LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wel of geen loon

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Patertje77
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 mei 2014 13:09

Wel of geen loon

Ongelezen bericht door Patertje77 »

Goede avond
Even een vraag
Ik werk in fulltime vast dienst verband
Ons bedrijf heeft geen cao
En we werken altijd buiten op hoogte
Nu het volgende
Nu is het afgelopen weekend gaan vriezen en sneeuwen volgens mn baas lag al het werk stil hierdoor.
Nu wil mijn baas die uren die ik niet gewerkt heb in houden op mijn vakantie/ tvt uren en hier ben ik het niet mee eens ik kan er immers niks aan doen.
Moet ik dit toestaan of moet ik er tegen ingaan? Eventueel met juridische stappen
Mvg
Raymon

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Veel zal afhangen van de cao. Er zijn namelijk cao's waarin dit wel degelijk mag. Dan werken ze bijvoorbeeld in zomermaanden overuren en wordt van deze overuren de minuten in de winter gehaald.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard moet u hier tegenin gaan. Zelfs geen lid van een bond als u zonder CAO werkt? Neem dan contact op met het Juridisch Loket in uw woonplaats om te helpen protesteren.

Patertje77
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 mei 2014 13:09

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door Patertje77 »

Ik wil ook niet voor 40 uur kwaad bloed zetten.
Maar tvt uren bouw ik ook niet eens op
Geen cao geen contract waar in het voor beide partijen geregeld is over vorst

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door Jablan »

Wat staat in je arbeidsovereenkomst?
- Heb je een vast maandsalaris of een vast uurloon?
- Staat er een aantal uren per week in?

En hoeveel uur per week werk je echt?

Patertje77
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 mei 2014 13:09

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door Patertje77 »

Arbeidsovereenkomst staat uurloon taakomschrijving verloning. Uren per week en betaal dag
En ik werk minimaal 40 uur in de week

Patertje77
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 mei 2014 13:09

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door Patertje77 »

Het bedrijf is in tussen tijd overgenomen nieuwe werknemers hebben een contract van 24 pagina's waar in staat dat ze 2 tvt uren inleveren/ opbouwen voor dit soort dagen maar mijn contract 1,5 a4tje staat daar niks van in

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door Jablan »

Dan geldt deze regeling niet voor jou, tenzij ...

- Omdat er geen CAO is, val je terug op het arbeidsrecht en mag je werkgever maximaal 2 weken verlof (10 dagen) aanwijzen. Dat betekent: als er al een bedrijfsvakantie staat ingepland, dan mag je werkgever nu geen extra dagen inhouden.

- De tvt-oplossing zou op zich mogen, als er een tijd-voor-tijd-administratie is en standaard de extra gewerkte uren worden opgespaard. Check of bij jou toch niet tvt-uren worden gespaard, ondanks dat het niet in je contract expliciet is vermeld.

Als je in gesprek gaat, verzin vooraf een andere oplossing voor een volgende rustige periode. Daarmee laat je je goede wil zien, houd je het gesprek open. Of ga voor jezelf na of jij ook niet een nieuw, uitgebreider contract wilt.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door Moneyman »

Patertje77 schreef:
10 feb 2021 22:25
Het bedrijf is in tussen tijd overgenomen nieuwe werknemers hebben een contract van 24 pagina's waar in staat dat ze 2 tvt uren inleveren/ opbouwen voor dit soort dagen maar mijn contract 1,5 a4tje staat daar niks van in
Is er ten tijde van de fusie geen addendum of iets dergelijks getekend, waarin arbeidsvoorwaarden of regelingen gelijk getrokken zijn?

Patertje77
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 mei 2014 13:09

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door Patertje77 »

Uitgebreider contract is nadeliger voor mij,
Er is vorig jaar tvt uren verrekend ivm extra verlof, van de 24 dagen verlof die ik per jaar krijg zijn er ongeveer19 a 20 al ingedeeld 3 weken bouwvak en 2 weken kerst

Patertje77
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 mei 2014 13:09

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door Patertje77 »

Moneyman schreef:
10 feb 2021 22:36
Patertje77 schreef:
10 feb 2021 22:25
Het bedrijf is in tussen tijd overgenomen nieuwe werknemers hebben een contract van 24 pagina's waar in staat dat ze 2 tvt uren inleveren/ opbouwen voor dit soort dagen maar mijn contract 1,5 a4tje staat daar niks van in
Is er ten tijde van de fusie geen addendum of iets dergelijks getekend, waarin arbeidsvoorwaarden of regelingen gelijk getrokken zijn?

Nee dat wouden ze wel maar alle werknemer hebben dat geweigerd te veel haken en ogen met het nieuwe contract

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door Jablan »

Patertje77 schreef:
10 feb 2021 22:39
van de 24 dagen verlof die ik per jaar krijg zijn er ongeveer19 a 20 al ingedeeld 3 weken bouwvak en 2 weken kerst.
Dit kan alleen als er een CAO van toepassing is. Handvat voor jou ... naast het Juridisch Loket contact opnemen met de stichting naleving cao (waarschijnlijk die voor de bouw), want dit soort regelingen trekken zeker de aandacht.

Patertje77
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 mei 2014 13:09

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door Patertje77 »

Jablan schreef:
10 feb 2021 23:02
Patertje77 schreef:
10 feb 2021 22:39
van de 24 dagen verlof die ik per jaar krijg zijn er ongeveer19 a 20 al ingedeeld 3 weken bouwvak en 2 weken kerst.
Dit kan alleen als er een CAO van toepassing is. Handvat voor jou ... naast het Juridisch Loket contact opnemen met de stichting naleving cao (waarschijnlijk die voor de bouw), want dit soort regelingen trekken zeker de aandacht.
Ons bedrijf valt over al net tussen ze zijn toen bezig geweest om dat uit te zoeken bij welke cao we passen. En we zijn te kleinschalig om er 1 te laten maken

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door alfatrion »

Patertje77 schreef:
10 feb 2021 21:27
Nu wil mijn baas die uren die ik niet gewerkt heb in houden op mijn vakantie/ tvt uren en hier ben ik het niet mee eens ik kan er immers niks aan doen.
Moet ik dit toestaan of moet ik er tegen ingaan?
Nee, dat is niet toegestaan. Voor de vakantiedagen geldt dat de vaststelling hetzij schriftelijk overeengekomen moet hetzij de vakantiedagen worden vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer. Zie ook deze draad. Jablan weet dat wat hij schrijft juridisch onjuist is. De werkgever kan ook niet verrekenen met tijd voor tijd uren

Artikel 7:628 lid 1 BW
De werkgever is verplicht het naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen indien de werknemer de overeengekomen arbeid geheel of gedeeltelijk niet heeft verricht, tenzij het geheel of gedeeltelijk niet verrichten van de overeengekomen arbeid in redelijkheid voor rekening van de werknemer behoort te komen.
Artikel 7:628 lid 5 BW
Van lid 1 kan voor de eerste zes maanden van de arbeidsovereenkomst bij schriftelijke overeenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan ten nadele van de werknemer worden afgeweken.
Artikel 7:628 lid 10 BW
Elk beding dat ten nadele van de werknemer afwijkt van dit artikel is nietig.
Niet kunnen werken vanwege de weersomstandigheden is een omstandigheid die niet voor rekening van de werknemer behoort te komen. Als ik uitga van een arbeidsduur van 40 uur met een spreiding over ma t/m vr met op iedere dag acht uur, dan is de werkgever het loon verschuldigd als jij deze week niet kon werken. Die uren mag de werkgever niet verrekenen met tijd voor tijd uren. Immers, als dat wel zou kunnen dan betekend dat dat de werkgever over de gemiste uren geen loon hoeft te betalen.
Jablan schreef:
10 feb 2021 23:02
Patertje77 schreef:
10 feb 2021 22:39
van de 24 dagen verlof die ik per jaar krijg zijn er ongeveer19 a 20 al ingedeeld 3 weken bouwvak en 2 weken kerst.
Dit kan alleen als er een CAO van toepassing is.
Ook onjuist. In de arbeidsovereenkomst kan en mag de vakantie voor de bouwvak en de kerst zijn vastgesteld. Wat niet kan is een "je hoort nog wel wanneer je vrij bent" regeling, ook niet als dat máár één dag is. Zie de andere draad.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door alfatrion »

Patertje77 schreef:
10 feb 2021 21:50
Ik wil ook niet voor 40 uur kwaad bloed zetten.
Maar je wilt ook niet over je laten lopen. Je kan gewoon het gesprek aangaan. In dat gesprek kun je aangeven dat je dit juridisch hebt laten uitzoeken, dat de sluiting in de risicosfeer van de werkgever ligt, over de uren tijdens de sluiting loon is verschuldigd, deze uren niet verrekend kunnen worden met overwerken en jij daarom niet akkoord kan gaan met het voorstel van de werkgever. De oplossing is dat de werkgever het loon doorbetaald en geen uren afschrijft.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door Revoked »

Patertje77 schreef:... En we zijn te kleinschalig om er 1 te laten maken
Grootste onzin die er is. Ik denk dat je baas vindt dat jullie je allemaal maar aanstellen, en dat jullie teveel geld kosten. Krijg je wel gevaren geld? En de benodigde certificaten om op hoogte te mogen werken?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door Jablan »

Alfa, voor de zoveelste keer: wat volgens jou juridisch niet kan, valt in het grijze gebied. Je weet niet welke bedrijfsregelingen er zijn. Let ook op de tegenspraak in je eigen bijdrage: je begint met vakantie volgens de wensen van de werknemer en je eindigt met de verplichte bouwvak, die in dit geval opnieuw nul dagen naar eigen keuze oplevert. Daarop valt een werkgevrr aan te pakken, want 5 weken verplicht vrij en max. 24 vakantiedagen kan niet.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De werkgever mag het in elk geval niet van je vakantiedagen aftrekken.

Binnen bepaalde grenzen mogen werkgevers wel verplicht verlof aanwijzen, maar die verplichte verlofdagen dienen dan vóór ingang van het kalenderjaar bekend gemaakt te worden. Dat het 8 februari vanwege weersomstandigheden niet mogelijk zou zijn om het reguliere werk, dat heeft je werkgever nooit tijdig kenbaar kunnen maken als verplichte verlofdag.

Wel zijn er mogelijkheden om de niet gewerkte uren in te houden op je saldo aan tvt-uren of je saldo ATV/ADV uren. Die opgebouwde uren heeft je werkgever wél zeggenschap over.

Voorts zijn heel veel CAO's algemeen verbindend verklaard. De werkgever kan wel vinden dat jullie bedrijf er niet helemaal bij past, maar die mening is dan niet van belang. Wanneer het bedrijf niet als geheel in één CAO-hokje past omdat werkzaamheden en functies heel divers zijn, kan het ook zijn dat verschillende werknemers/afdelingen onder verschillende CAO's vallen.

Denk aan een bedrijfje wat loodgieterswerk aan huis doet, maar tevens een ijzerhandel heeft. De werknemers die voornamelijk het loodgieterswerk doen (en de kantoortaken daar omheen), moeten dan beloond worden conform de CAO voor de installatiebedrijven. Terwijl de collega die in de ijzerhandel werkt, minimaal conform de CAO detailhandel beloond moet worden.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
11 feb 2021 06:42
Alfa, voor de zoveelste keer: wat volgens jou juridisch niet kan, valt in het grijze gebied.
Nope, dat is kristal helder.
Jablan schreef:
11 feb 2021 06:42
Let ook op de tegenspraak in je eigen bijdrage: je begint met vakantie volgens de wensen van de werknemer en je eindigt met de verplichte bouwvak, die in dit geval opnieuw nul dagen naar eigen keuze oplevert.
Er is geen tegenspraak. Ik geef aan A of B.
Jablan schreef:
11 feb 2021 06:42
Daarop valt een werkgevrr aan te pakken, want 5 weken verplicht vrij en max. 24 vakantiedagen kan niet.
Want? Die regeling is overigens hier niet van toepassing, daar was TS duidelijk over.
Ivo.w schreef:
11 feb 2021 07:54
Binnen bepaalde grenzen mogen werkgevers wel verplicht verlof aanwijzen, maar die verplichte verlofdagen dienen dan vóór ingang van het kalenderjaar bekend gemaakt te worden.
Neen, de werkgever mag niet eenzijdig vakantiedagen aanwijzen.
Ivo.w schreef:
11 feb 2021 07:54
Wel zijn er mogelijkheden om de niet gewerkte uren in te houden op je saldo aan tvt-uren of je saldo ATV/ADV uren.
Neen, ook dat kan niet. De wet is duidelijk deze uren zijn voor risico van de werkgever. Het is niet zo dat wanneer je overuren uitbetaald je de gewone uren nog steeds moet betalen, maar wanneer je overuren compenseert het niet kunnen verrichten van arbeid in de gewone uren opeens voor rekening van de werknemer komt.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wel of geen loon

Ongelezen bericht door 16again »

Patertje77 schreef:
10 feb 2021 22:25
Het bedrijf is in tussen tijd overgenomen nieuwe werknemers hebben een contract van 24 pagina's waar in staat dat ze 2 tvt uren inleveren/ opbouwen voor dit soort dagen maar mijn contract 1,5 a4tje staat daar niks van in
Als er geen nieuw contract getekend is, en oude ontbonden, dan gelden wat mij betreft de oude regels

Gesloten