Werkgever houdt overuren niet bij, wat kan ik doen?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Yacer
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2021 20:00

Werkgever houdt overuren niet bij, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Yacer »

Hallootjes,
werk sinds april 2020 bij mijn huidige werkgever (40 uurs contract, sector tuinbouw en kassen) en ik heb het erg naar mijn zin. Echter wordt er geregeld overgewerkt. er zijn weinig dagen dat de eindtijd gehaald wordt, vanwege onderbezetting en drukte. Nu vind ik het helemaal niet zo erg dat erg overgewerkt wordt, ik heb immers hart voor de zaak. Echter vind ik het wél vervelend dat de overuren sinds het begin niet worden uitbetaald... In het contract staat dat het uren voor uren zijn, helemaal prima maar door de (voorgenoemde) drukte en onderbezetting is het nooit mogelijk om überhaupt alle vakantie uren op te maken, laat staan de over uren. Daar komt bij dat ik nergens kan inzien hoeveel overuren ik heb. De werkgever zegt dat ie het bijhoudt en vanwege belastingvoordeel voor mij (geloof je t zelf), niet digitaal in te zien is. Nu heb ik al 3x een mailtje gestuurd met de vraag hoeveel ik er eigenlijk heb staan. Vervolgens krijg ik telkens het antwoord dat het uitgerekend moet worden om op dat antwoord te komen... Mijn collega's hebben t zelfde probleem.
Ik vind het echt een leuke baan en vanwege me bepaalde tijd contract (hopen op vast) durf ik eigenlijk niet boos te worden (ik ben inmiddels best gefrustreerd) en te zeggen dat het me goed recht is om de uren dan maar uit te laten betalen en überhaupt in te kunnen zien. Wat moet ik doen? kan ik anoniem een overheidsinstantie erop afsturen of iets?
Alvast heel erg bedankt!

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkgever houdt overuren niet bij, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat je het beste kan doen is samen met je collega's een vuist maken. Maar als jij nu dwars gaat lggen en zij niet, dan ben jij sraks je contract kwijt en zullen zij profiteren van een eventuele gedragsaanpassing van je werkgever.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever houdt overuren niet bij, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hoeft helemaal niet boos te worden, u wordt gewoon beduveld door uw baas.

En wat moet u met een vast contract bij een werkgever die u niet voor uw werk betaalt?

En hebt u dan zelf die extra uren ook niet bijgehouden? Ga op uw poot spelen bij uw baas. Geen lid van de bond?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Werkgever houdt overuren niet bij, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met je vakbond of met je rechtsbijstandverzekering. Ook kan je naar een advocaat toe.

Wat je tijdelijk kunt doen is niet meer overwerken. Maar dat is nog geen oplossing voor de uren dat je wel gewerkt hebt.

Of ga op zoek naar een andere werkgever.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Werkgever houdt overuren niet bij, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Voor jou en je collega's: zelf uren bijhouden en geef je baas één keer per week of maand een kopie van dat lijstje, zodat hij weet, dat jullie dit doen.
Komt het hard op hard, dan heb je met de urenlijsten in de hand sterk bewijs.

Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Werkgever houdt overuren niet bij, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Als je baas zo met zijn personeel omgaat, krijg jij ook geen vast contract straks. Ik zou snel een fatsoenlijke werkgever zoeken.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Werkgever houdt overuren niet bij, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door D34M0N »

Ik zou aanraden om de overuren ook zelf bij te houden, dan weet je hoeveel overuren je nog open hebt staan en heb je bewijs.

Johannes48
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2021 10:21

Re: Werkgever houdt overuren niet bij, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Johannes48 »

Mijn advies zou zijn om overuren zélf bij te gaan houden, dit geldt ook voor je collega's voor zover ook zij nog geen gewerkte overuren bijhouden of declareren bij de werkgever ; bij negatieve houding van de werkgever, een vakbond of juridisch adviseur inschakelen, door de declaraties heb je dan samen met je collega's bewijsmateriaal in handen.
Het beste is, om lid te worden van een vakbond, dan kan je eventueel samen met je collega's wanneer zij hetzelfde ondervinden, ondersteuning krijgen bij problemen met een werkgever.
Door een tijdelijk contract is het vaak moeilijk iets aan te pakken, met een vast contract heb je meer zekerheid.
Laatst gewijzigd door Johannes48 op 16 mei 2021 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

rienenik
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2009 17:58

Re: Werkgever houdt overuren niet bij, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door rienenik »

Wat staat er pressies in je contract? Hoef jij niet in en uit te klokken? Wie houdt er dan je uren bij.Ga gewoon op tijd naar huis als je de 8 uur per dag hebt opzitten.En extra belasting dat was vroeger.de eerste belasting schijf gaat tot € 68000 en daar kom je niet aan

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever houdt overuren niet bij, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@lekker dier

U bent hier aan het verkeerde adres.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Werkgever houdt overuren niet bij, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Altijd zelf je uren bijhouden. Het praat een stuk makkelijker als jij met een goed overzicht komt.

Gesloten