LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplichting opnemen vakantie-uren ?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Fr3ggel
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2020 13:40

Verplichting opnemen vakantie-uren ?

Ongelezen bericht door Fr3ggel »

Hoi,

Mijn werkgever wil mijn verplichten om zowel mijn wettelijke als bovenwettelijke vakantieuren voor 1 januari 2021 op te maken.
Tevens heb ik nog een berg overuren staan (waar ik niet om gevraagd heb) die men niet wil uitbetalen, maar op basis van tijd-voor-tijd wil vergoeden. Op zich heb ik daar geen moeite mee. Ook deze tijd-voor-tijd uren moet ik voor 1 januari op maken. Ook in de komende maanden blijven overuren (beperkt) aan de orde.

In de periodes dat het mij goed uitkomt kan ik nog maar beperkt verlof krijgen, en ik heb geen zin om in de winter een paar maanden thuis te gaan zitten (als dat al zou worden toegestaan).

Volgens mij is het wettelijk geregeld dat wettelijke vakantieuren per 1 juli van het jaar erop vervallen. Mag mijn werkgever mij verplichten om die uren al voor 1 januari op te nemen?
En hoe zit het met verplichtingen rondom opmaken van bovenwettelijke uren?
Is er iemand die dit weet?

Ik vraag een gesprek aan met de directeur en verwacht/hoop dat we eruit komen.
Het antwoord om mijn bovenstaande vragen kan mij evt. helpen dat gesprek een bepaalde richting op te sturen..
Ik ben flexibel en bereid wat concessies te doen. Echter verwacht ik dan ook enige vorm van flexibiliteit vanuit mijn werkgever.

Ik zie de reacties over hoe het zit met verplichtingen van opnemen van vakantie voor 1 januari graag tegemoet. Bedankt.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verplichting opnemen vakantie-uren ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Fr3ggel schreef:
27 jun 2020 13:43
Mijn werkgever wil mijn verplichten om zowel mijn wettelijke als bovenwettelijke vakantieuren voor 1 januari 2021 op te maken.
Kan niet.
Fr3ggel schreef:
27 jun 2020 13:43
Tevens heb ik nog een berg overuren staan (waar ik niet om gevraagd heb) die men niet wil uitbetalen, maar op basis van tijd-voor-tijd wil vergoeden. Op zich heb ik daar geen moeite mee. Ook deze tijd-voor-tijd uren moet ik voor 1 januari op maken.
Kan misschien wel.
Fr3ggel schreef:
27 jun 2020 13:43
In de periodes dat het mij goed uitkomt kan ik nog maar beperkt verlof krijgen, en ik heb geen zin om in de winter een paar maanden thuis te gaan zitten (als dat al zou worden toegestaan).
Dat moeten ze deugdelijk onderbouwen.
Fr3ggel schreef:
27 jun 2020 13:43
Volgens mij is het wettelijk geregeld dat wettelijke vakantieuren per 1 juli van het jaar erop vervallen.
Ja, maar alleen als de werkgever zich aan zijn informatieplicht houdt. Als hij dat niet doet geld de verjaringstermijn van vijf jaar. Die ook geld voor de bovenwettelijke vakantiedagen.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verplichting opnemen vakantie-uren ?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vandaag stond er een artikel in Trouw : Hoe zit het eigenlijk met onze vakantiedagen?. Als u dat leest, is het u waarschijnlijk helemaal duidelijk.

Fr3ggel
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2020 13:40

Re: Verplichting opnemen vakantie-uren ?

Ongelezen bericht door Fr3ggel »

Dank voor de reacties.
Het ging me puur even over de verplichting voor het opmaken van alle vakantieuren voor 1 januari. Maar die is nu duidelijk.

Inmiddels vond ik ook nog iets in mijn mijn CAO daarover:
Artikel 6.5 Verjaren vakantie-uren
Je wettelijke, bovenwettelijke en extra-bovenwettelijke vakantie-uren verjaren vijf jaar na de laatste dag
van het kalenderjaar waarin je deze hebt opgebouwd.

Gesloten