LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Dsk
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2019 02:00

Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door Dsk »

Mijn dochter van 11 heeft rond april met mijn mob gespeeld en via mijn Facebook account een bestelling geplaatst (perongeluk op verzenden geklikt)bij nutrifoodz, van bijna €200''- vervolgens komt dat desbetreffende product binnen zonder factuur en ik in mijn drukte vergeten het terug te sturen na bíjna 3 weken, dacht ik ho chips dat pakket. Dus ik naar het postkantoor en omdat er geen factuur bij zat moest ik zelf 10 euro dokken . Vervolgens krijg ik een aanmaning dat ik dat product moet betalen zonder dat ik het product terug gezonden krijg of een tegoed bon krijg omdat het niet op tijd terug gestuurd was .Mijn vraag mag dit ,dat je moet betalen voor een product dat je niet meer hebt
Laatst gewijzigd door Radar op 19 aug 2019 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid, leesbaarheid en/of taalkundige correctheid.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door berndv »

is er ergens in dit verhaal ook maar enige communicatie geweest van u naar Nutrifoodz? Heeft u aangegeven dat u de koop wilde annuleren? U geeft aan dat er geen factuur bij zat, maar zat er toen u het terugstuurde enige informatie bij dat het pakket van u afkomstig was?

De wetgeving is op zich duidelijk hierin. Er geldt een recht van retour zonder opgaaf van reden. Dit recht betekent dat u dit wel binnen 14 dagen moet regelen. Ook geven zij aan welke gegevens u dient aan te leveren bij het retoursturen en geven ze aan dat de verzendkosten voor rekening van u komen. Maar goed, als u niet heeft aangegeven binnen 14 dagen dat u van de koop afzag en het na 3 weken maar gewoon verstuurd heeft, tja, waarom zouden zij u geen aanmaning sturen? De koop is immers definitief geworden door het pakket langer dan 14 dagen te laten liggen.

Enige optie die u heel misschien nog heeft is dat u het gooit op het feit dat uw dochter de koop heeft gesloten. Maar goed, dat zult u dan wel moeten aantonen en dat zou nog wel eens lastig kunnen zijn. Dochters van 11 horen volgens de voorwaarden van facebook niet op facebook te zitten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Waarom een pakje aannemen en zolang wachten, als je ziet wat het koste had je gelijk moeten terug sturen, en ook met jou adres er duidelijk bij.

Wat het product is doet er niet toe, prijs ook niet, maar op jou telefoon besteld is jou verantwoording.
Als je jou mobiel niet beschermde met code of zo is jou risico.

En terugsturen kan geld kosten... duur foutje.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, de dochter zit zelf niet op facebook, ze zat op het account van haar vader. Dat maakt het zo goed als onmogelijk te bewijzen dat het de 11-jarige was. Dat je via facebook iets kunt bestellen is trouwens nieuw voor me, maar tegenwoordig kan alles.

Is er tijdens het bestelproces geen factuur verstuurd naar het facebookaccount? In mijn ervaring komt er bij het ene pakketje wel een factuur mee met de mededeling dat er al betaald is, maar soms komt er alleen een pakbon mee.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door kokka »

Om de vraag te beantwoorden, Nee dat mag niet. ze kunnen je wel verplichten om te betalen( omdat je het pas een week na de wettelijke bedenktijd hebt geretourneerd) en ook om de kosten voor het nogmaals te verzenden te vergoeden. maar als je dat gedaan hebt, dan is het product van jou en mogen ze dat dus niet houden

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door alfatrion »

U kunt stellen dat u geen overeenkomst heeft gesloten. Maar ik zou meer willen weten over het bestelproces. Ik kom zelf op een formulier.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
16 aug 2019 10:27
Maar ik zou meer willen weten over het bestelproces. Ik kom zelf op een formulier.
Inderdaad. Heb het net zelf ook even geprobeerd, maar hier zitten nog best wel wat stappen in. Eerst moet ik al op de pagina van nutrifoodz op facebook zitten, dan op de knop shoppen drukken, dan opent de website van nutrifoodz zelf, dus buiten facebook. Dan op die site moest ik 2 of 3 keer klikken om een product in de winkelmand te zetten, als het dan in de winkelmand zit, moet je vervolgens afrekenen. Hier zal je gegevens in moeten vullen (tenzij de telefoon dit zelf doet), dan moet je als betaalwijze ook nog ergens in het proces kiezen voor afterpay, aangezien dat de enige weg is om achteraf te kunnen betalen, je moet je registreren bij afterpay met de juiste gegevens zoals geboortedatum en als afterpay goedgekeurd is, dan pas zal er iets verzonden worden.

Het hele afterpay verhaal verklaart ook waarom er geen factuur bij het pakket zat, afterpay neemt normaliter de facturering over van de webshop.

Dat zijn best wat stappen voor een "ongelukje" van een 11-jarige als ik heel eerlijk ben. Dit is wel wat meer dan per ongeluk klikken op een link en opeens ligt er een pakket in de brievenbus.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door moederslink »

Edit....Ik had niet goed gelezen :oops:
Laatst gewijzigd door moederslink op 16 aug 2019 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Dsk schreef:
16 aug 2019 02:21
terug te sturen na bíjna 3 weken
U heeft 14 dagen om een product kosteloos retour te sturen en uw geld terug te krijgen. U was een week te laat. Heeft u de leverancier gebeld en wat was hun reactie?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door mahadma »

De bestelling, door wie dan ook besteld, is NA de fatale 14 dagen termijn geretourneerd. Dat betekend dat u moet betalen, linksom of rechtsom. Als u er voor betaald heeft/zou hebben dan is het gekochte formeel UW eigendom. Als zij verzendkosten zouden rekenen voor de retourzending naar u toe zou dat billijk zijn.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ik was fout met mijn reactie over retour zenden.

Het is niet duidelijk of het product binnen de 14 dagen teruggestuurd moet hebben of dat je binnen 14 dagen moet laten weten dat je het retour wilt sturen.
De consumentenbond zegt binnen 14 dagen een herroepingsbrief te sturen waarna je dan nog 14 dagen hebt om het terug te sturen.
Dat zou betekenen dat het artikel binnen 28 dagen na ontvangst pas retour gestuurd moet zijn.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 16 aug 2019 12:16, 3 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door witte angora »

Welke reactie?

Ach, laat ook maar, voor het off-topic wordt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door berndv »

Kolibrie schreef:
16 aug 2019 11:55
Het is niet duidelijk of het product binnen de 14 dagen teruggestuurd moet hebben of dat je binnen 14 dagen moet laten weten dat je het retour wilt sturen.
De consumentenbond zegt binnen 14 dagen een herroepingsbrief te sturen waarna je dan nog 14 dagen hebt om het terug te sturen.
Dat zou betekenen dat het artikel binnen 28 dagen na ontvangst pas retour gestuurd moet zijn.
Ik kan nergens uit de tekst opmaken dat ts contact heeft gehad of gezocht met het bedrijf. Die 28 dagen geldt alleen als je binnen 14 dagen aangegeven hebt dat je gebruik wilt maken van je recht van retour. Maar goed, de OP laat genoeg ruimte voor suggestie, dus laten we hopen dat ts ons duidelijkheid kan verschaffen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door Kolibrie »

witte angora schreef:
16 aug 2019 12:11
Welke reactie?

Ach, laat ook maar, voor het off-topic wordt.
Het gaat over retour sturen van een artikel, ik had aangegeven dat je binnen 14 dagen kenbaar moet maken dat je het artikel retour wilt sturen en niet dat het artikel binnen de 14 dagen bedenktijd teruggestuurd moet zijn.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door Kolibrie »

@berndv De Ts zal in die 14 dagen bedenktijd wel geen contact met de webwinkel gehad hebben maar in sommige reacties wordt gezegd dat de Ts het binnen 14 dagen terug had moeten sturen.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door BL2 »

Echt ongelofelijk flauw om je dochter de schuld te geven.
Het aantal te doorlopen bestelstappen zijn zo groot dat dit echt niet per ongeluk gaat.
En dan ook nog 3 weken wachten/vergeten bij een toch wel redelijk bedragje...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door moederslink »

Het zijn ook nog eens vrij kleine prijsjes behalve de vetverbranders , die potjes kosten al gauw zo tussen de € 70 en € 100 .
Waren het idd die afslankpillen?
Zou een meisje van 11 dit bestellen?

U bent écht te laat met terugsturen geweest.
Kunt u mij uitleggen hoe je zulke dure afslankpillen maar liefst 3 weken vergeet terug te sturen, als het idd om die vetverbranders gaat?
Mensen zijn druk....ik weet het ....ik wil niet uw handelswijze veroordelen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het lastig aannemen vind dat uw dochter dit hele bestelproces in haar uppie en per ongeluk heeft klaar gekregen en dat het terugsturen dan ook nog niet eens op tijd gebeurt.
Ik ben bang dat u hier tóch aan vastzit.
U kunt dan wel alsnog het product opeisen.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door BL2 »

Een vetverbrander, een inhoud portemonnee verbranden is het. Wat duistere producten welke je nooit moet kopen, maar dat terzijde.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door alfatrion »

berndv schreef:
16 aug 2019 09:38
De koop is immers definitief geworden door het pakket langer dan 14 dagen te laten liggen.
Je hebt 14 dagen om te herroepen en vanaf dat moment nog 14 dagen om het terug te sturen. Het niet terugsturen heeft niet als gevolg dat de overeenkomst toch niet herroepen is.
berndv schreef:
16 aug 2019 09:38
Enige optie die u heel misschien nog heeft is dat u het gooit op het feit dat uw dochter de koop heeft gesloten. Maar goed, dat zult u dan wel moeten aantonen en dat zou nog wel eens lastig kunnen zijn.
Deze bewijslast ligt bij het bedrijf. Immers, zij brengen de stelling in dat ze een overeenkomst met TS hebben.
Kolibrie schreef:
16 aug 2019 11:55
Dat zou betekenen dat het artikel binnen 28 dagen na ontvangst pas retour gestuurd moet zijn.
Maximaal. Als je op 7 herroept dan heb je 21 dagen vanaf het moment van ontvangst. Overigens, het terugzenden op zich is onvoldoende, je moet echt laten blijken dat je wilt herroepen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Begint dit niet een zinloze discussie te worden?

- Tenzij TS binnen 14 dgn heeft aangegeven te willen herroepen, wat ik niet uit de OP opmaak, was ze te laat.
- Het bedrijf kan het bewijs van de overeenkomst ongetwijfeld aantonen obv een ontvangen bestelformulier. Dit zal op naam van TS zijn, want Afterpay accepteert geen 11 jarige. Dan zou volgens mij (maar Alfa corrigeert vast als anders) de bewijslast weer omdraaien, en TS moet dan bewijzen niet te hebben besteld.

Wat TS nog wel kan vragen is, tegen vergoeding van de verzendkosten, de teruggestuurde producten weer terug te ontvangen. Immers TS zal toch voor de producten moeten betalen.

TS is het zelf in de drukte vergeten, en daarmee stopt het volgens mij.

Gesloten