LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bleuband spat de pan uit

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Michel van Grinsven

Bleuband spat de pan uit

Ongelezen bericht door Michel van Grinsven »

Bleuband spat de pan uit als ik de boter smelt.


Wanneer de bleuband boter smelt beginnen er al snel kleine ontploffingen te ontstaan in de boter.
Soms met een knal spat de boter omhoog.

Uit onderstaande reacties heb ik begrepen dat ik teveel boter gebruik.

Topic mag wat mij betreft worden gesloten.

Bedankt voor de reacties.
Laatst gewijzigd door Michel van Grinsven op 14 nov 2016 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Bleuband spat de pan uit

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Michel van Grinsven schreef:Bleuband spat de pan uit als ik de boter smelt.
Ik gebruik een droge en schone pan, en laat de boter smelten op een middelhoog vuur.

Wanneer de boter smelt beginnen er al snel kleine ontploffingen te ontstaan in de boter.
Soms met een knal spat de boter omhoog, soms zelfs helemaal tot tegen de afzuigkap.
Naast het kooktoestel staat een koelkast en daarop zaten de laatste keer spatten tot 80 cm hoog!
Levensgevaarlijk om bij de pan in de buurt te blijven staan.

Laatst wilde ik vlees in de pan leggen, toen er weer een spat kwam, ik kon mijn hand net op tijd terug trekken, maar daardoor viel het vlees op de grond.

Ik heb contact opgenomen met Bleuband, en daar kreeg ik te horen dat het probleem bekend was.

Ik heb even een filmpje gemaakt van een dergelijk botersmelt avontuur.

https://youtu.be/FemSlbaQipI

De pannen ernaast koken nog niet en er spat dus geen water o.i.d.

Ook een foto van de spatten tegen de koelkast.
Beste Michel,

Ik vind dat jij wel heel erg veel boter in je pan doet. Natuurlijk spat vet als je er zo veel van in een pan doet zonder dat je er ook voedsel bij doet.

Is dit specifiek een blue band ding? Denk t niet...

En hoezo levensgevaarlijk? Je kookt op gas. Denk dat je fornuis een stuk gevaarlijker is.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Bleuband spat de pan uit

Ongelezen bericht door Jetsertje »

De volgende keer ook gewoon normale roomboter gebruiken en niet van dat spul met allerlei toegevoegde stoffen waarvan het nog maar de vraag is of deze gezond zijn en anders of deze gezond blijven bij het chemisch proces (verwarmen). Niet alle "boter" is goed voor in de pan.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Bleuband spat de pan uit

Ongelezen bericht door ciske »

Jetsertje schreef:De volgende keer ook gewoon normale roomboter gebruiken en niet van dat spul met allerlei toegevoegde stoffen waarvan het nog maar de vraag is of deze gezond zijn en anders of deze gezond blijven bij het chemisch proces (verwarmen). Niet alle "boter" is goed voor in de pan.

Wat een onzin!! Gewoon iets minder boter in de pan doen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bleuband spat de pan uit

Ongelezen bericht door sjohie »

Michel van Grinsven schreef:Bleuband spat de pan uit als ik de boter smelt.
Ik gebruik een droge en schone pan, en laat de boter smelten op een middelhoog vuur.

Wanneer de boter smelt beginnen er al snel kleine ontploffingen te ontstaan in de boter.
Soms met een knal spat de boter omhoog, soms zelfs helemaal tot tegen de afzuigkap.
Naast het kooktoestel staat een koelkast en daarop zaten de laatste keer spatten tot 80 cm hoog!
Levensgevaarlijk om bij de pan in de buurt te blijven staan.

Laatst wilde ik vlees in de pan leggen, toen er weer een spat kwam, ik kon mijn hand net op tijd terug trekken, maar daardoor viel het vlees op de grond.

Ik heb contact opgenomen met Bleuband, en daar kreeg ik te horen dat het probleem bekend was.

Ik heb even een filmpje gemaakt van een dergelijk botersmelt avontuur.

https://youtu.be/FemSlbaQipI

De pannen ernaast koken nog niet en er spat dus geen water o.i.d.

Ook een foto van de spatten tegen de koelkast.
Apart, ik zie in een deel van de pan al goed gesmolten boter liggen, gorfweg in het midden is zelfs het bruisen/schuimen al wat gestopt, maar bovenin (gezien vanuit het camerastandpunt) ligt nog een klont ongesmolten boter? Dat zou betekenen dat er of een serieus temperatuurverschil in de pan is, of dat er aan al gedeeltelijk gesmolten boter, nog weer meer is toegevoegd?

Gesloten