LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Doodle1
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2020 14:54

Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door Doodle1 »

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje. Ik heb een maand geleden iemand zwart een schutting en poort laten maken. (heel stom...daar ben ik inmiddels achter) ik zou deze meneer in 2 delen betalen. Hij deed er in eerste instantie al een hele maand over ipv de afgesproken 2 dagen waar hij in eerste instantie zei het af te hebben. Maar op het einde bleek dat hij de schutting en poort heel erg slecht en omveilig in elkaar heeft gezet.
Dit heb ik tegen hem gezegd, hem 2 keer de kans geboden om alsnog de schutting en poort af te komen maken onder duidelijke afspraken en dat hij dan alsnog zijn 2e helft van het geld zou krijgen. Hij wilde hierover niet in discussie en wilde gewoon zijn geld anders zou hij een advocaat onder de arm nemen.. Ik gaf hem nogmaals de laatste kans dat hij de schutting af kon komen maken en dan al zijn geld zou krijgen maar hier reageerde hij niet op waarop ik hem na een week kenbaar maakte dat ik geen contact meer met hem wilde, en als hij dat wel wilde, hij alsnog met zijn advocaat mocht komen.

Daarop kreeg ik een aantal dagen later (er was inmiddels 1,5 week verstreken) ineens wel bericht dat hij TOCH de schutting af wilde komen maken en anders alsnog met een advocaat zou komen.

Mijn vraag is, ben ik hem nu verplicht het alsnog af te laten maken? En heeft hij uberhaubt kans van slagen met een advocaat erbij?

Ik wil hem eigenlijk geen kans meer geven omdat het inmiddels al een maand geleden is dat hij alles netjes af had moeten hebben (na heel veel belletjes en appjes om hem te latwn komen). Maar wat er nu staat is gewoon echt niet oke. En ik had hem al zoveel kansen gegeven om het af te komen maken maar hij kan het gewoon niet. Wat zouden jullie doen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In een vlek moet je niet wrijven is mij verteld.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door kuklos »

Bob Schurkjens schreef:
27 sep 2020 10:01
In een vlek moet je niet wrijven is mij verteld.
Wat heeft TS hier nu aan?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door omega19 »

Wat je doet is gewoon echt niet okee.

Je betaalt de man die je schutting heeft neergezet maar de helft van zijn geld en wil vervolgens geen contact meer met hem.

Met foto's en dergelijk kan deze heer waarschijnelijk best aantonen dat hij een (mondelinge) opdracht heeft gehad om voor jou een schutting neer te zetten

Ik denk dat je hardstikke nat gaat als hij een incassoburo inhuurt en je een factuur inclusief BTW stuurt

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Laat die man het werk afmaken en blijf er met uw neus bovenop staan, zodat u indien nodig tijdens het werk kunt bijsturen.

Als u hem geen kans zou geven, wat doet u dan? Schakelt u dan een gerenommeerd bedrijf in om de schutting geheel naar wens te maken?

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door thetung »

Hoe weet u dat hij zwart werken is? Als particulier kan hij volgende jaar aangifte doen voor de inkomstenbelasting 2020.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat dan nog dat hij een zwartwerker zou zijn? U hebt hem toch aangetrokken voor die klus? Dus u hebt een overeenkomst met hem.
Dat u denkt, vermoedt of weet dat hij de inkomsten niet bij de belastingdienst opgeeft, verandert daar niets aan.

Blijkbaar wil hij het prutswerk komen herstellen en waarom zou u daarvoor niet de gelegenheid geven. Het restant pas betalen als het werk ok is.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door 16again »

omega19 schreef:
27 sep 2020 10:39
Wat je doet is gewoon echt niet okee.

Je betaalt de man die je schutting heeft neergezet maar de helft van zijn geld en wil vervolgens geen contact meer met hem.
Dat is wel een eenzijdige blik op topic start.
Eerder viel kwaliteit van geleverd werk al tegen, en zwartwerker is meermaals in gelegenheid gesteld om schutting af te maken.

Ik zou een deskundige inhuren om schutting af te maken, en over huidige broddelwerk te rapporteren.
Dan kan zwartwerker een advocaat inhuren, maar de kans lijkt me klein dat rechter hem meer toewijst dan het reeds betaalde geld.

Bewaar correspondentiee (apps) , waaruit blijkt dat zwartwerker niet op kwam dagen etc.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door omega19 »

16again schreef:
27 sep 2020 12:47
Dan kan zwartwerker een advocaat inhuren, maar de kans lijkt me klein dat rechter hem meer toewijst dan het reeds betaalde geld.
Dat is wel een heel stellige uitspraak, zonder dat je ook maar iets van het werk gezien hebt.

TS reageert veel te snel. Reeds 1 week na afronding van het werk wil hij/zij geen contact meer met de uitvoerder. Dat is onredelijk

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door 16again »

omega19 schreef:
27 sep 2020 14:53
16again schreef:
27 sep 2020 12:47
Dan kan zwartwerker een advocaat inhuren, maar de kans lijkt me klein dat rechter hem meer toewijst dan het reeds betaalde geld.
Dat is wel een heel stellige uitspraak, zonder dat je ook maar iets van het werk gezien hebt.
Ik reageer dan ook op de tekst uit topic start. Als we allemaal wachten, tot we de schutting gezien hebben, dan wordt het stil hier,
omega19 schreef:
27 sep 2020 14:53
TS reageert veel te snel. Reeds 1 week na het werk wil hij/zij geen contact meer met de uitvoerder
De klus van 2 dagen duurde al een maand.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door omega19 »

16again schreef:
27 sep 2020 15:00
omega19 schreef:
27 sep 2020 14:53
16again schreef:
27 sep 2020 12:47
Dan kan zwartwerker een advocaat inhuren, maar de kans lijkt me klein dat rechter hem meer toewijst dan het reeds betaalde geld.
Dat is wel een heel stellige uitspraak, zonder dat je ook maar iets van het werk gezien hebt.
Ik reageer dan ook op de tekst uit topic start. Als we allemaal wachten, tot we de schutting gezien hebben, dan wordt het stil hier,
omega19 schreef:
27 sep 2020 14:53
TS reageert veel te snel. Reeds 1 week na het werk wil hij/zij geen contact meer met de uitvoerder
De klus van 2 dagen duurde al een maand.
wow wat een onzin post je hier

1. Je kunt en hoeft dus ook niks te zeggen over de kansen bij de rechter.
2. Het gaat om de periode die de uitvoerder krijgt na oplevering. Dit heeft niets te maken met de doorlooptijd van de klus

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
27 sep 2020 10:28
Een zwartwerker inhuren om een schutting te laten plaatsen mag sowieso niet maar terzijde. Als die zwartwerker slecht werk aflevert is dat uw probleem want u bent de opdrachtgever die de klus aan de zwartwerker gegund heeft. Juridisch bestaat er geen overeenkomst en als de zwartwerker de klus toch af wil maken mag u hem die kans geven om dat ook te doen. Ziet u van die kans af dan heeft de zwartwerker pech omdat er contractueel niets vastgelegd is en niet kan dreigen met een advocaat.
Onzin. Er is gewoon een overeenkomst tussen TS en de schuttingplaatser. Wat die wel of niet opgeeft aan de fiscus, staat daar los van. Ts maakt het nodeloos ingewikkeld door het zwartwerken erbij tegenrekening, terwijl dat totaal niet relevant is. TS kan gewoon alle wegen bewandelen die je bij iedere willekeurige andere schuttingboer ook zou bewandelen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door moederslink »

Of hij zwart of wit werkt is totaal niet interessant.
Hij heeft de schutting ( nog) niet goed geplaatst.
Zet er één ' deskundige ' bij en laat de klusser meehelpen . Dus met 2 man moet de klus te klaren zijn.
Betaal navenant aan ieder het zijne . Overleg!

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door 16again »

omega19 schreef:
27 sep 2020 15:08
2. Het gaat om de periode die de uitvoerder krijgt na oplevering. Dit heeft niets te maken met de doorlooptijd van de klus
is dat zo ? De opleverdatum lijkt me het meest relevant, en die is met 5 weken verstreken.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
27 sep 2020 20:08
omega19 schreef:
27 sep 2020 15:08
2. Het gaat om de periode die de uitvoerder krijgt na oplevering. Dit heeft niets te maken met de doorlooptijd van de klus
is dat zo ? De opleverdatum lijkt me het meest relevant, en die is met 5 weken verstreken.
Enkel wanneer deze zwart op wit is afgesproken anders is dit compleet irrelevant. Je kunt niet omdat de opleverdatum niet gehaald is eenzijdig besluiten 50% van de afgesproken som niet te betalen, dit kan wel als het werk niet conform de opdracht is of wat je er van had mogen verwachten.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door omega19 »

Die 50% moet ook in relatie staan tot de geconstateerde gebreken.

Het neerzetten van een schutting is vooral veel materiaal. Het zou goed kunnen dat meer dan 50% van de aanneemsom materiaal is , en dat deze aannemer nu niet eens zijn inkoopkosten gedekt heeft. Gezien de context van het verhaal lijkt het me geen grote aannemer maar een ZZP-er of klein bedrijfje, voor wie zo een onbetaalde rekening best invloed heeft.

Enfin, als het broddelwerk is , is het terecht om een behoorlijk gedeelte in te houden.

Waar ik me in de houding van TS aan stoor is dat hij al na 1 week na oplevering weigert om verder contact te hebben met de aannemer en hem gewoon laat zitten met deze onbetaalde rekening. Dat is onredelijk. Volgens OP zijn ze nu een maand verder en TS heeft dus al bijna 3 weken elk contact ( behalve met een advocaat, maar dat is in dit stadium, met een grote hamer op kleine spijkers slaan ) geweigerd.

TS dient de aannemer alsnog een redelijk periode tot nakoming te geven , en kan daarna pas verdere stappen zetten.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door witte angora »

Doodle1 schreef:
26 sep 2020 14:59

Ik heb een maand geleden iemand zwart een schutting en poort laten maken. (heel stom...daar ben ik inmiddels achter) ik zou deze meneer in 2 delen betalen. Hij deed er in eerste instantie al een hele maand over ipv de afgesproken 2 dagen waar hij in eerste instantie zei het af te hebben. Maar op het einde bleek dat hij de schutting en poort heel erg slecht en omveilig in elkaar heeft gezet.
Dit heb ik tegen hem gezegd, hem 2 keer de kans geboden om alsnog de schutting en poort af te komen maken onder duidelijke afspraken en dat hij dan alsnog zijn 2e helft van het geld zou krijgen. Hij wilde hierover niet in discussie en wilde gewoon zijn geld anders zou hij een advocaat onder de arm nemen.
Even wat vraagjes. Je stelt dat hij een maand bezig is geweest met een klus van 2 dagen. Is hij een hele maand over de vloer geweest, of is hij slechts een of twee dagen geweest omdat hij elders ook klussen heeft?

Wat bedoel je precies met 'heel erg slecht en omveilig'?

Wat houden de nieuwe 'afspraken' in? Zijn het echt afspraken in overleg, of is het een dictaat van jouw kant?

Ligt het probleem aan de schutting en poort, of is de situatie ontstaan door factoren waar de man geen invloed op heeft/geen mandaat voor heeft? Bijvoorbeeld erg slechte en droge zandgrond waar palen geen grip hebben; dan krijg je nooit een stevige poort, tenzij je een flinke hoeveelheid beton gaat storten.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Ikzelf zou het op die advo laten aankomen; niet, dat ik verwacht, dat het zo ver komt.
Normaliter zal die TS eerst (schriftelijk) manen; dan zou ik eea met hem, o.m. aan de hand van foto's. in persoon gaan bespreken, etc.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Zwartwerker niet uitbetalen, slecht werk geleverd

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

je bent een overeenkomst aangegaan en je moet die nakomen van zodra bob de bouwer deze ook is nagekomen, je moet deze klusser wel de gelegenheid geven om alsnog de schutting op een goede wijze te plaatsen zoals overeengekomen in eerste instantie, lukt dit allemaal niet mag je niet meer centjes inhouden als dat het kost om de schutting alsnog op een correcte wijze geplaatst te krijgen....

zwartwerker of niet doet niet ter zake, het gaat erom dat je een overeenkomst hebt....

Gesloten