren hebt gespaard? Want als u de belastingaangifte van dit jaar in moet gaan vullen u geld terug krijgt ivm de heffingskorting die niet is toegepast? Of ligt het probleem niet bij de heffingskorting?

joopvanberkel
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2010 12:20

Re: Verdiende loon ingehouden op uitkering, nu slechter af

Ongelezen bericht door joopvanberkel »

Volgens mij ligt het aan de loonheffingskorting. Bij netto uitkeringen zet men de loonheffingskorting automatisch op 1 (JA). Dus de loonheffingskorting wordt toegepast, maar volgens de berekening bruto naar netto is code 2 (NEE) toegepast.

Gesloten