Verwachtingen en verplichtingen secundaire voorwaarden

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Verwachtingen en verplichtingen secundaire voorwaarden

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Mijn werkgever heeft, toen ik hier begon - mij een handboek gegeven met huisregels, belangrijke nummers etc.
Daarin ook een opsomming van de extra`s die men krijgt als men X jaar in dienst is.
Nu zal ik komend jaar de 15 jaar in dienst mijlpaal bereiken - en was voorheen - tot en met Juni 2022 in elk geval - de regeling dat je dan de helft van je bruto maandsalaris eenmalig netto als extra zou krijgen.

Maar nu - HR (multinational) - heeft besloten dat omdat niet elk kantoor dezelfde regelingen heeft (logisch) - ze alles schrappen, en vervangen door een "puntensysteem" waarbij je per X jaar in dienst een aantal 'punten' krijgt - waarvoor je in een speciale webshop dingen zou kunnen kopen. Ware het niet dat veel er niet is, en veel eigenlijk totaal zinloos zou zijn (niet nodig / niet nuttig etc.)
En, de punten die je voor 15 jaar in dienst krijgt, hebben een waarde van (in mijn geval) ruim 1200 euro MINDER.
Da`s zeker nu veel geld.

Nu vraag ik me af - heeft een werknemer, voor wie zo lang deze voorwaarden golden, nog ergens aanspraak op?
Of is dit geval van "pech" - en tijd om een andere baan te zoeken ?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verwachtingen en verplichtingen secundaire voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Guardian72 schreef:
26 sep 2022 14:33
Nu vraag ik me af - heeft een werknemer, voor wie zo lang deze voorwaarden golden, nog ergens aanspraak op?
Of is dit geval van "pech" - en tijd om een andere baan te zoeken ?
Jep, dat is pech. In het arbeidsrecht geldt het adagium "toekomstige rechten zijn geen rechten". Het gaat hier ook niet om een arbeidsvoorwaarde. Je zou eens bij de OR kunnen informeren, wellicht is hij geraadpleegd. Er zal geen instemming gevraagd zijn, omdat de wettelijke grondslag daartoe ontbreekt.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Verwachtingen en verplichtingen secundaire voorwaarden

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ik heb meegemaakt dat het "extratje" dat eerst na 15 jaar gegeven zou worden, verkort werd na 12,5 jaar het kado te mogen incasseren. Maar mensen die toen al 14 jaar er werkten kregen het daardoor niet meer ..... ik weet niet hoe het afgelopen is ....

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Verwachtingen en verplichtingen secundaire voorwaarden

Ongelezen bericht door Jablan »

Guardian72 schreef:
26 sep 2022 14:33
Nu vraag ik me af - heeft een werknemer, voor wie zo lang deze voorwaarden golden, nog ergens aanspraak op?
Of is dit geval van "pech" - en tijd om een andere baan te zoeken ?
Andere baan kan altijd.

Hier zou ik je manager laten weten, dat de waardering voor een langdurig dienstverband je behoorlijk tegenvalt, de webshop geen passend assortiment heeft en je de punten graag uitbetaald wilt hebben om je rekeningen te betalen. Zulke signalen komen wel aan bij de directie.
Als je erg cynisch bent, kun je nog vragen naar de waardering voor personeel met een tijdelijk dienstverband.

Seinhuis
Berichten: 2373
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Verwachtingen en verplichtingen secundaire voorwaarden

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt voor de zekerheid contact opnemen met uw vakbond. Mogelijk hebben hun afspraken hierover gemaakt (meestal in een CAO).

Indien de afspraken niet vast zijn gezet dan geldt de afspraken van op dit moment.

Plaats reactie