LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever wijst vakantieaanvraag af

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever wijst vakantieaanvraag af

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ofthewall schreef:
07 feb 2021 22:09
Degene boven hem heeft me wel heel netjes te woord gestaan, echter vroeg me toch om akkoord te gaan met 2x 6 dagen omdat anderen mensen anders ook iets langer vakantie willen en ze problemen krijgen met de bezetting in de zomer.
Het is uiteraard onredelijk om langer drie weken verlof te weigeren in een periode waarin dat kan om te voorkomen dat mensen drie weken verlof willen in een periode waarin dat niet kan. Bovendien, als men nu kan weigeren dan kan men dat later-als het wel echt nodig is- ook.

Verlof moet overigens worden toegekend op basis van een first come first serve basis.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Werkgever wijst vakantieaanvraag af

Ongelezen bericht door Jablan »

alfatrion schreef:
07 feb 2021 23:35
Verlof moet overigens worden toegekend op basis van een first come first serve basis.
Je was goed bezig, maar dit is geen algemene regel, hooguit een wijdverbreide werkwijze om iedereen aan te moedigen zo vroeg mogelijk de langere vakanties vast te leggen, vaak vastgelegd in een bedrijfsreglement, in een enkel geval in een CAO. Hou het hier bij het arbeidsrecht: binnen 14 dagen beslissen over een verlofaanvraag.
Ofthewall schreef:
07 feb 2021 22:09
+/- 50 medewerkers iedereen bij elkaar. [...] Hij begon zich autoritair te gedragen en zei dingen als: " ben jij de baas hier?" en "dus jij gaat tegen je leidinggevende in?" en "de werkgever bepaalt hoelang je op vakantie gaat" [...]
Als de 50 man personeel onder dezelfde juridische eenheid vallen, dan zou er een ondernemingsraad moeten zijn.

Je quotes van je leidinggevende vind ik een iets groter risico. Is hij onzeker over zijn functie of relatief nieuw en nog bezig zich alles eigen te maken? Let op, dat hij dit voorval niet tegen je gaat gebruiken in een functioneringsgesprek, andersom: als zijn eigen regeling weer van tafel moet, hem niet elke keer aan deze fout herinneren.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever wijst vakantieaanvraag af

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
08 feb 2021 01:08
alfatrion schreef:
07 feb 2021 23:35
Verlof moet overigens worden toegekend op basis van een first come first serve basis.
Je was goed bezig, maar dit is geen algemene regel, hooguit een wijdverbreide werkwijze om iedereen aan te moedigen zo vroeg mogelijk de langere vakanties vast te leggen, vaak vastgelegd in een bedrijfsreglement, in een enkel geval in een CAO.
Dat is niet de motivatie. De werkgever mag verlof alleen weigeren als daar een gewichtige reden voor is. Wanneer werkmemer A op dag 1 verlof vraagt en werknemer B op dag dertien verlof vraagt, dan heeft de werkgever wat uit te leggen als hij het verlof van A weigert met als motivatie dat hij A en B niet tegelijk kan missen. De werkgever mag niet discrimineren.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Werkgever wijst vakantieaanvraag af

Ongelezen bericht door Jablan »

Weet ik, maar ik struikel over het 'moeten'.

Bij productiebedrijven is het eerder gebruikelijk om met een deadline te werken, iedereen moet verlof aanvragen voor een bepaalde datum en dan wordt alles goedgekeurd, tenzij er teveel mensen in dezelfde week vrij willen. Dan volgt nog een ronde onderling overleg.

Daarnaast heb je mensen, die altijd wat later zijn met hun aanvraag, niet zo ver vooruit zich willen vastleggen en als die jaar na jaar niet in hun gewenste periode weg kunnen, krijg je ook scheve gezichten. Mag ik ook altijd achteraan ^^

Anyway, we dwalen wat af. Ben wel benieuwd hoe dit circus afloopt.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever wijst vakantieaanvraag af

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
08 feb 2021 09:06
Daarnaast heb je mensen, die altijd wat later zijn met hun aanvraag, niet zo ver vooruit zich willen vastleggen en als die jaar na jaar niet in hun gewenste periode weg kunnen, krijg je ook scheve gezichten. Mag ik ook altijd achteraan ^^
Het is hun goed recht om te wachten en als er dan gewichtige redenen zijn tja...

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Werkgever wijst vakantieaanvraag af

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, maar waarom zou je wachten als van tevoren aan je gevraagd wordt om het op een bepaalde datum door te geven? Het is niet zo dat je dan meteen een vakantie moet boeken ofzo.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever wijst vakantieaanvraag af

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je wacht als je je nog niet wilt vastleggen op een bepaalde datum.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Werkgever wijst vakantieaanvraag af

Ongelezen bericht door Seinhuis »

alfatrion schreef:
07 feb 2021 21:42
Nee, de werkgever zal echt een toelichting moeten geven.
Misschien werkt dit voorbeeld het beste bij kleine bedrijven en kleine afdelingen.

Stel, jij bent leidinggevende, jouw medewerker is zwanger (geplande operatie kan ook in deze casus) en is uitgerekend in september/oktober (in dit geval). Dit heeft ze aangegeven bij jou , met de toelichting "ik wil niet dat mijn collega's weten dat ik in verwachting ben". Daarna kom een andere medewerker bij jou om precies tijdens haar zwangerschapsverlof vrij te vragen. Het is niet mogelijk om nog een persoon kwijt te zijn (en ook niet mogelijk om uitzendkrachten in te huren enz enz).

Hoe ga jij dan als leidinggevende uitleggen wat de zwaar overwegende belangen zijn, zonder de andere personeelslid te kwetsen?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werkgever wijst vakantieaanvraag af

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
08 feb 2021 12:31
Hoe ga jij dan als leidinggevende uitleggen wat de zwaar overwegende belangen zijn, zonder de andere personeelslid te kwetsen?
Dan heb je als werkgever een probleem - maar dat is niet het probleem van de werknemer.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever wijst vakantieaanvraag af

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou zeggen dat er op dat moment al te veel medewerkers zijn die verlof hebben opgenomen in die periode. Je hoeft er niet bij te zeggen om wat voor soort verlof het gaat of om wie het gaat. Misschien dat we elkaar niet begrepen en het eigenlijk het zelfde voor ogen hebben.

Ofthewall
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 aug 2014 10:09

Re: Werkgever wijst vakantieaanvraag af

Ongelezen bericht door Ofthewall »

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Ik krijg het idee dat een aantal van jullie echte juristen zijn die weten waar ze het over hebben.

Als ik het nu goed begrijp mag mijn werkgever simpelweg niet zomaar een algemene regel hanteren die zegt dat we maar maximaal 2 reeksen achter elkaar vrij mogen nemen.
Dit mag alleen maar voor een bepaalde periode en als de werkgever dit kan onderbouwen met zwaarwegende redenen. Ook het het kopje wat in mijn contract staat, rechtvaardigt dit niet:

"Werkgever stelt de vakantie vast na overleg met Werknemer. Werknemer is - met het
oog op de functie van Werknemer en de continuïteit van de bedrijfsvoering - zonder
uitdrukkelijke toestemming van Werkgever niet gerechtigd om meer dan twee weken
aaneengesloten vakantie op te nemen."

Ik ben op het moment in overleg met de directeur van het bedrijf. Ik zal hier laten weten wat daar uit komt. Mocht dat negatief uitpakken zal ik jullie om advies vragen wat ik vervolgens zou kunnen doen.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Werkgever wijst vakantieaanvraag af

Ongelezen bericht door arvandongen »

Volgens de wet sta je blijkbaar volledig in het gelijk.

Daarnaast zou ik zeker meewegen of de extra dagen vakantie je relatie met de werkgever zouden kunnen schaden. Ofwel: Is het korte termijn plezier van de extra vakantiedagen, het waard om de lange termijn relatie met de werkgever onder spanning te zetten?

Je zal hier slim en positief moeten onderhandelen. Enerzijds niet alles accepteren wat de werkgever vereist (indien onredelijk), anderzijds .....

Gesloten