zorgtoeslag

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
bennie02
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 nov 2018 12:15

zorgtoeslag

Ongelezen bericht door bennie02 »

als ikzelf besluit een dag minder te gaan werken en vervolgens onder de grens wat betreft inkomen komt zou ik dan recht hebben op bv zorg en of huur toeslag?

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lowieze »

U kunt hier zelf een proefberekening doen:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -toeslagen

Dagkoers
Berichten: 530
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Ik dacht dat de hoogte van zorgtoeslag en huurtoeslag afhankelijk zijn van je inkomsten

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u nu besluit een dag minder te gaan werken, houd er dan rekening mee dat u een half jaar een hoger bruto inkomen hebt gehad en ook vakantietoeslag, en een half jaar een lager inkomen.

Voor huurtoeslag is ook de hoogte van de huur belang.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Als uw vermogen te hoog is maakt zelfs het inkomen niet uit. Bovendien telt groen vermogen hier wel mee:

Zorgtoeslag: Alleenstaande € 127.582 Aanvrager met toeslagpartner € 161.329
Huurtoeslag: Alleenstaande € 33.748 Aanvrager met toeslagpartner € 67.496
Heeft de aanvrager een medebewoner voor de huurtoeslag? Een medebewoner mag niet meer dan € 33.748 vermogen hebben

rwolters
Berichten: 1474
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door rwolters »

bennie02 schreef:
29 mei 2023 14:52
als ikzelf besluit een dag minder te gaan werken en vervolgens onder de grens wat betreft inkomen komt zou ik dan recht hebben op bv zorg en of huur toeslag?
Ik hoop het niet. Zal wat zijn als we dat allemaal gaan doen. Minder belastinginkomsten maar (veel) hogere overheidsuitgaven. Slim hoor.

J. Deltoer
Berichten: 3050
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

rwolters schreef:
29 mei 2023 16:58
bennie02 schreef:
29 mei 2023 14:52
als ikzelf besluit een dag minder te gaan werken en vervolgens onder de grens wat betreft inkomen komt zou ik dan recht hebben op bv zorg en of huur toeslag?
Ik hoop het niet. Zal wat zijn als we dat allemaal gaan doen. Minder belastinginkomsten maar (veel) hogere overheidsuitgaven. Slim hoor.
Eens, maar helaas werkt het zo wel Tijd om eens het toeslagencircus kritisch te bekijken

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Seinhuis »

J. Deltoer schreef:
29 mei 2023 17:04
rwolters schreef:
29 mei 2023 16:58
bennie02 schreef:
29 mei 2023 14:52
als ikzelf besluit een dag minder te gaan werken en vervolgens onder de grens wat betreft inkomen komt zou ik dan recht hebben op bv zorg en of huur toeslag?
Ik hoop het niet. Zal wat zijn als we dat allemaal gaan doen. Minder belastinginkomsten maar (veel) hogere overheidsuitgaven. Slim hoor.
Eens, maar helaas werkt het zo wel Tijd om eens het toeslagencircus kritisch te bekijken
Tijd om alle toeslagen (behalve studiefinanciering) af te schaffen.
Onlangs de grote personeelstekorten zijn mensen die bewust kiezen om minder te werken zodat hun een hogere inkomen hebben.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gelukkig is het aantal uren dat je werkt niet van belang voor een toeslag.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Ja op die manier is er als U het goed doet soms veel geld te verdienen of te besparen, net zoals U het wil noemen.
Voor iemand die van dit soort regels een sport maakt, die kan soms heel erg veel besparen. Zoals die alleenstaande
vijftiger die erg leuk bedrag had gewonnen in een loterij, en daardoor geen huurtoeslag kreeg maar nog net wel
źorgtoeslag. Die man was 3 jaar geleden 3 dagen gaan werken in plaats van 5. Met als gevolg dat zijn jaarinkomen
in 2021 zijn onder de E 23.250 lag. Met dat weer als gevolg dat zijn huur nu op 1 Juli omlaag gaat van E 775,- naar
E 575,- omdat hij voldoet aan de eisen daarvoor. En iemand die 1 dag per week niet werkt, die heeft nu wel ineens tijd
om in de supermarkt de boodschappen te halen uit die laatste dag verkoop bak. Vrijwel alles voor E 0.50 per stuk.
En als U part time gaat werken gaat uw pensioen heel weinig omlaag. Stel U gaat 1 dag per week minder werken
dan gaat uw franschise ook omlaag. Met als gevolg dat iemand die part time werkt meer pensioen opbouwt als
iemand die voor hetzelfde bedrag full time werkt. Zolang de wet alleen maar vraagt naar iemand zijn inkomen en niet
naar in hoeveel uren per week dat is verdient en geen uitkering aanvraagt is er voor de goede rekenaars onder ons
zeer veel geld te "verdienen"

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door witte angora »

bennie02 schreef:
29 mei 2023 14:52
als ikzelf besluit een dag minder te gaan werken en vervolgens onder de grens wat betreft inkomen komt zou ik dan recht hebben op bv zorg en of huur toeslag?
Ja. Er wordt niet gekeken naar de reden dat iemand een lager inkomen heeft. De toeslagen zijn van een andere orde dan uitkeringen als WW en dergelijke.

Toch een algemene opmerking: TS stelt enkel een vraag. Wat de aanleiding is voor die vraag weten we niet. Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen (dat speelt nu in de familie) dat TS een zwaar beroep heeft, en om die reden minder wil gaan werken. Maar daar zitten natuurlijk financiële consequenties aan, die hij dan door zou willen rekenen. Afijn, het kan van alles zijn. We weten het niet. En wat we niet weten, daar kunnen we beter ook niet op reageren.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door witte angora »

peter17111962 schreef:
29 mei 2023 17:43
Die man was 3 jaar geleden 3 dagen gaan werken in plaats van 5. Met als gevolg dat zijn jaarinkomen
in 2021 zijn onder de E 23.250 lag. Met dat weer als gevolg dat zijn huur nu op 1 Juli omlaag gaat van E 775,- naar
E 575,- omdat hij voldoet aan de eisen daarvoor.
Ik denk dat die 2 dagen minder werken meer kosten dan die 200 euro die hij nu (drie jaar na het nemen van die beslissing) uitspaart, denk je niet? En over die boodschappen gaan we het maar helemaal niet hebben. Scheelt je een paar kwartjes op een dag, poe poe... Om daarvoor 2 dagen minder te gaan werken? Lijkt me toch niet logisch.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als die man in 2020 al 2 dagen minder is gaan werken, waardoor zijn inkomen onder een bepaalde grens kwam, had hij in 2021 zelf al huurverlaging kunnen aanvragen.

En het scheelt niet alleen aanzienlijk in de huur, maar ook de zorgtoeslag stijgt.

Waarom de boodschappen zouden schelen, begrijp ik niet zo goed.

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door riddert »

witte angora schreef:
29 mei 2023 19:57
peter17111962 schreef:
29 mei 2023 17:43
Die man was 3 jaar geleden 3 dagen gaan werken in plaats van 5. Met als gevolg dat zijn jaarinkomen
in 2021 zijn onder de E 23.250 lag. Met dat weer als gevolg dat zijn huur nu op 1 Juli omlaag gaat van E 775,- naar
E 575,- omdat hij voldoet aan de eisen daarvoor.
Ik denk dat die 2 dagen minder werken meer kosten dan die 200 euro die hij nu (drie jaar na het nemen van die beslissing) uitspaart, denk je niet? En over die boodschappen gaan we het maar helemaal niet hebben. Scheelt je een paar kwartjes op een dag, poe poe... Om daarvoor 2 dagen minder te gaan werken? Lijkt me toch niet logisch.
Anderzijds is vrije tijd natuurlijk onbetaalbaar, maar dat merk je pas als je fulltime werkt.

bennie02
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 nov 2018 12:15

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door bennie02 »

witte angora schreef:
29 mei 2023 19:36
bennie02 schreef:
29 mei 2023 14:52
als ikzelf besluit een dag minder te gaan werken en vervolgens onder de grens wat betreft inkomen komt zou ik dan recht hebben op bv zorg en of huur toeslag?
Ja. Er wordt niet gekeken naar de reden dat iemand een lager inkomen heeft. De toeslagen zijn van een andere orde dan uitkeringen als WW en dergelijke.

Toch een algemene opmerking: TS stelt enkel een vraag. Wat de aanleiding is voor die vraag weten we niet. Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen (dat speelt nu in de familie) dat TS een zwaar beroep heeft, en om die reden minder wil gaan werken. Maar daar zitten natuurlijk financiële consequenties aan, die hij dan door zou willen rekenen. Afijn, het kan van alles zijn. We weten het niet. En wat we niet weten, daar kunnen we beter ook niet op reageren.
ik stelde eigenlijk de vraag, niet omdat ik mij geroepen voel een dag minder te gaan werken (nu al) maar ik eigenlijk hoopte dat iemand mij ging uitleggen dat het zo niet werkt.
maar blijkbaar dus wel. dan is het ook niet raar dat we overal mensen te kort komen
iedereen bedankt voor de info

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Er is mijn inziens niks mis met het goed bestuderen van alle regels en daar naar te gaan handelen. Zoals als voorbeeld: Minder gaan
werken om te voorkomen dat men een scheef huurder wordt. Of zoals hierboven vermeld. nog maar 3 dagen werken zodat de
huur omlaag gaat naar E 575,- Wat de rest van iemands leven doorwerkt, zolang het inkomen maar nooit te hoog gaat worden.
En dan ook "noodgedwongen" ook eerder met pensioen moeten gaan, omdat ander het inkomen te hoog gaat worden en men er
per saldo op achteruit gaat als alles wordt meegerekend. Goed rekenwerk met al dit soort regels kan vaak heel veel geld opleveren.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ik stelde eigenlijk de vraag, niet omdat ik mij geroepen voel een dag minder te gaan werken (nu al) maar ik eigenlijk hoopte dat iemand mij ging uitleggen dat het zo niet werkt.
maar blijkbaar dus wel. dan is het ook niet raar dat we overal mensen te kort komen
iedereen bedankt voor de info


En waarom zou het zo niet mogen werken?

Het is zelfs nog “erger”. U kunt toeslagen krijgen als u helemaal niet werkt.

Plaats reactie