LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WAO te laag

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
ansjekransje

WAO te laag

Ongelezen bericht door ansjekransje »

Hallo,ik moet even zeggen dat ik jaren afgekeurd ben en in de WAO zit.Mijn uitkering
is gewoon te laag,ik probeer van alles toeslagen aanvragen (hand ophouden) enzo.
Maar ik vind het eigenlijk mensonterend,ik moet me hele hebben en houwen door
geven al jaren terwijl mijn inkomen niet veranderd.Ik kan niks leef van 30 euro in de week
en weet het soms niet meer.Een dagje naar mijn dochter kost me 30 euro bv.
Nu is mijn koelkast en fornuis aan vervanging toe,ik weet niet hoe dat nou weer moet,
vakantiegeld verspreid ik over het hele jaar anders red ik het helemaal niet.
Nu gaat het de laatste tijd over AOWers en ik hoor niets over WAOers ik vind dat wij een vergeten groep zijn.Ik zit dus op
de armoede grens zag ik laatst is dat niet verschrikkelijk ik heb tot mijn beroerte altijd
gewerkt.Ik wil een goede uitkering van 1500 per maand zodat ik normaal kan leven.Dit moest
ik even kwijt.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik snap je punt, Ansje. De berekening om vanuit je laatste loon naar je uitkering te komen is best wel ingewikkeld: het minimum + een percentage per gewerkt jaar, en daar 75% van. Dan zit je vaak net op of boven de bijstandsgrens en heb je nergens recht op.

Des te vreemder dat mensen die in de Wia zitten gewoon 75% van hun laatste salaris krijgen. Een stuk meer dus. Eigenlijk is dat, ook al is de Wia een andere regeling, hartstikke scheef. De hoogte van je uitkering hangt trouwens ook af van het afkeuringspercentage.

Ja, ik moet ook ieder jaar bij het waterschap en de gemeente van alles aan papieren tevoorschijn toveren om kwijtschelding te krijgen, terwijl ik verder nergens recht op heb. Aan een kant logisch, omdat ik netto nét boven de bijstandsnorm zit; maar als je gaat plussen en minnen zit ik er toch een stuk onder.

Maar ik vraag me in alle eerlijkheid af waarom de WAO niet net als de WIA 75% van het laatste inkomen is. Dan hoefde ik niet meer mijn handje bij de gemeente op te houden, en zou ik het zonder huurtoeslag kunnen (en moeten) stellen. Net als toen ik nog werkte.
Laatst gewijzigd door witte angora op 11 feb 2017 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

Heeft u al contact gehad met de uwv over dat u te weinig krijgt naar uw mening? Als u belt dan zullen ze het controleren. Als blijkt dat u te weinig ontvangt kunt u eisen dat het met terugwerkende kracht wordt uitgekeerd. Er gaat helaas veel fout bij de uwv.
Laatst gewijzigd door john18 op 11 feb 2017 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door puma73 »

[quote="john18"]Heeft u al contact gehad met de uwv over dat u te weinig krijgt naar uw mening? Als u belt dan zullen ze het controleren. Als blijkt dat u te weinig ontvangt kunt u eisen dat het met terugwerkende kracht wordt uitgekeerd.

Ik neem aan dat jij je laatste stelling met bewijzen kunt staven, anders ben je bezig met laster en smaad.
Laatst gewijzigd door puma73 op 12 feb 2017 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door BL2 »

U zit in een heel vervelende situatie, dat is duidelijk.
Maar 4,- per dag om van rond te komen kan natuurlijk niet. Of houd U Euro 30,- netto per week over ? Dat maakt een flink verschil. Maar waar gaat uw WAO uitkering dan allemaal aan op ?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

Ja via mijn medische dossier en arbeidsdeskundige rapport en de verzekeringsmaatschappij die mijn zaak had lopen tijdens de hele proces wegens letselschade.
Laatst gewijzigd door john18 op 12 feb 2017 15:59, 2 keer totaal gewijzigd.

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door absent »

BL2 schreef:U zit in een heel vervelende situatie, dat is duidelijk.
Maar 4,- per dag om van rond te komen kan natuurlijk niet. Of houd U Euro 30,- netto per week over ? Dat maakt een flink verschil. Maar waar gaat uw WAO uitkering dan allemaal aan op ?
Al legt ze er twee lijnen van en snort ze alles door haar neus: het gaat je geen donder aan! Waarom zie ik dit soort vragen alleen aan uitkeringsgerechtigden worden gesteld? Ze hebben verdorie de uitkering verdiend. Dat misgunnen van zaken ... En sommige uitkeringen mogen idd omhoog, ze vragen toch geen miljoenen. Rijkelui-belasting mag niet, dan maar weer etteren jegens de uitkeringsgerechtigden? Brievenbusfirma's die miljarden doorsluizen zonder een cent belasting, maar als het over een honderd euro voor een AOWer gaat dan staan ze te steigeren.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door thecure »

nou het geld gaat oa hier aan op:

viewtopic.php?f=69&t=155539&p=2152783#p2153061

Kun je natuurlijk zeggen 'gaat ons niets aan', dat is ook zo. Maar waarom gaat het ons dan wel opeens aan als de uitkeringsgerechtigde niet rond kan komen en komt klagen dat de uitkering te laag is?

Natuurlijk heeft ze die uitkering verdiend. Natuurlijk is het kl... dat je een beroerte krijgt.
Maar verstandig met geld omspringen moet iedereen. of je nu werkt en modaal verdiend, of een uitkering krijgt.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

absent schreef:
BL2 schreef:U zit in een heel vervelende situatie, dat is duidelijk.
Maar 4,- per dag om van rond te komen kan natuurlijk niet. Of houd U Euro 30,- netto per week over ? Dat maakt een flink verschil. Maar waar gaat uw WAO uitkering dan allemaal aan op ?
Al legt ze er twee lijnen van en snort ze alles door haar neus: het gaat je geen donder aan! Waarom zie ik dit soort vragen alleen aan uitkeringsgerechtigden worden gesteld? Ze hebben verdorie de uitkering verdiend. Dat misgunnen van zaken ... En sommige uitkeringen mogen idd omhoog, ze vragen toch geen miljoenen. Rijkelui-belasting mag niet, dan maar weer etteren jegens de uitkeringsgerechtigden? Brievenbusfirma's die miljarden doorsluizen zonder een cent belasting, maar als het over een honderd euro voor een AOWer gaat dan staan ze te steigeren.
Volledig mee eens. Al moet ik zeggen dat de huidige wia uitkering toch redelijk goed is. Vooral als ik dat vergelijk met wao. Maar of dat over een paar jaar nog zo is, dat weet ik niet. Ik begrijp vanuit ts dat het moeilijk is. Maar ik vraag me af hoeveel ze werkte voordat ze haar uitkering kreeg. Als ik kijk naar sommige, die werkte parttime. Dan kan ik het zeker snappen dat de uitkering erg laag is. Dan zal ts toch moeten kijken of ze niks kan doen zoals witte angora meld.
ik moet ook ieder jaar bij het waterschap en de gemeente van alles aan papieren tevoorschijn toveren om kwijtschelding te krijgen
Dat wist ik niet, dat men in een dergelijke situatie kan doen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door puma73 »

john18 schreef:
puma73 schreef:
john18 schreef:Heeft u al contact gehad met de uwv over dat u te weinig krijgt naar uw mening? Als u belt dan zullen ze het controleren. Als blijkt dat u te weinig ontvangt kunt u eisen dat het met terugwerkende kracht wordt uitgekeerd. Er gaat helaas veel fout bij de uwv soms wel eens bewust.
Ik neem aan dat jij je laatste stelling met bewijzen kunt staven, anders ben je bezig met laster en smaad.
Ja via mijn medische dossier en arbeidsdeskundige rapport en de verzekeringsmaatschappij die mijn zaak had lopen tijdens de hele proces wegens letselschade.
Dat een keer en zeer subjectief, is jouw zaak en jouw beleving. Ik heb het over echt bewijs en niet een uitlating over een eigen zaak. Ik heb het met onderbouwend bewijs over een of meerdere linken naar diverse zaken.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

thecure schreef:nou het geld gaat oa hier aan op:

viewtopic.php?f=69&t=155539&p=2152783#p2153061

Kun je natuurlijk zeggen 'gaat ons niets aan', dat is ook zo. Maar waarom gaat het ons dan wel opeens aan als de uitkeringsgerechtigde niet rond kan komen en komt klagen dat de uitkering te laag is?

Natuurlijk heeft ze die uitkering verdiend. Natuurlijk is het kl... dat je een beroerte krijgt.
Maar verstandig met geld omspringen moet iedereen. of je nu werkt en modaal verdiend, of een uitkering krijgt.
Dus als ik een uitkering heb en ik koop een game voor mij om mij als verveling bezig te houden dan gaat daar mijn geld aan op? Jouw naam is het omgedraaide van wat het moet zijn. Tevens gaat de elektra en gas rekening omhoog omdat ik de hele dag thuis ben. Maar dat ligt natuurlijk aan mij omdat ik thuis zit en een UITKERING krijg. Ligt zeker aan mij.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

Dat een keer en zeer subjectief, is jouw zaak en jouw beleving. Ik heb het over echt bewijs en niet een uitlating over een eigen zaak. Ik heb het met onderbouwend bewijs over een of meerdere linken naar diverse zaken.
Daar heb je gelijk in. Sorry. ik zal mijn post aanpassen.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door witte angora »

john18 schreef:Al moet ik zeggen dat de huidige wia uitkering toch redelijk goed is. Vooral als ik dat vergelijk met wao.
En daar zit dus precies de clou. Zowel Ansje als ik hebben WAO. Je kunt er van rond komen, maar je moet alles uit de kast halen om dan uiteindelijk onder de streep nog steeds minder te hebben dan iemand in de bijstand. En dat begrijp ik niet.

Dan zou je haast zeggen: pas de WAO aan naar hetzelfde nivo als de WIA.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door kuklos »

thecure schreef:Kun je natuurlijk zeggen 'gaat ons niets aan', dat is ook zo. Maar waarom gaat het ons dan wel opeens aan als de uitkeringsgerechtigde niet rond kan komen en komt klagen dat de uitkering te laag is?
+1

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

witte angora schreef:
john18 schreef:Al moet ik zeggen dat de huidige wia uitkering toch redelijk goed is. Vooral als ik dat vergelijk met wao.
En daar zit dus precies de clou. Zowel Ansje als ik hebben WAO. Je kunt er van rond komen, maar je moet alles uit de kast halen om dan uiteindelijk onder de streep nog steeds minder te hebben dan iemand in de bijstand. En dat begrijp ik niet.

Dan zou je haast zeggen: pas de WAO aan naar hetzelfde nivo als de WIA.
Dat klopt maar dan rijst bij mij de vraag: Hoeveel werkte iemand toen iemand een uitkering kreeg. Als ik maar b.v. 24 uur werkte per week tegen een salaris van zeg 1500 euro bruto dan zou je 1125 bruto verdienen dan zit je netto nog onder de bijstand grens. Hoe pak je dat dan aan? Dat kan bij sommige een situatie zijn.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

kuklos schreef:
thecure schreef:Kun je natuurlijk zeggen 'gaat ons niets aan', dat is ook zo. Maar waarom gaat het ons dan wel opeens aan als de uitkeringsgerechtigde niet rond kan komen en komt klagen dat de uitkering te laag is?
+1
-2 omdat er iets fout kan zijn. Dat weten wij nu niet.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door witte angora »

john18 schreef:
witte angora schreef:
john18 schreef:Al moet ik zeggen dat de huidige wia uitkering toch redelijk goed is. Vooral als ik dat vergelijk met wao.
En daar zit dus precies de clou. Zowel Ansje als ik hebben WAO. Je kunt er van rond komen, maar je moet alles uit de kast halen om dan uiteindelijk onder de streep nog steeds minder te hebben dan iemand in de bijstand. En dat begrijp ik niet.

Dan zou je haast zeggen: pas de WAO aan naar hetzelfde nivo als de WIA.
Dat klopt maar dan rijst bij mij de vraag: Hoeveel werkte iemand toen iemand een uitkering kreeg. Als ik maar b.v. 24 uur werkte per week tegen een salaris van zeg 1500 euro bruto dan zou je 1125 bruto verdienen dan zit je netto nog onder de bijstand grens. Hoe pak je dat dan aan? Dat kan bij sommige een situatie zijn.
Dat is niet aan te pakken, en dat gebeurt in de Wia volgens mij ook niet. Het kan niet zo zijn dat iemand die pak hem beet 500 bruto per maand verdiend in de WIA terecht komt en dan ineens een uitkering op het minimum heeft.

Ik heb het over degenen die volledig afgekeurd zijn en volledig gewerkt hebben. Iemand die minder uren gewerkt heeft kan voor een aanvulling bij de bijstand terecht, en degenen die niet volledig afgekeurd zijn, daar zijn andere regelingen voor.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

Ik heb het over degenen die volledig afgekeurd zijn en volledig gewerkt hebben.
Als dat het geval is, je werkt volledig en tegen minimum loon dan zit je een paar 10tjes boven de bijstand norm bij de wia. Dan zou ik eens bij het juridisch loket gaan kijken of er mogelijkheden zijn. Het zou bezotten zijn als je volledig werkte tegen minimumloon of meer en 100% arbeidsongeschikt bent geworden en nog onder het minimum bijstand zit.

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door Snoodaard »

thecure schreef:nou het geld gaat oa hier aan op:

viewtopic.php?f=69&t=155539&p=2152783#p2153061

Kun je natuurlijk zeggen 'gaat ons niets aan', dat is ook zo. Maar waarom gaat het ons dan wel opeens aan als de uitkeringsgerechtigde niet rond kan komen en komt klagen dat de uitkering te laag is?

Natuurlijk heeft ze die uitkering verdiend. Natuurlijk is het kl... dat je een beroerte krijgt.
Maar verstandig met geld omspringen moet iedereen. of je nu werkt en modaal verdiend, of een uitkering krijgt.
+1,

Als OP aangeeft rond de armoede grens te zitten, dan gaat er precies genoeg geld naar OP.
Ik zie niet in waarom een uitkering meer dan de broodnodige kosten zou moet dekken.

Daarnaast snap ik de opmerking over het niet kunnen halen van een vervangende gasfornuis en koelkast totaal niet, bij de kringloop heb je die al voor 2/3 tientjes.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

Snoodaard schreef:
thecure schreef:nou het geld gaat oa hier aan op:

viewtopic.php?f=69&t=155539&p=2152783#p2153061

Kun je natuurlijk zeggen 'gaat ons niets aan', dat is ook zo. Maar waarom gaat het ons dan wel opeens aan als de uitkeringsgerechtigde niet rond kan komen en komt klagen dat de uitkering te laag is?

Natuurlijk heeft ze die uitkering verdiend. Natuurlijk is het kl... dat je een beroerte krijgt.
Maar verstandig met geld omspringen moet iedereen. of je nu werkt en modaal verdiend, of een uitkering krijgt.
+1,

Als OP aangeeft rond de armoede grens te zitten, dan gaat er precies genoeg geld naar OP.
Ik zie niet in waarom een uitkering meer dan de broodnodige kosten zou moet dekken.

Daarnaast snap ik de opmerking over het niet kunnen halen van een vervangende gasfornuis en koelkast totaal niet, bij de kringloop heb je die al voor 2/3 tientjes.
Ts geeft ook aan
terwijl mijn inkomen niet veranderd
In de afgelopen jaren is mijn uitkering wel omhoog gegaan. Maar ik heb wia. Dus er kan wel iets fout zijn. Maar dat andere mensen leed hebben begrijpen mensen niet. Kijken alleen maar naar eventuele opmerkingen uit topic die anders kan of kunnen zijn en daarop reageren.

Gesloten