LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wurgcontract??

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
anske
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2007 14:50

Wurgcontract??

Ongelezen bericht door anske »

Het volgende:

Mijn partner heeft in april een leer-werk overeenkomst getekend bij zijn werkgever. Hij is aangenomen voor 40 uur per week en krijgt betaald naar feitelijk gewerkte uren.
Tevens kan hij via zijn werkgever zijn chauffeursdiploma, C rijbewijs en CE halen. Mocht hij in 3 jaar ontslagen worden of zelf weggaan dan moet hij 6000.- terugbetalen.

Vanaf april is hij en een 8 tal andere personen begonnen en sinds april draaien zij nachtdiensten en heel veel overuren. Minimaal 20 overuren per week.

Tot op heden zijn er geen nachttoeslagen betaald, geen verteergeld en geen overuren. Zij krijgen allen gewoon kale loon.

Zij zijn meerdere malen in conclaaf gegaan met de werkgever, maar die geeft als antwoord dat zij de overuren niet hoeven te betalen omdat zij geen vervoerscao hebben.

Dit is toch te schofterig voor woorden? Betaling naar feitelijk gewerkte uren?? 60 uur werken, maar 40 betaald krijgen?? Dit klopt toch niet?

Ook heeft de werkgever mondelinge toezeggingen gedaan in de hele groep, die hij niet nakomt.

Ze hebben inmiddels een aangetekende brief gestuurd, waarin de werkgever gesommeerd wordt alles uit te betalen, anders zullen zij het werk stil leggen.

slik..straks zit mijn vent dus en zonder geld en zonder werk + een schuld van 6000 euro?

Wie kan mij helpen?

foxman
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:20

Re: Wurgcontract??

Ongelezen bericht door foxman »

Mmm dat klinkt echt heel belachelijk in mijn oren
Krijg namelijk van mijn baas ook chauffeursdiploma en rijbewijs betaald
Als ik het gehaald heb moet ik tekenen voor een periode van 4 jaar, elk jaar dat ik eerder weg ga moet ik 25% van het totale bedrag betalen, wat me ook normaal lijkt

Ook in de vervoercao moeten de overuren betaald worden, ik maak er ook gemiddeld 15 in de week en krijg die allemaal betaald net als verteergeld etc

Dus kwestie van cao boekje erbij nemen en de baas ermee rond de oren slaan
Ook contact met een vakbond kan wonderen doen
Veel succes met het oplossen ervan

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Wurgcontract??

Ongelezen bericht door gravedigger »

omdat zij geen vervoerscao hebben
Lees je een post ooit wel eens helemaal foxman?

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Wurgcontract??

Ongelezen bericht door kiz »

omdat zij geen vervoerscao hebben
Is die niet algemeen bindend verklaard dan?

anske
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2007 14:50

Re: Wurgcontract??

Ongelezen bericht door anske »

Ik heb geen idee of die algemeen bindend verklaard is...de groep mensen zijn in april begonnen en vanaf dag 1 hebben ze overuren gedraaid. Nu wil de werkgever slechts de gemaakte overuren die vanaf 1 augustus gemaakt zijn betalen??? En lesuren krijgen ze niet betaald. Okay snap ik, maar als je tijdens het lessen gewoon 20 adressen moet laden en lossen, ben je volgens mij gewoon vet hard aan het werk toch?? tevens mag men toch ook niet 16 uur aaneen achter het stuur?( laad en los tijd staat bij dit bedrijf als pauze aangemerkt) dit is toch je reinste tachograaffraude? En voor de chauffeurs zo onverantwoord!! De bond hebben wij inmiddels ingeschakeld. Maar ik vind dat dit bedrijf eens goed doorgelicht moet worden, zo mag men niet met werknemers omgaan toch? Ben elke dag bang dat er wat gebeurd, omdat hij geen rusttijden krijgt...stel je voor begin je in de dagdienst om 05:30. Opstaan om 04:30, dan aaneen tot 22:00 rijden en om 22:45 eindelijk je bed inrollen? Dit kan toch niet???

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Wurgcontract??

Ongelezen bericht door kiz »

Ik heb geen idee of die algemeen bindend verklaard is...
dat kan de vakbond (welke dan ook) je wel vertellen.

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: Wurgcontract??

Ongelezen bericht door tinne »

zucht........ als ik het goed heb gelezen laadt en lost je man, rijden op een vrachtauto mag hij niet, want hij heeft zijn rijbewijs -nog- niet ,overigens terugbetalingsduur is 24 maanden, en geen 6000 euro maar ongeveer 4500. tarief van een spoedcursus hier in het brabantse. zover ik kan beoordelen wordt je man uitgebuit van hier tot tokyo.

overuren horen gewoon uitbetaald te worden.

maar als je tijdens het lessen gewoon 20 adressen moet laden en lossen, ben je volgens mij gewoon vet hard aan het werk toch?? tevens mag men toch ook niet 16 uur aaneen achter het stuur?( laad en los tijd staat bij dit bedrijf als pauze aangemerkt)

DAT mag dus echt niet.

succes.

mvrgr. tinne[/quote]

Hansje2
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2007 14:03

Re: Wurgcontract??

Ongelezen bericht door Hansje2 »

Mocht hij in 3 jaar ontslagen worden of zelf weggaan dan moet hij 6000.- terugbetalen.

Zoiets teken je toch niet, ga naar een buro voor rechtshulp.

En laat je kerel ander werk gaan zoeken.

Stephanie185
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 mei 2007 20:49

Re: Wurgcontract??

Ongelezen bericht door Stephanie185 »

-Juridisch loket
-Arbeidsinspektie sturen (Wel zeggen dat ze onverwacht moeten komen anders maken ze een afspraak met het bedrijf)
-Contract even goed nalezen, kijken of je daar iets uit kan halen waar je heen kan schrijven/bellen.
-Je man kan met zijn collega's kijken wat ze samen kunnen doen, samen sta je sterk.
-Naar een krant stappen? Geen idee of dit een goede optie is maar dat kun je altijd met z'n allen overleggen

Ik hoop dat er wat goede ideetjes bij zitten, en succes en sterkte!!

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: Wurgcontract??

Ongelezen bericht door tinne »

anske, hoe staan jullie er nu eigenlijk voor?

laat iets weten ajb

gr. Tinne

DreamTheater
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2007 09:04

Re: Wurgcontract??

Ongelezen bericht door DreamTheater »

Beste anske,

Het klinkt mij bekend in mijn oren.
Je man werkt voor een opdrachtgever en zelf heeft hij een contract via een detacheringsbureau?
Via het detacherings bureau heeft hij de opleiding gedaan waarschijnlijk.
En de opdrachtgever rijd hij voor.

In dit geval kan hij niets met het vervoer C.A.O. tegen het detacherings bureau beginnen.Deze hoeft zich niet wettelijk te houden aan het verveors C.A.O.
De rechter zal ook het Detacheringbureau in gelijk stellen.
Het C.A.O. is een Collectieve Arbeids Overeenkomst in de sector transport.
Ook al voert hij wel deze werkzaam heden wel uit voor een opdrachtgever.
Het is de taak van het detachering bureau om de afspreken te handhaven, maar als deze hierop niets uitdoen moet je toch echt wel gaan denken en op onderzoek uit gaan.

Check de gegevens na bij de belastingdienst wie of de werkgever is.
Ik hoop voor jou dat de werkelijke werkgever niet aan de Niasstraat te Utrecht verblijft.

Advies copieer alle tachoschijven en ritstaten en check de werkgever verklaring.
Druk je man op het hart dat wanneer de opdrachtgever alle schijven van hem wil zien hij deze eerst copieerd.
Mocht de opdrachtgever deze vernietigen en daarna een nieuwe werkgevers verklaring uitschrijven hij het eerste exemplaar niet afgeeft of op verzoek van de opdrachtgever vernietigd.

Dit is voor de opdrachtgever de enige manier om de Rijksverkeers inspectie om de tuin te lijden.
Deze controleren alleen de werkgevers verklaringen en de schijven die na die datum van deze verklaring aanwezig zijn bij de opdrachtgever/transport ondernemer.
Zij controleren niet de contracten van in dienst treding.
Dit zouden ze wel moeten doen, dan zouden er heel wat transport bedrijven over de kop gaan die deze praktijken uitvoeren en er weer markt is voor de bedrijven die zich wel aan de wet houden.

Laat het me weten of ik in de buurt kom met mijn bevindingen.
Dit soort bedrijven is juist op zoek naar onervaren chauffeurs.
Je word dan gewoon opgelicht.

moontje_mona
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 dec 2007 23:49

Re: Wurgcontract??

Ongelezen bericht door moontje_mona »

heeft iemand van die groep of uw man zelf een rechtsbijstand?
zoja dan kun je die inschakelen. Over de kosten wanneer er gestopt word binnen 3 jaar kunnen zij waarschijnlijk niets doen maar, voor de niet uitbetaalde uren kunnen zij waarschijnlijk wel veel voor u betekenen.

daarbij komt dat als het klopt dat uw man in zijn gelijk staat en er dus een kort geding of rechtzaak aan te pas zal komen. uw man en de groep waarin hij zit de feitelijk gewerkte uren als nog uit betaald zullen krijgen. Dit komt omdat een rechtzaak of kort geding vaak meer geld kost dan de uren uit betalen. Plus dat de naam van dit bedrijf dan ook in het discrediet komt te staan bij bepaalde instanties en dit proberen bedrijven toch vaak te voor komen. Ik weet dat niet altijd het geval is maar alles is te proberen. Daarbij als je rechtsbijstand hebt is dit in de meeste gevallen voor u dan gratis en kunnen zij gelijk vertellen of ze u kunnen helpen of niet zonder enige verdere kosten te maken.
ik heb dit zelfde met mijn vader meegemaakt is ook vrachtwagen chauffeur en kreeg op een gegeven moment 3 maanden lang geen loon. Hij is ook naar de rechtsbijstand gestapt en kreeg alle uren plus overuren en verdere vergoedingen betaald.

Ik hoop dat u hier iets aan heeft. en als u dit al geprobeert heeft dan hoop ik dat u snel een andere oplossing voor dit zeer grote probleem kunt vinden.

met vriendelijke groet en medeleven,

simone

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Wurgcontract??

Ongelezen bericht door Walter van V »

Mocht hij in 3 jaar ontslagen worden of zelf weggaan dan moet hij 6000.- terugbetalen.
deze clausule is niet rechtsgeldig, terugbetalen bij ontslag mag niet. Alleen als iemand zelf weggaat. Daarnaast: het gaat wel om daadwereklijk gemaakte kosten, kan minder zijn, kan ook meer zijn. Een bedrag noemen kan alleen als dat ook de (aantoonbaar) gemaakte kosten zijn.

Overuren moeten gewoon betaald. Slechts incidenteel gemaakte overuren niet als dat zo omschreven is, zodra deze uren structureel gemaakt worden zijn het eigenlijk geen overuren meer maar gewone werkuren en dient de uitbetaling daarop aangepast (en eigenlijk ook de arbeidsovereenkomst..)

oftewel: rechtshulp.. en laat even weten hoe het afloopt.

Gesloten