LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'verlinkt' door Huxley IT

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
JHBonarius
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jan 2013 09:54

'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door JHBonarius »

Sinds korte tijd ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Mijn jaarcontract loopt eind maart af en hoewel mijn werkgever heeft aangegeven mij graag in dienst te willen houden, wil ik liever iets anders.
Nu word ik regelmatig benaderd door recruiters, zo ook Huxley IT recruiting. Ik had ze aangegeven dat ze wel voor mij op zoek mochten.

Nu ben ik vanmiddag door mijn eigen baas op het matje geroepen, omdat hij [van Huxley] mijn profiel had ontvangen. Hij is hier niet blij mee: De arbeidsrelatie lijkt nu heftig verstoord. Aangezien ik mijn verlenging nog niet rond heb, en ook geen nieuwe baan heb, weet ik nu niet of ik nog werk heb in april.

Huxley heeft aangegeven dat dit inderdaad hun fout is geweest. Dat er iets fout ging in hun computersysteem oid.
Ik vind dit onacceptabel!

Zou ik ze hiervoor kunnen aanklagen?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Aanklagen kan altijd, maar met welk doel? Dat een arbeidsrelatie heftig verstoord is hierdoor heeft meer met de verhouding werkgever-werknemer te maken dan met de remruiter die weliswaar slordig is geweest, maar geen invloed heeft op hoe de werkgever reageert. Zo'n verstoring zou ook op een andere manier kunnen worden veroorzaakt. Bijvoorbeeld als ze jouw profiel naar een bedrijf sturen die toevallig jouw werkgever kent.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door sjohie »

JHBonarius schreef:Sinds korte tijd ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Mijn jaarcontract loopt eind maart af en hoewel mijn werkgever heeft aangegeven mij graag in dienst te willen houden, wil ik liever iets anders.
Nu word ik regelmatig benaderd door recruiters, zo ook Huxley IT recruiting. Ik had ze aangegeven dat ze wel voor mij op zoek mochten.

Nu ben ik vanmiddag door mijn eigen baas op het matje geroepen, omdat hij [van Huxley] mijn profiel had ontvangen. Hij is hier niet blij mee: De arbeidsrelatie lijkt nu heftig verstoord. Aangezien ik mijn verlenging nog niet rond heb, en ook geen nieuwe baan heb, weet ik nu niet of ik nog werk heb in april.

Huxley heeft aangegeven dat dit inderdaad hun fout is geweest. Dat er iets fout ging in hun computersysteem oid.
Ik vind dit onacceptabel!

Zou ik ze hiervoor kunnen aanklagen?
Strikt genomen hebben ze gedaan wat je van ze vroeg, ze zijn op zoek gegaan naar een functie voor je per 1 april, en hebben die gevonden, namelijk de jouwe, waarvan ze weten dat die per 1 april vermoedelijk opnieuw ingevuld moet gaan worden. En blijkbaar voelde je werkgever al nattigheid, anders zou hij geen profielen bij Huxley opgevraagd hebben. :wink:

Ik vind dat je wel erg veel ophangt aan wat een menselijke fout is, en zou voordat je je oordeel velt ook even lang en hard nadenken over het feit dat je huidige werkgever blijkbaar profielen aan het opvragen is voor je vervanger.

JHBonarius
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jan 2013 09:54

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door JHBonarius »

sjohie schreef:Strikt genomen hebben ze gedaan wat je van ze vroeg.
Hilarisch. :|
sjohie schreef:Ik vind dat je wel erg veel ophangt aan wat een menselijke fout is.
Oh? Dus dat is een argument om alles te accepteren? Ik denk dat niet iedereen het met jou eens is: De gevangenissen zitten vol met mensen die 'menselijke fouten' hebben gemaakt.
Jij hebt makkelijk praten. Jij hebt al gevolg hiervan geen verstoorde relatie met je baas.

Blijkbaar weet niet iedereen hoe recruiters als Huxley IT te werk gaan: Een recruiter verdient zijn geld door werkgevers aan werknemers te koppelen. Bij een succesvolle 'match' vragen ze een marge van rond de 33% van het jaarsalaris van de werknemer (10.000-20.000 euro dus). Als de werkgever en werknemer elkaar direct kunnen vinden, verdienen ze geen geld. Dus ze hebben belang bij onduidelijkheid.
Huxley IT heeft me zelf uitgelegd hoe ze te werk gaan: Mijn profiel is geanonimiseerd, ofwel alle namen zijn eruit gehaald. Daarna sturen ze het (ongevraagd) op naar alle bedrijven die ze kennen, die in het verleden mensen hebben aangenomen met een vergelijkbaar profiel. Als een geïnteresseerd bedrijf reageert, kan dat de details kopen voor de genoemde marge.
Een collega van mijn baas had waarschijnlijk mijn geanonimiseerde profiel niet herkend. Mijn naam, noch de naam van mijn huidige bedrijf staat er in. Mijn baas kent mijn profiel natuurlijk maar al te goed, en herkende het als zodanig.

En mijn baas is inderdaad opzoek naar meer mensen met een vergelijkbaar profiel. Al tijden. Hij heeft namelijk budget en behoefte om te groeien.

Zoals ik al schreef was mijn baas zeer tevreden met mijn werk, en had aangegeven mijn contract te willen verlengen. Als ik geen andere baan vind voordat mijn huidige contract afloopt, had ik daar graag gebruik van willen maken, want ik moet ook gewoon hypotheek betalen etc. Mijn baas was afgelopen vrijdag zeer aangedaan dat ik weg wil gaan en dat hij er op deze manier achter moet komen. Hij heeft nu geen motivatie meer om nog in mij te investeren.

Huxley IT heeft zelf bekend dat ze een fout hebben gemaakt door mijn profiel naar mijn eigen baas te sturen. Dit had volgen hun nooit mogen gebeuren.
Ik vind 'sorry' niet genoeg, als ik door hun fout zonder werk kom te staan.

igen
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 aug 2015 00:38

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door igen »

Maar... je wilde blijkbaar wel weg. En als je relatie zo goed was had je gewoon kunnen aangeven dat je graag een vast contract wilde of dat je je anders ook elders zou gaan oriënteren...
De schuld dus, ligt bij jouw niet-zo-aardige houding. Je hebt weer wat geleerd.

JHBonarius
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jan 2013 09:54

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door JHBonarius »

Aan de hand van de reacties begin ik te denken dat ik hier op GeenStijl of FOK!forum zit... :?

Een relatie kan toch goed zijn, losstaand van dat ik om me heen aan het kijken ben? Als je een tijdje ergens zit, is het wel weer eens interessant door te kijken, toch? Ik ken maar weinig mensen die tegenwoordig nog 10 jaar bij dezelfde baas zitten.
De markt is de laatste tijd aangetrokken, en ik ben benieuwd of er ergens anders een leukere/beter betaalde/etc uitdaging was. Maar als die er niet was, was ik wel blijven zitten.

Zijn hier nog mensen met enige feitelijke juridische kennis, die me kunnen vertellen hoe ik in mijn recht sta tov Huxley IT? Of zijn hier alleen maar trollen

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door olaf79 »

Natuurlijk de schuld ligt zoals altijd weer bij TS. Ik zou me van dat soort figuren weinig aantrekken. Huxley heeft de boel flink verkloot, plain and simple. Dit had nooit mogen gebeuren...

De baas van TS is wel snel op zijn teentjes getrapt, natuurlijk gaat iemand met een jaarcontract om zich heen kijken, dat lijkt me logisch...

Als ik TS een goed advies mag geven. Loop morgen even naar je baas toe. Wees vriendelijk en oprecht. Geef aan dat je begrijpt dat hij het jammer vindt maar dat je gewoon wat aan het orienteren was en dat je eigenlijk een vast contract zoekt. Geeft ook aan dat je begrijpt dat je dat eerst even met hem had moeten overleggen / voorleggen. Dan komt vast alles goed. Een baas begrijpt ook wel dat een arbeidsverhouding geen huwelijk voor het leven is. Als hij tevreden over je werk is had hij je ook gelijk een vast contract kunnen aanbieden en was jij niet naar Huxley gegaan.

Aan Huxly zou ik aangeven dat je een sorry niet genoeg vindt. Wat je wel wilt, tsja dat kun je alleen zelf bepalen. Echte schadevergoeding zit er niet in, het lijkt me lastig voor te stellen wat je schade is.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vind de reactie van je baas behoorlijk overtrokken en vooral weinig professioneel. Het is vrij normaal dat personeel om zich heen kijkt. Tegelijk vind ik de reactie van TS ook wel wat zwaar aangezet. Natuurlijk, Huxley heeft een fout gemaakt. Maar wel een die vrij makkelijk te maken is met de geanonimiseerde profielen. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Om dan in termen van aansprakelijkheidstelling te denken voor er überhaupt echte schade is, vind ik wat voorbarig.

Ik zou zeggen: stop je energie in een goed gesprek met je baas, daar heb je meer bij te winnen dan bij een claim. Want dat wordt een hele lastige om hard te maken. Wat zou je immers als concrete schade willen claimen?

Je zult moeten bewijzen (!) dat je schade lijdt als gevolg van het handelen van Huxley. Dat zou, in een gek geval, inkomensschade kunnen zijn. Maar dat moet je vervolgens bewijzen dat je zonder dit handelen een verlenging zou hebben gehad. Een door je baas uitgesproken intentie is daarvoor lang niet genoeg.

JHBonarius
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jan 2013 09:54

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door JHBonarius »

kijk, twee antwoorden waar ik wat aan heb. Thanx guys :)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door GJvdZ »

JHBonarius schreef:Ik vind 'sorry' niet genoeg, als ik door hun fout zonder werk kom te staan.
En hoe wil je aantonen dat je door hun zonder werk komt te zitten? Als je ergens had gesolliciteerd had het net zo goed fout kunnen gaan als jouw werkgever daar achter was gekomen. Als je bijvoorbeeld je CV op een vacaturesite plaatst kan je huidige werkgever dat ook vinden. Ik ben ooit eens toen ik op weg was naar een sollicitatiegesprek de directeur van het bedrijf waar ik toen werkte tegengekomen. Normaal geen probleem, maar ik had die dag voor de gelegenheid een pak aangetrokken, iets wat ik normaal nooit deed. Dan is het voor een werkgever vrij simpel om een conclusie te trekken. Maar die man deed er helemaal niet moeilijk over. Als je om dit akkefietje je baan kwijt zou raken zegt dat vooral veel over de werkgever.

JHBonarius
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jan 2013 09:54

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door JHBonarius »

GJvdZ schreef:En hoe wil je aantonen dat je door hun zonder werk komt te zitten?
Dat is een goed punt. Ik ben mijn werk /nog/ niet kwijt. Misschien is er geen probleem. Ik voel me gewoon flink genaaid door Huxley IT.

Mijn werkgever is al een tijdje bezig om van een eenmanszaak een bedrijf te maken. Hij doet dat nogal onhandig en neemt mensen aan op verkeerde functies. Er zijn binnen een jaar al 4 mensen (van de 12) weggegaan omdat de functie niet paste bij wat ze wilde. Hij lijkt daar nogal teleurgesteld van geworden.
Ik weet ook nog niet precies wat de gevolgen zullen zijn. Hij was vrijdag, toen hij het net had gehoord, erg ontdaan en wil komende week verder met me spreken.
Laatst gewijzigd door JHBonarius op 06 mar 2016 20:24, 2 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:Ik vind de reactie van je baas behoorlijk overtrokken en vooral weinig professioneel. Het is vrij normaal dat personeel om zich heen kijkt. Tegelijk vind ik de reactie van TS ook wel wat zwaar aangezet. Natuurlijk, Huxley heeft een fout gemaakt. Maar wel een die vrij makkelijk te maken is met de geanonimiseerde profielen. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Om dan in termen van aansprakelijkheidstelling te denken voor er überhaupt echte schade is, vind ik wat voorbarig.

Ik zou zeggen: stop je energie in een goed gesprek met je baas, daar heb je meer bij te winnen dan bij een claim. Want dat wordt een hele lastige om hard te maken. Wat zou je immers als concrete schade willen claimen?

Je zult moeten bewijzen (!) dat je schade lijdt als gevolg van het handelen van Huxley. Dat zou, in een gek geval, inkomensschade kunnen zijn. Maar dat moet je vervolgens bewijzen dat je zonder dit handelen een verlenging zou hebben gehad. Een door je baas uitgesproken intentie is daarvoor lang niet genoeg.
Dit dus. Gedane zaken nemen geen keer. "when confronted wit lemons, make lemonade" zogezegd.

Kans op een succesvolle gerechtelijke uitspraak, wat na een paar jaar volgt op je wens tot aanklagen, is zeker niet gegarandeerd, want het is maar zeer de vraag of je kan onderbouwen dat je schade gaat lijden hierdoor.

Ja Huxley is slordig geweest, maar het feit dat ze gevraagd zijn om profielen aan te leveren bij je werkgever, geeft al aan dat je werkgever het vangnet, je huidige functie welke jij blijkbaar ziet als iets waar je op terug kon vallen als je solliciteren niks zou worden, al aan het afbreken was. Ik kan me geen andere reden bedenken voor het opvragen van profielen bij Huxley, dan dat ze al serieus aan het nadenken waren over vervanging van je, jij wel?

JHBonarius
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jan 2013 09:54

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door JHBonarius »

sjohie schreef:Ik kan me geen andere reden bedenken voor het opvragen van profielen bij Huxley, dan dat ze al serieus aan het nadenken waren over vervanging van je, jij wel?
Eerder al beantwoord ;)
JHBonarius schreef:[...]En mijn baas is inderdaad opzoek naar meer mensen met een vergelijkbaar profiel. Al tijden. Hij heeft namelijk budget en behoefte om te groeien.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is wel erg slordig van Huxley, maar het hangt er misschien ook vanaf wat ze als toelichting hebben gegeven. Als ze simpelweg jouw 'neutrale' profiel hebben doorgegeven, dan lijkt het mij dat je dat ook eenvoudig kunt rechtzetten door aan te geven dat je -als tijdelijke kracht- natuurlijk graag de contacten warm houdt. Dan zou je werkgever dat ook wel moeten kunnen begrijpen en daar niet al te zwaar aan hoeven te tillen.

Maar als Huxley heeft doorgegeven dat jij het niet naar je zin hebt bij je huidige werkgever en op zoek bent naar ander werk, dan is dat natuurlijk een heel ander bericht voor je werkgever.

Even een andere kant van het verhaal, je kunt je ook afvragen of Huxley de juiste tussenpersoon is, als ze zo slordig met je gegevens (en dus in feite ook met hun klanten) omgaan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door sjohie »

JHBonarius schreef:
sjohie schreef:Ik kan me geen andere reden bedenken voor het opvragen van profielen bij Huxley, dan dat ze al serieus aan het nadenken waren over vervanging van je, jij wel?
Eerder al beantwoord ;)
JHBonarius schreef:[...]En mijn baas is inderdaad opzoek naar meer mensen met een vergelijkbaar profiel. Al tijden. Hij heeft namelijk budget en behoefte om te groeien.
Dan had je dit voor de zekerheid ook even bij Huxley aan kunnen geven natuurlijk. In dit soort gevallen is het altijd een kwestie van op eieren lopen, je weet gewoon dat werkgevers not amused zijn als ze er zo achter komen dat werknemers op zoek zijn naar wat anders.

Maar goed, Huxley zat fout, en heeft hiervoor excuses aan geboden. Dat is hoe ver het verhaal gaat zonder tussenkomst van advocaten en weet ik wat voor andere juridische ellende. Ze gaan echt niet vrijwillig even een X bedrag ter compensatie naar je overmaken op basis van 1 boos mailtje.

Dan rest dus de vraag hoever je hiermee wilt gaan. Een gang naar een advocaat, en via haar/hem naar een rechter is zeker geen gelopen race, zoals al aangegeven. Boor enige vorm van schadevergoeding, zal jij moeten bewijzen dat je daadwerkelijk schade hebt geleden.

JHBonarius
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jan 2013 09:54

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door JHBonarius »

sjohie schreef:Dan had je dit voor de zekerheid ook even bij Huxley aan kunnen geven natuurlijk. [...] Maar goed, Huxley zat fout, en heeft hiervoor excuses aan geboden.
Bedrijven als Huxley stuurt dit soort vacatures ongevraagd naar bedrijven in hun database. De enige reden dat mijn werkgever de mail gelezen heeft is dus dat hij op zoek is. Huxley heeft aangegeven dat het nooit de bedoeling is dat een profiel bij de eigen werkgever, ondanks op hij op zoek is of niet.
sjohie schreef:Dat is hoe ver het verhaal gaat zonder tussenkomst van advocaten en weet ik wat voor andere juridische ellende. Ze gaan echt niet vrijwillig even een X bedrag ter compensatie naar je overmaken op basis van 1 boos mailtje.
Dan rest dus de vraag hoever je hiermee wilt gaan. Een gang naar een advocaat, en via haar/hem naar een rechter is zeker geen gelopen race, zoals al aangegeven. Boor enige vorm van schadevergoeding, zal jij moeten bewijzen dat je daadwerkelijk schade hebt geleden.
Intussen denk ik dat ik weinig kans maak juridisch.
Ik moet nu maar zien te lijmen wat er te lijmen valt. Gelukkig ben ik er nu achter dat ik goed in de markt lig. Heb in korte tijd al drie aanbiedingen gehad. :)
sjohie schreef:In dit soort gevallen is het altijd een kwestie van op eieren lopen, je weet gewoon dat werkgevers not amused zijn als ze er zo achter komen dat werknemers op zoek zijn naar wat anders.
Dat kan je lezen aan de reactie van igen. Tenminste ik lijk in de heftigheid van de reactie te lezen dat hij als werkgever ook een slechte ervaring heeft met een werknemer die onverwacht vertrok. Maar loyaliteit is altijd relatief. Ik heb bijv. weer een ervaring met een werkgever die onverwacht 'loyale werknemers' ging ontslaan toen het financieel een beetje tegenzat (dat geeft je blijkbaar juridisch recht om zelfs mensen met een vast contract te ontslaan).

Als je wilt dat je werknemers gemotiveerd blijven en dus niet weggaan, staan daar dingen tegenover. Ik heb mijn baas al een half jaar geleden aangegeven waar ik behoefte aan had, maar hij leek hij weinig oor voor te hebben. Eerder het tegenovergestelde: ik heb intussen meer taken gekregen waar ik van aan had gegeven dat ik die liever niet wilde, en minder van wat ik juist wel wilde.
En verder: hoewel ik een mondelinge toezegging heb, heb ik minder dan een maand voor het eindigen van mijn huidige contract nog geen nieuwe gezien.
etc.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door olaf79 »

[quote="JIk weet ook nog niet precies wat de gevolgen zullen zijn. Hij was vrijdag, toen hij het net had gehoord, erg ontdaan en wil komende week verder met me spreken.[/quote]Nou prima toch, geeft aan dat hij open staat voor gesprek. Nogmaals, advies, toon begrip maar laat ook zien hoe je er zelf in staat. Dus loyaliteit moet van 2 kanten komen. Ik vind een bedrijf dat al een jaar bestaat, geen beginnend bedrijf meer. Hij had je dus na het jaar een contract voor onbepaalde tijd of ten minste 2 jaar kunnen aanbieden. Geef dat ook (netjes) naar je baas toe aan, dat jij teleurgesteld was weer een jaarcontract (en dus onzekerheid) te krijgen. Beide teleurgesteld, betekent beide een reden om eens goed met elkaar te praten om de wederzijdse teleurstellingen op te lossen...Je baas staat er open voor. Dus grijp die kans aan. Met wat geluk sleep je een vast contract eruit
Ik denk dat het wel goed gaat komen...

Wat Huxly betreft, ik zou ze niet aanklagen. Bel gewoon met hun en vraag naar je accountmanager. Geef aan wat er gebeurd is en dat je een passende oplossing wilt. Geef aan dat de schade te groot is voor een simpel sorry.

JHBonarius
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jan 2013 09:54

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door JHBonarius »

Na een tijd wilde ik hier nog even op terugkomen.
Het afdelingshoofd is bij mij thuis langs gekomen om zijn excuses aan te bieden. Hij schaamde zich omdat ze volgens hem net bezig waren geweest om dit soort situaties te voorkomen.
Ze zeggen dat ze intern gereorganiseerd hebben om het vanaf nu zeker te voorkomen.
Ik kreeg een klein presentje als excuses.
Wel netjes afgehandeld. Ik heb verder nu -niet via Huxley- intussen een prettige baan

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: 'verlinkt' door Huxley IT

Ongelezen bericht door Brahms »

Heel goed deze terugkoppeling. Dat maken we maar zelden mee. Niet alleen super goed om te lezen hoe het door je oude werkgever is opgepakt, maar ook mooi dat je nu een leuke nieuwe baan hebt gevonden.
Een baan waarin je je prettig voelt is erg belangrijk. Heel veel succes verder :D

Gesloten