LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever weigert te betalen

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Candace
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2018 22:44

Werkgever weigert te betalen

Ongelezen bericht door Candace »

Goedendag allemaal,
Ik zit nu in een verstikte situatie.
Heeft iemand tips? Of iemand die mij verder kan helpen?

Hier een korte uitleg van een lang verhaal..
In februari ging het slecht met het bedrijf waarvoor ik werk, daardoor kregen we te laat uitbetaald. In maart ging daar nog een schepje bovenop toen de tankpas en yellowbrick niet meer werkten. Waardoor ik dus en geen/te laat salaris kreeg en op eigen kosten moest tanken en parkeren. Nu is het ondertussen juli en moet ik nog steeds een deelbetaling van maart krijgen plus de extra kosten.
Maar door de stress van vorige jaar in mijn privé situatie (wat vele wel weten toen dat was gebeurt ben ik na de vakantie direct weer aan werk gegaan) En het stress van het werk zit ik op dit moment in de ziektewet. Op dit moment betaald mijn werkgever mij tot op heden niet uit, ookal heb ik het aangekaart bij de rechter. Waardoor ik op dit moment op de deurwaarder wacht. Nu hebben ze het bedrijf op naam gezet van iemand waar niets te halen valt. Nu ben ik wel bij het UWV geweest maar die kunnen mij niet helpen op dit moment omdat de werkgever niet het faillissement heeft aangevraagd. Ik wil dit het liefst zo snel mogelijk opgelost hebben omdat het me steeds meer energie kost. Hierbij lopen al mijn rekeningen wel gewoon door ( + aanmaningen ) omdat mijn werkgever mij niet betaald. Dus als iemand kennis of tips heeft dan hoor ik dat graag !
Laatst gewijzigd door Radar op 18 jul 2018 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Werkgever weigert te betalen

Ongelezen bericht door mahadma »

Dat wordt een juridisch gebeuren. Wat tijd en geld gaat kosten.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever weigert te betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt het al “aangekaart” bij de rechter lees ik.

Maar u kunt ook bij het UWV terecht bij “betalingsonmacht” van de werkgever.

Dus daar ook maar een afspraak maken.

https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... ngsonmacht

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Werkgever weigert te betalen

Ongelezen bericht door john18 »

Nu hebben ze het bedrijf op naam gezet van iemand waar niets te halen valt.
Dat lijkt mij niks uit te maken. Ik neem aan dat de vonnis is tegen het bedrijf en eigenaar zelf? En dat het geen b.v. is?

ghelsendoorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:09

Re: Werkgever weigert te betalen

Ongelezen bericht door ghelsendoorn »

Nare situatie mogelijkheid met meerdere colega het faillissement aan te vragen. Meestal de beste oplossing het gaat van kwaad naar erger met zulke werkgevers. Hoop dat je lid van een vakbond bent of rechtsbijstand hebt.

sake1987

Re: Werkgever weigert te betalen

Ongelezen bericht door sake1987 »

[quote= Hoop dat je lid van een vakbond bent of rechtsbijstand hebt.[/quote]

Vaak niet als ze hier hun probleem posten :shock:

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever weigert te betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je inkomen en vermogen ernaar is dan kom je voor gesubsidieerde juridische bijstand in aanmerking. Daarnasst kun je korting krijgen als je door het Juridisch loket wordt door verwezen.

jackvance
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2018 17:27

Re: Werkgever weigert te betalen

Ongelezen bericht door jackvance »

de werkgever hoeft niet persé een faillissement aangevraagd te hebben. Ook in de situatie dat surseance van betaling is aangevraagd of indien de werkgever verkeerd in een situatie waarin hij heeft opgehouden te betalen (de kas is leeg) kan het uwv de verplichting tot loondoorbetaling van de werkgever overnemen....wat zeg ik..kan???? nee...MOET!!! (er zijn voorwaarden natuurlijk) het uwv laat helaas steeds vaker zien in onvoldoende mate over wetskennis te bezitten of men heeft geen zin om zaken uit te zoeken.....

WW
Hoofdstuk IV.
Overneming van uit de dienstbetrekking voortvloeiende verplichtingen bij onmacht van de werkgever te betalen
Artikel 61
Een werknemer heeft recht op uitkering op grond van dit hoofdstuk, indien hij van een werkgever, die in staat van faillissement is verklaard, aan wie surséance van betaling is verleend, ten aanzien van wie de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is, of die anderszins verkeert in de blijvende toestand dat hij heeft opgehouden te betalen, loon, vakantiegeld, of vakantiebijslag te vorderen heeft of indien hij geldelijk nadeel kan ondervinden doordat deze werkgever bedragen die hij in verband met de dienstbetrekking met de werknemer aan derden verschuldigd is, niet heeft betaald.

jackvance
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2018 17:27

Re: Werkgever weigert te betalen

Ongelezen bericht door jackvance »

als aanvulling....u zou er verstandig aan doen bij het uwv een uitkering op grond van artikel 61 ww aan te vragen..
daarop dient het uwv een beslissing te nemen binnen 6 weken (geen beslissing nemen is ook een beslissing...het uwv is vaak traag, zeker in zaken waarin ze van toeten nog blazen weten..krijgt u binnen de wettelijke termijn van 6 weken geen beslissing, dan kunt u bezwaar aantekenen tegen de weigering van het uwv om een beslissing af te geven....let wel...het uwv mag één keer uitstel geven aan het afgeven van de beslisssing...schriftelijk met reden-en- omkleed)
geeft de beslissing naar uw mening een onredelijke uitkomst dan kunt u in bezwaar gaan bij het uwv....pas nadat een beslissing op het bezwaar schriftelijk aan u is kenbaar gemaakt kunt u naar de rechter...u kunt rechtsbijstand nemen, iemand machtigen namens u op te treden of uzelf vertegenwoordigen bij de rechtbank

Erna467
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mei 2019 11:28

Re: Werkgever weigert te betalen

Ongelezen bericht door Erna467 »

U heeft recht op gesubsidieerde rechtsbijstand.

Gesloten