Blokkeren en restitutie verloren anonieme ov-chipkaart

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
mvanderstege

Blokkeren en restitutie verloren anonieme ov-chipkaart

Ongelezen bericht door mvanderstege » 03 mei 2017 16:26

Een paar weken geleden is mijn anonieme ov-chipkaart kwijtgeraakt. Er staat een saldo op van bijna €40,00. De kaart is geregistreerd op de website, mijn account is beveiligd met een wachtwoord. Inmiddels heb ik weer een nieuwe anonieme kaart gekocht en gerigistreerd op de website en heb ik het bedrijf gevraagd mijn oude kaart te blokkeren en het openstaande saldo terug te storten. Zij hebben inzicht in mijn reishistorie en saldo Het bedrijf geeft echter aan dat dit alleen kan met een pas op naam. Wat gebeurt er met het openstaande saldo? Ik kan geen diensten afnemen en zij willen de kaart niet blokkeren. Heeft iemand hier ervaring mee?

Met vriendelijke groet,
Mieke van der Stege

kweenie

Re: Blokkeren en restitutie verloren anonieme ov-chipkaart

Ongelezen bericht door kweenie » 03 mei 2017 16:32

Beetje vergelijkbaar met het verliezen van een telefoonkaart of waardebon, dat verlies levert een kleine winst op voor de instantie die de kaart uitgeeft.

mvanderstege

Ongelezen bericht door mvanderstege » 03 mei 2017 16:37

Voor een waardebon heb je geen beveiligd account, Voor de ov-pas wel. Die maakt inzichtelijk dat er geen transacties zijn maar wel openstaand saldo

taxikemperman

Ongelezen bericht door taxikemperman » 04 mei 2017 09:48

Een anonieme kaart is als een portemonee:
Als u die verliest, kan de vinder de inhoud gebruiken en dat kunt u niet blokkeren.

Bij verlies van een persoonlijke kaart kunt u deze wel blokkeren.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 » 04 mei 2017 10:09

Je wilt schijnbaar "anoniem" door het leven gaan, dat heeft misschien zo haar voordelen, maar zeker ook haar nadelen.
Je hebt er ook weinig van geleerd, immers weer een anonieme kaart genomen, terwijl een persoonlijke kaart zoveel voordelen heeft. TLS ziet alleen een anonieme kaart (die eigenlijk van "niemand" is) dus ingaan op een verzoekje om het geld maar op jou rekening te storten wordt vanzelfsprekend geweigerd.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 04 mei 2017 11:37

Iedereen dus ook de vinder kaart kan gewoon het saldo opmaken.

U kunt zien of er na verlies nog gebruik is gemaakt maar als iemand het ooit vind....
Daarom is op naam zetten beter, hoewel je dan niet meer je kaart kunt uitlenen.

Zelf leen ik wel eens een kaart voor enkele keer, maar dan moet het wel anoniem zijn.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 » 04 mei 2017 11:49

stofzuigertje schreef:Iedereen dus ook de vinder kaart kan gewoon het saldo opmaken.

U kunt zien of er na verlies nog gebruik is gemaakt maar als iemand het ooit vind....
Daarom is op naam zetten beter, hoewel je dan niet meer je kaart kunt uitlenen.

Zelf leen ik wel eens een kaart voor enkele keer, maar dan moet het wel anoniem zijn.
Onzin, ook een persoonlijke kaart mag je uitlenen, zolang er maar geen gebruik gemaakt wordt van voordelen verstrekt aan de eigenaar. Gewoon op saldo reizen mag dus wel andermans persoonlijke kaart.

Gesloten