LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Petertje77
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2018 21:13

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Petertje77 »

crazyme schreef:
Erthanax schreef: Ondanks het lange draadje vind ik het een interessant, principieel punt. Jurisprudentie lijkt me gewenst.
Wat is er mis met logica en gezond verstand ?
Het lijkt wel of gezond verstand en redelijkheid al lang uit het oog verloren is. Het wordt zelfs normaal gevonden in dit topic dat gedragen kleding wordt geretourneerd na een avondje uit. Walgelijk! Dit zal uiteindelijk de kosten opdrijven omdat deze of gene het blijkbaar nodig vindt om onredelijk met een product om te springen. Hulde aan 123inkt.nl die gewoon duidelijk is en een grens trekt wat wel en wat niet kan. Dit mag niet in een winkel en ook niet online en dat weet iedereen maar er wordt gezocht hoe te winkel een poot uit te draaien is. Ik pas ervoor om hiervoor meer te gaan betalen ondat winkels hun prijzen zullen verhogen om fraude in te calculeren. Kom op en gebruik je gezond verstand en spring zorgvuldig met een aankoop om.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door arvandongen »

alfatrion schreef:Die andere partij is een professional, die er geheel vrijwillig voor heeft gekozen om printers online te koop aan te bieden met alle gevolgen van dien. Als 123ink.nl niet kan leven met de gevolgen van het herroepingsrecht, dan staat het haar vrij om geen printer online te koop aan te bieden.
Ik snap dat je als jurist de wet als uitgangspunt gebruikt. Zo moet het ook zijn.

De consument moet voldoende beschermd worden. De wet is ontstaan om kwaadwillende ondernemers te bestrijden en evenwicht te brengen in de machtsverhoudingen. Mijns inziens mag een wet niet doorslaan de andere kant op. Voor zover ik (als niet-jurist) de wet begrijp, is dat trouwens nimmer de bedoelling van wetgeving.

De uitleg op dit forum van de herroepings wetgeving zou eenvoudig tot gevolg kunnen hebben dat kwaadwillende consumenten ondernemers vanuit elke branche failliet kunnen laten gaan. Gewoon massaal en herhaaldelijk producten beschadigen ("testen") en dan retourneren binnen 14 dagen.

Ik vermoed dat een rechter, alle details afwegende, soms de consument GEEN gelijk of deels gelijk zal geven.

On topic:
In deze casus van de printer ben ik van mening dat 123inkt de printer tegen een gereduceerde prijs zou moeten terugnemen. Deze printer kan als 2e keus best een waarde vertegenwoordigen van tenminste 50% van de nieuwwaarde. Er is geen reden voor 100% vergoeding per herroepingsrecht. Het herroepingrecht an-sich lijkt wel van toepassing te zijn.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Maar je stelling dat er één product gekocht is, is onjuist. Het zijn evident meerdere producten, weliswaar samen in één verpakking.


Voor de juristen is dit misschien ? een hele domme opmerking :? een printer zonder inkt is geen printer.
Een auto koop je toch ook met benzine al is het maar 10 liter.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door crazyme »

gosewijn schreef:Maar je stelling dat er één product gekocht is, is onjuist. Het zijn evident meerdere producten, weliswaar samen in één verpakking.


Voor de juristen is dit misschien ? een hele domme opmerking :? een printer zonder inkt is geen printer.
Een auto koop je toch ook met benzine al is het maar 10 liter.
Dit lijkt mij inderdaad een bijzonder interessante discussie om extern te voeren.

Dan mogen wij hier weer gewoon zeggen dat het om een product genaamd printer gaat.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door gosewijn »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

arvandongen schreef:De consument moet voldoende beschermd worden. De wet is ontstaan om kwaadwillende ondernemers te bestrijden en evenwicht te brengen in de machtsverhoudingen. Mijns inziens mag een wet niet doorslaan de andere kant op. Voor zover ik (als niet-jurist) de wet begrijp, is dat trouwens nimmer de bedoelling van wetgeving.
De consument wordt als zwakke contractpartij gezien en als zodanig beschermd, tot zover klopt het. Maar de Wet koop op afstand en later de Wet consumentenrechten zijn niet geïntroduceerd met het doel om hen te beschermen van kwaadwillende ondernemers. In een van de overweging kun je lezen dat het herroepingsrecht is gegeven met het oog op het gat tussen off-line en on-line aankopen. De wetgever heeft het simpelweg onwenselijk geacht dat consument producten niet konden testen. Daarbij heeft de wetgever nagedacht over uitzonderingen op het herroepingsrecht en wanneer de verkoper recht heeft op vergoeding van het herroepingsrecht. De wetgever heeft printers niet op de lijst van uitzonderingen gezet, dus mag de consument deze testen.
arvandongen schreef:De uitleg op dit forum van de herroepings wetgeving zou eenvoudig tot gevolg kunnen hebben dat kwaadwillende consumenten ondernemers vanuit elke branche failliet kunnen laten gaan. Gewoon massaal en herhaaldelijk producten beschadigen ("testen") en dan retourneren binnen 14 dagen.
Je beschrijft hier een situatie die dicht in de buurt komt van misbruik van recht: "Degene aan wie een bevoegdheid toekomt, kan haar niet inroepen, voor zover hij haar misbruikt." mr. Visser legde misbruik van recht ooit zo uit: er is sprake van misbruik van recht wanneer je geen belang hebt bij een vordering en die alleen inzet om een ander schade toe te brengen. In dit topic hebben speelt misbruik van recht niet.
arvandongen schreef:In deze casus van de printer ben ik van mening dat 123inkt de printer tegen een gereduceerde prijs zou moeten terugnemen. Deze printer kan als 2e keus best een waarde vertegenwoordigen van tenminste 50% van de nieuwwaarde. Er is geen reden voor 100% vergoeding per herroepingsrecht. Het herroepingrecht an-sich lijkt wel van toepassing te zijn.
Hieraan ligt kennelijk de rechtsopvatting ten grondslag dat een consument een product het product zo moet omgaan met het product dat hierdoor geen waardevermindering ontstaat. Ik dacht art. 6:230s lid 3 BW al geciteerd te hebben, maar heb hieronder de eerste volzin opgenomen. Daaruit blijkt duidelijk dat de consument wel iets mag doen waardoor het product een waardevermindering ondergaat.

"De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen."

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Radar »

In onze radio-uitzending van 30 juni 2018 hebben we aandacht besteed aan dit onderwerp: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ur-sturen/

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

In de uitzending geeft Frans Ruder (klant van 123ink.nl) aan dat de bedenktermijn is verstreken. Frans heeft de telefonisch de koop herroepen, dat levert uiteraard een bewijsprobleem op, als je daar geen bewijs van hebt. Het product hoeft niet binnen de bedenkperiode teruggestuurd te worden.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door mahadma »

Wat ik me nu bedenk: Stel ik bestel bij een webwinkel een fles cognac. Ik kan alleen maar door openen proeven of dit merk (voor mij nieuw) wel lekker is. Ik vind de cognac niet lekker, dus ik kan die fles terugsturen? Dan komt de vraag hoeveel is er "geprobeerd" en in hoeverre houdt het retour recht van 14 dagen stand? Als je dus geopende flessen terug mag sturen is dat een goedkope manier van dronken worden, feestjes geven enzo.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Cro »

Ik moet trouwens zeggen dat ik de advocaat die in de uitzending trouwens ook niet heel stellig vind. Ze merkt dan wel op dat de algemene voorwaarden mogelijk onduidelijk zijn en dat ze daarom eigenlijk coulance zou verwachten van de winkelier. Zou je daar dan uit mogen opmaken dat zouden de voorwaarden niet onduidelijk zijn 123inkt.nl toch een punt kan hebben?

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

mahadma schreef:Ik vind de cognac niet lekker, dus ik kan die fles terugsturen?
Een fles cognac is m.i. een product dat omwille van de hygiëne hoeft ter worden teruggenomen, zodra deze is geopend.
Daarnaast is een fles cognac m.i. een product dat door haar aard onherroepelijk vermengd zijn met andere zaken (jezelf).
Cro schreef:Ik moet trouwens zeggen dat ik de advocaat die in de uitzending trouwens ook niet heel stellig vind.
Ik vond haar ook niet heel sterk. De verkoper neemt de wet letterlijk over en een advocaat roept vervolgens dat het te onduidelijk is.

stofzuigertje

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

1 een schoonmaak cartridge helpt voor uitgedroogde printers weer werkende te krijgen, maar niet elke printer word weer goed.
Dit is een poging om het weer acceptabel te krijgen en geen 100% garantie.

2 Eenmaal gebruikt moet je elke maand printen, anders droogde de printkop op en heb je binnen half jaar huisvuil!

3 Is er een bewijs print bewaard, zowel bij retour sturen als bewijs als voor jezelf een print bewaren als bewijs dat het niet goede print is.

4 Bij 2 zijden printen moet je redelijke kwaliteit papier gebruiken en de opgave van snelheid is bij test pagina en niet bij 100% kleuren foto op A4 formaat.
De print snelheid en aantal pixels is online te vinden maar vooral bij 2kanten printen is iets dikker papier of langzamer printen gunstiger want met zoveel inkt bij foto is het doorweekt en zal doorschijnen, bij Draft is dit probleem er nauwelijks.

Verder is de reden van retour erg belangrijk en de genoemde matige kwaliteit moet je wel bewijzen!
De print snelheid is opgave onder bepaalde omstandigheden, net als aantal pagina's en bij alleen briefhoofd maken zul je er meer uit halen dan alles vol printen.
Ik vond ook de reactie van topic starter matig, duurde vrij lang voor hij merk noemde en helaas, HP kun je wel cartridge met printkop vervangen bij diverse modellen en dan vergoed je alleen de cartridge..... tenzij ze er een met slecht werkende printkop leverde of matige inkt...
Dan geld altijd de garantie maar ik zie geen foto van de gemaakte prints en dus geen bewijs = geld weg!

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door BreejKC »

123inkt.nl heeft geweigerd in de radio-uitzending te reageren. Hiermee maken ze tegenover iedereen die zich bij deze kwestie betrokken voelt duidelijk, dat zij zich terdege bewust zijn dat zij geen goede argumenten hebben om die in het openbaar in een radio-uitzending te verdedigen. Helaas heeft AVROTROS hem niet, maar wat mij betreft verdient 123inkt.nl hiermee de enige en echte Schijtlijster-trofee, van de con-collega's van BNNVARA.

Hoe dan nu omgaan met 123inkt.nl. Nu TS de handdoek in de ring heeft geworpen lijkt 123inkt.nl deze kwestie vooralsnog gewonnen te hebben. Door deze verregaand arrogante houding, ten overstaan van heel Nederland, moet hun werkelijke verlies nog komen. Want je zou toch gek zijn als je vanaf nu nog iets bij 123inkt.nl koopt.

Meer dan genoeg alternatieven voor dezelfde producten, ook compatibel, die net zo goed, beter en net zo betaalbaar zijn. 123inkt.nl is bij mij uit mij lijst favorieten op mijn pc verwijderd, ook mij zijn ze als klant definitief kwijt. Wie volgt.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door mahadma »

@BreejKC: ik volg niet. Ik gebruik een laser printer en door toedoen van één consument die de snelheid niet goed vind (wat in de info vooraf te vinden is) en alleen maar zegt dat de prints tegenvallen (zonder enige specificatie, ook niet on air). Ik zal zeker als ik toner of een drum nodig heb 123inkt bezoeken en als oké qua prijs daar ook bestellen. Er zal over elk bedrijf wel een keer een al of niet terechte klacht zijn, maar om dan dat bedrijf af te schilderen als fout, gaat mij te ver. Mogelijk, ik zeg dus niet dat er over uw werkgever ook negatieve reviews zouden te vinden kunnen zijn.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door crazyme »

Over elk bedrijf van enige omvang zijn klachten te vinden. En een negatieve review hoeft niet per se aan het bedrijf te liggen.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door angel1978 »

BreejKC schreef:123inkt.nl heeft geweigerd in de radio-uitzending te reageren. Hiermee maken ze tegenover iedereen die zich bij deze kwestie betrokken voelt duidelijk, dat zij zich terdege bewust zijn dat zij geen goede argumenten hebben om die in het openbaar in een radio-uitzending te verdedigen. Helaas heeft AVROTROS hem niet, maar wat mij betreft verdient 123inkt.nl hiermee de enige en echte Schijtlijster-trofee, van de con-collega's van BNNVARA.

Hoe dan nu omgaan met 123inkt.nl. Nu TS de handdoek in de ring heeft geworpen lijkt 123inkt.nl deze kwestie vooralsnog gewonnen te hebben. Door deze verregaand arrogante houding, ten overstaan van heel Nederland, moet hun werkelijke verlies nog komen. Want je zou toch gek zijn als je vanaf nu nog iets bij 123inkt.nl koopt.

Meer dan genoeg alternatieven voor dezelfde producten, ook compatibel, die net zo goed, beter en net zo betaalbaar zijn. 123inkt.nl is bij mij uit mij lijst favorieten op mijn pc verwijderd, ook mij zijn ze als klant definitief kwijt. Wie volgt.
Zeker niet, in tegendeel. 123inkt is bij mij juist op het lijstje favorieten gezet. kans is groot dat als ik een printer koop, ik deze bij 123inkt.nl zal gaan kopen. Daar weet ik tenminste zeker dat ik een nieuwe printer koop en geleverd krijg en niet afgescheept wordt met een teruggestuurde variant die door een ander niet goed genoeg bevonden is en opnieuw ingepakt is en als nieuw verkocht.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik moet er ook niet aan denken dat iemand anders aan mijn apparaat heeft gezeten :lol:

HansieZant

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door HansieZant »

angel1978 schreef:
BreejKC schreef:123inkt.nl heeft geweigerd in de radio-uitzending te reageren. Hiermee maken ze tegenover iedereen die zich bij deze kwestie betrokken voelt duidelijk, dat zij zich terdege bewust zijn dat zij geen goede argumenten hebben om die in het openbaar in een radio-uitzending te verdedigen. Helaas heeft AVROTROS hem niet, maar wat mij betreft verdient 123inkt.nl hiermee de enige en echte Schijtlijster-trofee, van de con-collega's van BNNVARA.

Hoe dan nu omgaan met 123inkt.nl. Nu TS de handdoek in de ring heeft geworpen lijkt 123inkt.nl deze kwestie vooralsnog gewonnen te hebben. Door deze verregaand arrogante houding, ten overstaan van heel Nederland, moet hun werkelijke verlies nog komen. Want je zou toch gek zijn als je vanaf nu nog iets bij 123inkt.nl koopt.

Meer dan genoeg alternatieven voor dezelfde producten, ook compatibel, die net zo goed, beter en net zo betaalbaar zijn. 123inkt.nl is bij mij uit mij lijst favorieten op mijn pc verwijderd, ook mij zijn ze als klant definitief kwijt. Wie volgt.
Zeker niet, in tegendeel. 123inkt is bij mij juist op het lijstje favorieten gezet. kans is groot dat als ik een printer koop, ik deze bij 123inkt.nl zal gaan kopen. Daar weet ik tenminste zeker dat ik een nieuwe printer koop en geleverd krijg en niet afgescheept wordt met een teruggestuurde variant die door een ander niet goed genoeg bevonden is en opnieuw ingepakt is en als nieuw verkocht.
Je stelt het nu heel zwart wit. Dit soort exemplaren kun je makkelijk verkopen als 2e kans en dan uiteraard niet voor de nieuwwaarde. Ik zou er geen enkele moeite mee hebben om 25% korting te krijgen op een printer waarmee maar enkele printjes zijn gemaakt.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik stel het zoals ik er over denk.
Ik wil geen 2e kans printer, zeker niet als het een inkjet betreft. Ook wil ik niet dat een (web)winkel probeert om een 'getest' exemplaar als nieuw probeert te verkopen. Aangezien 123inkt.nl dat niet doet, kan ik hier dus vrij zeker van zijn, dus dat is voor mij een pre.
Daarnaast roept BreejKC op om deze webwinkel te mijden en zou je nogal gek zijn daar nu nog iets te kopen en daar reageer ik op: ik ben het er 100% mee oneens.

HansieZant

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door HansieZant »

angel1978 schreef:Ik stel het zoals ik er over denk.
Ik wil geen 2e kans printer, zeker niet als het een inkjet betreft. Ook wil ik niet dat een (web)winkel probeert om een 'getest' exemplaar als nieuw probeert te verkopen. Aangezien 123inkt.nl dat niet doet, kan ik hier dus vrij zeker van zijn, dus dat is voor mij een pre.
Daarnaast roept BreejKC op om deze webwinkel te mijden en zou je nogal gek zijn daar nu nog iets te kopen en daar reageer ik op: ik ben het er 100% mee oneens.
Als je geen 2e kans printer wil, dan koop je toch gewoon een nieuwe? Maar als jij een printer ontvangt met een kras erin en je wil hem retourneren aan 123inkt dan sta je dus mooi met lege handen. Wat bewijs maar dat jij die kras niet gemaakt hebt. Of je wil graag mooie foto's printen en de kleuren blijken heel flets, dan zit je er maar mooi mee.

Gesloten