LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alternatief voor warmtepomp in woonwijk.

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
theo.de-wijs
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2017 10:43
Contacteer:

Alternatief voor warmtepomp in woonwijk.

Ongelezen bericht door theo.de-wijs »

Als men de discussies over de verschillende warmtepompen leest dan begrijp ik eruit dat die warmtepompen vooral efficiënt zijn als het niet te koud is, terwijl men dan juist het meest warmte nodig heeft, tenzij men van aardwarmte gebruik kan maken. Maar dit laatste is natuurlijk lang niet overal mogelijk. Appartementen in flatgebouwen hebben vaak al een centraal verwarmingssysteem, maar voor individuele woningbezitters zijn er alternatieven.
Elektrisch verwarmen is duurder, maar het werkt wel altijd, net zoals een elektrische boiler voor je bad. Dus een voor de hand liggende gedachte is dan: Waarom niet een groep huizen gezamenlijk elektriciteit via zonnepanelen laten opwekken en daar de elektrische verwarmingsboilers op aansluiten. Dat werkt altijd en door de goedkope elektriciteit is het systeem dan voor ieder betaalbaar. Men zou zelfs de huidige cv-installatie kunnen laten zitten en die aansluiten op de elektrische verwarmingsboiler per woning. Men heeft dan opnieuw individuele vrijheid en GEEN GELUIDSOVERLAST door een pomp, want elektrische verwarmingselementen maken geen geluid.
Als dan nog plaats is op jouw dak voor extra zonnepanelen wordt het nog goedkoper.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Alternatief voor warmtepomp in woonwijk.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Broodje aap verhaal!

In de zomer heb ik stroom teveel en lever ik aan iets wat niemand wil....
In de winter gebruik ik meer dan ik leverde dus moet met fossiele brandstof gestookte stroom kopen!

Niet elk huis is zomaar te isoleren, vooral monumenten mag vaak niet of zeer beperkt.
Ik ga volgende jaar verhuizen naar gasvrij nieuwbouw maar 99,9% blijft gewoon in zelfde huis met zelfde verwarming.....!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alternatief voor warmtepomp in woonwijk.

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom niet een groep huizen gezamenlijk elektriciteit via zonnepanelen laten opwekken en daar de elektrische verwarmingsboilers op aansluiten. Dat werkt altijd en door de goedkope elektriciteit is het systeem dan voor ieder betaalbaar.
Omdat juist in de maanden dat warmte nodig is de opbrengst van zonnepanelen lager is. Die produceren in de zonnigste maanden zo'n tien keer meer dan in de donkere maanden.

Bovendien sluit het een ook niet het andere uit. Het is een redelijk logische gedachte dat je een zuinig warmtepompsysteem hebt dat 90% of 95% van de tijd voldoet en in de koudste dagen wordt bijgestaan door een minder zuinige standaard verwarmingsspiraal.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Alternatief voor warmtepomp in woonwijk.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

kweenie schreef:
21 dec 2018 22:29
Waarom niet een groep huizen gezamenlijk elektriciteit via zonnepanelen laten opwekken en daar de elektrische verwarmingsboilers op aansluiten. Dat werkt altijd en door de goedkope elektriciteit is het systeem dan voor ieder betaalbaar.
Omdat juist in de maanden dat warmte nodig is de opbrengst van zonnepanelen lager is. Die produceren in de zonnigste maanden zo'n tien keer meer dan in de donkere maanden.

Bovendien sluit het een ook niet het andere uit. Het is een redelijk logische gedachte dat je een zuinig warmtepompsysteem hebt dat 90% of 95% van de tijd voldoet en in de koudste dagen wordt bijgestaan door een minder zuinige standaard verwarmingsspiraal.
Sterker nog: zo'n elektrische verwarmingsspiraal zit bij warmtepompen die bedoeld zijn voor standalone gebruik doorgaans al standaard ingebouwd.

Ofwel: de warmtepomp gebruikt zo veel mogelijk de compressortechniek voor het verwarmen en zodra dat door extreme kou tekort schiet, wordt het tekort vanzelf aangevuld door een 'gewone elektrische verwarming', die al in het systeem is ingebouwd.

TS bedenkt hier dus een "oplossing" die al lang geïntegreerd is in de systemen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Alternatief voor warmtepomp in woonwijk.

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als er 220 Volt accu's zouden bestaan zou het OP verhaal ten dele opgaan. Natuurlijk kun je 19 of 20 12 Volt accu's aan elkaar koppelen, Maar of dat nu zo'n voordelig en veilig alternatief is waag ik te betwijfelen.

Het grootste probleem, als we volledig op elektriciteit als energiebron over willen gaan, is de opslag van elektriciteit om dit te gebruiken als de zon niet schijnt en/of de wind niet waait. En iedere woning zijn eigen windmolen lijkt mij ook geen echte oplossing.

Misschien moet een deel van de innovatie eens gaan naar verdere ontwikkeling van de opslag van elektriciteit, welke ook nog betaalbaar is. Van dat hele gedoe van herriemakende en stroomslurpende warmtepompen ben je dan af en zou je, inderdaad, het water van een cv-installatie voor kunnen verwarmen waardoor door de huishoudens aanzienlijk minder duur en CO2 producerend gas wordt verbruikt.

Tot 2050, als we helemaal van het gas af moeten zijn, zou dat een redelijk goede tussenoplossing kunnen zijn. Tegen die tijd, lijkt mij, heeft er ook een verdere ontwikkeling van het efficient produceren, opslaan en distribueren wan waterstof plaats gevonden waarbij, en dat is heel opvallend, waterstof eigenlijk wel een vorm van opslag van elektriciteit is.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Alternatief voor warmtepomp in woonwijk.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Omdat de met gloeispiraal op 100% stroom bij verwarmen erg duur is nemen vele een pellet kachel met 50% subsidie van €1000,- voor €500,- dus bij koude ruik je de startende Pellet kacheltjes.... eenmaal brandende zijn ze schoon dus op lagere stand laten branden is beter dan op automaat aan/uit.

Wel zie je dan elk najaar in de nu Gasloze wijken de mensen Zaklopen! Met 2 zakken onder de armen en vers gehaalde pellets, dus of we daar naar toe moeten?
Ik ga dus zelf ook over een jaartje zaklopen!

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Alternatief voor warmtepomp in woonwijk.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een maximumsnelheid van 80 km/uur ipv 130, hoeveel zou dat schelen in CO2 besparing? Bij mij gaat het verbruik van ruim 1:20 naar ruim 1:14. Ten opzichte van het hoge verbruik is die zes kilometer extra een verbetering van (6/14)x100=43%.

Over het hele wagenpark levert dat toch heel wat op aan besparing en minder vervuiling (fijnstof, stikstof, geluidshinder). De wegcapaciteit wordt groter, doorstroming beter, minder files, transportsector efficiënter... Alleen maar voordelen!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Alternatief voor warmtepomp in woonwijk.

Ongelezen bericht door renewouters »

Komkommertijd schreef:
22 dec 2018 13:35
Omdat de met gloeispiraal op 100% stroom bij verwarmen erg duur is nemen vele een pellet kachel met 50% subsidie van €1000,- voor €500,- dus bij koude ruik je de startende Pellet kacheltjes.... eenmaal brandende zijn ze schoon dus op lagere stand laten branden is beter dan op automaat aan/uit.
Ware het niet dat er in de VS bossen worden gekapt om pellets van te maken die vervolgens met dieselstokende vrachtschepen naar Europa worden vervoerd.

Gesloten