LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies gevraagd omtrent webshop fightshop4u

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Midna
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2012 13:55

Advies gevraagd omtrent webshop fightshop4u

Ongelezen bericht door Midna »

Beste lezer,

Via deze weg vraag ik u om advies.
Onlangs heb ik mij geregistreerd op de webshop fightshop4u en daarbij meteen een bestelling geplaatst.
Ik heb de producten een aantal dagen later geleverd gekregen. Ik heb de producten uitgepakt en de verpakdoos weggegooid.

De bokshandschoenen had ik pas later uit de plastice verpakking gehaald. Tot mijn verbazing waren dit niet de juiste maat handschoenen, betreft 12oz terwijl ik 16oz had besteld en afgerekend.

Zodoende heb ik eerst via de site via account een retour aangevraagd en daar uitgelegd wat de reden was. Deze werd meteen goedgekeurd. Ik kreeg een mail van ze met een adres (antwoordnummer) waar ik dit naartoe mocht sturen. Ik ben gister meteen naar het postkantoor gegaan en heb daar een doos van €3,39 aangeschaft, het bonnetje heb ik goed bewaard.

De belangrijke punten in hun retourbeleid:
https://www.fightshop4u.nl/ruilen-en-retourneren
Zorg ervoor dat het pakket degelijk is verpakt zodat de producten niet beschadigd kunnen raken tijdens transport. (zonder of met beschadigde originele productverpakking ontvang je 75% van het oorspronkelijke aankoopbedrag retour)
- Ook de verpakking dient indien mogelijk in originele staat terug gezonden te worden.
- Vermeld of plak a.u.b. geen adresgegevens en stickers op de originele productverpakking.
- Beschadigde retourzendingen of artikelen zonder verpakking kunnen wij niet in behandeling nemen.
- Verzending is altijd voor risico van de verzender.


Er mogen dus geen adresgegevens of stickers op de originele verpakking worden geplaatst, waardoor ik dus genoodzaakt was een doos aan te schaffen waarin ik dit product (de handschoenen zaten in een plastic omhulsel) kon plaatsen. Het retourbeleid spreekt ook niet over gevallen wanneer de fout bij hen ligt.

Ik heb via het contactformulier hen laten weten dat ik het geld van de doos graag terug ontvang en ik ze een foto van het bonnetje daarover kan mailen. Daarbij heb ik meteen aangegeven dat ik het bedrag van de handschoenen of teruggestort zie op mijn rekening, of dat ze me in plaats daarvan de juiste maat mogen opsturen. Tevens vroeg ik over de verdere afhandeling hierover.

De reactie is als volgt:
Bedankt voor uw email. Per email houden we u op de hoogte van de
terugbetaling. De kosten voor de aanschaf van een doos vergoeden we niet.
Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd,
Met sportieve groet

Na hun reactie ben ik gaan bellen met het juridisch loket https://www.juridischloket.nl/.
De medewerkster die ik sprak vertelde me dat het me uiteindelijk veel meer geld gaat kosten als ik een procedure wil starten en hier veel tijd over heen gaat. Ze was het wel met me eens dat deze fout bij de leverancier ligt en sprak over de term 'non comfort', wat betekent dat een klant niet onnodig door fout van de leverancier op extra kosten gejaagd hoeft te worden. Zij adviseerde me ook om te controleren of de aanbieder eventueel is aangesloten bij een geschillencommissie en dan met hen contact op te nemen.

Ik ben na dit gesprek niet meer gaan googlen nadat ik nieuwe informatie heb vergaard en ik heb verder ook geen contact meer gehad met de aanbieder. De 1e logische stap voor mij was hier om hulp te vragen en de situatie uit te leggen.

Het gaat mij echt niet om het geld, het is voor mij een principe kwestie, dit voelt gewoon niet juist aan. Ik heb weinig kaas gegeten van dit soort zaken dus ik vroeg me af of iemand hier wellicht een goed advies voor mij heeft of me kan uitleggen wat mijn rechten zijn?

Excuses voor de muur van tekst en bedankt voor het lezen.

Met vriendelijke groet,
Hans

HansdenVB

Re: Advies gevraagd omtrent webshop fightshop4u

Ongelezen bericht door HansdenVB »

zoals u zelf op hun site had kunnen zien zijn ze aangesloten bij webshop keurmerk u kunt daar eventueel een procedure starten.

Midna
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2012 13:55

Re: Advies gevraagd omtrent webshop fightshop4u

Ongelezen bericht door Midna »

Dank voor uw reactie, ik ga ermee aan de slag. Mvg Hans.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Advies gevraagd omtrent webshop fightshop4u

Ongelezen bericht door Redfloor »

Als je zelf de doos weggooit en daarom voor het retour sturen een nieuwe doos moet gebruiken lijkt het mij logisch dat dat voor eigen kosten is. Je had natuurlijk ook een lege doos bij de supermarkt kunnen halen. Als je wel de originele doos had gehad zou je hem kunnen inpakken en op dat papier het retourlabel plakken. Dat jij kiest voor de duurdere weg lijkt mij je eigen keuze. Of zie ik hier iets over het hoofd?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Advies gevraagd omtrent webshop fightshop4u

Ongelezen bericht door berndv »

Midna schreef:
09 dec 2020 10:14
sprak over de term 'non comfort'
Ik denk dat ze bedoelen "non-conformiteit".
Midna schreef:
09 dec 2020 10:14
wat betekent dat een klant niet onnodig door fout van de leverancier op extra kosten gejaagd hoeft te worden.
nee hoor, dat betekent dat het door u ontvangen product niet conform de overeenkomst was en dat dit niet uw schuld is.

Dat ze de doos niet vergoed, kan ik wel enigszins snappen. U heeft zelf de verpakking weggegooid waarin zij het gestuurd hadden. U heeft er vervolgens voor gekozen om een doos te kopen voor de hoofdprijs. Zij dragen de kosten voor het retoursturen, echter heeft u kosten gemaakt door uw keuze. Als ik een eenvoudige doos nodig heb voor een pakketje, ga ik naar de supermarkt en haal/vraag daar een doos(je).
Midna schreef:
09 dec 2020 10:14
Het gaat mij echt niet om het geld, het is voor mij een principe kwestie,
dat komt hier vaker voorbij, maar goed, zij hebben hun standpunt, u heeft uw standpunt en beide zitten niet op 1 lijn. U heeft inmiddels advies van het juridisch loket, u weet op zich wat u te doen staat. Ik ben het niet geheel eens met het standpunt van het juridisch loket over wie dit zou moeten vergoeden, maar goed, ik ben ook geen jurist en bij het juridisch loket wel.

Er zijn 2 wegen die u kunt bewandelen, en beide zijn u door het juridisch loket inmiddels aangereikt. Geschillencommissie of rechtszaak. Die laatste zou ik zelf niet heel snel gaan overwegen. De weg van de geschillencommissie is de meest voor de hand liggende, het keurmerk staat gewoon op hun site, die linkt keurig naar een pagina van het keurmerk, en daar kunt u uw klacht melden.

Midna
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2012 13:55

Re: Advies gevraagd omtrent webshop fightshop4u

Ongelezen bericht door Midna »

Ik ging er in eerste instantie niet van uit dat ik de originele doos later nog nodig zou hebben. Omtrent een doos bij de supermarkt of elders halen en gebruiken geef ik je 100% gelijk en ligt die verantwoording bij mezelf, eerlijk gezegd had ik daar niet eens aan gedacht. Tot mijn verbazing ook wel, bedankt voor de tip, deze zal ik zeker onthouden indien (laten we hopen van niet) zoiets mij ooit nog een keer gebeurd.

Midna
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2012 13:55

Re: Advies gevraagd omtrent webshop fightshop4u

Ongelezen bericht door Midna »

Berndv ook u (en degene ervoor) bedankt voor jullie reactie. Dit heeft mij tot nadenken gezet. Ik ben niet vies van mn eigen fouten toegeven of verantwoording nemen. Ik had inderdaad gewoon dus ook een simpel doosje kunnen halen en het hierin versturen. Ergens voel ik me nu richting hen een klein beetje schuldig dat ik dan hierover om advies vraag. Het is verder niet mijn intentie hen in een slecht daglicht te zetten. Mijn gevoel nu zegt Hans laat het rusten, ik had er totaal niet bij stilgestaan om een ander doosje te gebruiken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Advies gevraagd omtrent webshop fightshop4u

Ongelezen bericht door berndv »

Midna schreef:
09 dec 2020 11:03
Ergens voel ik me nu richting hen een klein beetje schuldig dat ik dan hierover om advies vraag.
nergens voor nodig, uw vraag was een terechte vraag, mede op basis van het advies van het juridisch loket.
Midna schreef:
09 dec 2020 11:03
Het is verder niet mijn intentie hen in een slecht daglicht te zetten.
ik heb ook niet het idee dat dit topic de webshop in een slecht daglicht zet.

Als ik persoonlijk de webshop bekijk, zou ik u wel willen waarschuwen om goed te kijken waar u zaken mee doet. In de voorwaarden, en dan met name de retourvoorwaarden, zie ik nog wel wat zaken waarbij ik mijn bedenkingen heb. Standaard bijvoorbeeld 1,95 voor een retourzending rekenen, tenzij de waarde van het product lager is dan 15 euro, dan rekenen ze 4,95 retourkosten vind ik namelijk wel enigszins dubieus. Op zich kan dat nog wel weer verantwoord worden door het feit dat ze hiervoor een antwoordnummer beschikbaar hebben gesteld, waardoor u dus geen verzendkosten heeft. Maar om dan vervolgens te stellen dat het retoursturen op risico van de klant is, mag dan weer niet, tenzij je als klant zelf de keuze voor een vervoerder hebt. Terugsturen mag alleen als het product 100% in nieuwstaat is, is ook niet geheel volgens de regels die gelden voor het herroepingsrecht.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Advies gevraagd omtrent webshop fightshop4u

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vind de reactie van de webshop ook niet "keurig". Zij maken een fout (want: leveren een non-conform product), waardoor de klant actie moet ondernemen. Omdat er sprake is van non-conformiteit (en niet van het gebruik van herroepingsrecht) zijn die retourregels uberhaupt niet van toepassing.

Het is niet verplicht om een "gratis" doos te gebruiken, het aanschaffen van een doos bij het verzendpunt is gewoon redelijk.

Het had de webshop gesierd gewoon de gevolgen van hun fout te accepteren. Nu doen ze dat niet en verliezen een klant. Dat is gewoon slecht ondernemerschap.

Overigens: chapeau voor de zelfreflectie van de topicstarter, dat zien we vaak anders!

Midna
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2012 13:55

Re: Advies gevraagd omtrent webshop fightshop4u

Ongelezen bericht door Midna »

Bedankt voor de mooie woorden Moneyman, dit waardeer ik. Ik werk zelf ondertussen al aardig wat jaartjes op de klantenservice van een bekende zorgverzekeraar. Het stukje 'service' staat bij mij persoonlijk dan hoog in het vaandel.

Ik herken wat je zegt, ik wilde het alleen zelf niet benoemen omdat dit in mijn optiek ook weer een bepaald visite kaartje af geeft, soms kies ik dan liever eieren voor mijn geld. De supermarkt die bij mij om de hoek zit (meeuwenveld, Zoetermeer) heeft geen bak met dozen die je zo kunt pakken. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik gewoon naar binnen had kunnen lopen om het te vragen. Indien ze het niet hebben had ik eventueel wat supermarkten kunnen bellen of afreizen die wat verder gelegen zijn alleen trek ik daar dan wel mijn grenzen, dit kost mij (ook al is het een fractie) ook energie, tijd, en een klein beetje stress. Dit is even puur speculeren 'wat als' en/of tot hoever ga ik of wil ik gaan. In mijn optiek valt (en ik wil zeker geen olifant van een mug maken) valt in mijn situatuie, vanuit mezelf, iets voor en tegen te zeggen.

Ik heb besloten dat ik het laat voor wat het is. Mijn uitdaging tot heden is niet handelen uit emotie of impulsiviteit. Ik overweeg om wellicht nog wel ergens een recensie te plaatsen maar daar ga ik nog een nachtje over slapen. Het voelt dan aan de ene kant of ik ze een trap na geef, maar aan de andere kant wil ik dan wel mijn stem laten horen. Hoe nobel dit ook mag klinken, indien daarmee wordt voorkomen dat een ander hier ook in trapt voelt het voor mij weer een klein beetje als gerechtigheid. Dank jullie allemaal voor de tijd en moeite om hier even te willen reageren.

Met vriendelijke groet,
Hans

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Advies gevraagd omtrent webshop fightshop4u

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nog een nachtje slapen, alvorens een recensie te plaatsen, dat zouden meer mensen moeten doen. Overigens heb ik er alle vertrouwen in dat het weliswaar geen goede, maar wel een keurige recensie zal worden. Een niet zo'n beste ervaring netjes beschrijven, is heel iets anders dan een trap nageven. Succes – vooral met de sport!

Gesloten